|
|
|
H Eυρωπαϊκή Επιτροπή
αναθεώρησε σήμερα προς
τα κάτω τις προβλέψεις
της για την ανάπτυξη
στην Ελλάδα φέτος και
του χρόνου, ενώ με
εξαίρεση την ανεργία που
μειώνεται με ρυθμό
μεγαλύτερο από την
προηγούμενη πρόβλεψη, οι
υπόλοιποι βασικοί
δείκτες της ελληνικής
οικονομίας αναθεωρούνται
επίσης προς το χειρότερο.
|
|
|
|
|
|
Αντίθετα, τόσο για την
Ευρωζώνη όσο και το
σύνολο της Ε.Ε., η
Κομισιόν διατηρεί
αμετάβλητες τις
προβλέψεις για την
πορεία της ευρωπαϊκής
οικονομίας το 2018 και
2019, δηλαδή διαπιστώνει
ότι η ισχυρή ανάπτυξη θα
συνεχιστεί έστω κι αν
αναμένεται μια μικρή
επιβράδυνση του χρόνου.
Ειδικότερα, σε σχέση με
την Ελλάδα το ΑΕΠ θα
αυξηθεί 1,9% φέτος και
2,3% το 2019. Η Επιτροπή
χαμηλώνει τον πήχη της
ανάπτυξης στο πλαίσιο
των σημερινών εαρινών
προβλέψεων, δεδομένου
ότι στις προηγούμενες
εκθέσεις, το Νοέμβριο
και το Φεβρουάριο
εκτιμούσε ότι η ανάκαμψη
φέτος και του χρόνου θα
κυμαινόταν στο 2,5%.
Αναφορικά με τους
δημοσιονομικούς δείκτες
το 2018 η Ελλάδα θα
εμφανίσει πλεόνασμα της
τάξης του 0,4% του ΑΕΠ,
ενώ το 2019 θα είναι
0,2%. Και στις δύο
περιπτώσεις οι
προβλέψεις αναθεωρούνται
προς το χειρότερο
δεδομένου ότι το
Νοέμβριο προέβλεπε
πλεόνασμα 0,9% φέτος και
0,8% του χρόνου.
Η πρόβλεψη για τη
εξέλιξη του χρέους
κινείται στα ίδια
επίπεδα με την
προηγούμενη. Το 2018 θα
κυμανθεί στο 177,8% του
ΑΕΠ και το 2019 στο
170,3%.
Η ανεργία θα συνεχίσει
να μειώνεται με ρυθμό
καλύτερο των
προηγούμενων προβλέψεων.
Ετσι το 2018 θα
υποχωρήσει στο 20,1% του
ενεργού πληθυσμού και το
2019 στο 18,4%.
Η ανάπτυξη στην Ευρωζώνη
θα ανέλθει φέτος στο
2,3% και του χρόνου στο
2,0%, ενώ στο σύνολο της
ΕΕ το ΑΕΠ θα αυξηθεί
2,5% το 2018 και 2,2% το
2019.
Όπως αναφέρεται στις
εαρινές προβλέψεις της
Κομισιόν, το πλεόνασμα
της γενικής κυβέρνησης
της Ελλάδας έφτασε το
0,8% του ΑΕΠ το 2017,
υπεραποδίδοντας
σημαντικά –κατά περίπου
2 ½ % του ΑΕΠ- του
στόχου για πρωτογενές
πλεόνασμα 1,75% σύμφωνα
με τον ορισμό του
προγράμματος του ESM.
Αυτό το αποτέλεσμα
στηρίχθηκε από πολλά
μέτρα, ιδιαίτερα τη
συνταξιοδοτική
μεταρρύθμιση του 2016
και τη μεταρρύθμιση στην
έμμεση φορολόγηση.
Ωστόσο, η μεταγενέστερη
επίδραση της
υπεραπόδοσης είναι
πιθανό να είναι περιορισμένη,
καθώς επιτεύχθηκε εν
μέρει μέσω των χαμηλότερων
του αναμενόμενου δαπανών και
μιας σειράς προσωρινών
παραγόντων,
περιλαμβανομένης της
πληρωμής ληξιπρόθεσμων
φόρων μέσω της
εθελοντικής αποκάλυψης.
Η Ελλάδα προβλέπεται να
επιτύχει τον στόχο του
ESM για πρωτογενές
πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ
το 2018 και να τον
διατηρήσει το 2019, όπως
έχει συμφωνηθεί στο
πλαίσιο της δεύτερης
αξιολόγησης του
προγράμματος. Η πρόβλεψη
συνυπολογίζει τα
δημοσιονομικά μέτρα που
υιοθετήθηκαν κατά την
διάρκεια του
προγράμματος,
περιλαμβανομένων των
μέτρων που συμφωνήθηκαν
τον Μάιο του 2017 να
υιοθετηθούν μετά τη λήξη
του προγράμματος. Λόγω
της προβλεπόμενης
συμμόρφωσης προς τους
δημοσιονομικούς στόχους,
η Κομισιόν υποθέτει πως
αυτό το πακέτο μέτρων θα
εφαρμοστεί με τρόπο που
θα είναι ουδέτερος για
τον προϋπολογισμό. Το
πακέτο μέτρων
περιλαμβάνει
αναπροσαρμογή όλων των
συντάξεων με τον νέο
τρόπο υπολογισμού των
συντάξεων, κάτι που θα
οδηγήσει σε εξοικονόμηση
1% του ΑΕΠ το 2019. Η
δημοσιονομική επίπτωση
αυτού αναμένεται να
αντισταθμιστεί από μια αύξηση
των κοινωνικών και
επενδυτικών δαπανών.
Η πρόβλεψη δεν
συνυπολογίζει τις
συνεχιζόμενες
δημοσιονομικές-διαρθρωτικές
μεταρρυθμίσεις και τις
επαναλαμβανόμενες
μειωμένες δαπάνες σε
σχέση με τους στόχους
του προϋπολογισμού που
έχουν υιοθετηθεί, κάτι
που αποτελεί σημαντικό
ανοδικό ρίσκο. Τα
πτωτικά ρίσκα
σχετίζονται κυρίως με
τις πρόσφατες αποφάσεις
του Συμβουλίου της
Επικρατείας για
ορισμένες προηγούμενες
μεταρρυθμίσεις για τους
μισθούς, καθώς ακόμα δεν
έχουν αποσαφηνιστεί το
μέγεθος και η καταγραφή
των επιπτώσεων, και με
την έγκαιρη ολοκλήρωση
των συνεχιζόμενων
μεταρρυθμίσεων,
περιλαμβανομένου του
επανυπολογισμού των αντικειμενικών
αξιών των ακινήτων για
τον ΕΝΦΙΑ.
Συνολικά, το πλεόνασμα
της γενικής κυβέρνησης αναμένεται
να φτάσει το 0,4% του
ΑΕΠ το 2018 και το 0,2%
του ΑΕΠ το 2019. Εν όψει
του προβλεπόμενου
περιορισμού του χάσματος
της οικονομικής
παραγωγής, το
διαρθρωτικό ισοζύγιο της
γενικής κυβέρνησης
αναμένεται να μειωθεί
από ένα πλεόνασμα
περίπου 2 ½ % του ΑΕΠ το
2018 στο περίπου 1 ½ %
του ΑΕΠ το 2019. Ο λόγος
του χρέους προς το ΑΕΠ
μειώθηκε από το 180,8%
το 2016 στο 178,6% το
2017 και προβλέπεται να
μειωθεί περαιτέρω λόγω
των υψηλών πρωτογενών
πλεονασμάτων και του
ταχύτερου ρυθμού
ονομαστικής ανάπτυξης.
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|