Η
πρόσφατη αναθεώρηση του ΑΕΠ με έτος βάσης το
2015 από την ΕΛΣΤΑΤ, η οποία μείωσε το ΑΕΠ των
ετών 2018 και 2019 κατά 4 δισ. ευρώ αυξάνοντας
το χρέος κατά 4% του ΑΕΠ, θα ήταν μια δυσάρεστη
εξέλιξη αν δεν είχε μεσολαβήσει η κρίση του
κορωνοϊού.
Όπως γράφει ο
Τάσος Δασόπουλος στο
news247.gr, μετά
όμως το ξέσπασμα της
πανδημίας με τις ανάγκες
για μέτρα στήριξης να
είναι πιεστικές και το
δεύτερο κύμα της
πανδημίας να είναι στην
αρχή του, η αναδρομική
αυτή αύξηση του χρέους
απειλεί μετά το τέλος
της περιπέτειας του
κορωνοϊού να επιστρέψει
την χώρα στην
σκληρή δημοσιονομική
εποπτεία που είχαμε ως
το 2018.
Ως γνωστόν, για φέτος
και για το μεγαλύτερο
μέρος του 2021, τόσο η
Ελλάδα όσο και τα άλλα
κράτη μέλη της ΕΕ
καλύπτονται στο να
αυξήσουν τις δαπάνες
τους για θέματα που
σχετίζονται άμεσα ή
έμμεσα με τον κορωνοϊό
από την αναστολή των
δημοσιονομικών στόχων
που έχει αποφασιστεί από
τον Φεβρουάριο.
Ωστόσο όσο πλησιάζουμε
προς το τέλος της
πανδημίας τόσο πλησιάζει
και ο χρόνος που τα
κράτη μέλη θα πρέπει να
επιστρέψουν σε ορθή
δημοσιονομική πορεία
μειώνοντας ελλείμματα
και χρέος.
Μέχρι στιγμής το δημόσιο
έχει δημιουργήσει νέο
χρέος ύψους 12 δισεκ.
ευρώ (έστω και με πολύ
χαμηλά επιτόκια) για να
ενισχύσει ταμειακά
διαθέσιμα και να
καλύπτει ανάγκες που
δημιουργεί υγειονομική
κρίση. Από το ποσό του
νέου δανεισμού ένα μέρος
μόνο μπορεί να
αναπληρωθεί με κοινοτικά
κονδύλια ενώ τα υπόλοιπα
μένουν στο χρέος.
Μάλιστα υπάρχουν και
πρωτοβουλίες που
γεννήθηκαν μέσα στην
κρίση όπως το SURE που
προορίζεται για την
στήριξη της απασχόλησης
τα οποία
χρηματοδοτούνται μέσω
δανείων που θα πρέπει να
επιστραφούν.
Οι κίνδυνοι
Με
βάση όλα αυτά όπως είπε
σε συνέντευξή του τη
Δευτέρα, ο αναπληρωτής
υπουργός οικονομικών κ. Θόδωρος
Σκυλακάκης θα
πρέπει να είμαστε
συνετοί με την
διαχείριση των πόρων από
το Ταμείο Ανάκαμψης που
είναι και η μεγάλη
ελπίδα για την ανάκαμψη
της τάξης του 7,5% του
ΑΕΠ που δηλώνεται στον
προϋπολογισμό για το
2021.
Στο μεταξύ βέβαια θα
πρέπει τα μέτρα για την
στήριξη της οικονομίας
και των επιχειρήσεων τα
οποία φαίνεται ότι θα
συνεχιστούν τουλάχιστον
και το πρώτο τρίμηνο του
2021 θα πρέπει να είναι
απολύτως συμβατά με
χρήματα που δίνονται από
κοινοτικές πρωτοβουλίες
που καλύπτουν ανάγκες
του κορωνοϊού .
Η λογική αυτή σταμάτησε
κάθε σκέψη για ένα
έκτακτο βοήθημα με την
μορφή «μερίσματος» για
τους χαμηλοσυνταξιούχους
που δεν θα πάρουν τα
κουτσουρεμένα αναδρομικά
για τις κύριες συντάξεις.
Ένας δύσκολος σταθμός
που θα πρέπει να περάσει
πριν το τέλος του χρόνου
το ΥΠΟΙΚ, είναι η
επικαιροποιημένη έκθεση
βιωσιμότητας του
ελληνικού χρέους, που θα
κάνει πριν το τέλος του
χρόνου ο Ευρωπαϊκός
Μηχανισμός Σταθερότητας.
Ακόμη και αν δεν
αναιρέσει την έκθεση του
Μαρτίου με την οποία
χαρακτήριζε το ελληνικό
χρέος βιώσιμο θα
ενσωματώνει την
αναθεώρηση το ΕΛΣΤΑΤ και
τις παρατηρήσεις του για
το τι πρέπει να γίνει
από εδώ και πέρα.
Μια
από τις λύσεις
αναμένεται να είναι η
επιστροφή της Ελλάδας
στην εποπτεία της
ενισχυμένης εποπτείας η
οποία ανεστάλη μεν αλλά
απειλεί να επανέλθει
μετά το 2022 όταν
αναμένεται να έχουμε πια
πίσω μας την υγειονομική
κρίση.
Με αυτά τα δεδομένα,
τους περιορισμούς για
μέτρα στήριξης που
τίθενται για το 2020 θα
ακολουθήσουν ανάλογες
δυσκολίες για την
εξεύρεση δημοσιονομικού
χώρου για μόνιμες
μειώσεις φόρων από το
2022 και μετά.
Πηγή: news247.gr
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).