|
|
|
«Οι Έλληνες εφοπλιστές
στοιχηματίζουν στη
μεγάλη άνοδο του
υγροποιημένου φυσικού
αερίου» γράφει η
γερμανική εφημερίδα
Handelsblatt. Όπως
αναφέρει, «οι συνεχιστές
του μεγιστάνα εφοπλιστή
Ωνάση επενδύουν
δισεκατομμύρια σε τάνκερ
μεταφοράς υγροποιημένου
φυσικού αερίου. Ειδικοί
του κλάδου προειδοποιούν
για υπερπροσφορά στην
ικανότητα μεταφοράς,
αλλά οι Έλληνες θέλουν
να είναι προετοιμασμένοι».
|
|
|
|
|
|
Η γερμανική οικονομική
εφημερίδα αναφέρεται
στις μεγάλες επενδύσεις
των Ελλήνων εφοπλιστών
σε LNG-τάνκερ,
παρουσιάζοντας αναλυτικά
στοιχεία. Όπως σημειώνει,
δύο ημέρες πριν το τέλος
του 2018, το τάνκερ
«Maria Energy» του
εφοπλιστικού ομίλου «Τσάκος»
κατέπλευσε στο νησάκι
του Πειραιά, Ρεβυθούσα,
όπου βρίσκεται ο
τερματικός σταθμός LNG (υγροποιημένου
φυσικού αερίου),
μεταφέροντας για πρώτη
φορά υγροποιημένο φυσικό
αέριο από το Τέξας (ΗΠΑ)
στην Ελλάδα όγκου
150.000 κ.μ.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα,
εκτός από τον όμιλο «Τσάκος»,
ενδιαφέρον για LNG
τάνκερ εκδηλώνεται και
από άλλες ελληνικές
εφοπλιστικές εταιρείες,
όπως η «Gaslog» του
Πέτρου Λιβανού, η οποία
παρήγγειλε πριν τα
Χριστούγεννα δύο τάνκερ
στη Samsung Heavy
Industries, συνολικού
κόστους 378 εκατ. δολ.,
με ικανότητα μεταφοράς
178.000 κ.μ. Η ίδια
εταιρία είχε παραγγείλει
δύο ακόμα LNG τάνκερ τον
Αύγουστο. Ο Λιβανός έχει
κλείσει ήδη συμβόλαια
μεταφοράς LNG από το
Texas, με τον
αμερικανικό ενεργειακό
όμιλο «Cheniere», για τα
τάνκερ που θα παραδοθούν
το δεύτερο εξάμηνο του
2021.
Η Handelsblatt τονίζει
ότι οι Έλληνες
εφοπλιστές θέλουν να
επωφεληθούν από τη μεγάλη
άνοδο του υγροποιημένου
φυσικού αερίου. Από τις
65 παραγγελίες LNG
τάνκερ στην Άπω Ανατολή
για το 2018, οι 33
προέρχονται από την
Ελλάδα. Οι Έλληνες
εφοπλιστές έχουν
παραγγείλει καράβια
αξίας 8,9 δισ. ευρώ το
2018 και τα 2/3 αφορούν
σε τάνκερ μεταφοράς
φυσικού αερίου. «Το
αλάνθαστο ένστικτό τους
για την τάση στις
μεταφορές των φορτηγών
πλοίων εξασφαλίζει την
επιτυχία τους» γράφει η
εφημερίδα. Διαθέτουν,
έτσι, τον μεγαλύτερο
στόλο παγκοσμίως και
ελέγχουν το 1/5 του
παγκόσμιου τονάζ, όντας
μπροστά από την Ιαπωνία, την Κίνα και
τη Γερμανία στην
κατάταξη.
Ο Ωνάσης διέσωσε τη
γερμανική εφοπλιστική
βιομηχανία
Όπως επισημαίνεται στο
δημοσίευμα, μετά τον Β΄
Παγκόσμιο Πόλεμο, οι
Έλληνες εφοπλιστές
Λιβανός, Νιάρχος, Λαιμός
και Λάτσης κυριάρχησαν
διεθνώς στη μεταφορά
πετρελαίου με τα τάνκερ
τους. Εξάλλου, ο
Αριστοτέλης Ωνάσης, «ο
βασιλιάς των τάνκερ»,
θεωρείται ότι διέσωσε τη
γερμανική εφοπλιστική
βιομηχανία, με
παραγγελίες,
μεταπολεμικά, 18 πλοίων
σε Βρέμη, Κίελο και
Αμβούργο. Η καθέλκυση
του τάνκερ «Τίνα Ωνάση»
το 1953 στο Αμβούργο,
του μεγαλύτερου τάνκερ
της εποχής,
πραγματοποιήθηκε ενώπιον
100.000 θεατών. Μέχρι
στιγμής, ο «μαύρος
χρυσός» ήταν ιδιαίτερα
προσοδοφόρος για τους
Έλληνες εφοπλιστές, οι
οποίοι έχουν πλέον
στραφεί στη μεταφορά
LNG. Το υγροποιημένο
φυσικό αέριο έχει
καταστήσει πιο ευέλικτο
το εμπόριο και τη
μεταφορά φυσικού αερίου,
διότι οι χώρες που το
λαμβάνουν δεν εξαρτώνται
από αγωγούς και
προμηθευτές, τονίζει η
Handelsblatt.
Για το 2018, η έμφαση
από τους έλληνες
εφοπλιστές δόθηκε στο
υγροποιημένο φυσικό
αέριο. Η «Gaslog» του Π.
Λιβανού διαθέτει 26 LNG
τάνκερ, ενώ εννέα ακόμα
βρίσκονται υπό κατασκευή.
Η «TMS Cardiff Gas» του
εφοπλιστή Χρήστου
Οικονόμου έχει κάνει
οκτώ παραγγελίες τάνκερ
σε δύο ναυπηγεία. Και ο
εφοπλιστής Βαγγέλης
Μαρινάκης έχει
παραγγείλει τέσσερα LNG
τάνκερ. Επίσης, η
εφοπλιστική οικογένεια
Αγγελικούση έχει
παραγγείλει δύο τάνκερ,
αξίας 370 εκατ. δολ.,
στο κορεάτικο ναυπηγείο
Daewoo. Με την
παραγγελία αυτή, τα LNG
τάνκερ της οικογένειας
ανέρχονται στα 37
συνολικά, με τα 27 να
βρίσκονται ήδη σε χρήση
και τα 10 υπό κατασκευή.
Ο εφοπλιστικός όμιλος
Αγγελικούση κατέχει την
πρώτη θέση, ελέγχοντας
125 πλοία με ικανότητα
μεταφοράς 24 εκατ.
τόνους νεκρού βάρους
(DWT), όπως αναφέρεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι
οι Έλληνες εφοπλιστές
δεν έχουν μόνο
ανακαλύψει την τάση για
τα LNG τάνκερ νωρίτερα
από τους ανταγωνιστές
τους, αλλά έχουν
επηρεάσει και τον
σχεδιασμό τους. Πρόσφατα
παραδόθηκε στη «Dynagas»
το τάνκερ «Boris Solokov»,
μήκους 214 μέτρων και
ικανότητας μεταφοράς
45.000 κ.μ. LNG. Το
τάνκερ αυτό έχει την
ιδιαιτερότητα ότι μπορεί
να πλεύσει στην Αρκτική
- σπάζοντας πάγο πάχους
1,80 μ.-, πράγμα που
σημαίνει ότι μπορεί όλον
τον χρόνο να προσεγγίζει
τη Χερσόνησο Τζαμάλ στην
Αρκτική και να μεταφέρει
από εκεί φυσικό αέριο σε
όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τη Handelsblatt,
οι Έλληνες εφοπλιστές
περιμένουν καλές
αποδόσεις από τις
επενδύσεις τους σε LNG
τάνκερ. Καθώς η ζήτηση
αυξάνεται, οι τιμές
charter αυξάνονται
ταυτόχρονα. Κατάρ, ΗΠΑ,Αίγυπτος,
Αλγερία και Αυστραλία
βασίζονται στο LNG για
τις εξαγωγές τους σε
φυσικό αέριο. Οι
μεγαλύτερες
χώρες-αποδέκτες είναι η
Ιαπωνία, η Ν. Κορέα και
η Κίνα. Η Κίνα,
συγκεκριμένα, εισήγαγε
τους 11 μήνες του 2018
48 εκ. τόνους LNG,
αύξηση 44% σε σύγκριση
με πέρυσι.
Σε παγκόσμιο επίπεδο,
100 τάνκερ βρίσκονται υπό
κατασκευή και πολλοί
ειδικοί προειδοποιούν
ήδη για υπερπροσφορά.
Για τον λόγο αυτόν, οι
Γερμανοί εφοπλιστές
είναι επιφυλακτικοί στο
θέμα των παραγγελιών.
Ωστόσο, οι Έλληνες
εφοπλιστές το βλέπουν
διαφορετικά. Στις αρχές
του 2020, πράγματι θα
υπάρξει υπερπροσφορά,
σύμφωνα με ειδικούς στον
Πειραιά, αλλά με την
περαιτέρω ανάπτυξη του
παγκόσμιου δικτύου
τερματικών σταθμών, από
το 2023 η ζήτηση θα
αυξηθεί σημαντικά και οι
εφοπλιστές του Πειραιά
θέλουν να είναι
προετοιμασμένοι.
Το LNG αντιστοιχεί
σήμερα στο 10% της
παγκόσμιας κατανάλωσης
φυσικού αερίου, αλλά από
το 2035 θα αντιστοιχεί
στο μισό της παγκόσμιας
μεταφοράς φυσικού αερίου,
σύμφωνα με εκτίμηση της
BP.
Για χώρες της Κεντρικής
Ευρώπης, οι οποίες
διαθέτουν καλό δίκτυο
αγωγών και σύνδεση με
χώρες παραγωγούς, όπως η
Γερμανία με τον αγωγό
Nord Stream, το σχετικά
ακριβό LNG ίσως δεν
παίζει μεγάλο ρόλο μέχρι
στιγμής. Η Γερμανία,
άλλωστε, δεν διαθέτει
τερματικό σταθμό LNG, αν
και ο υπουργός
Οικονομίας, Πέτερ
Αλτμάιερ, έχει εκφραστεί
υπέρ της κατασκευής μιας
τέτοιας υποδομής. Οι ΗΠΑ,
από την πλευρά τους,
πιέζουν τη Γερμανία να
κάνει άνοιγμα στο LNG.
Μελλοντικά, δεν θα
μπορέσει να αποφύγει τη
δημιουργία δικών της
τερματικών σταθμών,
καθώς το LNG θα
αποκτήσει όλο και
μεγαλύτερη σημασία στην
εμπορική ναυτιλία, με
στόχο την αντικατάσταση
του ρυπογόνου πετρελαίου.
To «Aida Nova» είναι το
πρώτο κρουαζιερόπλοιο
που χρησιμοποιεί ως
καύσιμο LNG αντί diesel.
Για τις περιφερειακές
χώρες, όπως η Ελλάδα, το
LNG αποκτά μεγαλύτερη
σημασία. Εκτός από τον
ήδη εν ενεργεία
τερματικό σταθμό της
Ρεβυθούσας, στην
Αλεξανδρούπολη βρίσκεται
υπό κατασκευή νέος
τερματικός σταθμός LNG.
Ο σταθμός αυτός θα
μπορούσε να συντελέσει
στην ανεξαρτησία των
χωρών της Ανατολικής
Ευρώπης από το ρωσικό
φυσικό αέριο. Για τον
λόγο αυτόν, το έργο
προωθείται από την ΕΕ
και στηρίζεται πολιτικά
από τις ΗΠΑ. Η Βουλγαρία
έχει ήδη εκφράσει
σχετικό ενδιαφέρον.
Εξάλλου, στο εν λόγω
εγχείρημα συμμετέχει με
ποσοστό 20% η εταιρεία «Gaslog»
του Π. Λιβανού. Ο
εφοπλιστής μπορεί να
αναμένει διπλά κέρδη σε
στεριά και θάλασσα με
την αναμενόμενη άνοδο
του υγροποιημένου
φυσικού αερίου,
καταλήγει το δημοσίευμα
της Handelsblatt.
Πηγή: ΑΜΠΕ
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|