|
|
|
Ως πεζοί ή ως ποδηλατα
ανάλογα µε τη µέγιστη
ταχύτητα την οποία µπορούν
να αναπτύξουν εκ
κατασκευής, αναµένεται
να αντιµετωπιστούν από
τον Κώδικα Οδικής
Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.)
τα ηλεκτρικά
πατίνια,
που τον τελευταίο καιρό
έχουν κάνει αισθητή την
παρουσία τους και στους
δρόµους των ελληνικών
πόλεων, δηµιουργώντας
φίλους αλλά και
φανατικούς «εχθρούς».
|
|
|
|
|
|
Η αρχική εισήγηση στο υπουργείο Μεταφορώνγια
το µεταβατικό διάστηµα µέχρι
την έκδοση της σχετικής
υπουργικής απόφασης
βγάζει... εκτός δρόµου
τα πατίνια µε µέγιστη
ταχύτητα άνω των 6 και
έως 25 χιλιοµέτρων την
ώρα, δίνοντάς τους τη
δυνατότητα να
κυκλοφορούν κατά βάση σε
ποδηλατοδρόµους, οι
οποίοι όµως είναι είδος
εν ανεπάρκεια στην
Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα όσα
αναφέρει το Έθνος,
ωστόσο καµία οριστική
απόφαση δεν έχει ληφθεί
ακόµα, καθώς αναµένονται
και τα αποτελέσµατα της
συνάντησης εργασίας σε
επίπεδο Ευρωπαϊκής
Ενωσης που έχει
προγραµµατιστεί γι’
αυτήν την εβδοµάδα, µε
στόχο να εξετάσει το
θέµα των πατινιών, τη
δηµοφιλία των οποίων
κανείς δεν είχε
προβλέψει. Βάσει της
αρχικής εισήγησης στο
υπουργείο, πάντως, στο µεταβατικό
στάδιο η κυκλοφορία των
πατινιών µε ταχύτητα µεγαλύτερη
των 6 και έως 25
χιλιοµέτρων την ώρα
προτείνεται να
επιτρέπεται µόνο σε
ποδηλατοδρόµους και σε
λοιπούς δηµόσιους και
ιδιωτικούς χώρους όπου
διεξάγεται δηµόσια
κυκλοφορία ύστερα από
απόφαση του αρµόδιου
κατά περίπτωση οργάνου
λήψης µέτρων κυκλοφορίας,
εκτός εάν οι κατά τόπους
δήµοι προσδιορίσουν
οδούς στις οποίες θα
επιτρέπεται η κυκλοφορία
τους. Σε κάθε περίπτωση,
η χρήση κράνους θα
καταστεί υποχρεωτική για
την οδήγησή τους.
Σε τρεις κατηγορίες
Τόσο τα πατίνια όσο και
τα υπόλοιπα οχήµατα µικροκινητικότητας
θα ενταχθούν στην
κατηγορία των Ελαφριών
Προσωπικών Ηλεκτρικών
Οχηµάτων (ΕΠΗΟ)
και θα διαχωριστούν σε
τρεις βασικές κατηγορίες:
Εκείνα των οποίων η µέγιστη
εκ κατασκευής ταχύτητα
δεν υπερβαίνει τα 6
χιλιόµετρα την ώρα, τα
οποία θα θεωρούνται ως
πεζοί και θα µπορούν να
κυκλοφορούν ελεύθερα σε
πεζοδρόµια και κάθε άλλο
χώρο που προορίζεται για
πεζούς.
Εκείνα µε µέγιστη
ταχύτητα µεταξύ 6 και 25
χιλιοµέτρων την ώρα, τα
οποία θα
αντιµετωπίζονται ως
ποδήλατα.
Εκείνα µε ταχύτητα που
υπερβαίνει τα 25
χιλιόµετρα την ώρα και
θα απαγορεύεται να
κυκλοφορούν στον δρόµο.
Επιπλέον οι οδηγοί των
ΕΠΗΟ θα:
απαγορεύεται να µεταφέρουν
επιβάτες στα οχήµατά
τους.
Πρέπει να είναι πάνω από
15 ετών ή πάνω από 12
ετών εφόσον συνοδεύονται
από ενήλικα.
Υποχρεούνται να φορούν
εγκεκριµένου τύπου
προστατευτικό κράνος,
κανονικά δεµένο.
Για την κυκλοφορία των
οχηµάτων αυτής της
κατηγορίας µε ταχύτητα
άνω των 6 χιλιοµέτρων σε
πρώτη φάση θα προβλεφθεί
αυτοκόλλητο σήµα, στο
οποίο θα αναγράφεται µεταξύ
άλλων η µέγιστη ταχύτητα
και ο κωδικός
ταυτοποίησης του
οχήµατος, και βεβαίωση
του οικονοµικού φορέα
αναρτηµένη στην
ιστοσελίδα του, στην
οποία θα αναφέρεται κατ’
ελάχιστο η µέγιστη
ταχύτητα κατασκευής ανά
κωδικό ταυτοποίησης.
Παράλληλα το σχέδιο
εξετάζει και την επιβολή
τσουχτερών προστίµων
στους παραβάτες, τα
οποία θα κυµαίνονται µεταξύ
40 και 400 ευρώ.
Ετσι, για όσους
παρανόµως θέτουν σε
κυκλοφορία ή οδηγούν
πατίνια µε ταχύτητα άνω
των 6 και έως 25
χιλιοµέτρων την ώρα, θα
προβλεφθεί διοικητικό
πρόστιµο 40 ευρώ, ενώ
για τους παραβάτες που
θέτουν σε κυκλοφορία ή
οδηγούν ΕΠΗΟ µε ταχύτητα
άνω των 25 χιλιοµέτρων
την ώρα, το ύψος του
προστίµου εκτοξεύεται
στα 400 ευρώ.
Γεγονός είναι, πάντως,
ότι το τοπίο παραµένει
σήµερα εντελώς
αρρύθµιστο, έχοντας
αιφνιδιάσει διεθνώς τις
νοµοθετικές Αρχές.
Αποτέλεσµα είναι σε
πολλές χώρες µεταξύ των
οποίων και η Ελλάδα να µην
έχει διευκρινιστεί ακόµα
ως τι εισάγονται αυτά τα
οχήµατα. Δεδοµένου ότι
δεν υπάρχει έγκριση
τύπου, δεν µπορεί κανείς
να πει µε βεβαιότητα εάν
εισάγονται ως οχήµατα ή
ως παιχνίδια.
Στα ερωτήµατα αυτά
καλείται να δώσει
κάποιες πρώτες
απαντήσεις η Σύνοδος που
θα πραγµατοποιηθεί στις
15 Μαΐου. Αν και µία
σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία
δεν θα πρέπει να
αναµένεται σύντοµα, οι
εθνικές Αρχές περιµένουν
κάποιες κοινές
κατευθύνσεις ώστε στη
συνέχεια να ληφθούν τα
πρώτα µέτρα κυκλοφορίας
και προστασίας.
Το
ζήτηµα απασχολεί και
τους συγκοινωνιολόγους,
µε πολλούς εξ αυτών να
ζητούν ρύθµιση των όρων
κυκλοφορίας των
ηλεκτρικών πατινιών
χωρίς όµως έξωσή τους
από τους δρόµους: «Προφανώς
τα ηλεκτρικά πατίνια δεν
µπορούν να κυκλοφορούν
στα ελληνικά πεζοδρόµια,
τα οποία είναι είτε
ανύπαρκτα είτε µε
δυσκολία
χρησιµοποιούνται ακόµα
και από τους πεζούς. Η
θέση των ηλεκτρικών
πατινιών είναι στο
οδόστρωµα και γι’ αυτό
πρέπει άµεσα να γίνουν
δρόµοι ή λωρίδες ήπιας
κυκλοφορίας, µε όριο
ταχύτητας τα 30 χλµ./ώρα.
Αυτή η λύση θα έκανε
τους δρόµους πιο
ασφαλείς για όλους τους
χρήστες (πεζούς, ΑΜΕΑκ.λπ.)
αλλά κυρίως για τους
χρήστες των πατινιών και
τους ποδηλάτες.
Η
απαγόρευση της
κυκλοφορίας των πατινιών
θα περνούσε ένα πολύ
αρνητικό µήνυµα στην
ελληνική κοινωνία σε µια
περίοδο που τα Σχέδια
Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας
170 πόλεων είναι σε
εξέλιξη και η µικροκινητικότητα
αποτελεί ένα σηµαντικό
εργαλείο άσκησης
πολιτικής για πόλεις µε
λιγότερα αυτοκίνητα»
επισηµαίνει στο «Εθνος
της Κυριακής» ο Ευθύµιος
Μπακογιάννης, δρ
πολεοδόµος-συγκοινωνιολόγος
της Μονάδας
Βιώσιµης Κινητικότητας
του ΕΜΠ.
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|