|
|
|
Περίληψη:
Η τάση στην Ευρώπη
γενικότερα, είναι η
άνοδος των εισαγωγών
LNG. Κατά το 3ο τέταρτο
του 2017, οι εισαγωγές
Υγροποιημένου Φυσικού
αερίου (LNG) συνολικά
στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά
22%, με τη Μ. Βρετανία
και την Ισπανία να
βρίσκονται στην κορυφή
της ευρωπαϊκής λίστας
εισαγωγών.
|
|
|
|
|
|
Στην βορειοδυτική Ευρώπη,
καθώς τα κοιτάσματα
φυσικού αερίου της Μ.
Βρετανίας και της
Ολλανδίας εξαντλούνται,
η Γερμανία έχει αρχίσει
να εξαρτάται ολοένα και
περισσότερο από την
Ρωσία για τις
ενεργειακές της ανάγκες,
σε μια χρονική περίοδο
που οι εντάσεις με τη
Μόσχα και την κυβέρνηση
του Vladimir Putin
αυξάνονται σε επίπεδο ΕΕ.
Αλλά και εκτός της
Γερμανίας, στην ίδια τη
Μ. Βρετανία, η πρόσφατη
ένταση με την Ρωσία για
την υπόθεση της
δηλητηρίασης του πρώην
κατάσκοπου και της κόρης
του και η συνακόλουθη
απέλαση των 23 Ρώσων
διπλωματών από το
Λονδίνο, επίσης ωθεί την
Βρετανίδα πρωθυπουργό
Theresa May να αναζητεί
εναλλακτικές του ρωσικού
φυσικού αερίου, ως μια
εκ των οποίων
προβάλλεται η παραγωγή
LNG στο νέο τερματικό
σταθμό της Μ. Βρετανίας
στον Αρκτικό.
Το δεξαμενόπλοιο
LNG
«Clean
Ocean»
στην διάρκεια της πρώτης
παράδοσης αμερικανικού
υγροποιημένου φυσικού
αερίου στον τερματικό
σταθμό
LNG
στο
Swinoujscie
της Πολωνίας, στις 8
Ιουνίου 2017.
Agencja Gazata / Cezary
Aszkielowicz via REUTERS
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Και, βεβαίως, η τάση
στην Ευρώπη γενικότερα,
είναι η άνοδος στις
εισαγωγές LNG. Κατά το
3ο τέταρτο του 2017, οι
εισαγωγές LNG συνολικά
στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά
22%, με τη Μ. Βρετανία
και την Ισπανία να
βρίσκονται στην κορυφή
της ευρωπαϊκής λίστας
εισαγωγών. Παρά ταύτα,
οι περισσότεροι
τερματικοί σταθμοί LNG
στη ΒΔ Ευρώπη
υπο-χρησιμοποιούνται.
Στην Πολωνία, ο νέος
τερματικός σταθμός
Swinoujscie στη Βαλτική
ξεκίνησε την λειτουργία
του το 2017,
υποδεχόμενος αμερικανικό
LNG, το πρώτο στην
Ευρώπη. Στο νότο, η
Ελλάδα επίσης σημειώνει
αύξηση τις εισαγωγές του
υγρού καυσίμου, έχοντας
μακροχρόνιο συμβόλαιο
της ΔΕΠΑ με τη Sonatrach
της Αλγερίας, το οποίο
μάλιστα ανανεώθηκε μέχρι
το 2021. Επιπλέον, η
ΔΕΠΑ προμηθεύεται
ποσότητες LNG από την
παγκόσμια ευκαιριακή
αγορά (spot), όταν αυτές
είναι διαθέσιμες σε
ανταγωνιστικές τιμές
προκειμένου να
διασφαλιστεί η επαρκής
τροφοδοσία της ελληνικής
αγοράς, ιδιαιτέρως σε
περιόδους αυξημένης
ζήτησης.
Στην Γερμανία, η νέα
συμμαχική κυβέρνηση της
Angela Merkel προσπαθεί
να ενισχύσει την
βιομηχανία του
υγροποιημένου φυσικού
αερίου (LNG),
προκειμένου να μειώσει
την εξάρτηση της χώρας
από τις προμήθειες
φυσικού αερίου που
έρχονται από την Ρωσία
και τη Νορβηγία. Σύμφωνα
με τα στατιστικά
στοιχεία του
βιομηχανικού ομίλου AGEB,
η κατανάλωση φυσικού
αερίου στην Γερμανία
αυξήθηκε κατά 5% πέρσι.
Καθώς η χώρα δεν
διαθέτει τερματικό
σταθμό LNG, οι αναγκαίες
προμήθειες φυσικού
αερίου πραγματοποιούνται
με αγωγούς. Το ρωσικό
φυσικό αέριο αντιστοιχεί
σε περισσότερο από το
60% των συνολικών
εισαγωγών φυσικού αερίου
της Γερμανίας για το
2017.
Η Merkel υποστηρίζει
επίσης σθεναρά την
κατασκευή του αγωγού
Nord Stream II, ο οποίος
αποτελεί επέκταση του
υπάρχοντος αγωγού Nord
Stream Ι και μεταφέρει
ρωσικό φυσικό αέριο
υποθαλασσίως της
Βαλτικής Θάλασσας στην
Γερμανία. Στην
κοινοπραξία κατασκευής
του Nord Stream II
συμμετέχουν κορυφαίες
ενεργειακές εταιρείες
της Γερμανίας, όπως η
E.ON και η Wintershall.
Από περιβαλλοντικής
επίσης άποψης, το LNG
είναι λιγότερο ρυπογόνο
από το πετρέλαιο και τον
λιγνίτη, ενώ το φυσικό
αέριο καταλαμβάνει τον
κεντρικό ρόλο στην
προσπάθεια της Γερμανίας
να απελευθερώσει τελείως
την οικονομία της από
τον άνθρακα και τον
λιγνίτη μέχρι το 2050. Η
πολιτική αυτή στόχευση
περιλαμβάνει επίσης το
κλείσιμο σταθμών
εξόρυξης και παραγωγής
λιγνίτη και την προώθηση
επενδύσεων σε αιολικά
και φωτοβολταϊκά πάρκα.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες
συνδυαστικά ωθούν τη νέα
γερμανική κυβέρνηση να
εξετάζει σοβαρά την
εναλλακτική του LNG με
την κατασκευή τερματικών
σταθμών στην Βόρεια και
την Βαλτική Θάλασσα, τα
οποία θα μπορούσαν να
υποδέχονται το καύσιμο
κατευθείαν στην Γερμανία,
αποφεύγοντας τους
παρακείμενους,
μελλοντικά
ανταγωνιστικούς,
τερματικούς σταθμούς σε
Ολλανδία, Βέλγιο και
Πολωνία (Rotterdam,
Zeebrugge και
Zwinouschie). Στις
προτεραιότητες της
ενεργειακής πολιτικής
του νέου κυβερνητικού
συνασπισμού στην
Γερμανία καταγράφεται
ξεκάθαρα ο στόχος της
αύξησης του μεριδίου του
LNG στο εγχώριο
ενεργειακό μείγμα για τα
επόμενα τέσσερα χρόνια.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το
δεκαετές αναπτυξιακό
πρόγραμμα της Γερμανίας,
προβλέπεται η κατασκευή
έργων ύψους 7 δισ. ευρώ,
εκ των οποίων ως πρώτης
προτεραιότητας
προβάλλεται η κατασκευή
του πρώτου τερματικού
σταθμού LNG στο λιμάνι
Brunsbuettel στον ποταμό
Έλβα, ο οποίος θα
στοιχίσει περίπου 500
εκατ. ευρώ και θα είναι
ο πρώτος τερματικός
σταθμός εισαγωγής και
διοχέτευσης LNG στην
Γερμανία με ημερομηνία
έναρξης λειτουργίας το
2022.
Το γερμανικό Υπουργείο
Ενέργειας υποστηρίζει
σθεναρά την κατασκευή
του εν λόγω τερματικού
σταθμού, ο οποίος θα
βρίσκεται κοντά στο
μεγάλο λιμάνι του
Αμβούργου, εξυπηρετώντας
έτσι και τον διπλό στόχο
της χρήσης του LNG ως
καυσίμου στην εμπορική
ναυτιλία, ένας στόχος ο
οποίος έχει τεθεί από
την ΕΕ συνολικά για όλα
τα κράτη- μέλη που
διαθέτουν ναυτιλία.
Παράλληλα με τον
τερματικό σταθμό στο
Brunsbuettel, η
γερμανική ενεργειακή
εταιρεία RWE
επεξεργάζεται σχέδιο
κατασκευής και δεύτερου
τερματικού κόστους
επίσης 500 εκατ. ευρώ,
στο Duisburg, επί του
ποταμού Ρήνου, το οποίο
θα βρίσκεται στην καρδιά
της βαριάς βιομηχανίας
της χώρας, στο κρατίδιο
Schleswigh-Holstein.
«Χρειάζεται ενεργός
δράση για να
διαφοροποιήσουμε τις
προμήθειες φυσικού
αερίου. Το LNG είναι
καθαρό καύσιμο, είναι
καλό για το λιμάνι του
Αμβούργου, για την
ευρύτερη περιοχή και για
ολόκληρη την Γερμανία.
Θα μας βοηθήσει να
μειώσουμε την εξάρτησή
μας από τις ρωσικές
εισαγωγές», δήλωσε
σχετικά ο υπουργός
Οικονομίας της χώρας
Bernd Buchholz.
Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα
και λαμβάνοντας υπόψη
την κομβική
γεωστρατηγική της θέση
μεταξύ Ανατολικής
Μεσογείου, ΝΑ Ευρώπης
και Τουρκίας, προωθείται
ενεργά η υλοποίηση του
κεντρικού στόχου της
κοινής ενεργειακής
πολιτικής της ΕΕ για
διαφοροποίηση των πηγών
προμήθειας φυσικού
αερίου. Υλοποιώντας το
στόχο αυτό, η χώρα μας
μπορεί να αναδειχθεί στο
μέλλον σε
διαμετακομιστικό κόμβο
φυσικού αερίου στη ΝΑ
Ευρώπη, διαδραματίζοντας
ταυτόχρονα
πρωταγωνιστικό ρόλο στην
υιοθέτηση ένα κοινού
ρυθμιστικού πλαισίου από
όλες τις εμπλεκόμενες
χώρες, για την
λειτουργία του
συγκεκριμένου κόμβου.
Το LNG πρωταγωνιστεί στο
ελληνικό ενεργειακό
μείγμα εδώ και πολλά
χρόνια, καθώς η Ελλάδα
διαθέτει ένα μεγάλο
τερματικό σταθμό στη
Ρεβυθούσα, ενώ
σχεδιάζεται και η
κατασκευή ενός
τερματικού FSRU στο
λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης.
Επιπλέον, η χώρα μας στο
πλαίσιο της
διαφοροποίησης από το
ρωσικό φυσικό αέριο -το
οποίο βέβαια σε κάθε
περίπτωση παραμένει η
κυρίαρχη πηγή προμήθειας-
εισάγει ήδη μικρές
ποσότητες αζέρικου
φυσικού αερίου από το
Shah Deniz II, ενώ από
το 2020 αναμένεται 1 δισ.
κ.μ. από το Shah Deniz
II.
Η ΜΑΡΙΚΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
είναι νομικός και
πολιτικός επιστήμων με
εξειδίκευση σε θέματα
πετρελαίου και φυσικού
αερίου σε Ρωσία, Καύκασο,
Κασπία, Μέση Ανατολή και
Μεσόγειο.
Foreign Affairs
http://www.foreignaffairs.gr/articles/71697/marika-karagianni/i-germania-strefetai-sto-lng?page=show
|
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|