Αρχική | Ειδήσεις - Αναλύσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | Marx - Soros | Contact

 

03/07/18

ΔΝΤ: Η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις.  

 

Η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. Η Ελλάδα θα εξέλθει από την εποχή του προγράμματος, εξαλείφοντας σε μεγάλο βαθμό τις μακροοικονομικές ανισορροπίες. Έχουν πραγματοποιηθεί ορισμένες σημαντικές μεταρρυθμίσεις, η ανάπτυξη έχει επιστρέψει, η ανεργία μειώνεται (αν και εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλή) και η προσφάτως συμφωνηθείσα δέσμη μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους θα εξασφαλίσει τη μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα. 

 

 

Ωστόσο, οι σημαντικές κληρονομιές κρίσεων και η ημιτελής μεταρρυθμιστική ατζέντα εξακολουθούν να παρεμποδίζουν την ταχύτερη ανάπτυξη, ενώ η ένταξη στη νομισματική ένωση και το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα στοχεύουν σε περιορισμούς των πολιτικών επιλογών. Η ενίσχυση της ανάπτυξης και του βιοτικού επιπέδου θα εξαρτηθεί συνεπώς από τη βελτίωση του μερισμού των δημοσιονομικών πολιτικών, την αποκατάσταση των ισολογισμών του χρηματοπιστωτικού τομέα, την περαιτέρω ελευθέρωση των αγορών προϊόντων και εργασίας και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της διακυβέρνησης του δημόσιου τομέα.

 

Η ανάπτυξη επέστρεψε στην Ελλάδα, βοηθούμενη από μια εντυπωσιακή προσπάθεια μακροοικονομικής σταθεροποίησης, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και ένα καλύτερο εξωτερικό περιβάλλον. Η Ελλάδα αξίζει την πίστωση για σημαντικές προσαρμογές των δημοσιονομικών και τρεχουσών συναλλαγών και για την υλοποίηση ορισμένων βασικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων τα τελευταία χρόνια. Οι προσπάθειες αυτές, σε συνδυασμό με σημαντική ευρωπαϊκή στήριξη και ευνοϊκότερο εξωτερικό περιβάλλον, επέτρεψαν την επιστροφή στην ανάπτυξη, ενώ το πραγματικό ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 1,4% το 2017 και αναμένεται να φθάσει το 2% φέτος και το 2,4% το 2019. Καθώς το κενό παραγωγής κλείνει, αναμένεται να μειωθεί από περίπου 20% φέτος σε περίπου 14% μέχρι το 2023. Οι εξωτερικοί και εγχώριοι κίνδυνοι είναι σημαντικοί, όπως η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των εμπορικών εταίρων, οι αυστηρότερες παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, η περιφερειακή αστάθεια, το εσωτερικό πολιτικό ημερολόγιο και η κόπωση των μεταρρυθμίσεων.

 

Η ελάφρυνση του χρέους που συμφωνήθηκε πρόσφατα με τους ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας βελτίωσε σημαντικά τη βιωσιμότητα του χρέους μεσοπρόθεσμα, αλλά οι μακροπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Η παράταση των προθεσμιών κατά 10 έτη και άλλα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, σε συνδυασμό με ένα μεγάλο αποθεματικό ταμειακών ροών, θα εξασφαλίσουν σταθερή μείωση του χρέους και των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών ως ποσοστό του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, γεγονός που θα βελτιώσει σημαντικά τις προοπτικές για την Ελλάδα διατήρηση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση της αγοράς μεσοπρόθεσμα. Ωστόσο, το προσωπικό ανησυχεί για το γεγονός ότι αυτή η βελτίωση των δεικτών του χρέους μπορεί να διατηρηθεί μακροπρόθεσμα μόνο υπό τις φιλόδοξες υποθέσεις σχετικά με την αύξηση του ΑΕΠ και την ικανότητα της Ελλάδας να πραγματοποιήσει μεγάλα πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα, γεγονός που υποδηλώνει ότι θα μπορούσε να είναι δύσκολο να διατηρηθεί η αγορά μακροπρόθεσμα χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους. Από αυτή την άποψη, το Προσωπικό χαιρετίζει τη δέσμευση των ευρωπαίων εταίρων να παράσχουν πρόσθετη βοήθεια αν χρειαστεί,

 

Απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για να ξεπεραστούν οι κληρονομιές κρίσεων και να ενισχυθεί η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η κοινωνική ένταξη. Οι μακροοικονομικές ανισορροπίες έχουν εξαλειφθεί σε μεγάλο βαθμό, αλλά το υψηλό δημόσιο χρέος, οι αδύναμοι ισολογισμοί των τραπεζών και άλλων ιδιωτικών τομέων, οι έλεγχοι κεφαλαίου, οι καθυστερούμενοι λογαριασμοί των κυβερνήσεων και ο μεγάλος πληθυσμός που κινδυνεύει, επηρεάζουν τις προοπτικές ανάπτυξης. Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμιστικές της προσπάθειες προκειμένου να επιτύχει σταθερή υψηλή ανάπτυξη και να διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητά της εντός της ζώνης του ευρώ, ενώ παράλληλα θα υποστηρίξει εκείνους που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη. Η αναπτυξιακή στρατηγική των αρχών περιλαμβάνει ελπιδοφόρα στοιχεία από αυτή την άποψη και η περαιτέρω αξιολόγηση των κενών, η συνέχεια με τις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις και η εφαρμογή τους θα είναι καθοριστικής σημασίας.

 

Μια φιλική προς την ανάπτυξη επανεξισορρόπηση του μείγματος της δημοσιονομικής πολιτικής αποτελεί προτεραιότητα. Η επίτευξη του υψηλού στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος του 3,5% του ΑΕγχΠ για το 2018-2022 που συμφωνήθηκε με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα θα απαιτήσει υψηλή φορολογία και θα περιορίσει τις κοινωνικές δαπάνες και τις επενδύσεις. Προκειμένου να υποστηριχθεί η ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, ενώ πληρούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι, οι αρχές θα πρέπει να επιδιώξουν βελτιώσεις ουδέτερες από τον προϋπολογισμό στον συνδυασμό των δημοσιονομικών πολιτικών, αρχής γενομένης με την ήδη νομοθετημένη φορολογική δέσμη για το 2019-2020. Το 2019, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε προγραμματισμένες αυξήσεις των στοχοθετημένων κοινωνικών ενισχύσεων και επενδυτικών δαπανών, που χρηματοδοτούνται από την αποταμίευση στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Το 2020, θα πρέπει να μειώσει τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές, ενώ ταυτόχρονα θα διευρύνει τη φορολογική βάση του φόρου εισοδήματος με φορολογικό ουδέτερο τρόπο. Τα μέτρα αυτά, υποστηριζόμενα από τις δημοσιονομικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της εφαρμογής, θα συμβάλουν στη μείωση του ποσοστού φτώχειας και των οικονομικών στρεβλώσεων και στη στήριξη της ανάπτυξης. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στις μεταρρυθμίσεις αυτές θα υπονόμευε σοβαρά την αξιοπιστία των παραδοχών στις οποίες βασίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που συμφωνήθηκαν με τους ευρωπαίους εταίρους. Οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα επεκτατικά μέτρα πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι τους.

 

Η αναζωογόνηση της δανειοδοτικής ικανότητας των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης πολύ υψηλών μη εξυπηρετούμενων εκθέσεων (NPE) s, είναι κρίσιμη για την υποστήριξη της οικονομίας . Έχουν εγκριθεί σημαντικές νομικές μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη μείωση των NPE και έχουν ληφθεί μέτρα για την ανάπτυξη μιας δευτερογενούς αγοράς NPE, αλλά χρειάζονται περαιτέρω προσπάθειες για την υλοποίησή τους. Για να επιταχυνθεί ο εκκαθάριση των ισολογισμών των τραπεζών, απαιτούνται πιο φιλόδοξοι στόχοι μείωσης του ΕΣΕ, προληπτική συσσώρευση κεφαλαίων, περαιτέρω μέτρα για την άμβλυνση των κινδύνων ρευστότητας και χρηματοδότησης και ισχυρότερη εσωτερική διακυβέρνηση των τραπεζών. Οι υπόλοιποι έλεγχοι κεφαλαίου πρέπει να αρθούν με συνετό τρόπο σύμφωνα με τον συμφωνημένο χάρτη πορείας, με ρυθμούς που υπαγορεύονται από τις συνθήκες του οικονομικού και τραπεζικού τομέα και το επίπεδο εμπιστοσύνης των καταθετών.

 

Οι περαιτέρω μεταρρυθμίσεις θα ενισχύσουν την παραγωγικότητα και τη συμμετοχή του εργατικού δυναμικού . Η πρόοδος με τη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων υπήρξε ανομοιογενής και βραδεία σε ορισμένους τομείς και η Ελλάδα εξακολουθεί να υστερεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε αρκετούς δείκτες ανταγωνιστικότητας. Οι νωρίτερες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας συνέβαλαν στην ανάκαμψη της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας, αλλά η νομοθεσία που θα επαναφέρει τις επεκτάσεις και την ευνοϊκή μεταχείριση των συλλογικών συμβάσεων που αρχίζουν αργότερα φέτος κινδυνεύει να ξεπεράσει αυτά τα κέρδη. Το προσωπικό του Ταμείου προτρέπει ένθερμα τις αρχές να μην αναστρέψουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Οποιαδήποτε προσαρμογή των κατώτατων μισθών θα πρέπει να είναι συνετή και σύμφωνη με την αύξηση της παραγωγικότητας, με στόχο τη διατήρηση της ορμής της ανάκαμψης της απασχόλησης και την αποφυγή οποιασδήποτε διάβρωσης της ανταγωνιστικότητας. Η βελτίωση της παράδοσης και η καλύτερη στόχευση ενεργών πολιτικών για την αγορά εργασίας θα βοηθούσε στην επανένταξη των μακροχρόνια ανέργων στην αγορά εργασίας.

 

Η αποτελεσματικότητα και η διακυβέρνηση του δημόσιου τομέα πρέπει να ενισχυθούν περαιτέρω και πρέπει να προστατευθεί η ανεξαρτησία της στατιστικής αρχής. Παρά τη σημαντική (αλλά ανομοιογενής) πρόοδο, απαιτούνται προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων θεσμών, την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και της καλλιέργειας των πληρωμών και τη βελτίωση των διαδικασιών χορήγησης αδειών, διαχείρισης μετρητών, προμηθειών και πρακτικών υποβολής εκθέσεων. Μια αποτελεσματικότερη δικαστική εξουσία είναι απαραίτητη για την επιτυχία των νομικών μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς. Η βελτίωση της διακυβέρνησης και της ανεξαρτησίας των δημόσιων θεσμών, μεταξύ άλλων μέσω της εξασφάλισης επαρκούς προστασίας των υπαλλήλων - όπως εκείνων που είναι υπεύθυνοι για τις στατιστικές εκθέσεις - είναι απαραίτητη για την αύξηση της εμπιστοσύνης στα δημόσια οικονομικά και την εξασφάλιση της ακεραιότητας των δεδομένων.

 

Καθώς εξέρχεται από την εποχή του προγράμματος, η Ελλάδα πρέπει να διατηρήσει τη δυναμική της και να συνεχίσει να ακολουθεί πολιτικές που υποστηρίζουν την ευημερία και την ένταξη. Η Ελλάδα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο χάρη στις τεράστιες προσπάθειες κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων προσαρμογής της. Οι ευρωπαίοι εταίροι έχουν δείξει την υποστήριξή τους παρέχοντας περαιτέρω δανεισμό και πρόσθετη ελάφρυνση του χρέους. Η Ελλάδα πρέπει τώρα να εδραιώσει και να επεκτείνει την επιτυχία της, αντιμετωπίζοντας με αποφασιστικότητα τις εναπομένουσες προκλήσεις της.

 

Η αποστολή είναι ευγνώμων στις αρχές για τη φιλοξενία και τις εποικοδομητικές συζητήσεις.

 

Πηγή: ΔΝΤ

 

Greek Finance Forum

 

Σχόλια Χρηστών

HTML Comment Box is loading comments...

 

 

 

 

 

Plus500

Trading σε ελληνικές μετοχές μέσω της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης" - Demo -Kερδίστε bonus εγγραφής ). 

Λήψη τώρα!

 © 2016-2017 Greek Finance Forum

Αποποίηση Ευθύνης....