Έχοντας
αναφερθεί σε προηγούμενα σχόλια μας στις σχέσεις Ε.Ε. – ΗΠΑ
και ανάμεσα σε άλλα τις θεωρίες συνομωσίας που υπάρχουν πως
ο D. Trump θέλει να χτυπήσει τα γερμανικά πλεονάσματα, δεν
υπάρχει καμία αμφιβολία πως αυτή η ένταση στις σχέσεις
μεταξύ Ε.Ε – ΗΠΑ θα συνεχιστεί. Δεν πιστεύουμε πως η
κατάσταση θα ξεφύγει του ελέγχου. Ωστόσο όλα είναι ανοιχτά,
με αρκετά σενάρια καταστροφής να αναπτύσσονται (τουλάχιστον
σύμφωνα με κάποιους αναλυτές). Όπως πάντως έγραψαν πριν από
μερικές ημέρες οι New York Times, οι διαπραγματεύσεις για το
εμπόριο ΗΠΑ και Ε.Ε. κινούνται σε δύο ταχύτητες: του Τραμπ
και των Βρυξελλών. Η συμφιλίωση αυτών των δύο κόσμων θα
είναι μια κοπιαστική και ίσως ριψοκίνδυνη διαδικασία.
Αναμένεται να υπάρξουν αρκετές αναταράξεις στις σχέσεις των
δύο ηπείρων μέσα στους επόμενους μήνες. Αυτό ήταν το μήνυμα
που προσπάθησε να μεταβιβάσει τη Δευτέρα ο εμπορικός
αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, μετά τις συνομιλίες που είχε με την
ομόλογό του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και οι δύο προσπάθησαν
να διαμηνύσουν πως είναι απίθανο να καταλήξουν άμεσα σε
συμφωνία, όπως θα ήθελε ο Αμερικανός πρόεδρος. Εάν
εξαντληθεί η υπομονή του Ντόναλντ Τραμπ, ελλοχεύει ο
κίνδυνος να καταρρεύσουν πλήρως οι διαπραγματεύσεις,
προκαλώντας προβλήματα στις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των
δύο πλευρών του Ατλαντικού. Οι συναλλαγές αυτές
υπολογίζονται στο ένα τρισ. δολάρια ετησίως.
Ο εμπορικός
αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Ρόμπερτ Λαϊτχάιζερ συναντήθηκε πρόσφατα
με τη Σεσίλια Μάλμστρομ, επίτροπο Εμπορίου της Ε.Ε., στο
πλαίσιο μιας σειράς προγραμματισμένων συναντήσεων. Ο κ.
Λαϊτχάιζερ χαρακτήρισε τις επαφές «εποικοδομητικές» και η κ.
Μάλμστρομ είπε πως είναι «διορατικές». Αλλά η πρόοδος στις
συνομιλίες δεν είναι δεδομένη.
Ειδικότερα,
η Ε.Ε. φαίνεται να ανακαλεί μια σημαντική υποχώρηση που
έκανε τον Αύγουστο. Προ ενός μηνός, η κ. Μάλμστρομ είχε πει
πως η Ε.Ε. θα μηδένιζε τους δασμούς στις εισαγωγές οχημάτων
από τις ΗΠΑ, εάν η Ουάσιγκτον έκανε το ίδιο για την Ε.Ε. Ο
Αμερικανός πρόεδρος αντέδρασε αρνητικά και είπε πως η
συναίνεση αυτή δεν ήταν επαρκής. Σήμερα, η κ. Μάλμστρομ
υποστηρίζει πως είναι απαραίτητη η έγκριση των 28
κρατών-μελών πριν προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις επί του
θέματος αυτού. Υποσχόμενη κάτι για να το ανακαλέσει μετά, η
κ. Μάλμστρομ φαίνεται πως υιοθετεί τη στρατηγική
διαπραγματεύσεων του κ. Τραμπ. Ξεκαθάρισε πως η Ε.Ε. δεν θα
είναι τόσο υποχωρητική όσο ήταν το Μεξικό στις
διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση της NAFTA, οι οποίες
πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο μήνα.
«Η Ε.Ε. δεν
θα συνεργαστεί με αυτόν τον τρόπο», σχολιάζει ο Τζέικομπ
Κίρκενγκαρντ, συνεργάτης του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών
Πέτερσον. «Δεν θα συμβιβαστούν έτσι απλά όπως έκανε η
μεξικανική κυβέρνηση. Σε αυτήν την περίπτωση, δεν θα είναι
μια εύκολη νίκη για την Ουάσιγκτον», προσθέτει ο ίδιος.
Οι
συνομιλίες της Δευτέρας ήταν μια απόπειρα να ενισχύσουν οι
δύο πλευρές μια υποσχόμενη αλλά αόριστη συμφωνία μεταξύ του
κ. Τραμπ και του επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ προ τριμήνου. Οι δύο πλευρές υποσχέθηκαν
πως δεν θα κλιμακώσουν τη μεταξύ τους εμπορική αντιπαράθεση.
Δεσμεύτηκαν πως θα εισέλθουν σε μια νέα φάση για την
ενδυνάμωση των μεταξύ τους εμπορικών σχέσεων. Προ μηνών, οι
ΗΠΑ επέβαλαν δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου. Η
Ε.Ε. αντέδρασε με δασμούς σε συγκεκριμένα προϊόντα από τις
ΗΠΑ, όπως ο χυμός πορτοκάλι, το καλαμπόκι και τα σκάφη
αναψυχής.
Οι
επιχειρήσεις στις ΗΠΑ και στην Ε.Ε. επιδιώκουν σήμερα όχι
μόνον να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος αλλά και να
αρθούν όλα τα εμπόδια στις μεταξύ τους εμπορικές σχέσεις.
Μια τέτοια συμφωνία θα συνέφερε και τις δύο πλευρές. Θα τους
έδινε περισσότερα εφόδια για να αντιμετωπίσουν την Κίνα, οι
εμπορικές τακτικές της οποίας έχουν επικριθεί τόσο από την
Ουάσιγκτον όσο και από τις Βρυξέλλες. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες
έχουν ήδη επιτύχει κάτι. Ο κ. Τραμπ δεν έχει επιβάλει ακόμη
δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε., όπως είχε
απειλήσει πως θα κάνει. Οι τόνοι με τις ΗΠΑ έχουν ήδη
χαμηλώσει. Αλλά ο κ. Τραμπ μπορεί να κουραστεί από τη
διαδικασία λήψης αποφάσεων στην Ε.Ε., η οποία απαιτεί πολύ
χρόνο. Ηδη έχει αποκαλέσει την Ευρώπη «τόσο κακιά όσο η Κίνα,
αλλά μικρότερη». |