Αρχική | Ειδήσεις - Αναλύσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | Marx - Soros | Contact

   

 

"Kουλου-βάχατα"

Σχόλια για τα πάντα (εδώ γράφουν όλοι) ……. Η φράση “Κουλου – βάχατα” προέρχεται από την αντίστοιχη αραβική «κούλου ουάχαντ» που σημαίνει «όλα μαζί ένα».

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω της Φόρμας Επικοινωνίας του GFF

 

 

00:01 - 08/08/19

 

Εμείς συνεχίζουμε να ανησυχούμε …  

Επειδή είναι το έχουμε γράψει πάρα πολλές φορές τον τελευταίο καιρό πως είμαστε ανήσυχοι για την επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα. Κυρίως για την επόμενη χρονιά και το 2020. Για όποιον δεν έχει διαβάσει την τελευταία έκθεση του γενικού λογιστηρίου του κράτους αξίζει να το κάνει. Συγκεκριμένα, «ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ παραμένει εφικτός αλλά με αυξημένο ρίσκο», επισημαίνεται από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή και τον επικεφαλής του Φραγκίσκο Κουτεντάκη. 

Παράλληλα, το Γραφείο τάσσεται υπέρ της αναγκαιότητας μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, πολύ περισσότερο δε εξαιτίας του γεγονότος ότι η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής δεν μεταδίδεται με την ίδια ισχύ στην Ελλάδα σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη- μέλη της ευρωζώνης, καθώς η χώρα συνεχίζει να στερείται της επενδυτικής βαθμίδας. Υπό αυτό το πρίσμα, επισημαίνεται, η διαφαινόμενη επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας θεωρείται πως αποτελεί ένα ακόμα επιχείρημα για την ανάγκη χαλάρωσης των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου για το β' τρίμηνο του έτους που δημοσιοποιήθηκε σήμερα, τα πρώτα δείγματα στο δημοσιονομικό μέτωπο, μετά την αξιολόγηση των επιδόσεων του α' εξαμήνου, αναδεικνύουν κίνδυνο αποκλίσεων, χωρίς ωστόσο να διατυπώνονται εκτιμήσεις για απώλεια του στόχου. Στην έκθεση επισημαίνεται πως εκτός από τους κινδύνους στο εξωτερικό περιβάλλον- κυρίως εξαιτίας των εμπορικών διενέξεων με επακόλουθο αναταραχές στις αγορές, επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και τον κίνδυνο ενός άτακτου Brexit- στο εσωτερικό περιβάλλον «η βασική εστία ανησυχίας αφορά τα δημοσιονομικά μεγέθη». Στο α' εξάμηνο διαπιστώνεται επιδείνωση του πρωτογενούς αποτελέσματος κατά 2,1 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, με ένα μέρος της υστέρησης να οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες, όπως τα μειωμένα έσοδα και οι αυξημένες δαπάνες από το ΠΔΕ και το μειωμένο μέρισμα από την Τράπεζα της Ελλάδος. Προστίθεται ότι «σημαντικό μέρος, ωστόσο, οφείλεται στα επεκτατικά μέτρα που νομοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση και αναμένεται να διευρυνθεί από την επιπρόσθετη μείωση του ΕΝΦΙΑ (205 εκατ. ευρώ) που νομοθέτησε η σημερινή κυβέρνηση» και επισημαίνεται: «Λαμβάνοντας υπόψη το ιδιαίτερα υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 και τα έως τώρα διαθέσιμα στοιχεία, εκτιμούμε ότι ο στόχος του 3,5% για το 2019 παραμένει εφικτός, ωστόσο, έχουν αυξηθεί οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι».

Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης στην ευρωζώνη δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και την ελληνική οικονομία, η οποία μάλιστα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης συνεχίζει να είναι περισσότερο ευάλωτη για δύο πολύ ουσιαστικούς λόγους. Όπως εξηγεί, αφενός η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής την οποία αναμένεται να επιταχύνει η ΕΚΤ, προκειμένου να περιορίσει τις υφεσιακές τάσεις, δεν «φτάνει» στην Ελλάδα, καθώς τα ελληνικά ομόλογα στερούνται της επενδυτικής βαθμίδας, και αφετέρου η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να κινηθεί στη «στενωπό» που επιβάλλουν οι περιορισμοί για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022.

Έτσι, τάσσεται υπέρ της μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να προκύψει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα δημιουργήσει περιθώρια μείωσης των φόρων, καθώς και αύξησης των επενδύσεων και των δαπανών κοινωνικής προστασίας. Επιπροσθέτως δε, πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε τα ελληνικά ομόλογα να αναβαθμιστούν και να καταστούν επιλέξιμα σε έναν νέο γύρο νομισματικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Είναι χαρακτηριστικό το απόσπασμα στην έκθεση, όπου επισημαίνεται ότι «εκτός όμως από τη νομισματική χαλάρωση (σ.σ. αναβάθμιση των ελληνικών ομολόγων και επιλέξιμα από την ΕΚΤ), θα πρέπει και η δημοσιονομική πολιτική να συνηγορήσει προς την ίδια κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό, η μείωση των δημοσιονομικών στόχων αποτελεί εύλογο αίτημα από την πλευρά της χώρας μας και δηλωμένη πρόθεση σχεδόν του συνόλου των πολιτικών δυνάμεων. Ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος θα μπορούσε να επιτρέψει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, την αύξηση των δημόσιων επενδύσεων και την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας, υποστηρίζοντας τελικά τους ρυθμούς μεγέθυνσης. Όπως έχουμε επισημάνει σε προηγούμενη έκθεση, η δημοσιονομική πολιτική έχει αναδιανεμητικό χαρακτήρα και κάθε κυβέρνηση τη διαχειρίζεται ανάλογα με τις πολιτικές της προτεραιότητες, για αυτό και η κατανομή του δημοσιονομικού χώρου αποτελεί ζήτημα πολιτικής συζήτησης και αντιπαράθεσης. Αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό στη δημοκρατία, προϋποθέτει όμως σεβασμό στα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μην τεθεί σε αμφισβήτηση η αξιοπιστία της χώρας».
 
 
 

Πρωτογενές πλεόνασμα

Βέβαια μπορεί εμείς να εκφράζουμε συνεχώς την ανησυχία μας για την επίτευξη των πρωτογενών πλεονασμάτων. Να μην ξεχνάμε και αυτό το οποίο έγραψε την προηγούμενη Παρασκευή η Fitch, η οποία εξέφρασε θετικά σχόλια για τις εξαγγελίες της νέας κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, η Fitch εκτίμησε ότι το 2019 θα επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, ενώ το 2020 το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 3,4%, δηλαδή μια ανάσα κάτω από τον στόχο.

 
 
 

Η επιθετικότητα του Αλέξη Τσίπρα

Τώρα όπως σχολίασε και ο «Βηματοδότης» ….. ροφανώς ο Αλέξης Τσίπρας (φωτογραφία) δεν έχει συνηθίσει το γεγονός ότι βρίσκεται στα έδρανα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αν και έχει συμπληρωθεί ένας μήνας από τις εκλογές, τις οποίες έχασε. Ούτε φάνηκε να αλλάζει στρατηγική (και ρητορική), παρά τις τρεις συνεχείς ήττες που υπέστη. Η πρώτη του εμφάνιση στη Βουλή (με γκρίζο λεπτό κοστούμι και με πόλο μαύρο Τ-shirt) τη Δευτέρα το απόγευμα έγινε για να εξαπολύσει επίθεση κατά πάντων. Και κυρίως εναντίον του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Και τι δεν του είπε, ότι εξυπηρετεί συμφέροντα, ότι έχει… χορηγούς, ότι δημιούργησε κομματικό κράτος κ.λπ. Ποιος; Οπως επεσήμανε η ΝΔ: Ο κ. Τσίπρας με τους δεκάδες μετακλητούς υπαλλήλους, με την κομματικοποίηση της Δικαιοσύνης και της Δημόσιας Υπηρεσίας. Φαινόταν, όπως παρατήρησαν στο Μαξίμου, να ήταν κολλημένος στο χθες, τότε που νόμιζε πως έπαιζε μπάλα μόνος του χωρίς αντίπαλο. Αλλά πού οφείλεται αυτή η επιθετικότητα του κ. Τσίπρα;

***

Ισως να οφείλεται στο γεγονός ότι στο κόμμα του άρχισαν σιγά-σιγά οι γκρίνιες για χαλαρή αντιμετώπιση της κυβέρνησης, ότι «έπαψε ο κόσμος να μας ακούει, αφού δεν παράγουμε πολιτική». Ισως πάλι να αιφνιδιάστηκε με την έντονη κυβερνητική δραστηριότητα και θέλησε με ναπολεόντειο σύστημα (η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση) να φανεί επιθετικός, μεσούντος του θέρους, σε μια Βουλή που νομοθετούσε για το επιτελικό κράτος και για το άσυλο…

 
 
 

Σαφές το καρφί

Τώρα όσα αφορά ένα από τα πρόσφατα σκίτσα του Α. Πετρουλάκη στην Καθημερινή. Νομίζουμε πως το καρφί είναι μάλλον σαφέστατο.

 

Παλαιότερα Σχόλια

Plus500

 © 2016-2017 Greek Finance Forum

Αποποίηση Ευθύνης....