|
|
|
Αποδοχές που σε
ορισµένες περιπτώσεις
ξεπερνούν τα 10.000 ευρώ
µηνιαίως φαίνεται πως
απολαµβάνουν στελέχη
ανθρωπιστικών οργανώσεων,
ιδίως εκείνων µε διεθνή
δράση, που ήρθαν στην
Ελλάδα να συµβάλουν στην
αντιµετώπιση της
προσφυγικής κρίσης.
Άνθρωποι που γνωρίζουν
καλά τις διαδικασίες
έδωσαν στο «Έθνος»
συγκεκριµένα
παραδείγµατα υψηλών
αµοιβών:
|
|
|
|
|
|
Τρία ανώτατα στελέχη που
ήρθαν από το εξωτερικό
και ανέλαβαν δράση σε
διεθνή οργανισµό
προκειµένου να
οργανώσουν τεχνικά τις
δοµές φιλοξενίας έλαβαν,
κατ’ αντιστοιχία, 120.881 ευρώ
για εννέα µήνες (13.431
τον µήνα), 99.361 για
εννέα µήνες (11.040) και
80.8064 για πέντε µήνες
(16.172 ευρώ µηνιαίως).
Διεθνής οργανισµός που
προσέφερε υπηρεσίες
ειδικά στον παιδικό
πληθυσμό προσέφερε
αµοιβές ευρώ 14.675 µηνιαίως
στον γενικό συντονιστή
και τον υπεύθυνο
Επιχειρήσεων και 12798
ευρώ στους υπευθύνους
Παιδικής Προστασίας και
Εκπαίδευσης. Το
αντίστοιχο εγχώριο
προσωπικό βρισκόταν λίγο
χαµηλότερα στις αµοιβές,
αλλά πολύ υψηλότερα από
τις αµοιβές που
κυκλοφορούν εντός
Ελλάδας, καθώς οι
τέσσερις Ελληνες
υπεύθυνοι Παιδικής
Προστασίας, Εκπαίδευσης,
Παρακολούθησης Εργου και
Επικοινωνίας λάµβαναν
8.921 ευρώ µηνιαίως.
Διεθνής οργανισµός
περίθαλψης που προσέφερε
ιατρικές υπηρεσίες σε
πρόσφυγες προσέλαβε
προσωπικό από το
εξωτερικό µε µηνιαία
αµοιβή 5.308 για
παιδίατρους, 6.635 ευρώ
για νοσοκόµες, 6.635
ευρώ για τον οικονοµικό
διευθυντή και 6.810
ευρώ για τον επικεφαλής
όλων (Team Leader).
Οι αµοιβές που
απολαµβάνουν τα στελέχη
της αποκαλούµενης «βιοµηχανίας
του ανθρωπισµού» µοιάζουν,
σε πολλές περιπτώσεις,
εξωπραγµατικές, χωρίς
αυτό, βεβαίως, να τις
καθιστά παράνοµες ή να
σηµαίνει ότι δεν
παράγουν έργο. Τα
πράγµατα ξεφεύγουν από
τη λογική όταν
προσφέρεται ανθρωπιστική
βοήθεια σε
αναπτυσσόµενες χώρες,
όπου η απόσταση από τις
αµοιβές των ντόπιων
είναι χαώδης. Σε πολλές
περιπτώσεις το ύψος των
αµοιβών δικαιολογείται
από το γεγονός ότι οι
αποστολές θεωρούνται «υποκαταστήµατα»
οργανώσεων µε έδρα στη
Γενεύη ή τη Νέα Υόρκη,
οπότε τα µισθολόγια
επηρεάζονται από τα εκεί
δεδοµένα. Αλλοτε, τα
στελέχη ζητούν υψηλή
αµοιβή, ως κίνητρο
απέναντι στις δυσκολίες
που έχουν να
αντιµετωπίσουν κάπου
στην Αφρική, µέσα σε
συνθήκες πολέµου ή
ασθενειών.
Στην περίπτωση της
Ελλάδας, πάντως, οι
δυσκολίες ήταν σαν
εκείνες που
περιγράφονταν σε κείµενο
το οποίο συνόδευε το
συµβόλαιο οργάνωσης που
ανέλαβε να οργανώσει τα
hotspots στα νησιά: «Αντιστοιχούν
ένα ντους ανά 80 άτοµα,
µία τουαλέτα ανά 49
άτοµα, ένα ζεστό ντους
ανά 123 άτοµα και µία
πηγή τρεχούµενου νερού
ανά 120 άτοµα». Το
πρόβληµα της διαχείρισης
των κονδυλίων που
παρέχει η διεθνής
κοινότητα στις ΜΚΟ είναι
παλαιό και έχει έρθει
πολλές φορές στην
επιφάνεια µε αφορµή
ανθρωπιστικές κρίσεις σε
αναπτυσσόµενες χώρες.
Εκείνο που προκαλεί,
όµως, συχνά συζητήσεις
στο εσωτερικό των
οργανώσεων είναι το ύψος
των αµοιβών που
απολαµβάνουν ιδίως τα
υψηλόβαθµα στελέχη, και
µάλιστα µε τεράστιο «άνοιγµα»
ανάµεσα στους τοπικούς
εργαζοµένους και
εκείνους που έρχονται
από το εξωτερικό.
Χρηματοδότηση από ΕΕ
Οργανώσεις όπως η Υπατη
Αρµοστεία του ΟΗΕ για
τους Πρόσφυγες (UNHCR)
και ο ∆ιεθνής Οργανισµός
Μετανάστευσης (∆ΟΜ),
καθώς και πολλές άλλες
διεθνείς και ελληνικές
ΜΚΟ, έχουν έως τώρα
συνάψει συµβόλαια –τα
περισσότερα απευθείας µε
την Ευρωπαϊκή Επιτροπή–
ύψους 827,25 εκατ. ευρώ.
Από αυτά τη µερίδα του
λέοντος (506,58 εκατ.)
απορροφά η Υπατη
Αρµοστεία που έχει
ασχοληθεί µε πλήθος
έργων από τη στιγµή που
ξέσπασε η κρίση το 2015
και απεδείχθη ότι η
ελληνική Πολιτεία δεν
ήταν προετοιµασµένη να
διαχειριστεί ένα τόσο
πολύπλοκο πρόβληµα. Η
UNHCR ασχολήθηκε σχεδόν
µε τα πάντα: από το να
συµβουλεύει το ∆ηµόσιο
για το πώς θα στήνει
καταυλισµούς, πώς θα
οργανώσει τις υπηρεσίες
ασύλου, νοίκιασε σπίτια
και καταλύµατα, πλήρωσε
άλλες ΜΚΟ για επιµέρους
προγράµµατα και οργάνωσε
το πρόγραµµα µέσω του
οποίου οι πρόσφυγες
λαµβάνουν βοήθεια σε µετρητά,
ώστε να µαγειρεύουν µόνοι
τους, αντί να στήνονται
στα συσσίτια.
Ο ∆ΟΜ, µε 119,69 εκατ.
ευρώ, ήταν ο δεύτερος µεγαλύτερος
«εργολάβος»,
οργανώνοντας µετακινήσεις
και δοµές φιλοξενίας,
προγράµµατα για ευάλωτες
οµάδες κ.λπ. Το υπόλοιπο
ποσό των 200,98 εκατ.
ευρώ, σύµφωνα µε τα
επίσηµα στοιχεία της
Κοµισιόν, µοιράστηκαν οι
οργανώσεις Danish
Refugee Council, UNICEF,
Χαµόγελο του παιδιού,
Μετάδραση, Ισπανικός
Ερυθρος Σταυρός, Γιατροί
του Κόσµου, Arbeiter
Samariter Bund,
International Rescue
Commitee, IFRC, Danish
Refugee Council, Terre
des Hommes, Mercy Corps,
CARE, Norwegian Refugee
Council, Save the
Children και OXFAM. Μέσω
αυτών χρηµατοδοτήθηκαν
δεκάδες άλλες µικρότερες
ΜΚΟ, ενώ άλλες
δραστηριοποιήθηκαν µε
χρήµατα ιδιωτών ή βάσει
του δικού τους
προϋπολογισµού.
Σε κόντρα
Δεν έλειψαν, όµως, και
οι περιπτώσεις εκείνες
στις οποίες το ελληνικό
κράτος βρέθηκε σε
σύγκρουση µε τις
οργανώσεις, ιδίως όταν
το αποτέλεσµα των
υπηρεσιών ήταν
απογοητευτικό και
ασκούνταν κριτική εντός
και εκτός Ελλάδας.
Χαρακτηριστική ήταν η
υπόγεια κόντρα που
ξέσπασε στο πρώτο
ξεχειµώνιασµα του 2016,
όταν χιλιάδες άνθρωποι
βρέθηκαν να παγώνουν στη
Μόρια της Λέσβου και
κάποιοι πέθαναν όταν το
χιόνι σκέπασε τις νάιλον
σκηνές τους. Σε άλλες
περιπτώσεις, αφορµή ήταν
διεθνή σκάνδαλα που
ξεσπούσαν όπως εκείνο
της OXFAM ή όταν µέλη
της οργάνωσης ERCI
κατηγορήθηκαν από την
Αστυνοµία για
πλαστογραφία, παραβίαση
µυστικών της Πολιτείας,
κατασκοπεία και παράνοµη
κατοχή φορητών ασυρµάτων
ναυτικού τύπου στη Λέσβο.
Σχετικές αναφορές
συµπεριλάβαµε σε
δηµοσίευµα του «Εθνους»
την περασµένη Πέµπτη («Από
κόσκινο οι ΜΚΟ»), µε
αφορµή απόφαση του
υπουργείου
Μεταναστευτικής
Πολιτικής να αλλάξει τον
κανονισµό λειτουργίας
του µητρώου των ΜΚΟ.
Σύµφωνα µε τον νέο
κανονισµό, προβλέπονται
διαδικασίες για να
εγγραφεί µια ΜΚΟ στο
Μητρώο ώστε να έχει
δικαίωµα παροχής
υπηρεσιών, αλλά και
τρόποι για να διαγραφεί
(δεν υπήρχαν στον
προηγούµενο κανονισµό)
εάν καταδικαστεί ή
υποπέσει σε ολισθήµατα.
Βάσει του δηµοσιεύµατος,
ετέθη ερώτηµα στον
υπουργό Μεταναστευτικής
Πολιτικής ∆ηµήτρη Βίτσα
την ίδια µέρα στη
διάρκεια συνέντευξης
Τύπου. Απαντώντας, ο
γενικός γραµµατέας του
υπουργείου Κ.
Παπαδηµητρίου ανέφερε
ότι η απόφαση ελήφθη για
να γίνει «πιο
αποτελεσµατικό το
εργαλείο που έχει στα
χέρια του το υπουργείο».
Στη συνέχεια, ο κ.
Βίτσας είπε ότι
εντάσσεται στις
διαδικασίες ελέγχου,
προσθέτοντας ότι «αυτό
έχει να κάνει και µε τις
ξένες χώρες». «Ελεγχος
παντού για τη δράση των
ΜΚΟ» τόνισε ο υπουργός,
αλλά ανέφερε πως «είναι
θετικό γεγονός» η
πλειονότητα των δράσεών
τους και πως δεν
συµφωνεί καθόλου «µε
αυτήν τη συλλήβδην άποψη
ότι οι ΜΚΟ κατασπαταλούν
χρήµατα ή κλέβουν».
Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: Έθνος
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|