Την υλοποίηση δέσμης μέτρων που θα κρατήσουν
ζωντανό τον ελληνικό τουρισμό κατά την «επόμενη
μέρα» της πανδημίας του κορωνοϊού, ζητούν από
την κυβέρνηση και ειδικότερα από τέσσερα
συναρμόδια υπουργεία, το Ξενοδοχειακό
Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) και η Πανελλήνια
Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
Οι Έλληνες ξενοδόχοι στο
κοινό υπόμνημά τους προς
την κυβέρνηση,
διατυπώνουν τις εύλογες
προσδοκίες για τη
στήριξή τους από την
Πολιτεία σε αυτή τη
δίχως προηγούμενο
συγκυρία, επισημαίνοντας,
μεταξύ άλλων, ότι: Με
ευέλικτη τιμολογιακή
πολιτική απέναντι σε
πελάτες και συνεργάτες,
η οποία μάλιστα
απορρόφησε και τα
δυσβάσταχτα φορολογικά
βάρη που κλήθηκαν να
σηκώσουν, αλλά και με
ιδιωτικές επενδύσεις που
μόνο για ανακαινίσεις
ξενοδοχείων φτάνουν το 1
δισ. ευρώ το χρόνο,
συνέβαλλαν τα μέγιστα
στο να ξεπεραστεί η
δεκαετής κρίση και να
επιστρέψει η χώρα στην
ανάπτυξη, στηρίζοντας τα
δημόσια έσοδα και την
απασχόληση.
Ο κλάδος, τονίζουν οι
ξενοδόχοι, έχει δικαίωμα
στην ελπίδα με τη λήψη
άμεσων και τολμηρών
μέτρων στήριξης, όπως:
Υγειονομικά πρωτόκολλα,
διαφοροποιημένα ανά
υπηρεσία και μέγεθος
ξενοδοχείου, ώστε να
είναι πρακτικά
υλοποιήσιμα.
Χρηματοδοτικά εργαλεία
και φορολογικές
ελαφρύνσεις για την
τόνωση της ρευστότητας
και για να μπορέσουν τα
ξενοδοχεία να επιβιώσουν
μέσα σε ένα περιβάλλον
χαμηλής ζήτησης και
υψηλού ανταγωνισμού.
Επιδότηση της εργασίας
για να διατηρηθεί όσο το
δυνατόν μεγαλύτερο μέρος
του πολύτιμου ανθρώπινου
δυναμικού των
ξενοδοχείων. Μέτρα
αναγκαία για να
καταφέρουν τα ξενοδοχεία
να συνεχίσουν τη
διαχρονική εθνική και
κοινωνική προσφορά τους.
«Η νίκη στην πρώτη μάχη
κατά του κορονοϊού,
ισχυροποίησε ουσιαστικά
τη διεθνή εικόνα της
χώρας. Παρ’ όλα αυτά, η
“επόμενη μέρα” για τη
χώρα θα είναι δύσκολη.
Σήμερα απαιτούνται
λύσεις που θα
διαμορφώσουν την
οικονομική και κοινωνική
«νέα κανονικότητα».
Είναι η ώρα να
κοιτάξουμε κατάματα και
στην πραγματική του
διάσταση το πρόβλημα.
Ώρα για ευθύνη, ρεαλισμό
και αλήθεια και όχι για
ωραιοποιήσεις ή λαϊκισμό.
Ώρα για ενότητα, όλοι
για έναν και όχι ο
καθένας για τον εαυτό
του», τονίζουν ΞΕΕ και
ΠΟΞ.
Ακολουθεί ολόκληρο το
κοινό υπόμνημα του ΞΕΕ
και της ΠΟΞ προς τα
υπουργεία Τουρισμού,
Οικονομικών, Ανάπτυξης
και Εργασίας με τα μέτρα
που προτείνουν να
ληφθούν ανά υπουργείο.
Υπουργείο Τουρισμού
1. Προστασία του συνόλου
της τουριστικής
προσφοράς της χώρας
• Προσωρινή αναστολή των
βραχυχρόνιων μισθώσεων
σε κάθε ακίνητο για
λόγους δημόσιας υγείας.
Περιορισμός των
βραχυχρόνιων μισθώσεων
σε αδειοδοτημένα από το
Υπουργείο Τουρισμού
καταλύματα. Τα ακίνητα
ιδιωτών που προσφέρονται
για βραχυχρόνια μίσθωση
πρέπει για λόγους
προστασίας της δημόσιας
υγείας να πληρούν τους
όρους και τις
προδιαγραφές του άρθρου
46 του Ν.4179/2013, ήτοι
μονοκατοικίες
τουλάχιστον 80 τμ με
ανεξάρτητη εξωτερική
προσπέλαση που
αδειοδοτούνται και
ελέγχονται από το
Υπουργείο Τουρισμού.
• Κατάρτιση σε
συνεργασία με τα
Υπουργεία Υγείας,
Μεταφορών, Εξωτερικών
και Εσωτερικών και με
τους επαγγελματικούς
φορείς του τουρισμού των
όρων υποδοχής των
επισκεπτών στη χώρα μας
για την προστασία της
δημόσιας υγείας.
• Κατάρτιση σε
συνεργασία με το ΞΕΕ και
το Υπουργείο Υγείας των
ειδικών κανόνων
λειτουργίας των
τουριστικών καταλυμάτων
για την προστασία της
υγείας εργαζομένων και
πελατών έναντι του
COVID-19.
• Κατάρτιση σε
συνεργασία με το
Υπουργείο Πολιτισμού και
με τους επαγγελματικούς
φορείς του τουρισμού των
όρων επισκεψιμότητας των
μουσείων, των
αρχαιολογικών χώρων κα
των λοιπών μνημείων της
χώρας.
2. Τόνωση της
τουριστικής ζήτησης
• Πρόγραμμα ενίσχυσης
του εσωτερικού τουρισμού
12μηνης διάρκειας με
διεύρυνση των κριτηρίων
συμμετοχής των
δικαιούχων και κάλυψη
μέρους του κόστους
διαμονής από το κράτος
υπό τη μορφή voucher.
• Κατάστρωση νέου
marketing plan εκ μέρους
του ΕΟΤ σε συνεργασία με
την Marketing Greece και
τις περιφέρειες για
στοχευμένες καμπάνιες
στις χώρες-πηγές
τουριστών με παράλληλη
αύξηση του
προϋπολογισμού προβολής
και διαφήμισης του
ελληνικού τουρισμού.
• Συνέργειες με tour
operators και
αεροπορικές εταιρείες
για προγράμματα
συνδιαφήμισης με
ανταποδοτικότητα.
• Συνεργασία με τον
Απόδημο Ελληνισμό για
την προβολή της χώρας
και την ανάδειξη της ως
ένα ασφαλή προορισμό.
Υπουργείο Οικονομικών
1. Μείωση άμεσα -από την
επανέναρξη της σαιζόν-
του συντελεστή ΦΠΑ σε 6%
στη διαμονή και σε 13%
σε ολόκληρη την εστίαση
και στις μεταφορές (εξίσωση
δηλαδή των
φορολογικών συντελεστών
που ισχύουν και
προ-κρίσης στις
ανταγωνίστριες χώρες,
όπως Ισπανία και Τουρκία,
Ιταλία).
2. Κατάργηση του φόρου
διαμονής.
3. Κατάργηση του
συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.
4. Για τις επιχειρήσεις
που μισθώνουν ακίνητα
του Δημοσίου, ΝΠΔΔ και
Ιδρυμάτων μείωση του
ενοικίου κατά 40% για
ολόκληρο το έτος 2020.
Σημειώνεται πως, όπως
πληροφορούμαστε, σχετικά
με την εφαρμογή της ήδη
ισχύουσας ρύθμισης, οι
αρμόδιες υπηρεσίες δεν
μπορούν να κάνουν
επιμερισμό του ετήσιου
μισθώματος ανά μήνα ώστε
να εφαρμόσουν τη σχετική
έκπτωση.
5. Να παρασχεθεί και
στις εποχικές
ξενοδοχειακές
επιχειρήσεις, οι οποίες
βάσει σχετικής ΥΑ έχουν
αναστείλει τη λειτουργία
τους, η δυνατότητα
ένταξης στο μέτρο της
επιστρεπτέας
προκαταβολής. Πρόκειται
συνήθως για μικρές
οικογενειακές
επιχειρήσεις, που
εκμεταλλεύονται μικρής
δυναμικότητας καταλύματα,
οι οποίες κατά τη
διάρκεια της χειμερινής
περιόδου, όταν και
παραμένουν κλειστές, δεν
απασχολούν προσωπικό και
έχουν μηδενικούς τζίρους.
Οι επιχειρήσεις αυτές
δεν έχουν σήμερα τη
δυνατότητα να ενταχθούν
στο συγκεκριμένο μέτρο
βάσει των προϋποθέσεων
που τίθενται (απασχόληση
1-500 εργαζομένων,
τζίρος των τελευταίων 3
μηνών κλπ). Σε συνέχεια,
λοιπόν, της ανακοίνωσης
της παράτασης του
προγράμματος της
επιστρεπτέας
προκαταβολής έως τις
30-6-2020 θα πρέπει να
παρασχεθεί το δικαίωμα,
τουλάχιστον κατά το
δεύτερο στάδιο υποβολής
αιτήσεων, και στις
επιχειρήσεις αυτές να
ενταχθούν στη
συγκεκριμένη ρύθμιση.
6. Ειδικά για τις
επιχειρήσεις που είχαν
συναλλαγές με την Thomas
Cook θα πρέπει να
προβλεφθεί απαλλαγή από
την υποχρέωση καταβολής
του ανείσπρακτου ΦΠΑ των
τιμολογίων που εξέδωσαν
προς τη συγκεκριμένη
εταιρεία, σύμφωνα με όσα
προβλέπονται στην με
αριθμό 355/2019 απόφαση
του ΣτΕ και έχουν γίνει
δεκτά και με την με
αριθμό Ο ΔΕΕΦ Α 1165616
ΕΞ 2019 εγκύκλιο της
ΑΑΔΕ. Πιστεύουμε πως δεν
υπάρχει λόγος να
επιβαρύνουμε τις
επιχειρήσεις με επιπλέον
έξοδα, υποχρεώνοντάς τις
να προσφύγουν δικαστικά
για τη συγκεκριμένη
υπόθεση, από τη στιγμή
που το συγκεκριμένο
ζήτημα έχει ήδη επιλυθεί
από το ανώτατο
δικαστήριο της χώρας.
7. Ως προς τις
υφιστάμενες ενήμερες
ρυθμίσεις θα πρέπει να
ανασταλεί η καταβολή των
δόσεων μέχρι τις
30-4-2021 και να
προβλεφθεί αναδιάρθρωση
τους μέσω αύξησης δόσεων
(έως 100).
8. Τέλος αναφορικά με τα
ζητήματα που σχετίζονται
με τη χρήση του αιγιαλού
(σας έχουμε αποστείλει
στο παρελθόν σχετική
καταγραφή των θεμάτων
που πρέπει να επιλυθούν)
θα πρέπει άμεσα να
τροποποιηθεί η σχετική
ΚΥΑ που προβλέπει τη
διαδικασία παραχώρησης
της απλής χρήσης του
αιγιαλού, ώστε να
προσαρμοστούν οι
ειδικότερες ρυθμίσεις
της (επιφάνεια
παραχωρούμενου χώρου κλπ)
στις ανάγκες που
προκύπτουν από τα νέα
δεδομένα της
υγειονομικής κρίσης, ενώ
παράλληλα να προβλεφθεί
οριζόντια μείωση κατά
40% του μισθώματος ανά
τετραγωνικό μέτρο λόγω
μειωμένης σαιζόν και
ελάχιστων εσόδων.
Υπουργείο Ανάπτυξης και
Επενδύσεων
1. Στήριξη των
επενδύσεων των
ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων που έχουν
ενταχθεί στους
αναπτυξιακούς νόμους και
στα προγράμματα του ΕΣΠΑ
• Πρόβλεψη παράτασης της
προθεσμίας ολοκλήρωσης
των επενδυτικών σχεδίων
που έχουν υπαχθεί στους
Ν.3299/2004 και
3908/2011 και στα
προγράμματα του ΕΣΠΑ για
ένα επιπλέον χρόνο.
• Αύξηση του ποσοστού
προκαταβολής στα
εγκεκριμένα επενδυτικά
σχέδια των αναπτυξιακών
νόμων από 1/7 σε 3/7 με
την προσκόμιση
αντίστοιχων εξοφλημένων
παραστατικών.
• Επίσπευση των
διαδικασιών για:
i. ολοκλήρωση των
ελέγχων των φακέλων των
ενταχθέντων έργων
ii. άμεση αποπληρωμή των
έργων που έχουν ήδη
ολοκληρωθεί, ελεγχθεί
και λειτουργήσει.
iii. Προώθηση κατά
προτεραιότητα στα
επενδυτικά έργα των
ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων που είναι
εγκατεστημένες στα νησιά
που πλήττονται από το
μεταναστευτικό, καθώς
και στις πυρόπληκτες
περιοχές της Ανατ.
Αττικής
• Αύξηση των ορίων
χρηματοδότησης του De
minimis.
2. Ριζικός
επανασχεδιασμός της
επενδυτικής πολιτικής
στον τουρισμό
• Ενίσχυση κατά
προτεραιότητα του
υφιστάμενου
ξενοδοχειακού δυναμικού
για την υλοποίηση
επενδύσεων που
υποστηρίζουν αφενός τη
βιώσιμη λειτουργία του,
αφετέρου την ανταπόκριση
στις αυξημένες
απαιτήσεις προστασίας
της δημόσιας υγείας και
της ασφάλειας των
πελατών, καθώς και της
κλιματικής αλλαγής
• Έμφαση στα αναπτυξιακά
έργα γενικής υποδομής,
που θωρακίζουν το
επίπεδο ασφαλείας των
τουριστικών προορισμών
• Αναστολή των
ενισχύσεων δημιουργίας
νέων κλινών για τα έτη
2021 και 2022, πλην των
περιπτώσεων της
επέκτασης υφισταμένων
ξενοδοχειακών
καταλυμάτων και της
μετατροπής κτιρίων
αρχιτεκτονικής
κληρονομιάς σε
ξενοδοχείο.
• Αναδιάταξη του χάρτη
των περιφερειακών
ενισχύσεων για την
ισόρροπη αντιμετώπιση
των συνεπειών της πτώσης
του τουρισμού λόγω
COVID-19 σε
ξενοδοχειακές ΜΜΕ σε όλη
τη χώρα.
• Αναδιαμόρφωση των
κριτηρίων αξιολόγησης
των επενδυτικών σχεδίων
των ξενοδοχειακών ΜΜΕ με
βάση την εξυπηρέτηση των
αναγκών της αρνητικής
συγκυρίας.
• Αναγνώριση του
εξαγωγικού χαρακτήρα των
ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων στον
αναπτυξιακό νόμο και σε
όλα τα προγράμματα του
ΕΣΠΑ, προκειμένου να
τυγχάνουν ισότιμης
μεταχείρισης με τις
εξαγωγικές επιχειρήσεις
Το 2019 διαφάνηκε ισχυρή
τάση επενδύσεων στον
τουρισμό με παράλληλη
αναθέρμανση της
χειμάζουσας
δραστηριότητας στον
κατασκευαστικό τομέα. Η
πανδημία του COVID-19
ανέστειλε αυτή την
αναπτυξιακή δυναμική,
ενώ πλέον επηρεάζεται
σαφώς η βιωσιμότητα των
επιχειρήσεων/ επενδύσεων,
με κίνδυνο να
παραμείνουν ημιτελείς
μικρομεσαίες επενδύσεις
που πραγματοποιήθηκαν με
ιδία κεφάλαια. Θα ήταν
σκόπιμο να εξεταστεί, σε
επικείμενα προγράμματα
χρηματοδότησης (νέες
προσκλήσεις δράσεων ΕΣΠΑ),
η δυνατότητα
επιλεξιμότητας δαπανών
με αρχική ημερομηνία προ
της προκήρυξης (πχ από
01/01/2019). Με αυτόν
τον τρόπο θα μπορούν να
ενταχθούν
αυτοχρηματοδούμενα
επενδυτικά σχέδια σε
εξέλιξη, διασώζοντας
έτσι επενδύσεις που
κινδυνεύουν να μην
ολοκληρωθούν και θέσεις
εργασίας ενώ παράλληλα
θα υποστηριχθεί η
γρήγορη και
αποτελεσματική
απορροφητικότητα των
διατιθέμενων κοινοτικών
πόρων ΕΣΠΑ.
3. Δάνεια ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων
• Πρόβλεψη ειδικού
πλαισίου για την
μακροχρόνια αποπληρωμή
των υφιστάμενων
ξενοδοχειακών δανείων,
περιλαμβανομένων και των
χρηματοδοτικών μισθώσεων,
λόγω συσσώρευσης ζημιών
από τις επιπτώσεις του
COVID-19 στον ελληνικό
τουρισμό: αναστολή των
αποπληρωμών κεφαλαίου
για μια 5ετία των
ενήμερων έως 31.12.2019
δανείων (με λιγότερο από
90 ημέρες καθυστέρηση)
και ρύθμισή τους με
χρονικό ορίζοντα 15 ετών.
Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει
να ληφθεί και για τα
τραπεζικά δάνεια
ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων, που είναι
μεν ενήμερα, αλλά
παρουσιάζουν άλλου τύπου
δυσχέρειες (όπως εγγραφή
επισφαλειών από τις
τράπεζες λόγω
προβλημάτων του
παρελθόντος ή πρόκειται
για εταιρίες που έχουν
πληγεί πέρυσι από την
χρεοκοπία του Thomas
Cook κλπ), προκειμένου
να αποφευχθεί η
δημιουργία καινούργιας
γενιάς κόκκινων δανείων.
Ειδικά για τις
επιχειρήσεις που έχουν
πληγεί από την πτώχευση
της Thomas Cook θα
πρέπει, αντί της
31-12-2019, να λογίζεται
ως ενήμερη ημερομηνία η
30-11-2019. Σημειώνεται
πως, κατά τη διάρκεια
της κρίσης που προκάλεσε
η ανωτέρω πτώχευση, το
Υπουργείο σας είχε
δεσμευθεί να ληφθεί ως
μέτρο ενίσχυσης των
συγκεκριμένων
επιχειρήσεων η χορήγηση
κεφαλαίων κίνησης, η
οποία όμως μέχρι σήμερα
δεν έχει υλοποιηθεί με
αποτέλεσμα οι
συγκεκριμένες
επιχειρήσεις να μην
μπορούν να είναι
ενήμερες στις
31-12-2019.
• Επέκταση του μέτρου
της επιδότησης των τόκων
των υφιστάμενων δανείων
για περίοδο 12 μηνών.
• Χορήγηση χαμηλότοκων
κεφαλαίων κίνησης ή
δυνατόν με ελάχιστο
επιτόκιο (περιθώριο ως
προς το Euribor), με
περίοδο χάριτος 18 μηνών,
δηλαδή μέχρι 31/12/2021
και ελάχιστης διάρκειας
5 ετών. Θα πρέπει να
καλύπτουν μέχρι το 40%
του κύκλου εργασιών του
2019 και να χορηγούνται
με την εγγύηση κατά 100%
του Ελληνικού Δημοσίου.
Θα διοχετεύονται στην
κάλυψη άμεσων
υποχρεώσεων και πάγιων
λειτουργικών εξόδων (δαπάνες
ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ,
πληρωμές σε προμηθευτές,
επιταγές).
• Χορήγηση χαμηλότοκων
κεφαλαίων παγίων ή
δυνατόν με ελάχιστο
επιτόκιο (περιθώριο ως
προς το Euribor), με
περίοδο χάριτος 18 μηνών,
δηλαδή μέχρι 31/12/2021
και ελάχιστης διάρκειας
12 ετών , με σκοπό την
αναθέρμανση της αγοράς (οικοδομή,
προμηθευτές κλπ).
4. Επιταγές
Πρόνοια για περαιτέρω
αναστολή πληρωμών
επιταγών ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων ανάλογα με
τις εξελίξεις στην
τουριστική ζήτηση στην
εσωτερική και διεθνή
αγορά . Ήδη υπάρχουν
στην αγορά επιταγές
κάλυψης υποχρεώσεων
μέχρι τις 30/11/2020, οι
οποίες δεν θα μπορέσουν
να πληρωθούν λόγω του
γεγονότος πως η
τουριστική περίοδος
είναι αντικειμενικά
αδύνατον να ξεκινήσει
πριν την 1/07/2020 στην
καλύτερη των περιπτώσεων.
Για την πληρωμή των
ανωτέρω επιταγών πρέπει
να δημιουργηθεί κατά τα
ανωτέρω ένα ειδικό
τραπεζικό προϊόν.
5. Μισθώσεις
ξενοδοχειακών ακινήτων
• Χρονική επέκταση του
μέτρου της μείωσης κατά
40% του μισθώματος των
ακινήτων ιδιωτών ή του
Δημοσίου, ΝΠΔΔ και
Ιδρυμάτων που έχουν
χρήση ξενοδοχείου μέχρι
το τέλος του χρόνου,
συμπεριλαμβάνοντας και
τις μισθώσεις των
ακινήτων που
πραγματοποιούν οι
ξενοδοχειακές
επιχειρήσεις για τη
στέγαση του προσωπικού
• Παράταση με νομοθετική
διάταξη των μισθώσεων
ξενοδοχειακών μονάδων
που λήγουν το 2020 ή το
2021 για τρία χρόνια.
Υπουργείο Εργασίας και
Κοινωνικών Υποθέσεων
1. Πολλές ξενοδοχειακές
επιχειρήσεις για να
μπορέσουν να
επαναλειτουργήσουν, θα
είναι υποχρεωμένες, λόγω
περιορισμένου
αντικειμένου εργασίας
και ανύπαρκτων εσόδων,
αλλά και των
υγειονομικών περιορισμών
που πιθανόν να τους
επιβληθούν, κατά το
πρώτο τουλάχιστον
χρονικό διάστημα, να
μειώσουν το χρόνο
εργασίας του προσωπικού
τους, χρησιμοποιώντας
ευέλικτες μορφές
εργασίας (εκ περιτροπής-
μερική απασχόληση).
Είναι, λοιπόν,
απαραίτητο τα μέτρα που
έχουν μέχρι σήμερα
προβλεφθεί και θα
προβλεφθούν στο μέλλον
να μην περιορίζουν το
δικαίωμα των
επιχειρήσεων να
εφαρμόσουν τις ευέλικτες
αυτές μορφές απασχόλησης-
αντίθετα να διευκολύνουν
τη σχετική διαδικασία,
με στόχο πάντα τη
διατήρηση των
υφιστάμενων θέσεων
εργασίας.
2. Σε συνέχεια της
παραπάνω (1) επισήμανσης
κρίνεται αναγκαία η
πρόβλεψη συμπληρωματικών
επιδομάτων, ώστε μέσω
αυτών να καλυφθεί μέρος
της απώλειας εισοδήματος
που θα έχουν οι
εργαζόμενοι εξαιτίας της
μείωσης του χρόνου
απασχόλησής τους.
3. Είναι απαραίτητο να
προβλεφθεί η επιδότηση
του κόστους των
εργοδοτικών ασφαλιστικών
εισφορών, χωρίς αυτή να
συνδέεται με τον
οποιοδήποτε περιορισμό
ως προς την μορφή της
απασχόλησης των
εργαζομένων – να μην
στερεί τη δυνατότητα από
τις επιχειρήσεις να
μετατρέψουν συμβάσεις
εργασίας πλήρους
απασχόλησης σε
μερικής-εκ περιτροπής.
Είναι επίσης σημαντικό
το ύψος της επιδότησης
αυτής να μην υπάγεται
στους περιορισμούς του
de minimis.
4. Στην ΕΓΣΣΕ για τους
όρους αμοιβής και
εργασίας των εργαζόμενων
στις ξενοδοχειακές
επιχειρήσεις όλης της
χώρας προβλέπονται
συγκεκριμένες
καταληκτικές ημερομηνίες
επαναπρόσληψης του
εποχικού προσωπικού.
Είναι δεδομένο πως οι
ημερομηνίες αυτές δε θα
εφαρμοστούν τη τρέχουσα
περίοδο, καθώς τα
ξενοδοχεία, αν
επαναλειτουργήσουν, θα
έχουν εξαιρετικά χαμηλές
πληρότητες που δεν θα
τους επιτρέπουν να
επαναπροσλάβουν και να
απασχολούν το σύνολο του
προσωπικού τους.
Προτείνουμε να
προβλεφθεί ρητά, για όσο
διαρκεί η υγειονομική
κρίση, πως η
επαναπρόσληψη των
εποχικών εργαζομένων θα
γίνεται σταδιακά, με
βάση το ποσοστό
πληρότητας των
ξενοδοχείων, σύμφωνα με
το άρθρο 8 του
Ν.1346/1983, κατά
παρέκκλιση των
οριζόμενων στην κλαδική
ΣΣΕ. Σε περίπτωση που
αυτό δεν προβλεφθεί, τα
περισσότερα ξενοδοχεία
θα προτιμήσουν να μη
ξεκινήσουν καθόλου τη
λειτουργία τους, επειδή
δε θα είναι σε θέση να
απασχολήσουν όλο το
προσωπικό που
απασχολούσαν την
προηγούμενη τουριστική
περίοδο.
5. Είναι δεδομένο πως
πολλές επιχειρήσεις δε
θα λειτουργήσουν κατά τη
τρέχουσα περίοδο,
εξαιτίας της
υγειονομικής κρίσης που
έχει πλήξει όλη την
Ευρώπη και των συνεπειών
της (μηδενικές
αεροπορικές και οδικές
αφίξεις κλπ). Επομένως
οι εργαζόμενοι τους δε
θα επαναπροσληφθούν. Για
τους εργαζομένους αυτούς
θα πρέπει να προβλεφθεί
παράταση του χρόνου
καταβολής του επιδόματος
ανεργίας τουλάχιστον έως
και τον Απρίλιο του 2021
(ανάλογα με την εξέλιξη
της υγειονομικής κρίσης).
Παράλληλα όμως θα πρέπει
να παρέχεται η
δυνατότητα, προαιρετικά
και προκειμένου να
καλύπτονται βασικές
ανάγκες των επιχειρήσεων,
οι εργαζόμενοι αυτοί,
χωρίς να χάνουν το
επίδομα ανεργίας, να
πραγματοποιούν ορισμένα
ημερομίσθια (οι
ασφαλιστικές εισφορές
των οποίων θα
επιδοτούνται σύμφωνα με
τα παραπάνω). Τέλος, θα
πρέπει να εξεταστεί και
το ενδεχόμενο αύξησης
του επιδόματος ανεργίας,
σε συνδυασμό με την
παρακολούθηση
προγραμμάτων κατάρτισης.
6. Ενόψει των εργασιών
προετοιμασίας για την
έναρξη της λειτουργίας
των ξενοδοχείων θα
πρέπει να προβλεφθεί και
ρητά (κρίνουμε πως
ισχύει και σήμερα απλώς
δεν υπάρχει ρητή
διατύπωση στο νόμο) πως
και οι επιχειρήσεις που
έχουν αναστείλει τη
λειτουργία τους βάσει
κυβερνητικής απόφασης
μπορούν να εφαρμόζουν ως
προς τους εργαζομένους
που δεν έχουν θέσει σε
αναστολή τη ρύθμιση για
το προσωπικό ασφαλούς
λειτουργίας (θεωρούμε
αυτονόητο, από τη στιγμή
που δεν υπάρχει
απαγόρευση στο νόμο, πως
δεν απαγορεύεται η
εφαρμογή ευέλικτων
μορφών εργασίας), αλλά
να κάνουν χρήση και της
απασχόλησης με
τηλεργασία με τα όρια
που θέτει ο νόμος (10%
του προσωπικού που έχει
τεθεί σε αναστολή).
7. Τέλος αναφορικά με
τις ασφαλιστικές
εισφορές προτείνουμε:
α. Να προβλεφθεί, κατ ́εξαίρεση
για όσο διαρκεί η
υγειονομική κρίση, η
δυνατότητα για τις
επιχειρήσεις που έχουν
ενταχθεί στις ρυθμίσεις
των 100 και 120 δόσεων
να κάνουν χρήση της
πάγιας ρύθμισης οφειλών
(για περισσότερες από
μία φορές) για να
ρυθμίσουν τρέχουσες
ασφαλιστικές υποχρεώσεις,
χωρίς να χάνουν τη
ρύθμιση που ήδη έχουν
ενταχθεί.
β. Να προβλεφθεί η
δυνατότητα ένταξης στην
πάγια ρύθμιση οφειλών
περισσότερες από τρεις
(3) φορές.
γ. Να αυξηθούν οι δόσεις
της πάγιας ρύθμισης
ΕΦΚΑ-ΚΕΑΟ από 12 σε 36
και να προβλεφθεί
διαφορετική ταυτότητα
πληρωμής για κάθε οφειλή,
στο πρότυπο όσων
εφαρμόζονται για τις
φορολογικές υποχρεώσεις.
δ. Οι καταβολές δόσεων
ενεργών και ενήμερων
ρυθμίσεων να ανασταλούν
έως τις 30-4-2021 με
δυνατότητα τότε είτε να
ενταχθούν σε μία νέα
ρύθμιση (έκτακτης
ανάγκης) 120 δόσεων ή με
ισόχρονη παράταση της
ισχύουσας ρύθμισης (χωρίς
προσαυξήσεις και τόκους).
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).