Αρχική | Ειδήσεις - Αναλύσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | Marx - Soros | Contact

   

 

Από το Marx ως το Soros

Καθημερινή Στήλη με άρθρα για την παγκόσμια οικονομία και όχι μόνο

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω της Φόρμας Επικοινωνίας του GFF

 

 

Η Τουρκία, οι αναδυόμενες οικονομίες & Οι πολυεθνικές

00:01 - 05/09/18

 

Αν μας ρωτήσετε ποιά είναι η άποψη μας για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στην τουρκική οικονομία. Η απάντηση μας είναι πως ακόμη και αν υπάρξει μια προσωρινή ανακούφιση λόγω μιας πιθανής απελευθέρωσης του πάστορα. Η κρίση θα επιστρέψει και πάλι και σε κάποια στιγμή η Τουρκία θα χρειαστεί εξωτερική βοήθεια.

 

Πέραν όμως της Τουρκίας, ένα μεγάλο ερώτημα που υπάρχει είναι πως θα εξελιχθούν τα πράγματα και στις υπόλοιπες αναδυόμενες οικονομίες. Και ποιές επιπτώσεις θα μπορούσε να έχει αυτό σε έναν μεγάλο αριθμό πολυεθνικών. Πριν από μερικές ημέρες το Reuters είχε γράψει πως κολοσσοί παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων, όπως η βρετανοολλανδική Unilever και η ελβετική Nestle, αποδεικνύουν ότι μπορούν να απορροφήσουν τους κραδασμούς από την οικονομική κρίση της Τουρκίας. Ομως τα επιχειρηματικά τους μοντέλα θα δοκιμαστούν, αν η τουρκική κρίση εξαπλωθεί στις υπόλοιπες αγορές του αναδυόμενου κόσμου. Τυχόν αλυσιδωτές αντιδράσεις μπορεί να επηρεάσουν τα κέρδη τους από την Ινδία, την Ινδονησία ή την Αργεντινή.

 

Προς το παρόν, οι αναταραχές στις αγορές της Τουρκίας, της οποίας η λίρα έχει χάσει πάνω από το ένα τρίτο της αξίας της έναντι του δολαρίου από τις αρχές του έτους, δεν έχουν μεγάλες επιπτώσεις στην Unilever. Πέρυσι μόνον το 3% των εσόδων του βρετανοολλανδικού ομίλου προήλθε από τη συγκεκριμένη χώρα.

 

Η έκθεση της Nestle είναι ακόμα μικρότερη. Το μεγαλύτερο κομμάτι της παραγωγής που πραγματοποιείται στα δύο εργοστάσια της Nestle στην Τουρκία πωλείται εντός χώρας. Μάλιστα, είναι πιθανόν να υπάρξουν πλεονεκτήματα από την παραγωγή της Nestle στην Τουρκία. Tα προϊόντα αυτά θα πουληθούν σε χαμηλότερες τιμές από τις εισαγωγές αντίστοιχων προϊόντων. Τα προϊόντα από το εξωτερικό θα είναι ακριβότερα, λόγω της υποχώρησης της τουρκικής λίρας.

 

Και οι δύο όμιλοι έχουν καταφέρει να επεκτείνουν την παρουσία τους στις αναδυόμενες αγορές κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Το 58% των πωλήσεων της Unilever και το 43% της Nestle προήλθαν πέρυσι από αυτές τις οικονομίες. Ενδεχομένως, συνέπειες θα υποστούν η Unilever και η Nestle από την πτώση των νομισμάτων στις αναδυόμενες αγορές, οδηγώντας σε εξασθένηση των εσόδων τους όταν θα μετατρέπονται σε ευρώ και ελβετικά φράγκα, αντίστοιχα. Για παράδειγμα, το νόμισμα της Βραζιλίας, μια χώρα που είναι η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά για τη Nestle, έχει υποχωρήσει κατά 19% έναντι του ελβετικού φράγκου από τις αρχές του έτους. Οι εταιρείες μπορούν να αντισταθμίσουν τον συναλλαγματικό κίνδυνο έως έναν βαθμό. Επειτα από ένα σημείο, όμως, δεν θα μπορούν να αυξήσουν τις τιμές, εξαιτίας της εξασθένησης της ζήτησης σε αυτές τις οικονομίες από τα επίπεδα που ίσχυαν το 2013. Τότε είχε προκληθεί πανικός λόγω των σεναρίων που ήθελαν την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ να καταργεί απότομα μέτρα που χάριζαν άφθονη ρευστότητα στις διεθνείς αγορές.

 

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) προβλέπει ότι οι οικονομίες στον αναδυόμενο κόσμο θα αναπτυχθούν σε ρυθμό 4,9% το 2018 αντί 5,3% που είχε καταγραφεί το 2013. Αλλά είναι πιθανόν να μην είναι καν εφικτή η ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας σε τόσο υψηλό ποσοστό, αν οι κεντρικές τράπεζες εξακολουθήσουν να αυξάνουν το κόστος δανεισμού.

 

Στην Αργεντινή, την Ινδία και την Ινδονησία, οι κεντρικοί τραπεζίτες έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις των επιτοκίων τον περασμένο μήνα. Κατά συνέπεια, είναι πολύ πιθανή η μείωση των καταναλωτικών δαπανών. Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν εξαιρετικά δυσμενής για τη Nestle και την Unilever. Ηδη έχουν ανακοινώσει τη χαμηλότερη αύξηση πωλήσεων στις αναδυόμενες αγορές στο διάστημα του α΄ εξαμήνου του έτους.

 

Οι καταναλωτές στη Δύση δεν φαίνεται πως έχουν τα περιθώρια για να αναπληρώσουν το κενό που δημιουργείται από την πτώση των πωλήσεων σε άλλες αγορές. Οι ετήσιες πωλήσεις στις ανεπτυγμένες αγορές αυξάνονται σταθερά με ρυθμό 8% από το 2011 και για τους δύο ομίλους. Τα οργανικά έσοδα της Unilever στις αναδυόμενες αγορές έχουν αυξηθεί περισσότερο από 90% την τελευταία 12ετία, σύμφωνα με αναλυτές της ελβετικής τράπεζας Credit Suisse. Η εξάρτηση της εταιρείας από αυτές τις αγορές μπορεί να εξελιχθεί σε πονοκέφαλο αν επιδεινωθεί η κρίση στην Τουρκία.

 

Παλαιότερα Σχόλια

Plus500

 © 2016-2017 Greek Finance Forum

Αποποίηση Ευθύνης....