Αρχική | Ειδήσεις - Αναλύσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | Marx - Soros | Contact

   

 

Από το Marx ως το Soros

Καθημερινή Στήλη με άρθρα για την παγκόσμια οικονομία και όχι μόνο

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω της Φόρμας Επικοινωνίας του GFF

 

 

«Τελικά αυτοί που πλήττονται περισσότερο από τους εμπορικούς δασμούς είναι οι ίδιοι οι ψηφοφόροι του»

00:01 - 11/07/18

 

Με το ζήτημα του εμπορικού πολέμου να συνεχίζει να απασχολεί τους επενδυτές, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το ζήτημα συνεχίζει να σκιάζει τις αγορές, με μεγάλους κινδύνους. Όπως έγραψαν προσφάτως οι New York Times, ο πρόεδρος Τραμπ διαμαρτύρεται ότι βλέπει πάρα πολλά γερμανικά αυτοκίνητα στη Νέα Υόρκη, και απειλεί να επιβάλει δασμούς στις βιομηχανίες που τα παράγουν. Ενδέχεται, όμως, αυτά τα μοντέλα της Mercedes-Benz και της BMW να έχουν παραχθεί στις ΗΠΑ, και μάλιστα από Αμερικανούς που ψήφισαν τον Τραμπ. Τα τελευταία χρόνια, οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες έχουν μεταφέρει μεγάλο μέρος της παραγωγής τους στην Αλαμπάμα, στη Νότια Καρολίνα και στο Τενεσί, και παράγουν εκεί τα οχήματά τους που προορίζονται όχι μόνον για τους Αμερικανούς αλλά και για εξαγωγές στην Κίνα και στην Ευρώπη.

Οι τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας έχουν μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ, και η Volvo Cars, που ανήκει σε κινεζική εταιρεία αλλά έχει έδρα στη Σουηδία, άρχισε να παράγει σε μια νέα μονάδα στη Νότια Καρολίνα τον περασμένο μήνα. Δεν τις έχει προστατεύσει, όμως, το γεγονός ότι προσφέρουν θέσεις εργασίας σε περιοχές που ψήφισαν τον Τραμπ. Χωρίς να αντιμετωπίσει ουσιαστική αντίσταση από το κόμμα του, ο Αμερικανός πρόεδρος απείλησε να επιβάλει δασμούς 20% στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών. Εδωσε, άλλωστε, εντολή να διεξαχθεί έρευνα για το κατά πόσον απειλούν την εθνική ασφάλεια οι εισαγωγές αυτοκινήτων. Οι περιορισμοί στο εμπόριο μπορεί να έχουν τεθεί σε ισχύ μέσα σε λίγους μήνες, και η Ε.Ε. έχει υποσχεθεί να προχωρήσει σε αντίποινα. Οι επιπτώσεις ενδέχεται να είναι βαρύτατες και να αφαιρέσουν από την αμερικανική οικονομία περίπου 14 δισ. δολάρια. Οπως ανέφερε την περασμένη εβδομάδα αντιπροσωπεία της Ε.Ε. στην Ουάσιγκτον, αν υπάρξει αντίδραση από άλλες χώρες, το κόστος ίσως αγγίξει τα 300 δισ. δολ.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, τόσο οι ξένες όσο και οι εγχώριες, εκτιμούν ότι τα αντίποινα θα πλήξουν καίρια την αλυσίδα της προσφοράς, θα επηρεάσουν τις εξαγωγές και, τελικά, θα τις αναγκάσουν να περιορίσουν τις δραστηριότητές τους κυρίως στα εκλογικά προπύργια των Ρεπουμπλικανών. Στο Σπάρτανμπουργκ, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο εργοστάσιο της BMW, το 63% των ψηφοφόρων ψήφισε Τραμπ. Σύμφωνα, όμως, με τον Αλεν Σμιθ, πρόεδρο του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, οι δασμοί θα απειλήσουν την ευημερία των ανθρώπων στην περιοχή. «Για την BMW και τους προμηθευτές της σε όλη την πολιτεία διακυβεύονται δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας», τονίζει ο κ. Σμιθ και προσθέτει πως «όλοι συμφωνούμε με τον στόχο του προέδρου να βελτιώσει τους όρους του εμπορίου προς όφελος των αμερικανικών συμφερόντων, αλλά ο σωστός τρόπος δεν είναι να πληγούν τόσο οι αμερικανικές επιχειρήσεις».

Οι απειλές του Τραμπ ίσως προδίδουν πόσο πρόθυμος είναι να αποξενώσει τους συμμάχους των ΗΠΑ και τις αμερικανικές επιχειρήσεις, με το πρόσχημα ότι προστατεύει τις θέσεις εργασίας στο εσωτερικό της χώρας.

«Εχει παρέλθει ο καιρός που ένας παραγωγός ήταν εγκατεστημένος μόνον σε μια χώρα και εξήγαγε μόνον από αυτή τη χώρα προς τον υπόλοιπο κόσμο», επισημαίνει ο Ερικ Τζόναερ, γραμματέας της Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Οι οικονομικές συνέπειες των δασμών θα είναι μεγαλύτερες στο τρίγωνο που σχηματίζεται από το εργοστάσιο της BMW στο Σπάρτανμπουργκ, το συγκρότημα Mercedes της Daimler στην Αλαμπάμα και τη μονάδα της Volkswagen στο Τενεσί. Από τη δεκαετία του 1990, οι πολιτείες του Νότου που ήθελαν να αναπληρώσουν όσες θέσεις εργασίας του μεταποιητικού τομέα είχαν μεταφερθεί στην Ασία, δελέασαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέροντας φοροαπαλλαγές και προνόμια. Το 2008, όταν η Volkswagen έψαχνε μέρος για να φτιάξει το εργοστάσιό της, αξιωματούχοι της Αλαμπάμα επιστράτευσαν 200 μπουλντόζες για να καθαρίσουν τον χώρο. Ετσι, η γερμανική βιομηχανία άρχισε να παράγει εκεί το 2011. Η BMW, άλλωστε, εξάγει το 70% των οχημάτων που παράγει στο Σπάρτανμπουργκ και συνεισφέρει στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος για το οποίο διαμαρτύρεται συχνά ο Τραμπ.

 

Παλαιότερα Σχόλια

Plus500

 © 2016-2017 Greek Finance Forum

Αποποίηση Ευθύνης....