Τρεις μήνες αφότου οι ΗΠΑ είχαν άρει, μετά σαράντα χρόνια,
την απαγόρευση εξαγωγής πετρελαίου, το αμερικανικό αργό έχει
σήμερα πλημμυρίσει κάθε γωνιά της αγοράς, αναδιατάσσοντας
τον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη.
Όπως έγραφε το Bloomberg σε πρόσφατο άρθρο του, οι πωλήσεις
πετρελαίου στο εξωτερικό, οι οποίες είχαν αρχίσει στις 31
Δεκεμβρίου με ένα μικρό φορτίο που είχε μεταφέρει το τάνκερ
Theo T, έχουν πλέον πολλαπλασιαστεί. Πετρελαϊκές εταιρείες,
συμπεριλαμβανομένων της Exxon Mobil Corp και της China
Petroleum and Chemical Corp, μιμήθηκαν το παράδειγμα
ανεξάρτητων εμπόρων όπως η Vitol Group και η Trafigua Pte
και έχουν αρχίσει να εξάγουν αμερικανικό αργό. Οι
αυξανόμενες εξαγωγές από τις ΗΠΑ έχουν τρομάξει τις αγορές,
σύμφωνα με την Αμρίτα Σεν, επικεφαλής αναλύτρια για την
αγορά πετρελαίου στην εταιρεία συμβούλων Energy Aspects με
έδρα το Λονδίνο. Ο πυρετός εξαγωγικής δραστηριότητας
συμβάλλει στην ενίσχυση των τιμών spot σε σχέση με την τιμή
των προθεσμιακών συμβολαίων, ανέφερε προ ημερών η κ. Σεν σε
σημείωμα προς τους πελάτες της εταιρείας. Με τα αμερικανικά
αποθέματα πετρελαίου να έχουν ανέλθει σε ιστορικά υψηλό
επίπεδο, τάνκερ φορτωμένα με αμερικανικό αργό κατευθύνονται
ή έχουν ήδη δέσει σε λιμάνια της Γαλλίας, της Γερμανίας, της
Ολλανδίας, του Ισραήλ, της Κίνας και του Παναμά.
Τούτων λεχθέντων, το πιθανότερο είναι ότι οι ΗΠΑ θα
παραμείνουν στο προβλεπτό μέλλον μικρός εξαγωγέας πετρελαίου
συγκριτικά με τους γίγαντες του ΟΠΕΚ όπως η Σαουδική Αραβία,
το Ιράν και το Ιράκ και σε σχέση με παραγωγούς εκτός ΟΠΕΚ
όπως το Μεξικό και η Ρωσία. Κατά τον Ιαν Τέιλορ, διευθύνοντα
σύμβουλο της Vitol, της πρώτης εταιρείας που πέτυχε την
πρώτη εξαγωγή πετρελαίου, οι αμερικανικές εξαγωγές θα
παραμείνουν «μικρή υπόθεση». Και όμως, τάνκερ με τάνκερ οι
εξαγωγές έχουν αρχίσει να αυξάνονται. Στελέχη της Enterprise
Products Partner, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες που
διαχειρίζονται λιμάνια απ’ όπου εξάγεται πετρέλαιο στις ΗΠΑ,
είχε ενημερώσει τους επενδυτές εντός του Μαρτίου ότι οι
εξαγωγές αργού πετρελαίου θα αυξηθούν στο πρώτο τρίμηνο κατά
28% (στα 165 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα) σε σχέση με τον
μέσο όρο του 2015.
Ενας από τους λόγους που αυξάνονται οι αμερικανικές εξαγωγές
είναι τα χαμηλά τέλη μεταφοράς μέσω πετρελαιαγωγών και
σιδηροδρόμου από το Τέξας, την Οκλαχόμα και τη Βόρεια
Ντακότα προς τα λιμάνια του Κόλπου του Μεξικού. Δεύτερος
λόγος είναι ότι το αμερικανικό αργό πωλείται φθηνότερα από
το πετρέλαιο τύπου Brent, επιτρέποντας στους εμπόρους να
αποκομίζουν κέρδος από τη μεταφορά πετρελαίου από τη μια
ακτή του Ατλαντικού στην άλλη. Υπάρχει όμως το ρίσκο ότι
καθώς οι εξαγωγές μειώνουν το ποσοστό πληρότητας των
αμερικανικών αποθεμάτων, θα αυξηθεί το ποσοστό πληρότητας
στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο, όπου ήδη έρχονται περισσότερα
από το συνηθισμένο φορτία από τη Βόρειο Θάλασσα, ενώ έχουν
αρχίσει να φτάνουν και τα πρώτα φορτία από το Ιράν.
Στις αρχές Μαρτίου, η Exxon Mobil ήταν η μεγάλη αμερικανική
πετρελαϊκή εταιρεία που έστειλε φορτίο με πετρέλαιο στο
εξωτερικό, για την ακρίβεια το τάνκερ Maran Sagitta από το
Μπόμοντ του Τέξας σε διυλιστήριό της στη Σικελία. Λίγες
ημέρες αργότερα, η Sinopec είχε αποστείλει φορτίο
αμερικανικού αργού με το τάνκερ Pinnacle Spirit, πρώτη φορά
το είχε κάνει κινεζική πετρελαϊκή εταιρεία. Οι εμπορευόμενοι
πετρέλαιο επωφελούνται από μια κατάσταση στην αγορά, που
ονομάζεται contango. Πρόκειται για την κατάσταση που
διαμορφώνεται όταν οι τιμές για παράδοση πετρελαίου σήμερα
είναι χαμηλότερες από τις τιμές για παράδοση στο μέλλον.
Αγοραστές που έχουν πρόσβαση σε αποθηκευτικό χώρο μπορούν να
γεμίσουν τα τάνκερ τους με φθηνό αργό και να πουλήσουν
προθεσμιακά συμβόλαια αποκομίζοντας κέρδος. |