Με την πολιτική Trump να αποδεικνύεται ο μεγαλύτερος
κίνδυνος για την παγκόσμια οικονομία, για ακόμη μια αρκετά
ενδιαφέρουσα ανάλυση έγραψε ο Holger Schmieding (επικεφαλής
οικονομολόγος της Berenberg Bank στο Λονδίνο), αναφέροντας
πως υπάρχουν 6 μεγάλα λάθη τα οποία κάνει ο αμερικανός
πρόεδρος, D. Trump απέναντι στην Ε.Ε.
Όπως γράφει ο γερμανός οικονομολόγος (γεννημένος στις 10
Ιανουαρίου του1958) οι απειλές του Τραμπ, πως θα επικαλεστεί
λόγους «εθνικής ασφαλείας» για να επιβάλει δασμούς σε
αυτοκίνητα και τμήματα αυτοκινήτων από την Ε.Ε., υποδηλώνουν
ότι έρχεται η σειρά της Ε.Ε. Κάνει λάθος σε έξι θέματα.
1. Αν η Κίνα είναι το πρόβλημα, τότε γιατί δεν συσπειρώνει
τις δυνάμεις του με την Ε.Ε.; Στο θέμα της Κίνας, ο Τραμπ
έχει κατά το ήμισυ δίκιο. Η Κίνα θα έπρεπε να αλλάξει
ορισμένες πρακτικές της, μεταξύ των οποίων η αναγκαστική
μεταβίβαση τεχνολογίας στις κινεζικές επιχειρήσεις από τις
ξένες και η πάγια τακτική της να μεροληπτεί εναντίον των
ξένων επιχειρήσεων. Αυτά, όμως, δεν ισχύουν για την Ε.Ε.
Δυστυχώς, ο Τραμπ φαίνεται πως έχει απορρίψει την πρόταση
της Ε.Ε. να πιέσουν από κοινού την Κίνα για να αλλάξει.
2. Μπορούν τα εμπόδια στο ελεύθερο εμπόριο να μειώσουν
ουσιαστικά το έλλειμμα των ΗΠΑ; Οχι. Το έλλειμμα τρεχουσών
συναλλαγών των ΗΠΑ, που το 2017 έφτασε στο 2,3% του
αμερικανικού ΑΕΠ, δεν οφείλεται στις αθέμιτες πρακτικές των
εμπορικών εταιρειών τους. Αντανακλά, αντιθέτως, πρώτον, τη
βουλιμία των ΗΠΑ για εισαγωγές, καθώς αυξάνεται ραγδαία η
εγχώρια ζήτηση και, δεύτερον, το γεγονός ότι οι ΗΠΑ
επενδύουν περισσότερο, παρά αποταμιεύουν. Οι δασμοί και τα
εμπόδια που θέτουν οι ΗΠΑ στο εμπόριο δεν πρόκειται να
αλλάξουν ιδιαιτέρως αυτούς τους παράγοντες.
3. Παρουσιάζει η Ε.Ε. πλεόνασμα με τις ΗΠΑ; Ο Τραμπ
διαμαρτύρεται για τα πολλά γερμανικά αυτοκίνητα που βλέπει
στη Νέα Υόρκη. Αν και τα μισά από αυτά τα αυτοκίνητα έχουν
κατασκευαστεί στις ΗΠΑ, είναι αλήθεια ότι οι ΗΠΑ εισάγουν
πολύ περισσότερα προϊόντα από την Ε.Ε. από όσα εξάγουν. Αυτό,
όμως, δεν λέει παρά τη μισή αλήθεια. Το εμπορικό έλλειμμα
των ΗΠΑ ισοσκελίζεται από ένα μικρό πλεόνασμα στoν τομέα των
υπηρεσιών και ένα μεγάλο πλεόνασμα στο εισόδημα (σε μεγάλο
βαθμό προέρχεται από την Ολλανδία, στην οποία συγκεντρώνουν
τα κέρδη τους ορισμένες αμερικανικές επιχειρήσεις). Από το
2009, οι ΗΠΑ έχουν μικρό πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών με
την Ε.Ε. Oσα κερδίζει η Ευρώπη πoυλώντας προϊόντα στις ΗΠΑ,
τα δαπανά σε χρεώσεις που καταβάλλει για να κάνει χρήση της
αμερικανικής τεχνολογίας και των αμερικανικών υπηρεσιών.
Τίποτα το αθέμιτο δεν υπάρχει εδώ.
4. Αρνείται η Ε.Ε. να μειώσει τους δασμούς στα αμερικανικά
προϊόντα; Ο Τραμπ διαμαρτύρεται ότι είναι υψηλοί οι δασμοί
της Ε.Ε. Αυτό ισχύει σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα. Για τα
φορτηγά, όμως, ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Αν βγάλουμε έναν
μέσο όρο, οι δασμοί της Ε.Ε. είναι αρκετά κοντά στα επίπεδα
των ΗΠΑ. Το 2017, ο Τραμπ απέρριψε τη συμφωνία ελεύθερου
εμπορίου ΤΤΙΡ, η οποία θα οδηγούσε σε κατάργηση σχεδόν όλων
των δασμών ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Ε.Ε. Δεν έχει να
κατηγορήσει παρά μόνον τον εαυτό του.
5. Ο πρέσβης των ΗΠΑ στο Βερολίνο, Ρίτσαρντ Γκρενέλ,
πρότεινε στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αμοιβαία
κατάργηση των δασμών στα αυτοκίνητα. Δεν αποδίδει, όμως, η
στρατηγική τού «διαίρει και βασίλευε». Οταν πρόκειται για το
εμπόριο, μόνον η Ε.Ε. μπορεί να συνάψει συμφωνίες, όχι το
Βερολίνο. Οι εμπορικές διενέξεις βρίσκουν την Ε.Ε. πολύ πιο
ενωμένη απ’ ό,τι στα περισσότερα άλλα ζητήματα.
6. Μπορούν οι ΗΠΑ να πλήξουν την Ε.Ε. στο εμπόριο; Η Ε.Ε.
δεν αποτελεί παγκόσμια πολιτική δύναμη. Το μέγεθος των
αγορών της, όμως, την καθιστά πρώτη εμπορική δύναμη στον
κόσμο. Αυτό σημαίνει πως η Ε.Ε. έχει μικρές πιθανότητες να
υποκύψει σε απειλές σχετικές με το εμπόριο. Οι ΗΠΑ μπορούν
να συνάψουν συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την Ε.Ε., αλλά
μόνον αν οι σύμβουλοι του Τραμπ αρχίσουν να κατανοούν την
Ε.Ε.
|