| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη,  09/01/2025

          
 

 

 

Μετά από μια περίοδο παρατεταμένης αδράνειας, οι δύο πιο ρυπογόνοι τομείς της ελληνικής βιομηχανίας, η τσιμεντοβιομηχανία και τα διυλιστήρια, καταβάλλουν προσπάθειες για μείωση των εκπομπών άνθρακα. Οι κινήσεις τους ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) και τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), παρά τις ανησυχίες που εκφράζονται σχετικά με τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς τους. Οι δύο αυτοί τομείς αντιπροσωπεύουν πάνω από το 80% των συνολικών βιομηχανικών εκπομπών στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία.

 

Ανάλυση του Green Tank

Η έκθεση του Green Tank με τίτλο «Απανθρακοποίηση της ελληνικής βιομηχανίας: Σχέδια, προκλήσεις και προοπτικές» εξετάζει την τρέχουσα κατάσταση, τις στρατηγικές των επιχειρήσεων και τις πολιτικές της Πολιτείας, καθώς και τις απόψεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Επιπλέον, σε συνεργασία με εταιρεία κοινωνικών ερευνών, παρουσιάζει τις θέσεις εκπροσώπων του κράτους, της βιομηχανίας και της κοινωνίας των πολιτών σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές.

Τρέχουσα κατάσταση

Κατά την περίοδο 2013-2023, οι εκπομπές από τους δύο αυτούς τομείς παρέμειναν υψηλές:

Τσιμεντοβιομηχανία: Παρατηρείται μικρή μείωση των εκπομπών, αλλά η Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει την υψηλότερη ένταση άνθρακα (800 kg CO2/tn κλίνκερ) σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ.

Διυλιστήρια: Μετά από χρόνια στασιμότητας, οι εκπομπές αυξήθηκαν σημαντικά μεταξύ 2021-2023. Παρ’ όλα αυτά, η ένταση άνθρακα των ελληνικών διυλιστηρίων το 2022 ήταν χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ (190 kg CO2/tn έναντι 200 kg CO2/tn).

Στο πλαίσιο προστασίας από τη διαρροή άνθρακα, οι δύο τομείς έλαβαν σημαντικά δωρεάν δικαιώματα εκπομπών μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), συνολικής αξίας €2,91 δισ.

Απόψεις ενδιαφερόμενων φορέων

Υπάρχει γενική παραδοχή για την ανάγκη απανθρακοποίησης. Ωστόσο:

Ορισμένοι εκπρόσωποι της βιομηχανίας θεωρούν τους στόχους της ΕΕ υπερβολικά φιλόδοξους και τις απαιτούμενες αλλαγές πολύ γρήγορες.

Άλλοι, καθώς και φορείς της κοινωνίας των πολιτών, ζητούν ταχύτερη πρόοδο για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Υπάρχουν επιφυλάξεις για το κόστος και τη λειτουργικότητα των τεχνολογιών Δέσμευσης, Χρήσης και Αποθήκευσης Άνθρακα (CCUS), όπως και για την αποτελεσματικότητα του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (ΜΣΠΑ) έναντι τρίτων χωρών.

Σχεδιασμός και προοπτικές

Παρά τις προκλήσεις, οι ελληνικές τσιμεντοβιομηχανίες και τα διυλιστήρια έχουν ήδη ξεκινήσει να προσαρμόζονται:

Έχουν δρομολογήσει έργα που ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του ΕΣΕΚ, με στόχο δραστική μείωση εκπομπών έως το 2030.

Μεγαλύτερες μειώσεις αναμένονται μετά το 2028, όταν θα τεθούν σε λειτουργία οι τεχνολογίες CCUS. Συγκεκριμένα:

Οι εκπομπές της τσιμεντοβιομηχανίας αναμένεται να μειωθούν κατά 73,3% το 2030 σε σχέση με το 2022.

Οι εκπομπές των διυλιστηρίων προβλέπεται να μειωθούν κατά 26,8%.

Συμπέρασμα

Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας εξαρτάται άμεσα από τη μετάβασή της σε πράσινες τεχνολογίες. Η Πολιτεία καλείται να στηρίξει περαιτέρω αυτή τη μετάβαση, διευκολύνοντας τον εξηλεκτρισμό των βιομηχανικών διεργασιών, θέτοντας το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για τις τεχνολογίες CCUS και ενισχύοντας τη χρηματοδότηση πράσινων επενδύσεων σε επίπεδο ΕΕ.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum