|
|
|
Η πολιτική θερμοκρασία
στην Αθήνα αυξάνεται
σταθερά τους τελευταίους
μήνες, όπως σημειώνει
η Eurasia Group σε νέα
της έκθεση, αναφερόμενη
στο σκάνδαλο με την
Novartis και την έρευνα
σε πολιτικά πρόσωπα.
Υπάρχουν επίσης εντάσεις
στην προσπάθεια της
κυβέρνησης να επιλύσει
το ονοματολογικό ενώ
υπάρχει διαμάχη με την
Τουρκία για τις συνεχείς
παραβιάσεις του
ελληνικού εναέριου χώρου
και των χωρικών υδάτων.
Πρόσφατα ήρθε η σύλληψη
δύο Ελλήνων αξιωματικών
στα σύνορα του Εβρου, οι
οποίοι παραμένουν
φυλακισμένοι στην
Τουρκία εν αναμονή της
δίκης τους, με την
Ελλάδα να ζητά την άμεση
απελευθέρωσή τους.
|
|
|
|
|
|
Την ίδια στιγμή,
προσθέτει η Eurasia, η
κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ
εξακολουθεί να ελπίζει
στην "καθαρή" έξοδο από
το πρόγραμμα τον
Αύγουστο, χωρίς
προληπτική πιστωτική
γραμμή, αντίθετα με την
άποψη του Διοικητή της
ΤτΕ, Γιάννη Στουρνάρα.
Υπάρχει επίσης υποψία
ότι το ΔΝΤ (σωστά)
και η ΕΚΤ (εσφαλμένα) θα
προτιμούσαν η Ελλάδα να
"μπει" σε ενισχυμένη
πιστωτική γραμμή υπό
όρους (ECCL). Σε
συνδυασμό με μια δύσκολη
τέταρτη αξιολόγηση, τα stress
tests των
ελληνικών τραπεζών, τις
αμφισβητούμενες
διαπραγματεύσεις για την
ελάφρυνση του χρέους και
τον κίνδυνο μεγαλύτερης
λιτότητας σε περίπτωση
νέων διαφορών με το ΔΝΤ,
η ανησυχία ότι η Ελλάδα
θα μπορούσε να περάσει
ένα ακόμα "θερμό"
καλοκαίρι έχει πλέον
αυξηθεί.
Η ενισχυμένη επιτήρηση
εξακολουθεί να είναι το
βασικό σενάριο
Ωστόσο, σύμφωνα με την
Eurasia, κάτι τέτοιο
είναι απίθανο. Το βασικό
της σενάριο παραμένει
ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα
ολοκληρώσει με επιτυχία
το πρόγραμμα και θα
ακολουθήσει μια πιο ήπια
συμφωνία, γνωστή ως "ενισχυμένη
επιτήρηση" .
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για
αυτό. Πρώτον, παρά τον
θόρυβο, οι δύο
σημαντικότεροι παίκτες
-η Ελλάδα και το
Eurogroup (δηλ. η
Γερμανία)- δεν έχουν
αλλάξει. Δεν θέλουν
ECCL. Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί
την προληπτική πιστωτική
γραμμή ως de facto
τέταρτο πρόγραμμα. Ο
νέος Μεγάλος Συνασπισμός
στο Βερολίνο δεν θα
θέλει επίσης να
δαπανήσει πολύτιμο
πολιτικό κεφάλαιο για να
εξασφαλίσει στήριξη σε
μία ECCL, δεδομένου ότι
η ισχυρή επιτροπή
προϋπολογισμού
προεδρεύεται τώρα από το
λαϊκιστικό Alternative
für Deutschland (AfD).
Δεύτερον, εάν ο ΣΥΡΙΖΑ
δεν ζητήσει ECCL, είναι
πολύ απίθανο να το
επιβάλει το Eurogroup.
Τρίτον, η ελληνική
κυβέρνηση, η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή και η ΕΚΤ
εκτιμούν ότι η
προληπτική πιστωτική
γραμμή μπορεί να
αναβάλει και να
αφαιρέσει από την
ελάφρυνση του χρέους.
Καθώς το Eurogroup έχει
δεσμευτεί να εφαρμόσει
κάποια ελάφρυνση του
χρέους στο τέλος του
προγράμματος, υπάρχει
κίνδυνος τα βόρεια κράτη
να ισχυριστούν ότι αυτό
θα πρέπει να
καθυστερήσει μέχρι την
ολοκλήρωση του ECCL.
Επιπλέον, εάν συμφωνηθεί
μία πιστωτική γραμμή
είναι πιθανό το
Eurogroup να προσπαθήσει
να επανατοποθετήσει τα
υπόλοιπα € 27,4 δισ. που
έμειναν στον ESM στην
ECCL. Αλλά αυτό θα
αφαιρέσει από άλλα
σχέδια που συζητούνται,
για παράδειγμα, η
χρησιμοποίηση μέρους
αυτών των κεφαλαίων για
την αποπληρωμή του ΔΝΤ
και άλλων ομολόγων με
μικρότερο χρόνο λήξης
και υψηλότερα επιτόκια,
τα οποία ωριμάζουν
αμέσως μετά την έξοδο
της Ελλάδας από το
πρόγραμμα.
Τέταρτον, ο ΣΥΡΙΖΑ
δημιουργεί ένα
εντυπωσιακό cash buffer
(το οποίο σύντομα θα
διαμορφωθεί στα 6,3 δισ.
ευρώ) και αυτό θα
ενισχυθεί περαιτέρω κατά
περίπου 9 δισ. ευρώ κατά
την τελική εκταμίευση
του ESM στην Ελλάδα -
αφήνοντας το συνολικό
αποθεματικό στα € 15,3
δισ. Αυτό πιθανότατα θα
ενισχυθεί περαιτέρω κατά
€ 2 δισ., καθώς η
κυβέρνηση θα εκδίδει νέα
ομόλογα.
Η κυβέρνηση κατάφερε
επίσης να υπερβεί τους
δημοσιονομικούς στόχους.
Ο συνδυασμός του
δημοσιονομικού
αποτελέσματος, του cash
buffer και της
αναδιάρθρωσης του χρέους
του ΔΝΤ δεν θα επιτρέψει
την πλήρη έξοδο της
Ελλάδας από τις αγορές,
αλλά θα προστατεύσει
πιθανώς την Ελλάδα από
την αστάθεια της αγοράς,
μειώνοντας την ανάγκη
της κυβέρνησης να βγει
στις αγορές.
Πέμπτον, από την πλευρά
του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα
υπάρξει πιο ιδανικός
οικονομικός (και φυσικά,
πολιτικός) χρόνος για να
βγει από το μνημόνιο.
από τη διάσωση. Κατά την
άποψή του, οι τρέχουσες
συνθήκες της αγοράς
είναι εξαιρετικά
ευνοϊκές, δεδομένης της
οικονομικής ανάκαμψης σε
όλη την ΕΕ. Με δεδομένη
τη νομισματική σύσφιξη
στην οποία προχωρούν οι
Fed και ΕΚΤ καθώς και
τις ανησυχίες σχετικά με
την εμπορική πολιτική
των ΗΠΑ, η ρευστότητα
και οι οικονομικές
συνθήκες ενδέχεται να
είναι πιο δύσκολες σε
ένα χρόνο, όταν θα λήξει
η προληπτική πιστωτική
γραμμή. Η έξοδος από το
πρόγραμμα τον Αύγουστο
θα δώσει επίσης στον
ΣΥΡΙΖΑ την ιδανική
πλατφόρμα για
προεκλογική εκστρατεία
ενόψει των πρόωρων
εκλογών είτε προς το
τέλος του έτους είτε
μαζί με τις ευρωπαϊκές
εκλογές τον προσεχή Μάιο.
Τέλος, τα ευρέως
διαδεδομένα οφέλη της
γραμμής ECCL είναι μικρά
σε σύγκριση με αυτά τα
κόστη. Το πιο σημαντικό
είναι ότι η ECCL θα
παράσχει στην Ελλάδα το
πολύ σημαντικό "waiver"
-επιτρέποντας στις
ελληνικές τράπεζες να
χρησιμοποιήσουν τα
ελληνικά κρατικά ομόλογα
ως εγγύηση για τη
χρηματοδότηση της ΕΚΤ,
παρόλο που τα ελληνικά
ομόλογα έχουν βαθμολογία
χαμηλότερη του
επενδυτικού βαθμού.
Ωστόσο, οι τράπεζες θα
εξακολουθήσουν να είναι
σε θέση να δεσμεύσουν
αυτά τα ομόλογα για να
έχουν πρόσβαση στον ELA.
Υπάρχουν κίνδυνοι, αλλά
τα stress tests δεν
είναι ένας από αυτούς
Οι ελληνικές τράπεζες
βρίσκονται αυτή τη
στιγμή στη διαδικασία
των stress tests όπως
σημειώνει η Eurasia, και
τα τελικά αποτελέσματα
αναμένονται στις αρχές
Μαΐου. Όπως επισημαίνει,
αν και υπάρχουν αρκετές
ανησυχίες ότι θα
προκύψουν σημαντικές
κεφαλαιακές ανάγκες για
τις τράπεζες, η ίδια το
θεωρεί απίθανο.
Το 2015 διενεργήθηκαν
τόσο stress tests όσο
και AQR στις ελληνικές
τράπεζες οι οποίες
ανακεφαλαιοποιήθηκαν
βάσει των δυσμενών
σεναρίων. Ωστόσο, το
μακροοικονομικό
περιβάλλον έχει τελικά
αποδειχθεί καλύτερο από
ό,τι προβλεπόταν - τόσο
στα δυσμενή όσο και στα
βασικά σενάρια. Κατά
συνέπεια, είναι
εξαιρετικά απίθανο τα
τεστ αυτά να οδηγήσουν
σε σημαντικά κεφαλαιακά
ελλείμματα. Αν το έκαναν,
αυτό θα υπονόμευαν
εντελώς την αξιοπιστία
της ΕΚΤ.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος
είναι το ΔΝΤ
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος
είναι το ΔΝΤ, σύμφωνα με
την Eurasia. Υπενθυμίζει
ότι το ΔΝΤ βρίσκεται επί
του παρόντος σε μια "
stand-by" συμφωνία (SBA)
που δεν έχει ακόμη
ενεργοποιήσει, αλλά η
οποία θα λήξει τον
Αύγουστο (οι δύο
προϋποθέσεις που θέλει
το ΔΝΤ να εκπληρώσει
είναι τα δικά του
μεταρρυθμιστικά στάδια
και η ελάφρυνση του
χρέους) . Η Eurasia
εκτιμά ότι το ΔΝΤ
δύσκολα θα ενεργοποιήσει
αυτό το πρόγραμμα.
Πρώτον, η ελληνική
κυβέρνηση έχει μείνει
πίσω στις μεταρρυθμίσεις
του ΔΝΤ (υπάρχουν 27
benchmarks του ΔΝΤ, 8
είναι πλήρη και 19
εκκρεμή). Αυτή τη φορά,
οι εκκρεμείς
μεταρρυθμίσεις δεν θα
είναι τόσο εύκολο απλά
να περάσουν στην επόμενη
αξιολόγηση, καθώς το
πρόγραμμα τελειώνει.
Το επόμενο μέτωπο
διαφωνίας είναι η
δημοσιονομική πολιτική
και η ελάφρυνση του
χρέους - και η τροχιά
του πρωτογενούς
πλεονάσματος της χώρας
μετά το πρόγραμμα. Η
Ελλάδα αναμένεται να
διατηρήσει πρωτογενές
πλεόνασμα 3,5% για
τέσσερα χρόνια μετά το
τέλος του προγράμματος,
έως το 2022. Μετά ο
στόχος θα είναι στο 2%,
αλλά δεν έχει ακόμη
συμφωνηθεί η μεταβατική
πορεία προς το 2%.
Εδώ είναι το πρόβλημα,
σημειώνει η Eurasia.
Παρά τις ισχυρές
δημοσιονομικές επιδόσεις
του ΣΥΡΙΖΑ, το ΔΝΤ
συνεχίζει να αμφισβητεί
πόσο βιώσιμοι είναι
αυτοί οι στόχοι.
Συγκεκριμένα, το ΔΝΤ που πιέζει
η μείωση του
αφορολόγητου - που έχει
προγραμματιστεί για το
2020- να έρθει το 2019,
για να βεβαιωθεί ότι
μπορούν να πιαστούν οι
δημοσιονομικοί στόχοι
της Ελλάδας. Ωστόσο,
χωρίς αντισταθμιστικά
μέτρα, αυτή η μείωση
αγγίζει το 2% του ΑΕΠ
και αυτή η απαίτηση του
ΔΝΤ αυξάνει τον κίνδυνο
μιας εσωτερικής
πολιτικής κρίσης.
Το ΔΝΤ επίσης πιέζει για
την ελάφρυνση του χρέους
ώστε να είναι αυτόματη,
εμπροσθοβαρής και
διαφανής. Θέλει επίσης
να μην υπόκειται σε
μεταρρυθμίσεις. Ορισμένα
από αυτά τα επιχειρήματα
είναι πιθανό να
κερδηθούν, άλλα όχι.
Για παράδειγμα, είναι
πολύ πιθανό ότι κάποια
εμπροσθοβαρής και άνευ
όρων ελάφρυνση θα
εφαρμοστεί όταν η Ελλάδα
βγει από το πρόγραμμα.
Αυτό θα συνεπάγεται με
την παράταση των
ωριμάνσεων των δανείων
του EFSF, γνωστό ως "σταθμισμένη
μέση διάρκεια λήξης", αν
και δεν έχει επιτευχθεί
ακόμη συμφωνία (το
Eurogroup έχει
συμφωνήσει για ένα
διάστημα μεταξύ 0 και 15
ετών).
Είναι επίσης πιθανό ότι
κάποια χρήματα που
απομένουν στον ESM θα
χρησιμοποιηθούν για την
αναδιάρθρωση δανείων του
ΔΝΤ και των διμερών
δανείων (GLF). Επιπλέον,
συζητείται η γαλλική
πρόταση για σύνδεση του
χρέους με την οικονομική
ανάπτυξη, με το ακριβές
ποσό όμως είναι έντονα
αμφισβητήσιμο. Ο γενικός
στόχος θα ήταν να
διατηρηθούν οι
ακαθάριστες ανάγκες
χρηματοδότησης της
Ελλάδας κάτω από το 15%
του ΑΕΠ.
Το σίγουρο είναι πως
κάποια ελάφρυνση του
χρέους θα είναι
συνδεδεμένη με την
πολιτική και θα είναι
στο χέρι της ελληνικής
κυβέρνησης να μην
ανατρέψει τις
μεταρρυθμίσεις που έχει
προηγουμένως νομοθετήσει
και εφαρμόσει. Αυτό το
κομμάτι θα αφορά τα
κέρδη των SMP και των
ANFA που θα μπορούσαν
να καταβληθούν σταδιακά
στην Ελλάδα.
Συνεπώς, καταλήγει η
Eurasia, είναι αλήθεια
ότι μια δύσκολη τέταρτη
αξιολόγηση, τα stress
tests των τραπεζών, οι
δύσκολες συζητήσεις για
την ελάφρυνση του χρέους
και το ζήτημα της
συμμετοχής του ΔΝΤ αποτελούν
προκλήσεις που θα
καθορίσουν το μέλλον της
Ελλάδας μετά το
πρόγραμμα. Και είναι
επίσης αλήθεια ότι η
εγχώρια πολιτική σκηνή
είναι πλέον πιο ασταθής. Προς
το παρόν ωστόσο,
υιοθετεί μία πιο θετική
στάση για την Ελλάδα,
εκτιμώντας ότι δεν θα
υπάρξει νέα κρίση στη
χώρα αυτό το καλοκαίρι,
ενώ δεν θα χρειαστεί να
ζητήσει προληπτική
πιστωτική γραμμή.
Πηγή: EurAsia – Πρώτη
μετάφραση capital.gr
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|