|
|
|
Καρπό διαδικασιών που
διήρκεσαν περισσότερο απ’
έναν χρόνο αποτελεί η
εγκατάσταση του τμήματος
Ερευνας και Ανάπτυξης
(R&D) της Tesla Greece στον Δημόκριτο.
Μάλιστα, το «χρυσό» deal
μεταξύ της ελληνικής
κυβέρνησης και του
αμερικανικού
τεχνολογικού κολοσσού
κλείστηκε σε μία περίοδο
που το ενδιαφέρον για
μία επένδυση της Tesla
είχε «ανάψει» στην
Ευρώπη, με αρκετές χώρες
να την διεκδικούν.
|
|
|
|
|
|
Η ελληνική κυβέρνηση
προετοίμαζε μεθοδικά και
αθόρυβα τον φάκελο
«Tesla Greece» και η
συμφωνία για δημιουργία
ερευνητικού κέντρου για
την ανάπτυξη των
διάσημων πλέον
ηλεκτρικών κινητήρων
έκλεισε υπό άκρα
μυστικότητα, με το
επιτελείο του αναπληρωτή
υπουργού Έρευνας κ. Κώστα
Φωτάκη να βρίσκεται για
περισσότερο από έναν
χρόνο σε επικοινωνία με
τα κεντρικά γραφεία της
εταιρείας και να κλείνει
ραντεβού στην Αθήνα με
τους ανθρώπους της Tesla
από τη Σίλικον Βάλεϊ.
Σύμφωνα με
διασταυρωμένες
πληροφορίες του «Έθνους
της Κυριακής» η πρώτη
επίσκεψη έγινε από δύο
άτομα της εταιρείας που
έφτασαν από το Πάλο Άλτο
της Καλιφόρνια για να
δουν τους χώρους του
τεχνολογικού πάρκου «Λεύκιππος»
στην Αγία Παρασκευή, που
προτάθηκε για την
εγκατάσταση της «Tesla
Greece». Πληροφορίες
αναφέρουν ότι η
λειτουργία του τμήματος
R&D της σε ένα σημαντικό
ελληνικό ερευνητικό
κέντρο και δίπλα σε
άλλες καινοτόμες
εταιρείες ήταν κάτι που
η εταιρεία επεδίωξε. Οι
υπεύθυνοι της Tesla
περιηγήθηκαν στους
χώρους του Δημόκριτου
και αποχώρησαν
εντυπωσιασμένοι από τις
εγκαταστάσεις, όπως το
συνεδριακό κέντρο και η
βιβλιοθήκη, και οι αρχές,
από την πλευρά τους,
μαζί με τον διευθυντή
του Δημόκριτου, κ. Γιώργο
Νούνεση, ολοκλήρωσαν
όλες τις απαραίτητες
ενέργειες – υψηλών
τεχνικών προδιαγραφών –
που απαιτούνταν για την
εγκατάσταση του
ερευνητικού hub.
Διέθεσαν μεταξύ άλλων,
γραμμές ίντερνετ υψηλής
ταχύτητας και ένα
ολόκληρο κτίριο για τη
στέγασή του, όπως είχε
ζητήσει η Tesla.
Εκτός από τον χωροταξικό
σχεδιασμό, η ομάδα του
κ. Φωτάκη, σε διαρκή
συνεργασία με τα άλλα
υπουργεία, κυρίως με το
Οικονομικών και το
Οικονομίας και Ανάπτυξης,
κινήθηκαν από τα τέλη
του 2016 για την
προσέλκυση της Tesla και
της παρουσίασαν από
νωρίς τα πλεονεκτήματα
μιας επένδυσης στην
Ελλάδα. Σύμφωνα με
πληροφορίες του «Έθνους
της Κυριακής», τη «φιλοξενία»
τμήματος R&D της Tesla-
του πρώτου της εταιρείας
εκτός Αμερικής- διεκδικούσαν
για περισσότερο από έναν
χρόνο άλλες 10 χώρες -σημαντικές
επιστημονικά και
τεχνολογικά- μεταξύ των
οποίων η Γερμανία και η
Πορτογαλία (η χώρα της
Ιβηρικής διεκδίκησε την
επένδυση ακόμα και με
ομάδα στο Facebook που
είχε συγκεντρώσει πάνω
από 51000 υποστηρικτές).
Το βασικό πλεονέκτημα
που παρουσιάστηκε από
την ελληνική κυβέρνηση,
που κινήθηκε με υπομονή,
επαγγελματισμό και μια
διακριτικότητα που
εκτιμήθηκε από την
Tesla, ήταν το επίπεδο
του επιστημονικού,
ερευνητικού και τεχνικού
προσωπικού στη χώρα μας, κάτι
το οποίο ήταν βέβαια
γνωστό στην Tesla λόγω
της παρουσίας Ελλήνων
επιστημόνων σε θέσεις-
κλειδιά της εταιρείας.
Εξάλλου κινητήριος
δύναμη για το κλείσιμο
του «deal» ήταν οι
ενέργειες του Κωστή
Λάσκαρη, επικεφαλής
μηχανικού της Tesla, ο
οποίος έχει στενές
διασυνδέσεις με την
ελληνική ερευνητική
κοινότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες
του υπουργείου Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων,
ο φάκελος που κατέθεσε η
ελληνική ομάδα που
διαπραγματευόταν την
επένδυση με την Tesla
περιελάμβανε το πλαίσιο
θεσμικών, χρηματοδοτικών
και φορολογικών κινήτρων
που δίνονται για την
ίδρυση μιας εταιρείας με
ερευνητικό αντικείμενο
στη χώρα μας. Το ένα
σημείο που παρουσιάστηκε
ήταν η πρόσβαση σε
εθνικές και ευρωπαϊκές
χρηματοδοτήσεις, τις
οποίες μπορεί η Tesla να
διεκδικήσει σε
ανταγωνιστική βάση.
Ακόμη αναλύθηκε το
πλαίσιο φορολογικών
κινήτρων που προώθησε η
κυβέρνηση: με ΚΥΑ του
2017 επικαιροποίησε τα
είδη των δαπανών έρευνας
και καινοτομίας που
δικαιούνται έκπτωση
φόρου επί των
ακαθάριστων εσόδων ύψους
130% (εκσυγχρονίστηκε
για πρώτη φορά το
σχετικό θεσμικό πλαίσιο,
σύμφωνα με το ευρωπαϊκό),
αλλά και η ψήφιση νόμου
το 2016 που ανέβασε τον
συντελεστή απόσβεσης για
ερευνητικό εξοπλισμό από
10% σε 40%, μειώνοντας
τον χρόνο απόσβεσης από
10 σε δυόμισι χρόνια.
Ευνοϊκή για επενδύσεις
έντασης γνώσης είναι και
η διάταξη που
εξασφαλίζει φοροαπαλλαγή
για τα έσοδα που
προκύπτουν από πατέντες
τα τρία πρώτα χρόνια.
Εντωμεταξύ κυβερνητικές
πηγές ανέφεραν στο «Εθνος
της Κυριακής» ότι με
αφορμή την επένδυση της
Tesla σχεδιάζονται από
τα αρμόδια υπουργεία
περισσότερα φορολογικά
κίνητρα για ίδρυση
τμημάτων R&D σε
επιχειρήσεις, τα οποία
θα ψηφιστούν σε επόμενο
νομοσχέδιο.
Πριν από περίπου δύο
μήνες, όταν η Tesla είχε
ξεχωρίσει το ελληνικό «πακέτο»
και οι δύο πλευρές ήδη
πλησίαζαν στο κλείσιμο
της «χρυσής» συμφωνίας,
τις εγκαταστάσεις του
Δημόκριτου επισκέφθηκε
ξανά ένα κλιμάκιο πέντε
ατόμων, τα οποία άρχιζαν
να σχεδιάζουν τη
διαμόρφωση του κτιρίου,
σύμφωνα με τις αυστηρές
προδιαγραφές της
εταιρείας. Η ταμπέλα με
το πανίσχυρο brand name
Tesla και το
χαρακτηριστικό σήμα με
το «Τ» θα τραβάει τα
βλέμματα στην είσοδο του
κτιρίου που μισθώνεται
από την εταιρεία, ενώ
όλη η διαρρύθμιση και η
διακόσμηση των χώρων του
θα αποπνέει την
αισθητική και την
εταιρική κουλτούρα της.
Η επιχείρηση προσέλκυσης
της Tesla ξεκίνησε με
πρωτοβουλία και με τις
επαφές του ίδιου του
αναπληρωτή υπουργού
Έρευνας και Καινοτομίας
Κώστα Φωτάκη και όλη η
ομάδα του εργάστηκε
πυρετωδώς σε συνεργασία
με τους υπόλοιπους
υπουργούς και αρμόδιους
φορείς που έδειξαν από
την αρχή ιδιαίτερα θερμό
ενδιαφέρον με την
προοπτική της
κολοσσιαίας σημασίας
επένδυσης. Τα δε
διαδικαστικά της ίδρυσης
της εταιρείας έτρεξαν σε
χρόνο-ρεκόρ από τους
φορείς της δημόσιας
διοίκησης, όπως το
Γενικό Εμπορικό Μητρώο
και το Επαγγελματικό
Επιμελητήριο Αθηνών: από
τη στιγμή που οι
δικηγόροι του ευρωπαϊκού
τμήματος της Tesla, στην
Ολλανδία, κατέθεσαν στις
ελληνικές αρχές τον
φάκελο με τα
δικαιολογητικά, η
Μονοπρόσωπη ΙΚΕ “Tesla
Greece” ήταν γεγονός
μόλις δύο εικοσιτετράωρα
αργότερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες
του «Έθνους της Κυριακής»,
ενδιαφέρον για
συνεργασία με τον
αμερικανικό κολοσσό του
δισεκατομμυριούχου Έλον
Μασκ, που έχει φέρει την
επανάσταση όχι μόνο στο
ηλεκτρικό αυτοκίνητο
αλλά και στις
ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας και τη
διαστημική τεχνολογία,
φέρεται να έχει
εκδηλώσει και η ΔΕΗ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι
μια μεγάλη καινοτομία
της Tesla στην αγορά των
ανανεώσιμων πηγών
ενέργειας είναι οι
μπαταρίες “PowerWall”
και “PowerPack” που με
τη βοήθεια ηλιακών πάνελ
αποθηκεύουν την ενέργεια
του ήλιου και υπόσχονται-
σύμφωνα με τον φιλόδοξο
συνιδρυτή και CEO της
Μασκ- ακόμα και να
καταργήσουν την εξάρτηση
της ανθρωπότητας από τα
ορυκτά καύσιμα.
Η πιθανότητα συνεργασίας
με την Tesla στους
τομείς της
ηλεκτροκίνησης και της
αποθήκευσης ενέργειας
αποτέλεσε αντικείμενο
συζήτησης Ελλήνων
αξιωματούχων, ενώ πηγές
ενημέρωσης αναφέρουν ότι
στο τραπέζι έπεσε και η
ιδέα για φιλοξενία της
“Tesla Greece” σε
εγκαταστάσεις της ΔΕΗ,
σε περίπτωση που δεν
βρισκόταν κάποια άλλη
λύση (ωστόσο είχε ήδη
συμφωνηθεί η εγκατάστασή
της στον Δημόκριτο).
Οι πληροφορίες αναφέρουν,
μάλιστα, ότι το
ενδιαφέρον της ΔΕΗ για
συνεργασία με την Tesla
παραμένει ζωηρό και ο
Τομέας Έρευνας και
Καινοτομίας του
υπουργείου Παιδείας
προτίθεται να
διευκολύνει μελλοντικές
συνεργασίες της
αμερικανικής εταιρείας
με άλλους φορείς της
χώρας μετά το άνοιγμα
των εγκαταστάσεών της
στον Δημόκριτο.
Ταυτόχρονα επικρατεί
στην κυβέρνηση
αισιοδοξία ότι η Tesla
Greece, σε συνδυασμό με
τη γενικότερη πολιτική
που έχει υιοθετήσει με
στόχο την προσέλκυση
επενδύσεων, ανοίγει τον
δρόμο και για άλλες
σημαντικές επιχειρήσεις
του εξωτερικού.
Πηγή: Έθνος της Κυριακής, News247.gr
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|