Επίσης, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η διακοπή
αποφασίστηκε προκειμένου να γίνει συμπλήρωση του
φακέλου της εισήγησης με ορισμένα πρόσθετα
στοιχεία. Η συζήτηση του θέματος θα συνεχιστεί
σε επόμενη συνεδρίαση του ΚΑΣ.
Η συνεδρίαση προσέθεσε νέα αβεβαιότητα στην
προοπτική υλοποίησης του σχεδίου ανάπτυξης της
έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και
ήρθε να προστεθεί στη σειρά προβλημάτων που
αντιμετωπίζουν μεγάλες επενδύσεις στη χώρα, τα
οποία διαμορφώνουν ένα αρνητικό περιβάλλον, παρά
τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες και επιδιώξεις
της κυβέρνησης.
Ξεκινώντας τη συνεδρίαση, η γενική γραμματέας
του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη-
Βλαζάκη, επισήμανε ότι πρόκειται για ένα πολύ
σοβαρό θέμα και «εμείς ως Συμβούλιο και ως
Υπηρεσία το εξετάζουμε από την πλευρά της
προστασίας των αρχαιοτήτων και ταυτόχρονα σε
σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Την ίδια ώρα είναι
ένα έργο, όπου έχουν στηριχθεί οι ελπίδες για
την ανάπτυξη της Αττικής». Η κ. Βλαζάκη
υπενθύμισε, εξάλλου, ότι η υπόθεση του Ελληνικού
δεν ξεκίνησε τώρα, «τη βρήκαμε και βρεθήκαμε το
2015 να πρέπει να την αντιμετωπίσουμε» και
πρόσθεσε ότι «είναι μία από αυτές τις
περιπτώσεις που βρήκαμε με μία προεργασία που θα
μπορούσε να είχε γίνει με άλλο τρόπο».
Στο θέμα της κήρυξης του αρχαιολογικού χώρου, η
γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής
Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ, Έλενα Κόρκα, άφησε αιχμές
ότι «το 2016 έγινε σύσκεψη, όπου παρουσιάστηκαν
οι απόψεις της Εφορείας, προσδιορίστηκαν τα όρια
και η Γενική Διεύθυνση έστειλε στους δήμους και
τις υπηρεσίες το θέμα για να τοποθετηθούν. Τα
πράγματα ήταν ώριμα για να συζητηθεί το θέμα.
Από τότε ακούμε ότι το ζήτημα θα εισαχθεί».
Απαντώντας, η κ. Ανδρεαδάκη- Βλαζάκη παραδέχτηκε
ότι «η κήρυξη μπήκε στην ημερήσια διάταξη και
μετά αποσύρθηκε», αλλά απευθυνόμενη στην κ.
Κόρκα τόνισε ότι «αν κρίνατε ότι έπρεπε να γίνει
προσωρινή οριοθέτηση, θα έπρεπε να την είχατε
προχωρήσει».
Σε περίπτωση που
δεν εγκριθεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης
και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων,
κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως η
αποκρατικοποίηση κινδυνεύει με «ξαφνικό θάνατο».
Το ΣΟΑ είναι αυτό που θα γίνει προεδρικό
διάταγμα ώστε να πολεοδομηθεί η περιοχή. Αν το
ΚΑΣ προτείνει την κήρυξη της έκτασης ή μέρους
αυτής ως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, αλλάζει ο
τρόπος σχεδιασμού και εκτέλεσης των έργων. Και
αυτό, διότι θα απαιτούνται κυριολεκτικά δεκάδες
άδειες, μελέτες και υπογραφές για το κάθε ένα
οικοδόμημα ή και για μια απλή κατασκευή, πριν
αυτά ξεκινήσουν. Αντιθέτως, το μνημόνιο
προβλέπει μια διαδικασία ανάλογη αυτής του μετρό
με την οποία εάν υπάρξει ένδειξη αρχαιολογικού
ευρήματος κατά την εκτέλεση των έργων, τότε θα
υπεισέρχεται η αρχαιολογική υπηρεσία για να
αξιολογεί και κατόπιν να λαμβάνονται οι
απαραίτητες αποφάσεις για τη διάσωση και
ανάδειξη των τυχόν αρχαιοτήτων.
Το πρόβλημα με την αρχαιολογική υπηρεσία ανέκυψε
αιφνιδιαστικά πριν από ακριβώς έναν χρόνο και
μετά την υπογραφή της σύμβασης του Δημοσίου με
τον επενδυτή, όταν οι υπηρεσίες του υπουργείου
Πολιτισμού έθεσαν ζήτημα κήρυξης σχεδόν
ολόκληρης της έκτασης ως αρχαιολογικού
ενδιαφέροντος. |