Ανάλυση
του Green Tank
Η έκθεση
του Green Tank με τίτλο
«Απανθρακοποίηση
της ελληνικής
βιομηχανίας: Σχέδια,
προκλήσεις και
προοπτικές»
εξετάζει την τρέχουσα
κατάσταση, τις
στρατηγικές των
επιχειρήσεων και τις
πολιτικές της Πολιτείας,
καθώς και τις απόψεις
όλων των εμπλεκόμενων
φορέων. Επιπλέον, σε
συνεργασία με εταιρεία
κοινωνικών ερευνών,
παρουσιάζει τις θέσεις
εκπροσώπων του κράτους,
της βιομηχανίας και της
κοινωνίας των πολιτών
σχετικά με τις
επικείμενες αλλαγές.
Τρέχουσα
κατάσταση
Κατά την
περίοδο 2013-2023, οι
εκπομπές από τους δύο
αυτούς τομείς παρέμειναν
υψηλές:
Τσιμεντοβιομηχανία:
Παρατηρείται μικρή
μείωση των εκπομπών,
αλλά η Ελλάδα
εξακολουθεί να
καταγράφει την υψηλότερη
ένταση άνθρακα (800 kg
CO2/tn κλίνκερ) σε
σύγκριση με άλλες χώρες
της ΕΕ.
Διυλιστήρια:
Μετά από χρόνια
στασιμότητας, οι
εκπομπές αυξήθηκαν
σημαντικά μεταξύ
2021-2023. Παρ’ όλα
αυτά, η ένταση άνθρακα
των ελληνικών
διυλιστηρίων το 2022
ήταν χαμηλότερη από τον
μέσο όρο της ΕΕ (190 kg
CO2/tn έναντι 200 kg
CO2/tn).
Στο
πλαίσιο προστασίας από
τη διαρροή άνθρακα, οι
δύο τομείς έλαβαν
σημαντικά δωρεάν
δικαιώματα εκπομπών μέσω
του Συστήματος Εμπορίας
Δικαιωμάτων Εκπομπών
(ΣΕΔΕ), συνολικής αξίας
€2,91 δισ.
Απόψεις
ενδιαφερόμενων φορέων
Υπάρχει
γενική παραδοχή για την
ανάγκη απανθρακοποίησης.
Ωστόσο:
Ορισμένοι εκπρόσωποι της
βιομηχανίας θεωρούν τους
στόχους της ΕΕ
υπερβολικά φιλόδοξους
και τις απαιτούμενες
αλλαγές πολύ γρήγορες.
Άλλοι,
καθώς και φορείς της
κοινωνίας των πολιτών,
ζητούν ταχύτερη πρόοδο
για την αντιμετώπιση της
κλιματικής κρίσης.
Υπάρχουν
επιφυλάξεις για το
κόστος και τη
λειτουργικότητα των
τεχνολογιών Δέσμευσης,
Χρήσης και Αποθήκευσης
Άνθρακα (CCUS), όπως και
για την
αποτελεσματικότητα του
Μηχανισμού Συνοριακής
Προσαρμογής Άνθρακα
(ΜΣΠΑ) έναντι τρίτων
χωρών.
Σχεδιασμός και
προοπτικές
Παρά τις
προκλήσεις, οι ελληνικές
τσιμεντοβιομηχανίες και
τα διυλιστήρια έχουν ήδη
ξεκινήσει να
προσαρμόζονται:
Έχουν
δρομολογήσει έργα που
ευθυγραμμίζονται με τους
στόχους του ΕΣΕΚ, με
στόχο δραστική μείωση
εκπομπών έως το 2030.
Μεγαλύτερες μειώσεις
αναμένονται μετά το
2028, όταν θα τεθούν σε
λειτουργία οι
τεχνολογίες CCUS.
Συγκεκριμένα:
Οι
εκπομπές της
τσιμεντοβιομηχανίας
αναμένεται να μειωθούν
κατά 73,3% το 2030 σε
σχέση με το 2022.
Οι
εκπομπές των
διυλιστηρίων προβλέπεται
να μειωθούν κατά 26,8%.
Συμπέρασμα
Η
ανταγωνιστικότητα της
ελληνικής βιομηχανίας
εξαρτάται άμεσα από τη
μετάβασή της σε πράσινες
τεχνολογίες. Η Πολιτεία
καλείται να στηρίξει
περαιτέρω αυτή τη
μετάβαση, διευκολύνοντας
τον εξηλεκτρισμό των
βιομηχανικών διεργασιών,
θέτοντας το κατάλληλο
θεσμικό πλαίσιο για τις
τεχνολογίες CCUS και
ενισχύοντας τη
χρηματοδότηση πράσινων
επενδύσεων σε επίπεδο
ΕΕ.
|