Αρχική | Ειδήσεις - Αναλύσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | Marx - Soros | Contact

 

00:01 - 11/10/17

Η Οικονομική αποτυχία της Βραζιλίας

OTAVIANO CANUTO

 

Τα πολλαπλά σκάνδαλα διαφθοράς της Βραζιλίας έχουν επιβάλει σημαντικό κόστος σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας. Όμως, μακροπρόθεσμα, οι σημερινές προσπάθειες για την ενίσχυση του κράτους δικαίου και τη διασφάλιση δίκαιου ανταγωνισμού στην αγορά θα αποδειχθούν πολύ χρήσιμες.

 

---------------

 

Οι συνεχιζόμενες έρευνες για τη διαφθορά στη Βραζιλία έχουν εκθέσει ένα μπερδεμένο δίκτυο παράνομων σχέσεων μεταξύ ιδιωτικών επιχειρήσεων, κυβερνητικών γραφειοκρατών και εκλεγμένων πολιτικών. Τα σκάνδαλα διαφθοράς έχουν ήδη φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα της κοινωνίας της Βραζιλίας. Αρκετοί υψηλού επιπέδου πολιτικοί και εταιρικοί ιδιοκτήτες και στελέχη έχουν καταδικαστεί και φυλακιστεί. Ακόμα και ο πρώην πρόεδρος Luiz Inácio Lula da Silva κατηγορείται τώρα.

 

Εν τω μεταξύ, το δράμα έχει επιβληθεί στην οικονομία της Βραζιλίας. Εκτός από τις μεμονωμένες επιχειρήσεις, ολόκληρες αλυσίδες αξίας που συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στο ΑΕΠ της χώρας έχουν υποστεί μια απότομη λειτουργική και οικονομική κατάψυξη.

 

Όμως, ενώ πολλοί παρατηρητές έχουν επικεντρωθεί στο βραχυπρόθεσμο πολιτικό και οικονομικό φαινόμενο των σκανδάλων, αξίζει να θυμηθούμε τι κερδίζει η Βραζιλία εκθέτοντας τη διαφθορά και τιμωρώντας τους παραβάτες. Η μεταρρύθμιση της σχέσης μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα της Βραζιλίας μπορεί να βελτιώσει τη μακροπρόθεσμη οικονομική απόδοση της χώρας.

 

Οι συνεχιζόμενες διώξεις έχουν ήδη αλλάξει τον υπολογισμό για κάθε οικονομικό παράγοντα που σκέφτεται να παραβιάσει την εμπιστοσύνη του κοινού για ιδιωτικό κέρδος. Υπάρχει πλέον μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι όσοι ασχολούνται με παράνομες συναλλαγές έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα σύλληψης και τιμωρίας, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους κατάσταση. Και αυτό είναι εξίσου αληθινό για εκείνους που απαιτούν δωροδοκίες, όπως και για αυτούς που τους πληρώνουν.

 

Κάποιος δεν χρειάζεται να είναι οικονομολόγος να γνωρίζει ότι η αντίληψη του αυξημένου κινδύνου μπορεί να είναι ένα ισχυρό αντικίνητρο. Παρόλο που οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες έρευνες και δίκες περί διαφθοράς βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, οι επιχειρήσεις της Βραζιλίας έχουν ήδη ανανεώσει τις προσπάθειες συμμόρφωσης τους από το φόβο ότι θα πιαστούν. Σύμφωνα με τον Μπρούνο Μπράντοο, διαχειριστή της Βραζιλίας για την Transparency International, η χώρα βρίσκεται τώρα στη μέση μιας "επανάστασης εταιρικής διακυβέρνησης".

 

Η διαφθορά έχει επιζήμιες επιπτώσεις στην οικονομία. Όταν η διαφθορά εξαντλείται, οι δημόσιες δαπάνες και οι ανθρώπινοι πόροι σε όλη την οικονομία τείνουν να κατανέμονται με τρόπους που μεγιστοποιούν τις ευκαιρίες για αναζήτηση ακινήτων παρά για δημιουργία πλούτου. Αντί να καινοτομούν ή να βελτιώνουν την παραγωγικότητα, οι ιδιωτικοί φορείς προσπαθούν να νικήσουν τους ανταγωνιστές τους στην αγορά επιδιώκοντας ειδικά προνόμια.

 

Αφού εγκατασταθεί η σκόνη από τις έρευνες διαφθοράς, η Βραζιλία θα μπορέσει να ενισχύσει την οικονομία της σε τουλάχιστον τρεις διαφορετικές διαστάσεις. Πρώτον, οι δημόσιες δαπάνες μπορούν να γίνουν σημαντικά πιο οικονομικά αποδοτικές. Οι αποφάσεις για επενδυτικά σχέδια, κρατικές προσφορές και άλλα διοικητικά και κανονιστικά θέματα δεν θα γίνονται πλέον με τέτοιο τρόπο ώστε να μεγιστοποιείται η εξόρυξη του μισθώματος.

 

Δεύτερον, και σε ανταπόκριση στην πρώτη αλλαγή, ένα ευρύ φάσμα τομέων που αλληλεπιδρούν με τον δημόσιο τομέα θα υποστούν σημαντικές αναδιαρθρώσεις. Ένα "επιχειρηματικό μοντέλο" που βασίζεται στην οργανωμένη δημιουργία και διανομή της ζήτησης του δημόσιου τομέα και στην καταστολή του ανταγωνισμού δεν θα λειτουργεί πλέον. 

 

 Τρίτον, η Βραζιλία θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τη φήμη της στους επενδυτές. Το ασφάλιστρο κινδύνου για τη διεξαγωγή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Βραζιλία θα βελτιωθεί αν οι επενδυτές θεωρούν ότι η οικονομία του διέπεται από το κράτος δικαίου και όχι από τη νομιμοποίηση της αγοράς από τους προνομιούχους λίγους. Η ενίσχυση του κράτους δικαίου και η διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους τυπικούς κανόνες θα απαιτήσει μεγαλύτερη διαφάνεια και την εξάλειψη των αδιαφανών παραγώγων εξω- αγορών στον ανταγωνισμό του ιδιωτικού τομέα.

 

Φυσικά, η Βραζιλία θα πρέπει να υποβληθεί σε μακρά, οδυνηρή οικονομική μετάβαση, προτού να μπορέσει να επωφεληθεί από τέτοιες ευκαιρίες. Επί του παρόντος, οι μεγάλες εγχώριες εταιρείες που εμπλέκονται σε δικαστικές διαδικασίες δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση και να αμβλύνουν τις αμφιβολίες σχετικά με τις αναφερόμενες αξίες και καθαρή αξία ενεργητικού τους. Αυτό, με τη σειρά του, οδήγησε στη συρρίκνωση της ζήτησης των πελατών και σε διάφορες άλλες επιχειρησιακές προκλήσεις.

 

Με συνεχείς έρευνες και διώξεις, πολλοί ξένοι έχουν υιοθετήσει μια στάση αναμονής, ενώ ζυγίζουν την απόκτηση υφιστάμενων περιουσιακών στοιχείων από εταιρικές εκκαθαρίσεις ως εναλλακτική λύση στις επενδύσεις σε πράσινο πεδίο. Τελικά, θα χρειαστεί χρόνος για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης. Οι επενδυτές πρέπει να δουν ότι η Βραζιλία θα παραμείνει στην πορεία των μεταρρυθμιστικών της προσπαθειών, καθώς και στην καλύτερη προσαρμογή από τους ρυθμιστικούς οργανισμούς και τις κρατικές εταιρείες. Για να επιτύχει η "επανάσταση διακυβέρνησης", η διαδικασία δεν πρέπει να τελειώνει με τις συνεχιζόμενες διώξεις.

 

Για λόγους εκκίνησης, η δικαστική δράση πρέπει να συμπληρωθεί με ένα πρόγραμμα μικροοικονομικών μεταρρυθμίσεων - όπως πρότεινε ο υπουργός Οικονομικών Henrique Meirelles - για να αλλάξει χαρακτηριστικά του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της Βραζιλίας, τα οποία δεν παράγουν αξία και δημιουργούν μόνο διαφθορά. Η κυβέρνηση πρέπει να βελτιώσει τη λογοδοσία του δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα και, στη συνέχεια, να αναζητήσει σταδιακά περισσότερους τρόπους για την πρόληψη της κακομεταχείρισης. Και πρέπει να διασφαλίσει ότι οι μεταρρυθμίσεις της διακυβέρνησης είναι ανθεκτικές έναντι των μελλοντικών προσπαθειών τους να τους χαλαρώσουν.

 

Το δίκτυο της διαμάχης που διαλύεται δεν είναι ούτε νέο ούτε μοναδικό στη Βραζιλία. Αλλά ξεκίνησε σαφώς να επεκταθεί στο πρόσφατο παρελθόν, ίσως ως ένα σύμπτωμα μιας "κατάρας φυσικών πόρων", που προήλθε από την ανακάλυψη αποθεμάτων βαθέων υδάτων πριν από το αλάτι κατά τη διάρκεια του εποικοδομητικού κύκλου 2000-2014.

 

Σε κάθε περίπτωση, η διάλυση των διεφθαρμένων σχέσεων δημόσιου-ιδιωτικού τομέα της Βραζιλίας θα είναι επώδυνη βραχυπρόθεσμα. Όμως, μακροπρόθεσμα, οι μεταρρυθμίσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη θα αποδώσουν οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά οφέλη στη χώρα - και σε όσους άλλους τους μιμούνται.

 

OTAVIANO CANUTO

 

Ο Otaviano Canuto, πρώην Υφυπουργός Εξωτερικών στο Υπουργείο Οικονομικών της Βραζιλίας, είναι Εκτελεστικός Διευθυντής στο Συμβούλιο της Παγκόσμιας Τράπεζας για τη Βραζιλία, την Κολομβία, τη Δομινικανή Δημοκρατία, τον Ισημερινό, την Αϊτή, τον Παναμά, τις Φιλιππίνες, το Σουρινάμ και το Τρινιντάντ και Τομπάγκο . Πρώην αντιπρόεδρος και ανώτερος σύμβουλος της Παγκόσμιας Τράπεζας, διετέλεσε προηγουμένως Εκτελεστικός Διευθυντής του ΔΝΤ και Αντιπρόεδρος της Διαμερικανικής Τράπεζας Αναπτύξεως.

 

Project Syndicate.Org

 

Greek Finance Forum

 

Σχόλια Χρηστών

HTML Comment Box is loading comments...

 

 

 

 

 

Plus500

Trading σε ελληνικές μετοχές μέσω της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης" - Demo -Kερδίστε bonus εγγραφής ). 

Λήψη τώρα!

 © 2016-2017 Greek Finance Forum

Αποποίηση Ευθύνης....