|
|
|
H εδραίωση της
εµπιστοσύνης και ένα
οµαλό µετεκλογικό
σενάριο, που θα
εξασφαλίζει ότι δεν θα
έχουµε ανατροπές στην
οικονοµική και τη
δηµοσιονοµική πολιτική,
θα µπορούσαν να είναι
δύο βασικοί παράγοντες
που θα γυρίσουν το
παιχνίδι (game changer)
για την ελληνική
οικονοµία, είναι το µήνυµα
που στέλνει η Fitch.
|
|
|
|
|
|
Σε συνέντευξή του ο
αναλυτής του οίκου,
Michele Napolitano, Head
of Western Europe
Sovereigns στη Fitch,
υπογραµµίζει, µεταξύ
άλλων, τη βελτίωση της
σχέσης της Ελλάδας µε
τους πιστωτές, ενώ για
το ενδεχόµενο
αναθεώρησης των στόχων
για τα πρωτογενή
πλεονάσµατα ως µέρος του
διαλόγου µε τους
πιστωτές εκτιµά πως δεν
θα ήταν κατ’ ανάγκη
αρνητικό για την
πιστοληπτική αξιολόγηση.
Πότε και υπό ποιες
προϋποθέσεις θα µπορούσε
η Ελλάδα να ανακτήσει
την επενδυτική βαθµίδα
(investment grade);
Η αξιολόγησή µας για την
Ελλάδα είναι στο «BB-»,
τρεις βαθµίδες κάτω από
την επενδυτική βαθµίδα.
∆εν υπάρχουν
συγκεκριµένες
προϋποθέσεις για να
ανακτήσει η Ελλάδα την
επενδυτική βαθµίδα. Ωστόσο,
ιδανικά, θα περιµέναµε
το δηµόσιο χρέος να
είναι χαµηλότερο σε
σχέση µε σήµερα και η
ποιότητα ενεργητικού
στον τραπεζικό τοµέα να
έχει βελτιωθεί σηµαντικά.
Η περαιτέρω επίτευξη
πρωτογενών πλεονασµάτων
και ισχυρότερες
ενδείξεις ότι η
οικονοµική ανάκαµψη θα
είναι διατηρήσιµη στον
χρόνο θα ενίσχυαν την
εµπιστοσύνη µας ότι το
δηµόσιο χρέος θα τεθεί
σε µια σταθερή πτωτική
τροχιά. Αυτό θα ήταν
θετικό για την
αξιολόγηση. Αλλοι
παράγοντες που θα
οδηγούσαν σε µια
αναβάθµιση είναι ένα
track record οικονοµικής
και δηµοσιονοµικής
συνέχειας σε συνδυασµό
µε ένα σταθερό πολιτικό
περιβάλλον. Τέλος,
επίσης σηµαντικός
παράγοντας είναι το
χαµηλότερο ρίσκο από τον
τραπεζικό τοµέα στον
κρατικό προϋπολογισµό,
Τι θα έπρεπε να κάνει η
ελληνική κυβέρνηση για
να προσελκύσει πιο
γρήγορα ξένες άµεσες
επενδύσεις; Είναι κάτι
τέτοιο εφικτό µε τους
υφιστάµενους
φορολογικούς συντελεστές;
Το «κλειδί» είναι η
εµπιστοσύνη. Η Ελλάδα
έχει ένα track record
πολιτικής ρευστότητας,
το οποίο οδήγησε σε
ανατροπές πολιτικών και
αυτό έχει καταστήσει
τους επενδυτές πολύ
επιφυλακτικούς. Οι
επενδύσεις έχουν
υποχωρήσει αρκετά σε
σχέση µε τα προ κρίσης
επίπεδα. Ακόµη και µια µερική
αποκατάσταση της
εµπιστοσύνης θα µπορούσε
πραγµατικά να οδηγήσει
σε µια απότοµη ανάκαµψη
των επενδύσεων. Θεωρούµε
ότι οι εκλογές φέτος θα
παίξουν σηµαντικό ρόλο.
Εάν οι εκλογές -ανεξαρτήτως
αποτελέσµατος- δεν
οδηγήσουν σε µια απότοµη
αντιστροφή προηγούµενων
πολιτικών και εάν
υπάρχει συνέχεια στις
πολιτικές και µετά τις
εκλογές, αυτό θα ήταν
ένας παράγοντας που θα µπορούσε
να γυρίσει το παιχνίδι
(game changer) και να
κάνει τους επενδυτές να
καταλάβουν ότι η Ελλάδα
είναι µια χώρα που µπορεί
να διατηρήσει πειθαρχία
στην οικονοµική και τη
δηµοσιονοµική της
πολιτική, ακόµη και
εκτός προγράµµατος.
Όσον αφορά τους
φορολογικούς συντελεστές,
στην τελευταία µας
ανακοίνωση υπογραµµίσαµε
ότι το τρέχον
δηµοσιονοµικό µείγµα
ίσως να µην είναι
διατηρήσιµο πέρα από το
2020. Η δηµοσιονοµική
εξυγίανση στηρίζεται σε
πολύ µεγάλο βαθµό στα
φορολογικά έσοδα και
στον περιορισµό των
δαπανών και ειδικά στην
υποεκτέλεση των
επενδυτικών δαπανών. Μια
σοβαρή πρόκληση για τις
επόµενες ελληνικές
κυβερνήσεις θα είναι να
ισορροπήσουν πάλι το µείγµα
πολιτικής, χωρίς να
θέτουν εµπόδια στη
δέσµευση των
δηµοσιονοµικών στόχων.
Σηµειώνουµε, πάντως πως
υπάρχει ευρεία συναίνεση
γύρω από την ανάγκη να
επέλθει νέα ισορροπία
στο δηµοσιονοµικό µείγµα.
Στην εγχώρια πολιτική
σκηνή εντείνεται το
debate γύρω από την
επαναδιαπραγµάτευση µε
την ΕΕ για τους στόχους
των πρωτογενών
πλεονασµάτων. Πιστεύετε
πως κάτι τέτοιο µπορεί
να αποτελεί δυνατότητα
και, αν ναι, σε τι βάθος
χρόνου;
Προτιµούµε να µη
σχολιάσουµε εάν οι
στόχοι θα αναθεωρηθούν ή
όχι, καθώς αυτό είναι µια
απόφαση της ελληνικής
κυβέρνησης και των
Ευρωπαίων πιστωτών. Ενας
σηµαντικός παράγοντας
που πρέπει να προσέχουµε
είναι η σχέση µεταξύ της
ελληνικής κυβέρνησης και
των πιστωτών. Πιστεύουµε
ότι αυτή η σχέση έχει
βελτιωθεί σηµαντικά.
Κατά τη γνώµη µας
κάποιες ανατροπές
πολιτικής (που θα µπορούσαν
επίσης να περιλαµβάνουν
και κάποια αναθεώρηση
των δηµοσιονοµικών
στόχων) είναι πιθανές ως
µέρος του διαλόγου µε
τους επίσηµους πιστωτές.
Θα πρέπει να κοιτάξουµε
τις λεπτοµέρειες και
τους λόγους για τους
οποίους αναθεωρούνται
στόχοι. Με δεδοµένη όµως
την πρόσφατη ισχυρή
δηµοσιονοµική
υπεραπόδοση, µια
αναθεώρηση στόχων δεν θα
ήταν απαραίτητα αρνητική
από πλευράς
πιστοληπτικής
αξιολόγησης.
Στην τελευταία σας
έκθεση εµφανιστήκατε
προσεκτικοί σχετικά µε
συγκεκριµένους κινδύνους,
µεταξύ των οποίων και η
πιθανότητα
δηµοσιονοµικών
επιπτώσεων σχετικά µε
εκκρεµείς δικαστικές
αποφάσεις. Πιστεύετε πως
η Ελλάδα θα µπορούσε να
βρεθεί αντιµέτωπη µε την
ανάγκη να λάβει επιπλέον
δηµοσιονοµικά µέτρα µε
τον επόµενο
προϋπολογισµό που θα
κατατεθεί στη Βουλή τον
Νοέµβριο;
Εχετε δίκιο. Είµαστε
επιφυλακτικοί.
Προτιµούµε να
περιµένουµε τις
λεπτοµέρειες των
δικαστικών αποφάσεων
προτού κάνουµε κάποιο
συγκεκριµένο σχόλιο για
το θέµα.
Αισιοδοξείτε ότι τα
σχέδια που είναι στον
προθάλαµο για την
αντιµετώπιση του υψηλού
ποσοστού κόκκινων
δανείων (NPLs) στην
Ελλάδα επαρκούν ή
απαιτούνται περαιτέρω
πρωτοβουλίες;
Στην παρούσα φάση δεν
ενσωµατώνουµε κάποιο
συγκεκριµένο σχήµα στις
αξιολογήσεις µας για το
ελληνικό ∆ηµόσιο ή τις
τράπεζες. Χωρίς
αναλυτικές λεπτοµέρειες
για τη λειτουργία αυτών
των σχηµάτων, οι
επιπτώσεις τόσο στις
τράπεζες όσο και στο ∆ηµόσιο,
συµπεριλαµβανοµένης
ενδεχόµενης επίπτωσης
στο µεγάλο κεφαλαιακό µαξιλάρι
που διαθέτει η χώρα δεν
είναι ξεκάθαρες. Εάν
αυτά τα σχήµατα για τη µεγάλη
µείωση των µη
εξυπηρετούµενων
ανοιγµάτων (NPE)
προχωρήσουν, θα ήταν µια
θετική εξέλιξη για τον
κλάδο, στον βαθµό που τα
σχέδια συνεπάγονται ένα
µεγάλο µέρος των NPEs να
µεταφερθεί από τους
ισολογισµούς των
τραπεζών, υποθέτοντας
ότι οι τράπεζες κάνουν
εκτενή χρήση αυτών των
σχηµάτων.
Αυτό κατά την άποψή µας
θα βοηθήσει στην
επιτάχυνση του
ξεκαθαρίσµατος της
ποιότητας του
ενεργητικού του κλάδου,
θα φέρει σταθερότητα και
θα αποκαταστήσει την
πλήρη εµπιστοσύνη στον
τοµέα, επιτρέποντας στις
τράπεζες να
επικεντρώσουν στην
επιχειρηµατική ανάπτυξη
και εντέλει στην
υποστήριξη της ελληνικής
οικονοµίας. Εχοντας πει
αυτό, βλέπουµε σηµαντικά
ρίσκα υλοποίησης και
είναι ακόµη άγνωστες οι
λεπτοµέρειες αυτών των
σχηµάτων για να είµαστε
σε θέση να αξιολογήσουµε
τις συνέπειες στο
πιστωτικό προφίλ των
τραπεζών. Εάν
υλοποιηθούν, δεν
περιµένουµε κάτι τέτοιο
να είναι ορατό το 2019,
αλλά περισσότερο µεσοπρόθεσµα.
Πότε θεωρείτε πως θα µπορούσε
η Ελλάδα να δει πλήρη
άρση των capital
controls;
Σηµειώνουµε ότι η
πρόοδος στην άρση των
capital controls είναι
σταθερή. Προτιµούµε όµως
να µη σχολιάσουµε τον
πιθανό χρόνο µιας
πλήρους άρσης των
capital controls.
Πιστεύετε πως ο
εκλογικός κύκλος θα έχει
ή έχει ήδη µια αρνητική
επίπτωση στην ελληνική
οικονοµία;
Το πολιτικό σκηνικό στην
Ελλάδα έχει γίνει κάπως
πιο σταθερό. Υπάρχει
ευρεία διακοµµατική
συναίνεση ότι η
δηµοσιονοµική πειθαρχία
θα πρέπει να διατηρηθεί
και έχει βελτιωθεί
ουσιαστικά η σχέση της
Ελλάδας µε τους
Ευρωπαίους πιστωτές.
Αυτό περιορίζει τον
κίνδυνο µια µελλοντική
κυβέρνηση να αναστρέψει
δραµατικά την πορεία της
δηµοσιονοµικής και
οικονοµικής πολιτικής. Η
παραδοχή ότι το εκλογικό
αποτέλεσµα δεν θα
οδηγήσει σε απότοµες
ανατροπές είναι
σηµαντική και στηρίζει
την αξιολόγησή µας.
Το σχόλιό σας για την
έκδοση του δεκαετούς
οµολόγου;
Η έκδοση του δεκαετούς
οµολόγου είναι ένα βήµα
περαιτέρω προς την
επανέναρξη της τακτικής
έκδοσης οµολόγων από το
∆ηµόσιο.
Τι θα µπορούσε να
λειτουργήσει σαν game
changer για την ελληνική
οικονοµία, οδηγώντας σε
µια πιο γρήγορη µείωση
των επιτοκίων στα
οµόλογα τους επόµενους µήνες;
Επιπλέον ενδείξεις ότι η
οικονοµική ανάκαµψη
εδραιώνεται θα µπορούσε
να στηρίξει την
εµπιστοσύνη των
επενδυτών. Οµως, κατά
την άποψή µας, οι
εκλογές µπορεί να είναι
ένας παράγοντας που θα
γυρίσει το παιχνίδι
(game changer). Και εδώ
αναφέροµαι στην
προηγούµενη απάντησή µου
στη δεύτερη ερώτησή σας.
Ενα οµαλό, µετεκλογικό
σενάριο, χωρίς
σηµαντικές ανατροπές
πολιτικών, θα µπορούσε
να είναι κάτι που κάνει
τους επενδυτές οµολόγων
να κατανοήσουν ότι η
Ελλάδα είναι µια χώρα
που µπορεί να διατηρήσει
πειθαρχία στις
οικονοµικές και
δηµοσιονοµικές πολιτικές
µε την πάροδο του χρόνου,
ακόµη και εκτός επίσηµου
προγράµµατος.
Το εαρινό στοίχηµα
Τις επόμενες εβδοµάδες,
καθώς θα ολοκληρώνονται
τα σχέδια για τη
διαχείριση των κόκκινων
δανείων και θα έχει
διαµορφωθεί -µε την
κατάθεση του σχετικού
νοµοσχεδίου- το τοπίο
για την προστασία της
πρώτης κατοικίας,
αναµένεται να ανέβει το
θερµόµετρο και στο πεδίο
των αναβαθµίσεων.
Μάλιστα µε ενδιαφέρον
αναµένεται και η
ανακοίνωση από τη
Standard & Poor’s της
νέας της έκθεσης για την
ελληνική οικονοµία -άραγε
η Ελλάδα θα καταφέρει να
αποσπάσει ακόµη µία
αναβάθµιση;-, ενώ µένει
να φανεί και τι θα
πράξει και ο τέταρτος
οίκος αξιολόγησης, η
καναδική DBRS.
Η έκδοση του ελληνικού
δεκαετούς οµολόγου είναι
ένα επιπλέον σηµαντικό
βήµα που αποτιµάται
θετικά από τους ξένους
οίκους, ενώ δεν είναι
ακόµα γνωστό εάν θα
υλοποιηθεί ακόµη µία
έκδοση πριν από τις
εκλογές του Μαΐου. Το
τοπίο παραµένει ρευστό,
πάντως, εν αναµονή του
ξεκαθαρίσµατος και στο
εκλογικό τοπίο σχετικά
µε τον χρόνο διεξαγωγής
των εθνικών εκλογών.
Οι ευρωεκλογές θα
αποτελέσουν de facto
ορόσηµο, ανεξάρτητα από
το εάν οι εθνικές
εκλογές θα γίνουν τον
Μάιο ή το φθινόπωρο,
ωστόσο, όπως φαίνεται
από τις δηλώσεις ξένων
αναλυτών και οίκων αλλά
και κορυφαίων
αξιωµατούχων, εκείνο που
προέχει για την αγορά
είναι να µη διαταραχθεί
το θετικό αφήγηµα για
την οικονοµία και οι
όποιες προσπάθειες
χαλάρωσης της
δηµοσιονοµικής πολιτικής
να γίνουν σε απόλυτη
συνεννόηση µε τους
Ευρωπαίους πιστωτές
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|