|
|
|
του Ivan Krastev (*)
Έως πολύ πρόσφατα, σε
Ανατολή και Δύση,
θεωρούσαν την Οκτωβριανή
Επανάσταση ένα
κοσμοϊστορικό γεγονός,
ενώ η Μάη του '68 ήταν
απλή «ψυχόραμα». Αν όμως
συγκριθούν οι έντονες
συζητήσεις που
προκάλεσαν την 50ή
επέτειο του 1968 με τις
πιο ήσυχες συζητήσεις
που συνόδευαν την 100ή
επέτειο του Οκτώβρη
Revolution, το
συμπέρασμα είναι ότι το
1968 έχει γίνει
σημαντικότερο από το
1917. Μεταξύ των
επαναστάσεων του 20ού
αιώνα, γεγονότα του '68
»αρχίζουν να
καταλαμβάνουν την ίδια
θέση με τον Αμλέτ στα
τραγούδια του Σαίξπηρ. Δεν
είναι αναγκαστικά το
καλύτερο έργο του, είναι
όμως εκείνο που προκαλεί
τις μεγαλύτερες παθήσεις
και τις πιο έντονες
αντιπαραθέσεις.
|
|
|
|
|
|
Για ποιους λόγους το
1968 κατέληξε να
αποκτήσει μεγαλύτερη
πολιτική σημασία από το
1917; Αυτό έχει ασφαλώς
να κάνει με το ότι
πολλοί από τους
επαναστάτες του 1968
είναι ακόμα ζωντανοί και
προσφέρουν την δική τους
εκδοχή των γεγονότων. Η
καμιά ανασταλτική γενιά
δεν έχει απομείνει από
τις κατηγορίες της «προδοσίας»
και της «opportunism»,
επομένως δεν είναι
περίεργο που σήμερα
θέλουν να μάθουν για
τους «68 άπλους» γιατί,
ενώ στη συνέχεια
θεωρούσαν τις εκλογές,
το γάμο και την
κατανάλωση ορνίθίων οι
τρεις θλιβερές θρησκείες
, σήμερα όχι μόνο
ψηφίζουν αλλά και
εκλέγονται, ματαιώνουν -
όχι μόνο μία φορά - και
όχι μόνο τρώνε ορνίθια,
αλλά ανοίγουν και
εστιατόρια ειδικευμένα
στα ορνιθιά.
Ο δεύτερος παράγοντας
που συμβάλλει στη
μετατροπή της δεκαετίας
του '68 σε κεντρικό
γεγονός έχει να κάνει με
το ότι προσφέρει μια
παγκόσμια παράδοση σε
μια εποχή κατά την οποία
πολλοί χρειάζονται μια
τέτοια αφήγηση. Το 1968
ήταν μια εξέγερση με
πολλά εθνικά πρόσωπα. Ο
Άγγλος ποιητής Στίβεν
Σπέντερ - ένας από τους
πολυάριθμους
επαναστατικούς τουρίστες
εκείνης της περιόδου -
είχε παρατηρήσει ότι «αν
πρέπει να συμπυκνώσουμε
σε ένα πρόσωπο τα
πρόσωπα των φοιτητών
διαφόρων χωρών, θα
λέγαμε ότι οι Αμερικανοί
είναι« υστεροί », οι
Γάλλοι« ρομαντικοί », οι
Δυτικογερμανοί «θεωρητικοί»
και οι Τσέχοι «ταπεινοί»
».
Αν τα πρόσωπα των
φοιτητών του 1968
διέφεραν από τη μία χώρα
στην άλλη, εξίσου
διαφορετικά ήταν και οι
ερμηνείες τους για τα
γεγονότα. Και οι
διαφορές αυτές δεν
καθορίστηκαν τόσο από
αυτά που έγιναν το 1968
όσο και από αυτά που
ακολούθησαν. Στην
Τσεχική Δημοκρατία, στη
Σλοβακία και στην
Πολωνία, δεν θυμούνται
το 1968 τόσο για τη
γιορτασμένη ατμόσφαιρα
των διαδηλώσεων όσο για
την εισβολή των τσέκ των
Ρώσων στην Πράγα και την
εκδίωξη των Εβραίων που
αποφάσισε η
Κομμουνιστική Κυβέρνηση
της Πολωνίας. Στην
Ανατολή, αυτό που έδωσε
πραγματικό νόημα το 1968
ήταν το 1989. Με αυτό το
σκεπτικό, δεν θυμούνται
τα γεγονότα τόσο ως μάχη
για την βελτίωση της
σοσιαλισμός όσο και ως
αντίσταση στην κίνηση
του ξένου ιμπεριαλισμού.
Ο τρίτος και κυριότερος
λόγος για τον οποίο
συζητείται σήμερα το
1968 με μεγαλύτερη
θεώρηση από ό, τι
συζητήθηκε το 1917 είναι
ότι το '68 δεν τελείωσε. Το
λαϊκιστικό κύμα που
σαρώνει εδώ και μερικά
χρόνια η Ευρώπη και η
Αμερική είναι ασφαλώς
μια προσπάθεια
αποκατάστασης της
κληρονομιάς του '68,
αλλά θυμίζει από πολλές
απόψεις τη δυναμική και
τη στυλ του '68. Ο
Ντόναλντ Τράμπ και η
Χίλαρι Κλίντον δεν είναι
απλά ο «αντι-68» και ο
«φιλο-68». Ενσαρκώνουν
τα δύο πρόσωπα του 1968.
Εκείνη συμβολίζει την
ηθική της απελευθέρωσης,
εκείνη την ψύχωση με την
αυθεντικότητα. «Μη
φοβάσαι να είσαι ο
εαυτός σου και να
ακολουθείς τις επιθυμίες
σου» ήταν το σύνθημα της
εποχής και ο πρόεδρος
Τραμπ είναι το τελευταίο
ενσάρκωμά του.
Η σχέση μεταξύ 1968 και
2018 θα μπορούσε έτσι να
χαρακτηριστεί με τον
αγαπημένο όρο των
68αρηδών: διαλεκτική. Το
1968 κυριαρχούνταν από
μια δημοκρατική φαντασία. Η
νεολαία ήταν ένας
κοινωνικός και πολιτικός
πρωταγωνιστής και οι
νέοι ήταν πεπεισμένοι
ότι μπορούσαν να
αλλάξουν τον κόσμο. Χωρίζοντας
τους γονείς τους και τον
κόσμο τους που
περιστρέφονται γύρω από
την ασφάλεια και τις
υλικές αξίες. Πίστευαν
στην αναποσταση. Το 2018
κυριαρχείται από μια
δημογραφική φαντασία. Η
νεολαία είναι μια
κοινωνική ομάδα που
κινδυνεύει με πολιτική
έκλειψη και οι νέοι
εξοργίζουν τους γονείς
τους. Το μεταναστευτικό
φαινόμενο είναι η νέα
επανάσταση και πολλοί
νέοι, στην Ευρώπη και
την Αμερική, φοβούνται.
Αν οι διαδηλωτές του
1968 ασχολούνταν με τα
δικαιώματα των
μειονοτήτων - εθνικά,
θρησκευτικά, σεξουαλικά
-, η σημερινή λαϊκιστική
επανάσταση ασχολείται με
τα δικαιώματα των
πλειοψηφιών. Αν το '68
οδήγησε τα έθνη να
ομολογήσουν τα λάθη τους
- θυμούμαστε τον Βίλα
Μπραντ που γεννήθηκε το
1970 στο γκέτο της
Βαρσοβίας -, οι
σημερινοί λαϊκιστές
ηγέτες διακηρύσσουν την
αγία ειρωνεία των χωρών
τους.
Τις δεκαετίες του 1970
και του 1980, οι δυτικές
κοινωνίες μεταμορφώθηκαν
υπό την επίδραση της
αναταραχής του 1968,
αλλά κατάφεραν επίσης να
αλλάξουν τις απόψεις και
την πολιτική συμπεριφορά
της γενιάς του '68. Η
πραγματική επιτυχία της
γενιάς του 68 ήταν ότι
μεταμορφώθηκαν και
μεταμορφώθηκαν. Το
ουσιαστικό πολιτικό
ζήτημα σήμερα δεν είναι
αν το λαϊκό κύμα θα
μεταμορφώσει τις
κοινωνίες μας -κατά την
έννοια που έχει ήδη
κάνει- αλλά εάν οι
ευρωπαϊκές κοινωνίες και
θεσμοί θα μπορέσουν να
μεταμορφώσουν και να
εξαλείψουν την ακρόταт
του 2018 όπως έκανε η
απελευθερωμένη
δημοκρατία με την άκρα
Αριστερά μετά το 1968.
(*) Ο Ιβάν Κράστεβ είναι
βούλγαρος πολιτικός
επιστήμονας και
συγγραφέας
(Πηγή: Le Monde)
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|