Αρκετές φορές έχουμε σχολιάσει πως τον λαϊκισμό τον
πληρώνουν στο τέλος οι ίδιοι οι λαοί. Και ένας μεγάλος
λαϊκισμός θεωρούμε πως ήταν τελικά και το BREXIT. Και σιγά –
σιγά ο βρετανικός λαός αρχίζει να πληρώνει ένα μεγάλο τη
λάθος ψήφο του. Και σε καμία περίπτωση δεν αποκλείουμε ο
λογαριασμός στο τέλος να είναι εξαιρετικά μεγάλος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως έγραψε χθες το Reuters …. ότι
αν και υπερβολικά νωρίς ώστε να αποφανθεί κανείς για το αν η
βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε οριστικό μαρασμό.
Το κλείσιμο εργοστασίων, όπως αυτό της Honda στο Σουίντον,
σχετίζεται περισσότερο με την εταιρική στρατηγική παρά με
την ανταγωνιστικότητα της βρετανικής οικονομίας. Παρ’ όλα
αυτά η Βρετανία εξακολουθεί να έχει ανάγκη την παρουσία
παγκόσμιων αυτοκινητοβιομηχανιών που θα δεσμευτούν να
παραγάγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το Brexit θα λειτουργήσει
ως πολύ σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας.
Οι Βρετανοί ενδέχεται να νιώσουν έκπληξη αν πληροφορηθούν
πως οι 186.000 συμπατριώτες τους που εργάζονται στην
αυτοκινητοβιομηχανία είναι περισσότερο παραγωγικοί από τους
Γερμανούς συναδέλφους τους. Η Βρετανία παρήγαγε πέρυσι 1,6
εκατομμύριο αυτοκίνητα και φορτηγά ή 8,6 ανά εργαζόμενο. Το
ποσοστό έχει μειωθεί κατά 11% σε σύγκριση με το 2016, ωστόσο
εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από τα 7 οχήματα ανά
εργαζόμενο που παράγουν τα τελευταία χρόνια οι Γερμανοί. Το
εργοστάσιο της Honda στο Σουίντον, όπου απασχολούνται 3.500
εργάτες, είναι ασυνήθιστο. Λειτουργεί στο 64% της
παραγωγικής του ικανότητας, ενώ ο γενικός κανόνας για τη
συγκεκριμένη βιομηχανία είναι πως τα εργοστάσια βγάζουν τα
έξοδά τους όταν παράγουν στο 80%. Η απόφαση της Honda έγινε
πιο εύκολη, όπως και της Nissan πριν από λίγους μήνες, όταν
είχε αποφασίσει να μην παραγάγει ένα νέο μοντέλο της στο
εργοστάσιο του Σάντερλαντ παρά την υπόσχεση που είχε δώσει,
χάρη στη σύναψη εμπορικής συμφωνίας, πρόσφατα, μεταξύ
Ιαπωνίας και Ευρωπαϊκής Ενωσης, συμφωνίας η οποία θα
οδηγήσει στην απάλειψη των δασμών και θα επιτρέψει την
εισαγωγή αυτοκινήτων από την Ιαπωνία. Οι εργάτες στα
υπόλοιπα 33 εργοστάσια της Βρετανίας όπου παράγονται
αυτοκίνητα περιμένουν να δουν σημάδια πως οι εταιρείες θα
παραγάγουν την επόμενη γενιά αυτοκινήτων στη Βρετανία. Μέχρι
σήμερα οι ενδείξεις είναι αποκαρδιωτικές. Οι ξένες
επενδύσεις σε τομείς της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας,
όπως η αύξηση παραγωγικής ικανότητας, μειώθηκαν κατά περίπου
50% το 2018 στα 589 εκατομμύρια λίρες. Η αβεβαιότητα που
υπάρχει σχετικά με τη μελλοντική εμπορική σχέση της
Βρετανίας με την Ε.Ε. ήταν σημαντικός παράγων, δεδομένου πως
περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη
Βρετανία εξάγονται στην Ενωση.
Ο περιορισμός του αριθμού των μεταναστών μετά το Brexit θα
καταστήσει δυσκολότερη την εύρεση εργατών με δεξιότητες,
πρόβλημα που ήδη δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν οι
βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αν κρίνει κανείς από τις
πέντε χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας στον κλάδο. Εν τω
μεταξύ οι επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη στη βρετανική
αυτοκινητοβιομηχανία είναι χαμηλότερες από 4 δισ. λίρες
στερλίνες τον χρόνο, δηλαδή πολύ χαμηλότερες από τα πέντε
δισ. στερλίνες στη Γαλλία και τα 19 δισ. στερλίνες στη
Γερμανία, γεγονός που σημαίνει πως η Βρετανία αρχίζει τον
αγώνα από δυσχερή θέση. Η απασχόληση στην
αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται να υποχωρήσει ό,τι και να
γίνει, διότι ένα εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών χρειάζεται
περίπου το ένα πέμπτο του εργατικού δυναμικού που χρειάζεται
ένα εργοστάσιο παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης,
σύμφωνα με τον επικεφαλής του γερμανικού εργατικού
συνδικάτου IG Metal. Ετσι το Brexit θα προκαλέσει
επιβράδυνση της απασχόλησης στη βρετανική
αυτοκινητοβιομηχανία, γεγονός το οποίο οι εργαζόμενοι σε
αυτήν δεν πρόκειται να εκτιμήσουν.
|