|
00:01 - 12/02/18 |
|
|
Θεσμοί
Ξεκινώντας με το τελευταίο ρεπορτάζ, τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου
αντί για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, αναμένονται
στην Αθήνα οι επικεφαλής των δανειστών προκειμένου να
ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την τέταρτη και τελευταία
αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος. Σύμφωνα πάντα με το
ρεπορτάζ, το ζητούμενο είναι η ελληνική κυβέρνηση να
σταματήσει να δείχνει αδράνεια και να τρέξει έτσι ώστε έως
τα τέλη Μαΐου να υλοποιηθούν τα 88 τελευταία προαπαιτούμενα
του 3ου Μνημονίου. Όλες οι δράσεις που αφορούν στο νέο
πρόγραμμα, το χρέος αλλά και την τέταρτη αξιολόγηση πρέπει
να τελειώσουν ως τις 21 Ιουνίου, όταν το Eurogroup θα
συνεδριάσει στο Λουξεμβούργο, αν και όταν μιλάμε για
διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση και παρά τα ότι η
3η αξιολόγηση έκλεισε έγκαιρα, δεν πρέπει ποτέ
κανείς να είναι σίγουρος για τίποτα.
|
|
|
|
Το σχέδιο της κυβέρνησης
Και συνεχίζοντας με το τελευταίο ρεπορτάζ, ας κρατήσουμε αυτά
τα οποία βγήκαν χθες από την κυβέρνηση μέσω του ΑΜΠΕ, για το
πενταετές «ελληνικό» μεταμνημονιακό πρόγραμμμα που έχει στο
μυαλό του το Μέγαρο Μαξίμου μετά την λήψη του τρέχοντος
προγράμματος. Και η αλήθεια είναι ότι σε αυτά που βγήκαν
χθες από το ΑΜΠΕ υπάρχουν μερικές πολύ ενδιαφέρουσες
αναφορές, τονίζοντας για ακόμη μια φορά ότι η αυστηρή
εποπτεία θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη (και ευτυχώς όπως
πάντα προσθέτουμε!!).
Για όποιον λοιπόν δεν έχει διαβάσει το σχετικό δημοσίευμα, το
παρουσιάζουμε παρακάτω:
“Στην τελική ευθεία εισέρχονται από το τέλος του τρέχοντος
μηνός οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς,
που θα οδηγήσουν στην έξοδο της χώρας από το πρόγραμμα τον
Αύγουστο εφέτος. Στις 26 Φεβρουαρίου αναμένεται να έρθουν
στην Αθήνα οι επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών (Πίτερ
Ντόλμαν- ΔΝΤ, Ντέκλαν Κοστέλο- Ευρωπαϊκή Επιτροπή,
Φραντσέσκο Ντρούντι- ΕΚΤ και Νικόλα Τζιαμαρόλι- ESM). Η
συγκεκριμένη επίσκεψη θα είναι ολιγοήμερη και στις
συζητήσεις θα τεθούν η ατζέντα και το χρονοδιάγραμμα των
επόμενων επαφών, καθώς και η πορεία υλοποίησης ορισμένων από
τα πλέον σημαντικά προαπαιτούμενα. Οι επικεφαλής των
κλιμακίων προγραμματίζεται να επανέλθουν μετά το Πάσχα για
τις τελικές διαπραγματεύσεις, μεταξύ των οποίων θα
περιλαμβάνονται οι λεπτομέρειες του «ελληνικού προγράμματος»
που θα εφαρμοστεί μετά το μνημόνιο, οι ρυθμίσεις για το
χρέος, καθώς και το είδος της εποπτείας μετά την - χωρίς
προληπτική πιστωτική γραμμή - έξοδο από το πρόγραμμα.
Κυβερνητικοί παράγοντες ανέφεραν στο ΑΠΕ- ΜΠΕ πως το
«ελληνικό πρόγραμμα» θα είναι διάρκειας περίπου 5 ετών, με
δύο βασικά σκέλη: το αναπτυξιακό και το κοινωνικό. Το
αναπτυξιακό τμήμα θα περιλαμβάνει σειρά θεμάτων, όπως:
Τις προτεραιότητες ενισχύσεων ανά κλάδους (π.χ. ενέργεια,
αγροτοδιατροφή κ.λπ.)
Το σχέδιο ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Τον εντοπισμό και επίλυση προβλημάτων σε βασικούς τομείς (π.χ.
αντιμετώπιση γραφειοκρατίας, ταχύτερη απονομή της
δικαιοσύνης, «κόκκινα» δάνεια κ.λπ.)
Τον προγραμματισμό των χρηματοδοτήσεων.
Στο κοινωνικό σκέλος θα τεθούν οι στόχοι για την ενίσχυση
του κράτους πρόνοιας (π.χ. στελέχωση νοσοκομείων, επιδόματα,
αύξηση κατώτατου μισθού).
Όσον αφορά στη μετά μνημόνιο εποχή, οι κυβερνητικοί
παράγοντες ανέφεραν στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ότι η οριστική έξοδος από
το πρόγραμμα θα συνοδευθεί από ένα είδος εποπτείας, η οποία,
μεταξύ άλλων, θα αφορά:
Στην υλοποίηση κάποιων «ουρών» από την ισχύουσα συμφωνία,
όπως π.χ. την ολοκλήρωση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων
από το ΤΑΙΠΕΔ
Στη δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές σε ό,τι έχει
υλοποιηθεί (π.χ. θα παραμείνει η ανεξαρτησία του
φοροεισπρακτικού μηχανισμού με την ΑΑΔΕ)
Στις δεσμεύσεις ότι θα συνεχιστούν μεγάλες μεταρρυθμίσεις σε
τομείς που θεωρούνται σημαντικοί (π.χ. δικαιοσύνη, δημόσια
διοίκηση κ.λπ.).
Το σχέδιο
για το χρέος
Με «άγνωστο Χ» προς το παρόν τη στάση του ΔΝΤ και την
αναμενόμενη από το Ταμείο νέα έκθεση βιωσιμότητας του χρέους,
Ελλάδα και Ευρωπαίοι εταίροι συμφωνούν ότι η διευθέτηση για
το χρέος πρέπει να βασίζεται στο λεγόμενο «γαλλικό μοντέλο»
και να συνίσταται στα εξής: Αφ’ ενός στη σύνδεση της ανά
έτους καταβολής των τοκοχρεολυσίων με τον βαθμό μεγέθυνσης
της ελληνικής οικονομίας, έως ότου αποπληρωθεί το 75% του
δημοσίου χρέους. Για παράδειγμα, εάν υπάρξουν περίοδοι
στασιμότητας στην οικονομία, θα μειώνονται και τα ποσά που
θα δίδονται για τοκοχρεολύσια. Και, αφ’ ετέρου στην υπό
όρους (conditionality) ελάφρυνση του χρέους με βάση
μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιούνται.
Τα κυβερνητικά στελέχη δηλώνουν ότι έως το Eurogroup του
Ιουνίου (ή έστω λίγο αργότερα) θα έχει ολοκληρωθεί η
συμφωνία με τους θεσμούς για όλα τα προαναφερθέντα.
Ταυτόχρονα, ωστόσο, τους επόμενους μήνες και έως την
καταληκτική προθεσμία θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί και τα
εναπομείναντα 88 προαπαιτούμενα.
Στη συνομιλία τους με το ΑΠΕ- ΜΠΕ, οι παράγοντες της
κυβέρνησης επισημαίνουν πως στον κατάλογο με τα
προαπαιτούμενα υπάρχουν και πέντε «αγκάθια», τα οποία, όμως,
μπορούν να επιλυθούν εύκολα, κυρίως εάν δεν τηρήσει σκληρή
στάση το ΔΝΤ.
Τον Μάιο προς Ιούνιο θα γίνει η συζήτηση για τα
δημοσιονομικά (τα ήδη ψηφισθέντα μέτρα για τις συντάξεις και
το αφορολόγητο για το 2019 και 2020, καθώς και για τα
αντίμετρα). Η ελληνική πλευρά έχει ως «άσο στο μανίκι» το
πολύ υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα για εφέτος, το οποίο
υπολογίζουν σε 4% του ΑΕΠ (ή 2,9% του ΑΕΠ μετά την αφαίρεση
του κοινωνικού μερίσματος και του «μαξιλαριού ασφαλείας»).
Ωστόσο, έως τώρα το ΔΝΤ κάνει συστηματικά πολύ πιο χαμηλές
προβλέψεις.
Στα υπόλοιπα «αγκάθια» είναι οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ μετά την
αναμόρφωση των αντικειμενικών αξιών (η κυβέρνηση δεν θέλει
επ’ ουδενί να πληγούν μικρομεσαίες περιοχές της χώρας – αλλά
προσθέτουμε εμείς δύσκολα δε θα συμβεί αυτό), η αναθεώρηση
του «νόμου Κατσέλη» (με την κυβέρνηση να ζητεί ενίσχυση της
προστασίας των δανειοληπτών), η προώθηση «καυτών»
ιδιωτικοποιήσεων κυρίως στον τομέα της ενέργειας (ΔΕΗ, ΕΛΠΕ,
λιγνιτικές μονάδες) και η αναμόρφωση των αναπηρικών
επιδομάτων.
Στην ερώτηση προς τους κυβερνητικούς παράγοντες «τελικά θα
παραμείνει το ΔΝΤ;», η απάντηση κλίνει προς το «ναι». Ίσως
με μια παρόμοια σχέση με τη σημερινή. Και ίσως διότι και οι
Ευρωπαίοι θέλουν την παραμονή του ως εγγύηση για την
επιτυχία των εξόδων της Ελλάδας στις αγορές μετά τη λήξη του
μνημονίου”.
|
|
|
|
ΝΔ
Και
με φόντο το σκάνδαλο Novartis, δε
μπορούμε να μην κρατήσουμε και τον κακό χαμό που φαίνεται να
γίνεται μέσα στη ΝΔ.
Χαρακτηριστική είναι η καρατόμηση του Ευάγγελου Αντώναρου,
πρώην κυβερνητικού εκπροσώπου και στενού συνεργάτη του Κώστα
Καραμανλή, μια διαγραφή η όποια μόνο ως κεραυνός εν αιθρία
δεν έπεσε στο εσωτερικό της ΝΔ.
Και όπως
παρατηρούσαν και site που στηρίζουν τη ΝΔ, η όλη υπόθεση
αποδεικνύει, για ακόμη μια φορά θα προσθέταμε εμείς, το βαθύ
ρήγμα καραμανλικών και ηγεσίας στη Νέα Δημοκρατία, με
κάποιους μέσα από το κόμμα να ισχυρίζονται ότι τα
καραμανλικά στελέχη δεν μπόρεσαν ποτέ να αποδεχθούν το
γεγονός ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξελέγη πρόεδρος της ΝΔ.
Και κακά
τα ψέματα, αν η ΝΔ θέλει να κυβέρνηση και πάνω από όλα να
κυβερνήσει σωστά στη χώρα (αυτό είναι που προσωπικά μας
ενδιαφέρει), θα πρέπει επιτέλους να ελέγξει αυτόν τον κακό
χαμό που γίνεται κάθε λίγο και λιγάκι. |
|
|
|
Μελετώντας τα έγγραφα του FBI
Όπως έγραψε η στήλη Μικροπολιτικά των Νέων. Εχει γίνει πολλή
κουβέντα για τα έγγραφα του FBI που περιλαμβάνονται στη
δικογραφία της υπόθεσης Novartis. Εμπειρο νομικό μάτι,
ωστόσο, παρατήρησε κάποια πράγματα που ομολογώ, δεν έχω
ακούσει να τα συζητούν. Οπως ήδη ξέρουμε, στο πρώτο έγγραφο,
του Δεκεμβρίου του 2017, αναφέρονται επτά ονόματα, εκ των
οποίων μόνο ένα μπορεί να χαρακτηριστεί πολιτικού προσώπου,
αυτό του Γιάννη Στουρνάρα. Αναφέρεται επίσης το όνομα της
συζύγου του Λίνας Νικολοπούλου. Το δεύτερο έγγραφο, του
Ιανουαρίου του 2018 - που εστάλη μετά το αίτημα της Ελένης
Τουλουπάκη να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία για επτά
συγκεκριμένους πολιτικούς -, έχει ακριβώς τα ίδια
χαρακτηριστικά, δηλαδή κωδικούς, πρωτόκολλο κ.τ.λ., με το
πρώτο. Πρόκειται για μια κάπως ασυνήθιστη, από
γραφειοκρατικής άποψης, διαδικασία. Να αποστέλλεται, δηλαδή,
το κείμενο με τα στοιχεία μοτ-α-μο και στη λίστα με τα
ονόματα αυτό του Στουρνάρα να παραμένει, ενώ τα υπόλοιπα έξι
να αντικαθίστανται με εκείνα των Ανδρέα Λοβέρδου, Μάριου
Σαλμά, Αδωνη Γεωργιάδη, Ανδρέα Λυκουρέντζου, Αντώνη Σαμαρά και Δημήτρη
Αβραμόπουλου. Δεν θα αρκούσε κάτι σε στυλ «σε συνέχεια της
τάδε επικοινωνίας μας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα
στοιχεία για τα τάδε πρόσωπα»;
Βρείτε τις διαφορές...
Αυτή, όμως, δεν είναι η μοναδική «περίεργη» διαφορά ανάμεσα
στα δύο έγγραφα. Σύμφωνα με τον άνθρωπό μου, στο πρώτο
υπάρχει disclaimer, αυτό που εμείς θα λέγαμε ρήτρα
επιφυλακτικότητας ως προς τη λυσιτέλεια και την αποδεικτική
σημασία των στοιχείων (για να το πω σε απλά ελληνικά, τα
στοιχεία χορηγήθηκαν υπό όρους), ενώ στο δεύτερο δεν υπάρχει.
Ειρήσθω εν παρόδω, παρατήρησε ότι και τα δύο τα υπογράφει
κάποιος από το νομικό τμήμα της αμερικανικής πρεσβείας στην
Αθήνα. Οπότε προκύπτουν μια σειρά από εύλογα, νομίζει,
ερωτήματα. Ενα έγγραφο που υπογράφει κάποιος από το νομικό
τμήμα της πρεσβείας είναι η ανταπόκριση σε αίτημα δικαστικής
συνδρομής προς το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης; Το
disclaimer γιατί λείπει στο δεύτερο έγγραφο; Στην περίπτωση
που ένα πρόσωπο είναι στη λίστα και των δύο εγγράφων, ισχύει
ή όχι το disclaimer; |
|
|
|
Τα βλήματα, η Βουλή και η δικογραφία
Τα παρακάτω έγραψε ο «Βηματοδότης» … Διαβιβάστηκε τελικά στη
Βουλή η δικογραφία για τον υπουργό Αμυνας Πάνο Καμμένο που
αφορά τη συμφωνία πώλησης στρατιωτικού υλικού (βλημάτων) στη
Σαουδική Αραβία. Θα ελεγχθεί δηλαδή εάν έχει τελεστεί ή όχι
το αδίκημα της απιστίας από τον υπουργό. Η δικογραφία
διαβιβάστηκε από την Εισαγγελία Διαφθοράς αμελλητί στη Βουλή,
βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Εκτός από τα
δημοσιεύματα, περιέχει ακόμη και μια μαρτυρική κατάθεση, ενώ
ο φερόμενος ως μεσάζων Βασίλειος Παπαδόπουλος δεν
εντοπίστηκε προκειμένου να δώσει κατάθεση. Πρόκειται για την
πρώτη δικογραφία που διαβιβάζεται στη Βουλή και αφορά μέλος
(και μάλιστα συγκυβερνήτη) της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Θα
έχει ενδιαφέρον η εξέλιξη της υπόθεσης.
Τραπεζικά στελέχη στον εισαγγελέα
Ποινικοποιείται πλήρως, όπως φαίνεται, η πολιτική αλλά και η
οικονομική ζωή της χώρας. Ετσι, εκτός του σκανδάλου για τη
Novartis, την πώληση βλημάτων στη Σαουδική Αραβία και την
Εξεταστική για την Υγεία (όπου εμπλέκονται εκατοντάδες
πολίτες αλλά και πολιτικοί), μαθαίνω ότι έχουν ήδη κληθεί
από τον οικονομικό εισαγγελέα κ. Καλούδη περίπου 80
τραπεζικά στελέχη. Τα στελέχη αυτά πρόκειται να καταθέσουν
για την υπόθεση χορήγησης τραπεζικών δανείων σε πολιτικά
κόμματα. Καλούνται επίσης από τον εισαγγελέα άλλα 37
τραπεζικά στελέχη για δάνεια που χορήγησαν οι τράπεζές τους
σε συγκεκριμένο τηλεοπτικό σταθμό. |
|
|