Με μια πραγματικά κίνηση
εντυπωσιασμού το
υπουργείο Μεταφορών στο
Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο
Μεταφορών το οποίο
τέθηκε σε δημόσια
διαβούλευση θα θεσπίσει
μέγιστο όριο ηλικίας των
κυκλοφορούντων οχημάτων,
θα δώσει κίνητρα για την
αντικατάσταση των
παλαιών αυτοκινήτων και
θα ενισχύσει την
ηλεκτροκίνηση αλλά όλα
τα παραπάνω από το…
2027!
Τα εν λόγο «πυροτεχνήματα»
σύμφωνα με στελέχη της
αγοράς αποτελούν μέρος
των προεκλογικών
δεσμεύσεων ενόψει των
εκλογών και βέβαια το
χρονοδιάγραμμα με
εκκίνηση το 2027 σίγουρα
προβλημάτισε αρκετούς
καθώς η Ελλάδα έχει
γίνει το… παλιατζίδικο
της ΕΕ με δεκάδες
χιλιάδες εισαγωγές από
παλιά οχήματα που
αγοράζονται έναντι
πινακίου φακής και στη
συνέχεια πωλούνται με
γυρισμένα χιλιόμετρα.
Αλλά από τη στιγμή που
το ίδιο το κράτος
αναιρεί τα λεγόμενά του
είναι σχεδόν απίθανο να
συμβούν όλα αυτά που
περιγράφονται το 2027
στην Ελλάδα.
Άλλωστε ένα σωστό πράγμα
που πήγε να κάνει το
υπουργείο Μεταφορών και
αφορούσε στο κόψιμο των
αυτοκινήτων με γυρισμένα
χιλιόμετρα «τροποποιήθηκε»
τελικά πριν την ψήφιση
του νομοσχεδίου και
πλέον κόβονται μόνο τα
οχήματα που έχουν
ανακολουθία χιλιομέτρων
σε σχέση με τον
προηγούμενο έλεγχο και
όχι στο σύνολο των
ελέγχων!
Ωστόσο σύμφωνα με το
δημοσίευμα του Έθνους
στόχος είναι η
αντιμετώπιση ενός
σηµαντικού προβλήµατος
των οδικών µεταφορών
στην Ελλάδα που
σχετίζεται µε τον µέσο
όρο ηλικίας των οχηµάτων,
ο οποίος στα σηµερινά
επίπεδα κατατάσσει τη
χώρα µας ψηλά στη λίστα
µε τους πιο γερασµένους
στόλους στην Ευρώπη.
Η δέσµη µέτρων, που
έρχεται λίγο καιρό µετά
τις προτάσεις κινήτρων
για την ενίσχυση της
ηλεκτροκίνησης,
περιλαµβάνει προτάσεις
οι οποίες
κατηγοριοποιούνται στις
εξής τρεις βασικές
κατηγορίες µε
χρονοδιάγραµµα το 2027
και το 2037:
Περιορισµοί στην ηλικία
εισαγοµένων οχηµάτων
παντός τύπου, καθώς επί
του παρόντος δεν υπάρχει
όριο στην ηλικία των
οχηµάτων που εισάγονται
στη χώρα. Υπάρχει µόνο
πρόβλεψη µέγιστης
ηλικίας 15 ετών για
εισαγόµενα µεταχειρισµένα
λεωφορεία. Ετσι,
προτείνεται να
συµφωνηθεί ένα
προοδευτικό
χρονοδιάγραµµα
περιορισµού της ηλικίας
για τα εισαγόµενα
οχήµατα ανά τύπο τόσο
για το 2027 όσο και για
το 2037.
Σύστηµα bonus malus µέσω
φόρων και κινήτρων ανά
ζεύγη, δηλαδή µεταξύ
παλαιών και νέων
οχηµάτων και ρυπογόνων
και «καθαρών» οχηµάτων
παντός τύπου. Και αυτό
γιατί, όπως
επισηµαίνεται, υπάρχει
έλλειψη διαφοροποιηµένων
κινήτρων για τις δύο
αυτές κατηγορίες. Στο
πλαίσιο αυτό, οι µελετητές
συνιστούν τον
προσδιορισµό ενός
προοδευτικού
προγράµµατος κινήτρων/εκπτώσεων/φόρων/τελωνειακών
δασµών ανά τύπο οχήµατος,
τύπο καυσίµου και ηλικία
και για τους δύο
ορίζοντες (2027 και
2037).
Καθιέρωση κλίµακας µέγιστων
ορίων ηλικίας ή/ και
επιπέδου εκποµπών για
όλα τα οδικά οχήµατα.
Σήµερα δεν υπάρχει όριο
στην ηλικία των οχηµάτων
που κυκλοφορούν στη χώρα
µε την εξαίρεση των
λεωφορείων, για τα οποία
έχει καθοριστεί µέγιστο
όριο τα 27 χρόνια.
Η πρόταση εστιάζει στον
καθορισµό µερικής ή
ολικής απαγόρευσης
ανάλογα µε την ηλικία ή/και
το επίπεδο εκποµπών των
οχηµάτων, καθώς και στον
ορισµό ενός προοδευτικού
χρονοδιαγράµµατος
περιορισµού της ηλικίας
ανά τύπο οχήµατος.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία
της Ευρωπαϊκής Ενωσης
Κατασκευαστών
Αυτοκινήτων (ACEA) για
το 2018, ο µέσος όρος
ηλικίας των επιβατικών
αυτοκινήτων στην Ελλάδα
έφτανε τα 15 χρόνια,
όταν ο ευρωπαϊκός µέσος
όρος βρισκόταν στα 10,5.
Αντίστοιχα, ο µέσος όρος
ηλικίας των φορτηγών ως
3,5 τόνους ήταν 18,3 έτη
και των βαρέων οχηµάτων
άνω των 3,5 τόνων τα
20,9 χρόνια.
Ανανέωση του στόλου
Ως προς τα επαγγελµατικά
οχήµατα, στο Σχέδιο
επισηµαίνεται πως «υπάρχει
επείγουσα ανάγκη να
επιτευχθεί η ανανέωση
του (εσωτερικού) στόλου
επαγγελµατικών οχηµάτων.
Ταυτόχρονα, οικολογικοί
και οικονοµικοί λόγοι
απαιτούν ανανέωση του
στόλου οχηµάτων
ιδιωτικής χρήσης».
Στην κατεύθυνση αυτή τα
υπουργεία Μεταφορών και
Οικονοµίας έχουν ήδη
εντάξει στις προσκλήσεις
του Επιχειρησιακού
Προγράµµατος ΕΠΑνΕΚ –
ΕΣΠΑ 2014-2020 τη
συγχρηµατοδότηση της µετατροπής
του κινητήρα των
επαγγελµατικών οχηµάτων,
σε κινητήρα
αντιρρυπαντικής
τεχνολογίας.
Συγκεκριµένα,
προβλέπονται η προµήθεια
αυτοκινούµενων οχηµάτων
αµιγώς επαγγελµατικής
χρήσης για την κάλυψη
των αναγκών της
επιχείρησης και η µετατροπή
κινητήρα επαγγελµατικού
ή µεικτής χρήσης
πετρελαιοκίνητου/
βενζινοκίνητου οχήµατος
σε κινητήρα διπλού
καυσίµου πετρελαίου/βενζίνης
– φυσικού αερίου. Η
συγχρηµατοδότηση για µετατροπή
του κινητήρα µπορεί να
φθάσει σε ποσοστό 65%
και έως 12.000 ευρώ,
ανάλογα µε τα κριτήρια
επιλεξιµότητας.
Πηγή: newsauto
|
|