Απαντώντας σε σχετική
ερώτηση για την Ελλάδα
κατά την διάρκεια
παρουσίασης της έκθεσης
«Δημοσιονομικό
Παρατηρητήριο» (Fiscal
Monitor) στην έδρα του
Ταμείου, ο κ. Γκασπάρ
ανέλυσε τους λόγους που
οδήγησαν σε αυτή τη
θετική αναθεώρηση,
επαναλαμβάνοντας, όμως,
την πάγια θέση του
Ταμείου για παράλληλη
εφαρμογή των
διαρθρωτικών
μεταρρυθμίσεων και
μέτρων ελάφρυνσης του
χρέους.
«Επιτρέψτε μου να είμαι
σύντομος και θα σας
παραπέμψω στην ενημέρωση
του Ευρωπαϊκού Τμήματος
που θα γίνει την
Παρασκευή, αλλά θέλω να
επαναλάβω μερικά
πράγματα. Πρώτον ότι οι
πρόσφατες τάσεις στην
ελληνική οικονομία έχουν
υπάρξει ευνοϊκές. Η
γενική κατάσταση και οι
προοπτικές έχουν
βελτιωθεί στην Ελλάδα. Η
θέση του ΔΝΤ σχετικά με
τις πολιτικές που
χρειάζεται η Ελλάδα για
να προχωρήσει δεν έχουν
αλλάξει. Όπως τόνισε
χθες και ο επικεφαλής
οικονομολόγος (Μορίς
Όμπσφελντ), επιμένουμε
στην απαραίτητη
ισορροπία μεταξύ των
πολιτικών στην Ελλάδα
και της ελάφρυνσης του
χρέους και σε έναν
συνδυασμό δημοσιονομικής
προσαρμογής,
διαρθρωτικών
μεταρρυθμίσεων και
ελάφρυνσης χρέους που
είναι θεμελιώδους
σημασίας κατά την άποψη
μας για να υποστηρίξουμε
την Ελλάδα σε μια
βιώσιμη πορεία ανάπτυξης».
Πρωτογενές Πλεόνασμα
Το Ταμείο
υπερδιπλασιάζει τις
προβλέψεις του για το
πρωτογενές πλεόνασμα (δεν
λαμβάνει υπόψη τις
δαπάνες για τις πληρωμές
τόκων) του 2017, καθώς
πλέον το υπολογίζει στο
3,7% του ΑΕΠ, όταν πριν
από μόλις έξι μήνες το
εκτιμούσε στο 1,7%. Κάτι
ανάλογο συμβαίνει και
για το 2018, καθώς το
ΔΝΤ αναθεωρεί θετικά την
πρόβλεψη του 2,2% που
είχε κάνει τον Οκτώβρη
και πλέον τοποθετεί το
πλεόνασμα στο 2,9% του
ΑΕΠ. Η συγκεκριμένη
πρόγνωση μπορεί να μην
πετυχαίνει τον στόχο του
3,5% που έχει θέσει για
φέτος το πρόγραμμα του
ESM, αλλά καλύπτει
πλήρως τον στόχο που
έχει θέσει το ΔΝΤ.
Ειδικότερα, η έκθεση
προβλέπει πως το
πρωτογενές πλεόνασμα θα
περάσει από το 3,7% το
2017 στο 2,9% το 2018,
ενώ από το 2019 ως και
το 2022 θα βρίσκεται
σταθερά στο 3,5%. Για το
2023 το Ταμείο
υπολογίζει πως το
πλεόνασμα θα διαμορφωθεί
στο 1,5% που είναι ένας
αριθμός που βρίσκεται
εντός των δικών του
στόχων.
Όσον αφορά τα στοιχεία
για τον προϋπολογισμό (περιλαμβάνει
και τις δαπάνες για την
πληρωμή τόκων), το ΔΝΤ
υπολογίζει πως το 2017
ήταν μια ισοσκελισμένη
χρονιά. Για το 2018
προβλέπει ένα μικρό
δημοσιονομικό έλλειμμα
της τάξης του 0,1%, ενώ
για το 2019 εκτιμά πως ο
προϋπολογισμός θα είναι
και πάλι ισοσκελισμένος.
Το δημοσιονομικό
πλεόνασμα θα επανέλθει
το 2020 με 0,1% και θα
συνεχιστεί το 2021 με
0,2%. Αντίθετα, η διετία
2022-2023 θα έχει
έλλειμμα 0,2% και 2,4%
αντιστοίχως.
Παγκόσμια Πρωταθλήτρια η
Ελλάδα
Το ΔΝΤ αναδεικνύει την
Ελλάδα ως παγκόσμια
πρωταθλήτρια του
αναπτυγμένου κόσμου στο
διαρθρωτικό πρωτογενές
πλεόνασμα (το πλεόνασμα
συνυπολογιζόμενου του
ρυθμού ανάπτυξης) για το
έτος 2018.
· 2017: 4,9% του ΑΕΠ
· 2018: 3,8% του ΑΕΠ
· 2019: 4,1% του ΑΕΠ
· 2020: 3,7% του ΑΕΠ
· 2021: 3,5% του ΑΕΠ
· 2022: 3,7% του ΑΕΠ
· 2023: 1,2% του ΑΕΠ
Έσοδα και Δαπάνες
Γενικής Κυβέρνησης
Στην έκθεση του Ταμείου
καταγράφεται μια
σταδιακή μείωση των
εσόδων της γενικής
κυβέρνησης σε σχέση με
το ΑΕΠ που θα συνεχιστεί
ως το 2023.
· 2017: 48,8% του ΑΕΠ
· 2018: 48,8% του ΑΕΠ
· 2019: 48,3% του ΑΕΠ
· 2020: 47,8% του ΑΕΠ
· 2021: 46,8% του ΑΕΠ
· 2022: 46,5% του ΑΕΠ
· 2023: 45,1% του ΑΕΠ
Το ΔΝΤ, ωστόσο, εκτιμά
πως η συγκεκριμένη
μείωση των εσόδων θα
εξισορροπηθεί από την
αντίστοιχη μείωση των
δαπανών της γενικής
κυβέρνησης.
· 2018: 48,8% του ΑΕΠ
· 2019: 48,3% του ΑΕΠ
· 2020: 47,7% του ΑΕΠ
· 2021: 46,7% του ΑΕΠ
· 2022: 46,7% του ΑΕΠ
· 2023: 47,5% του ΑΕΠ
Χρέος Γενικής Κυβέρνησης
Το Ταμείο βλέπει μια
σταθερή απομείωση του
χρέους της γενικής
κυβέρνησης, καθώς εκτιμά
ότι μέσα στην περίοδο
2018-2023 θα μειωθεί
αθροιστικά κατά 26,2%
του ΑΕΠ. Οι προβλέψεις,
ωστόσο, του ΔΝΤ είναι
πολύ πιο συντηρητικές
συγκριτικά με εκείνες
των Ευρωπαίων, καθώς η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
υπολογίζει ότι μέχρι το
2022 το ελληνικό χρέος
θα έχει υποχωρήσει στο
146,8% του ΑΕΠ, γεγονός
που σημαίνει ότι υπάρχει
μια απόκλιση της τάξης
του 18,3% ανάμεσα στις
προβλέψεις των δύο
πλευρών.
Ειδικότερα, το ΔΝΤ κάνει
τις ακόλουθες προβλέψεις
για την πορεία του
χρέους της γενικής
κυβέρνησης:
· 2018: 191,3% του ΑΕΠ
· 2019: 181,1% του ΑΕΠ
· 2020: 177% του ΑΕΠ
· 2021: 172,2% του ΑΕΠ
· 2022: 168,7% του ΑΕΠ
· 2023: 165,1% του ΑΕΠ
|
|