|
|
|
Εξαιρετικά επιφυλακτικό
εμφανίζεται το
ινστιτούτο Brookings σε
ανάλυσή του για την
τελευταία συμφωνία για
το ελληνικό χρέος, με
τους αναλυτές του
"Think
Tank"
να σχολιάζουν πως
οι πανηγυρισμοί για το
τέλος της λιτότητας και
το... δέσιμο της
γραβάτας όπως
σχολιάζεται
χαρακτηριστικά δεν
δικαιολογούνται.
|
|
|
|
|
|
Σύμφωνα με τα όσα
αναφέρει το ινστιτούτο
Brookings, το
Eurogroup αποφάσισε την
δεκαετή επιμήκυνση των
δανείων της Ελλάδας που
ήταν μέρος του δεύτερου
προγράμματος του ESM,
την παράταση κατά 10
χρόνια της περιόδου
χάριτος, καθώς και δόση
ύψους 15 δισ. ευρώ, με
σκοπό να ηρεμήσει τις
αγορές έτσι ώστε η
Ελλάδα να μπορέσει να
δανειστεί με πολύ
χαμηλότερα επιτόκια.
Τα 13 έγγραφα με τις
υποχρέωσεις της Ελλάδας
Το Διεθνές Νομισματικό
Ταμείο δεν θα
συμμετάσχει στο
πρόγραμμα με νέο δάνειο,
αλλά θα αναλάβει
ενισχυμένη εποπτεία
μέχρι το 2022 για να
εξασφαλίσει τη συνέχιση
των μεταρρυθμίσεων. Στο
πλαίσιο αυτό, το
Eurogroup δημοσίευσε 13
τεχνικά έγγραφα με
λεπτομερείς υποχρεώσεις
της Ελλάδας στη μεταμνημονιακή
περίοδο.
Εκείνοι που πιστεύουν
ότι αυτό δεν αποτελεί
ένα νέο, τέταρτο
πρόγραμμα για το
2018-2022 πρέπει να
διαβάσουν τα έγγραφα,
σημειώνει χαρακτηριστικά
το Ινστιτούτο.
Η γραβάτα για το τέλος
της λιτότητας
Τόσο οι πιστωτές όσο και
η κυβέρνηση δήλωσαν
αισιόδοξα ότι η Ελλάδα
αναμένεται να σταθεί στα
πόδια της καθώς το
αποθεματικό ρευστότητας
ύψους 15 δισ. ευρώ συν
άλλα 9 δισ. ευρώ που
έχουν ήδη συσσωρευτεί,
αναμένεται να
εξασφαλίσουν την
επιστροφή της Ελλάδας
στις αγορές, με τον
Ελληνα πρωθυπουργού,
Αλέξη Τσίπρα, σε ένα
πανηγυρικό κλίμα, να
φοράει γραβάτα για να
γιορτάσει το τέλος της
λιτότητας.
Οποιαδήποτε ελάφρυνση
του χρέους είναι
ευπρόσδεκτη για μια τόσο
υπερχρεωμένη χώρα,
υπογραμμίζει το
ινστιτούτο στην ανάλυσή
του, αλλά το κρίσιμο
ερώτημα είναι εάν αυτή η
ρύθμιση του χρέους είναι
αρκετή για να βοηθήσει
την Ελλάδα να επιστρέψει
στις αγορές με
διατηρήσιμο ρυθμό.
Οι αγορές τουλάχιστον
για την ώρα δεν είναι
πλήρως πεπεισμένες
Ενώ το cash buffer ύψους
24 δισ. ευρώ μπορεί να
καλύψει τις υποχρεώσεις
της Ελλάδας για τα
επόμενα δύο χρόνια, θα
ήταν πολύ καλύτερο να
διατηρηθεί ως εγγύηση
για την αγορά. Ωστόσο,
τα επιτόκια των 10ετών
ομολόγων εξακολουθούν να
υπερβαίνουν το υψηλό 4%,
υποδεικνύοντας ότι οι
αγορές, τουλάχιστον για
την ώρα, δεν είναι
πλήρως πεπεισμένες ότι η
χώρα μπορεί να
εξυπηρετήσει το χρέος
της μεσοπρόθεσμα.
Επιπλέον, η πρόβλεψη για
το πραγματικό ΑΕΠ
μακροπρόθεσμα
τοποθετείται στο 1%.
Αυτός είναι ο λόγος για
τον οποίο 5,5 δισ. ευρώ
από τα 15 δισ. ευρώ θα
χρησιμοποιηθούν άμεσα
για την αποπληρωμή του
ΔΝΤ (3,3 δισ. ευρώ) και
των Ευρωπαϊκών Κεντρικών
Τραπεζών (2,2 δισ. ευρώ).
Τα μεγάλα πλεονάσματα
ισοδυναμούν με
περιοριστική πολιτική
Μια άλλη μεγάλη ανησυχία
είναι ότι η Ελλάδα είναι
υποχρεωμένη να
διατηρήσει ένα
πρωτογενές πλεόνασμα
3,5% του ΑΕΠ μέχρι το
2022, και 2,2% για την
επόμενη περίοδο έως το
2060. Αυτό σίγουρα
ισοδυναμεί με μία
περιοριστική
δημοσιονομική πολιτική.
Επίσης, στο πλαίσιο του
τρίτου προγράμματος
διάσωσης, μέχρι σήμερα
έχουν εκταμιευθεί μόνο
46,9 δισ. ευρώ. Με την
τελευταία δόση των 15
δισ. ευρώ, μπορεί εύκολα
να διαπιστωθεί ότι η
Ελλάδα έχει
χρησιμοποιήσει μόνο 62
δισ. ευρώ από τα 84 δισ.
ευρώ.
Τα επιτόκια και ο ESM
Αυτό είναι κρίσιμο,
καθώς οι όροι για τα
χρήματα ήταν πολύ φθηνοί
(με επιτόκιο 0,9%), και
χρησιμοποιώντας τα, η
Ελλάδα θα μπορούσε είτε
να εξαγοράσει κάποια πιο
ακριβά δάνεια που λήγουν
σύντομα είτε θα μπορούσε
ακόμη και να τα
χρησιμοποιήσει για να
επενδύσει στην
πραγματική οικονομία.
Μια άλλη σημαντική
παρατήρηση είναι ότι ο
ESM θα έχει το δικαίωμα
ανά πάσα στιγμή να
επαναπροσδιορίσει πώς
μπορούν να
χρησιμοποιηθούν τα 15
δισ. ευρώ και η χρήση
τους θα είναι δυνατή
μόνο αφού διασφαλιστεί
ότι οι οικονομικές
ανάγκες της Ελλάδας
καλύπτονται από τα
δημόσια ταμεία της χώρας.
Πράγματι, αν συγκριθεί
το επιτόκιο του 4% με το
επιτόκιο που προσφέρει ο
ESM (0,9%), μπορεί
κανείς εύκολα να
καταλάβει γιατί η
τελευταία απόφαση του
Eurogroup δεν
δικαιολογεί σε καμία
περίπτωση τη... γραβάτα
του κυρίου Τσίπρα,
καταλήγει το Brookings.
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|