Κατάμεστα αεροδρόμια και
σειρά απεργιακών
κινητοποιήσεων. Το 2018
στην Ευρώπη ήταν για
επιβάτες με γερά νεύρα.
Την ώρα που ο κλάδος των
αερομεταφορών φθάνει
ολοένα και πιο αισθητά
στα όριά του στη γηραιά
ήπειρο, παγκοσμίως η
ανάπτυξή του συνεχίζεται
χωρίς διακοπή. Κυρίως οι
ταχέως αναπτυσσόμενες
οικονομίες της Ασίας
συμβάλλουν καθοριστικά
στη διαρκή αύξηση των
ανθρώπων και των
προϊόντων που
μεταφέρονται με
αεροπλάνο. Τα όρια στην
ανάπτυξη του κλάδου
γίνονται αντιθέτως
αισθητά κυρίως στην
Ευρώπη.
Η Διεθνής Ένωση
Αερομεταφορών IATA είναι
πάντως πιο αισιόδοξη για
το 2019 από ό,τι ήταν το
πρόσφατο διάστημα. Αιτία
είναι, πέρα από την
αύξηση της παραγωγής
στις ΗΠΑ, κατά κύριο
λόγο η αισθητή μείωση
της τιμής του πετρελαίου,
που σημαίνει σημαντική
εξοικονόμηση πόρων για
τις αεροπορικές
εταιρείες. Οι ειδικοί
εκτιμούν ότι η μέση τιμή
της κηροζίνης θα
διαμορφωθεί σε 81
δολάρια ανά βαρέλι από
σχεδόν 88 δολάρια που
στοίχιζε το 2018. Η ΙΑΤΑ
προσδοκά ότι το 2019 θα
γίνει σε παγκόσμιο
επίπεδο η δέκατη κατά
σειρά χρονιά με πρόσθετα
καθαρά κέρδη για τον
κλάδο, όπως εξηγεί ο
επικεφαλής οικονομολόγος
της IATA Μπράιαν Πιρς.
Βάσει των υπολογισμών
του, οι αεροπορικές
εταιρείες ενδέχεται να
καταγράψουν κέρδη 35,5
δις δολάρια. Το 2018 τα
αντίστοιχα κέρδη ανήλθαν
σε 32,3 δις δολάρια.
Βέβαια από την πτωτική
τροχιά της τιμής των
καυσίμων επωφελούνται
κυρίως μικρότερες
αεροπορικές εταιρείες,
δεδομένου ότι μεγάλοι
όμιλοι όπως η Lufthansa
ή η Ryanair κάνουν
προσυμφωνίες για την
τιμή της κηροζίνης
προκειμένου να αποφύγουν
το ρίσκο απότομης
αύξησης της τιμής των
καυσίμων. Αξιοσημείωτο
είναι πάντως ότι
πτωχεύσεις όπως αυτή της
γερμανικής Air Berlin
και της βρετανικής
Monarch δεν αποφεύχθηκαν
ούτε στα τελευταία
χρόνια της ανάπτυξης.
Η Ευρώπη στα όριά της
Την ώρα που σε παγκόσμιο
επίπεδο προβλέπεται
θετικότατη εξέλιξη για
τις αερομεταφορές, η
κορεσμένη ευρωπαϊκή
αγορά παρουσιάζει
διαφορετική εικόνα.
Δυσχέρειες στα
αεροδρόμια και στον
τομέα της ασφάλειας
πτήσεων συνέβαλαν
καθοριστικά στα χάος που
καταγράφηκε το περασμένο
καλοκαίρι σε σειρά
ευρωπαϊκών αεροδρομίων,
διάστημα στο οποίο
σημειώθηκαν ασυνήθιστα
πολλές καθυστερήσεις και
ματαιώσεις δρομολογίων.
«Το σύστημα έχει φθάσει
στα όριά του»,
διαπιστώνει ο ευρωπαϊκός
Σύνδεσμος Αεροπορικών
Εταιρειών Α4Ε, ζητώντας
επιτακτικά να ενταθούν
οι πολιτικές πιέσεις
ώστε να εφαρμοστεί η
συμφωνία του 2004 για
Κοινό Ευρωπαϊκό Εναέριο
Χώρο, ο οποίος πάντως
δεν πρόκειται να γίνει
πραγματικότητα ούτε το
2019.
Η προγραμματισμένη
έξοδος της Μ.Βρετανίας
στις 29 Μαρτίου 2019 από
την ΕΕ είναι πιθανό να
προκαλέσει επιπρόσθετες
αναταράξεις στο πεδίο
των ευρωπαϊκών
αερομεταφορών. Σε
περίπτωση ενός άτακτου
Brexit υπάρχει κίνδυνος
να προκληθεί μερική
παράλυση στις
αερομεταφορές – ακόμη κι
αν οι πολιτικοί
επιθυμούν βεβαίως να
αποτρέψουν ένα τέτοιο
ενδεχόμενο. «Χωρίς
συμφωνία για το Brexit
χρειαζόμαστε επειγόντως
σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
Αλλά ακόμη και με ένα
τέτοιο σχέδιο δεν θα
μπορέσουμε μάλλον
βραχυπρόθεσμα να
αποφύγουμε τις
δυσλειτουργίες»,
προειδοποιεί το στέλεχος
της IATA Ράφαελ
Σβάρτσμαν.
Κρίστιαν Έμπνερ (dpa)
Επιμέλεια: Άρης
Καλτιριμτζής
Deutsche Welle
|
|