|
|
|
Ο άνθρωπος που κάθεται
απέναντί μου στο μικρό
ξενοδοχείο των Δελφών
λέγεται Θανάσης Λαζανάς,
είναι 50άρης και έως την
κρίση του 2008 δούλευε
στην
αυτοκινητοβιομηχανία.
Τότε αποφάσισε να κάνει
κάτι δικό του. Το
τελευταίο του μεγάλο
project είναι να
επενδύσει μέχρι 100
εκατομμύρια στην
ελληνική οικονομία, με
πιο εμβληματική επένδυση
εκείνη σε ένα εργοστάσιο
ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
|
|
|
|
|
|
Ο Λαζανάς έχει γυρίσει
όλο τον κόσμο,
αναδιάρθρωσε πολλές
επιχειρήσεις –αυτό ξέρει
να κάνει– πριν αγοράσει
την Arclif, μια εταιρεία
συμμετοχών με την οποία
επιθυμεί να λειτουργήσει
το πρώτο εργοστάσιο
ηλεκτρικών αυτοκινήτων
στην Ελλάδα. Η εταιρεία
του, η Arclif, είναι μια
εταιρεία συμμετοχών και
δεν «μπαίνει ποτέ μόνο
σε ένα project». Πιο
γνωστές τοποθετήσεις της
είναι στο Facebook και
στο Spotify πριν από τη
δημόσια προσφορά των
μετοχών τους. Στον
γερμανόφωνο κόσμο οι
εταιρείες της Arclif την
τριετία 2011-2014
επένδυσαν 33 εκατομμύρια
ελβετικά φράγκα, κυρίως
σε παροχή υπηρεσιών,
startups και τεχνολογία.
Στόχος,
η Αμερική
Η ιδέα που κινεί τον
Λαζανά είναι ότι «όλες
οι ευρωπαϊκές
επιχειρήσεις έχουν
εγκαταλείψει την αγορά B
to C (Businnes to
Consumer) στους
Αμερικανούς. Πρέπει η
Ευρώπη να ξαναβρεί αυτή
την αγορά αλλιώς…
χαθήκαμε». Οι συζητήσεις
του με υποψήφιους
συνεταίρους στην Ελλάδα
είναι προχωρημένες, αλλά
τον απασχολεί ακόμα πώς
το κράτος θα εξασφαλίσει
την απαραίτητη υποδομή
για την οργάνωση της
παραγωγής.
To 2014 παίρνει την
άδεια της General Motors
να μετασκευάσει το
Hummer σε ηλεκτρικό
αυτοκίνητο.
Στην αρχή είναι μια ιδέα
για έναν μικρό αριθμό
αυτοκινήτων που
δοκιμαστικά
αρχίζουν να κυκλοφορούν
σε νέες πόλεις που
χτίζονται και κινούνται
με πράσινη ενέργεια –ιδιαίτερα
στην Ασία–, ενώ αργότερα
το αυτοκίνητο –που έχει
αυτονομία 80 χιλιομέτρων,
είναι πολύ ελαφρύ και
μοιάζει με αυτοκίνητο
για μεταφορά εξαρτημάτων
του γκολφ– αρχίζει και «πιάνει»
στην Ευρώπη.
H οικογένεια του Λαζανά
είναι από την Πάτρα,
αλλά ο ίδιος γεννήθηκε
και σπούδασε στη
Γερμανία, για να
δουλέψει μετά στη Ford
από την οποία
παραιτήθηκε δύο
εβδομάδες πριν από την
κατάρρευση της Lehman. «Ηταν
η καλύτερη απόφαση της
ζωής μου», λέει. Το
αυτοκίνητό του δεν είναι
καινούργιο. Εχει ένα
βαρύ όνομα, Hummer, αλλά
είναι το… αντίθετό του.
«Είναι ελαφρύ, δεν
χρειάζεται μεγάλη
συντήρηση, συνδέεις τις
μπαταρίες και φεύγεις.
Οταν θέλεις να πας σε
γήπεδο γκολφ, πατάς ένα
κουμπί και γίνεται
αυτοκίνητο για γήπεδο
γκολφ».
Στην Κίνα
Σήμερα παράγει στην Κίνα
το ηλεκτρικό Hummer που
κοστίζει 19.000 ευρώ –η
GM παίρνει ένα ποσοστό
για κάθε αυτοκίνητο–
αλλά το 2014 είχε
συνομιλίες με την
τουρκική κυβέρνηση. «Από
τη Γερμανία μού είπαν
ότι η μετακίνηση στην
Τουρκία έκρυβε κάποια
ρίσκα. Ετσι άρχισα να
εξετάζω σοβαρά την
υπόθεση της Ελλάδας».
Σήμερα το κινεζικό
εργοστάσιο δουλεύει
εργολαβία τα αυτοκίνητα
της MEV cars, μιας από
τις πολλές θυγατρικές
της Arclif Group. «Παράγουμε
μόνο ύστερα από
παραγγελία. Ετσι θα
γίνει και στην Ελλάδα
όταν ξεκινήσουμε, αλλά
πιστεύω ότι μπορούμε να
φτάσουμε τα 2.000
αυτοκίνητα τον χρόνο και
στη συνέχεια τα 10.000»,
λέει στην «Κ». Το
αυτοκίνητο στοιχίζει
19.000 ευρώ και το μόνο
του μειονέκτημα είναι
ότι κινείται με
συμβατικές μπαταρίες (μολύβδου).
Η τοποθέτηση μπαταριών
λιθίου, κάτι που
μελετούν στην MEV, θα
εκτίνασσε την τιμή του
στο υπερδιπλάσιο.
Από τα 100 εκατομμύρια
που θέλει η Arclif να
τοποθετήσει στην Ελλάδα
την επόμενη δεκαετία, το
ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν
θα απορροφήσει τα
περισσότερα. Ο Λαζανάς
γνωρίζοντας το ρίσκο
θέλει να διασπείρει τα
κεφάλαια σε startups,
αγορές ακινήτων, στον
κλάδο των φαρμακευτικών
και των καλλυντικών και
σε μια εφαρμογή
πληροφορικής που ψηφιακά
μπορεί να αποθηκεύσει
έως 4.000 σελίδες
δεδομένων σε ένα φορητό…
νύχι. Για το τελευταίο
έχει συζητήσει με μεγάλο
όμιλο στον χώρο της
ιδιωτικής παροχής
υπηρεσιών Υγείας.
Με
δικά μας χρήματα
Ρωτάμε τον Λαζανά ποιο
είναι το μεγαλύτερο
αντικίνητρο στη σημερινή
Ελλάδα. «Εχουμε έξυπνους,
μορφωμένους ανθρώπους,
καλούς επιχειρηματίες
και μέχρι σήμερα οι
αρμόδιοι μας έχουν
αντιμετωπίσει
ενθαρρυντικά», λέει με
αφελή φαινομενικά
αισιοδοξία. Και η
χρηματοδότηση; «Μας
ενδιαφέρει, αλλά
δουλεύουμε με δικά μας
χρήματα. Κερδίζουμε και
χάνουμε από δικά μας
χρήματα. Δεν χρωστάμε
στις τράπεζες, ό,τι
χάνουμε είναι από την
τσέπη μας. Οταν είναι
κάτι που “περπατάει” το
κρατάμε, αλλιώς το
πουλάμε και
αντισταθμίζουμε τον
κίνδυνο με κάτι άλλο».
Πηγή: Τάσος Τέλλογλου -
Καθημερινή |
|
Greek Finance Forum |
|
Σχόλια Χρηστών |
|
|
|
|
|
|