Η είδηση της εξαγοράς σημαντικών τμημάτων της
Air Berlin από την Lufthansa δεν προκάλεσε καμία
έκπληξη. Η εξαγορά προετοιμαζόταν εδώ και ένα
χρόνο. Από το δάνειο-γέφυρα της γερμανικής
κυβέρνησης προς την εταιρεία μέχρι τις καλά
μελετημένες κινήσεις της Lufthansa.
Ωστόσο οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε η
εξαγορά από την Lufthansa άλλαξαν δραματικά τις
τελευταίες εβδομάδες.
Τα προβλήματα της Ryanair
Μέχρι τώρα δύο ήταν τα ονόματα στα δυο βασικά
τμήματα της αγοράς των αεροπορικών εταιρειών:
από τη μια πλευρά η Ryanair, στον τομέα των ευρωπαϊκών
αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, αφού
θεωρείται πλέον μια από τις μεγαλύτερες
εταιρείες του κόσμου βάσει του αριθμού των
επιβατών της. Και από την άλλη πλευρά η
Emirates, η αιχμή του δόρατος ανάμεσα στους
πανίσχυρους ανταγωνιστές από τον Περσικό Κόλπο.
Ξαφνικά όμως και οι δυο εταιρείες βρίσκονται σε
θέση αδυναμίας κι αυτό συνεπάγεται ανακατατάξεις στην
αγορά.
Τον περασμένο Σεπτέμβρη τα προβλήματα της
ιρλανδικής Ryanair έγιναν εμφανή. Η έλλειψη
πιλότων ήταν το αποτέλεσμα ενός λανθασμένου
προγραμματισμού και της πολιτικής εκμετάλλευσης
των εργαζομένων. Για πρώτη φορά στην ιστορία της
εταιρείας ο επικεφαλής Μάικλ Ο' Λίρι ζήτησε
δημόσια συγνώμη για την ακύρωση χιλιάδων πτήσεων.
Μόνο έπειτα από παρέμβαση των αρμόδιων αρχών η
εταιρεία προσέφερε εναλλακτικές πτήσεις στους
επιβάτες ή αποζημίωση. Όλα αυτά όμως δημιουργούν
αμφιβολίες για το μοντέλο εργασίας της Ryanair
αφού τα έξοδά της θα αυξηθούν σημαντικά.
Η σημαντικότερη πτυχή της υπόθεσης Ryanair όμως,
είναι ότι η δεν συμμετέχει πλέον στο παιχνίδι
των υποψηφίων επενδυτών για χρεοκοπημένες
εταιρείες, όπως τώρα στην περίπτωση της Air
Berlin. Παρ' όλο που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον
αρχικά, στη συνέχεια αποσύρθηκε αφού τα
εσωτερικά προβλήματα δεν αφήνουν περιθώρια για
μεγαλεπήβολα σχέδια.
Brexit και συνεργασία στον Περσικό Κόλπο
Μια εταιρεία που θα επωφελούνταν από την
επένδυση στην Air Berlin θα ήταν η βρετανική
Easyjet, η οποία εξαιτίας της αβεβαιότητας που
δημιουργεί το Brexit προσπαθεί να διατηρήσει στενές
σχέσεις με την ΕΕ. Έτσι δημιούργησε ήδη μια
θυγατρική εταιρεία στη Βιέννη. Και παράλληλα
εξαγοράζοντας τα μερίδια της Air Berlin στην
Αυστρία, καθώς και αεροσκάφη και πλήρωμα στο
αεροδρόμιο του Βερολίνου Σένεφελντ, η εταιρεία
θα ολοκλήρωνε το ευρωπαϊκό της σχέδιο με τον
καλύτερο τρόπο.
Την ίδια ώρα όμως η βρετανική Monarch Airlines
κήρυξε πτώχευση και έτσι η Easyjet μπορεί τώρα
να εξαγοράσει πλήρωμα και αεροσκάφη πολύ πιο
φθηνά απ' ό,τι από την Air Berlin.
Ταυτόχρονα και στον Περσικό Κόλπο η τράπουλα
ξαναμοιράζεται. Την προηγούμενη εβδομάδα ο
επικεφαλής της Emirates Τιμ Κλαρκ δεν απέκλεισε
το ενδεχόμενο μιας συνεργασίας της εταιρείας του
με την ανταγωνιστική Etihad. Φαίνεται ότι η
αγορά έχει αλλάξει τόσο πολύ που ακόμη και η
συνεργασία δυο ανταγωνιστικών Εμιράτων δεν
μοιάζει πια απίθανη.
Αντρέας Σπετ / Αλεξάνδρα Κοσμά
Deutsche Welle |