Η κυβέρνηση των ΗΠΑ
δίνει στις εταιρείες
είτε 90 ημέρες είτε 180
ημέρες για να διακόψουν
τις σχέσεις τους με την
Τεχεράνη πριν την
επανάληψη των κυρώσεων.
Ωστόσο, οι κυρώσεις προς
το παρόν αφορούν μόνο
εταιρείες που
δραστηριοποιούνται εκτός
των ΗΠΑ ή έχουν
σημαντική έκθεση εκεί.
Το μεγάλο ερώτημα τώρα
είναι πώς οι ΗΠΑ θα
αντιμετωπίσουν τους
συμμάχους τους, οι
οποίοι θέλουν να
διατηρήσουν τη συμφωνία
παρά την απόσυρση των
ΗΠΑ: Θα λάβει η
αμερικανική κυβέρνηση
μέτρα εναντίον των
εταιρειών τους εάν
συνεχίσουν αυτές οι
χώρες να συνεργάζονται
με το Ιράν;
Ιδού έξι επιχειρήσεις
που αναμένεται να
πληγούν – ή όχι, ανάλογα
με τις λεπτομέρειες της
απόφασης της
αμερικανικής κυβέρνησης
που δεν έχουν
γνωστοποιηθεί ακόμα.
Boeing και Airbus
Οι εταιρείες παραγωγής
αεροσκαφών Boeing και
Airbus είναι ίσως οι πιο
μεγάλες απώλειες των
νέων κυρώσεων, καθώς και
οι δύο σχεδίαζαν να
αρχίσουν να πωλούν
αεροσκάφη στην Ισλαμική
Δημοκρατία για πρώτη
φορά.
Η Boeing είναι
εγκατεστημένη στο Σικάγο,
αλλά η Airbus με έδρα
στη Γαλλία χρειαζόταν
επίσης την πλέον
ανακληθείσα άδεια
εξαγωγής των ΗΠΑ, επειδή
περισσότερα από το 10%
των εξαρτημάτων της
είναι αμερικάνικα.
Μόνο η Airbus έχει ήδη
παραδώσει αεροσκάφη στο
Ιράν – τρία από τα 100
που παρήγγειλε η Iran
Air, σε τιμή καταλόγου
περίπου 19
δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Boeing έχει μεγάλη
καθυστέρηση στις
παραγγελίες ούτως ή
άλλως, οπότε δεν πρόλαβε
να κατασκευάσει
αεροπλάνα για την Iran
Air (η παραγγελία αφορά
80 αεροσκάφη για 17
δισεκατομμύρια δολάρια)
ή την Aseman Airlines
(30 αεροσκάφη για 3
δισεκατομμύρια δολάρια).
General Electric και
Total
Η GE έχει πληγεί πολύ
σκληρά. Όχι μόνο είναι
μία από τις αμερικανικές
εταιρείες που
κατασκευάζουν εξαρτήματα
για την Airbus, αλλά
έχει επίσης λάβει και
μεγάλες παραγγελίες
εξαρτημάτων για
εγκαταστάσεις πετρελαίου
και φυσικού αερίου στο
Ιράν.
Η εταιρεία δήλωσε ότι θα
«προσαρμόσει τις
δραστηριότητές της όπως
είναι απαραίτητο για να
συμμορφωθεί με αυτές τις
αλλαγές στη νομοθεσία
των ΗΠΑ».
Αναφορικά με τον κλάδο
της ενέργειας, η γαλλική
Total έχει μια συμφωνία
ύψους 2 δισεκατομμυρίων
δολαρίων με τη CNPC της
Κίνας για την ανάπτυξη
του κοιτάσματος φυσικού
αερίου South Pars στο
Ιράν. Η εταιρεία έχει
ήδη δαπανήσει 90
εκατομμύρια δολάρια για
την ανάπτυξη του
κοιτάσματος και η
κρατική πετρελαϊκή
εταιρεία του Ιράν λέει
ότι δεν θα αποζημιωθεί
μέχρι να αρχίσει η
παραγωγή. Η Εθνική
Ιρανική Εταιρεία
Πετρελαίου (National
Iranian Oil Company)
δήλωσε επίσης ότι η
Total θα χάσει το
μερίδιό της στο κοίτασμα,
το οποίο θα καταλήξει
στην CNPC, εάν αποσυρθεί
από το Ιράν.
Απ’ την άλλη, οι τιμές
του πετρελαίου έχουν
αυξηθεί ύστερα από την
απόσυρση του Trump από
το Κοινό Ολοκληρωμένο
Σχέδιο Δράσης, οπότε και
οι μετοχές της Total
έχουν ανέβει επίσης.
Volkswagen και PSA Group
Η Volkswagen δίσταζε να
εισέλθει στην ιρανική
αγορά λόγω της έκθεσής
της στην αγορά των ΗΠΑ,
αλλά πέρυσι άρχισε να
πουλά εκ νέου αυτοκίνητα
στην Ισλαμική Δημοκρατία.
Αυτό ίσως χρειαστεί να
αλλάξει τώρα.
Εν τω μεταξύ, ο γαλλικός
όμιλος PSA – η εταιρεία
που κατασκευάζει τα
Peugeot και τα Citroen –
είχε υψηλές πωλήσεις στο
Ιράν. Μάλιστα, «διαφήμιζε»
την έλλειψη έκθεσής της
στην αγορά των ΗΠΑ ως
πλεονέκτημα έναντι των
Γερμανών ανταγωνιστών
της και οι πωλήσεις στο
Ιράν συνέβαλαν στο να
αντισταθμιστούν οι
δυσκολίες που συναντά η
εταιρεία σε περιοχές
όπως η Κίνα και το
Ηνωμένο Βασίλειο.
Τώρα που οι κυρώσεις των
ΗΠΑ επανήλθαν, η PSA
λέει ότι ελπίζει πως η
ΕΕ θα υιοθετήσει μια
κοινή θέση για το Ιράν.
Μέχρι στιγμής, η Γαλλία,
η Γερμανία και το
Ηνωμένο Βασίλειο έχουν
δηλώσει ότι θέλουν να
παραμείνουν στη συμφωνία
με το Ιράν.
Εάν η PSA θέλει να
ξεκινήσει πάλι την
πώληση των Peugeot στις
ΗΠΑ, όπως έχει ήδη
υπαινιχθεί, ίσως
χρειαστεί να αποχωρήσει
από το Ιράν.
Fortune
|
|