Στην επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων του αερινού
εξαμήνου για το τραπεζικό σύστημα και την
κεφαλαιαγορά εισέρχεται το οικονομικό επιτελείο
της κυβέρνησης, αμέσως μετά το Πάσχα και την
ψήφιση του εφαρμοστικού νόμου για την παράταση
του νόμου για τον Ηρακλή. Η έμφαση εστιάζεται σε
δύο δομικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν στην
αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την αξιοπιστία
της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του νέου ρόλου
του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Όπως αναφέρει ο Λεωνίδας
Στεργίου στο capital.gr,
σε ό,τι αφορά στο Ταμείο
Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας, οι
συζητήσεις με τους
θεσμούς είχαν ξεκινήσει
από το 2020. Κυβέρνηση
και θεσμοί αποφάσισαν να
χωρίσουν τις αλλαγές για
το ΤΧΣ σε δύο τμήματα.
Το πρώτο αφορούσε στον
νόμο για το Ταμείο, το
οποίο ψηφίστηκε στις
αρχές Μαρτίου, με
βασικές αλλαγές τη
συμμετοχή του σε
αυξήσεις μετοχικού
κεφαλαίου ως ιδιώτης
επενδυτής, τον τρόπο
διάθεσης των συμμετοχών
του (πχ με ΑΜΚ, book
building, κλπ) και την
αναβάθμιση του Γενικού
Συμβουλίου ως οργάνου
για αποφάσεις.
Το δεύτερο και πιο
περίπλοκο τεχνικά και
νομικά μέρος
περιλαμβάνει τις
συζητήσεις σχετικά με
την αλλαγή του ρόλου και
της νέας εντολής που θα
πάρει το Ταμείο. Σύμφωνα
με την ελληνική πλευρά,
το Ταμείο
Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας
δημιουργήθηκε πριν από
10 χρόνια κάτω από
εντελώς διαφορετικές
συνθήκες και ανάγκες της
ελληνικής οικονομίας και
του εγχώριου τραπεζικού
συστήματος. Τότε ο ρόλος
του ήταν η κεφαλαιακή
ενίσχυση των τραπεζών
για τη διασφάλιση της
χρηματοπιστωτικής
αστάθειας, στο πλαίσιο
των μνημονίων και των
πακέτων στήριξης. Σήμερα
δεν τίθεται θέμα
χρηματοπιστωτικής
ευστάθειας, ούτε ανάγκης
κάλυψης κεφαλαιακών
ελλειμμάτων, ενώ
ελληνικές τράπεζες και
ελληνική οικονομία έχουν
πλέον πρόσβαση στις
αγορές.
Η ελληνική πλευρά έχει
προτείνει στους θεσμούς
να δοθεί νέα εντολή
(mandate) για τον
επαναπροσδιορισμό του
ρόλου του ΤΧΣ,
λαμβάνοντας τις νέες
συνθήκες, προκειμένου να
υπάρξει ένα αξιόπιστο
στρατηγικό πλάνο
αποεπένδυσης από τις
ελληνικές τράπεζες, αλλά
με τρόπο επικερδή για το
Δημόσιο, εφαρμόζοντας
ταυτόχρονα όλες τις
ευρωπαϊκές νομοθεσίες
και αυστηρούς κανόνες
εταιρικής διακυβέρνησης,
διαφάνειας και
λογοδοσίας.
Βασικοί στόχοι
Το πλαίσιο αυτό
περιλαμβάνει τις εξής
κατευθύνσεις:
Πρώτον, δημιουργία
αξιόπιστου στρατηγικού
πλάνου αποεπένδυσης
(exit plan).
Δεύτερον, υποστήριξη των
τραπεζών από πλευράς
Ταμείου για τη
δημιουργία, ανάδειξης
και κεφαλαιοποίησης
αξιών, προς όφελος του
τραπεζικού συστήματος,
των μετόχων και των
Ελλήνων φορολογουμένων.
Τρίτον, παροχή
τεχνογνωσίας προς το
τραπεζικό σύστημα.
Τέταρτον, ευελιξία του
Ταμείου, διατηρώντας την
ανεξαρτησία του, αλλά με
αυστηρή τήρηση της
εθνικής και ευρωπαϊκής
νομοθεσίας περί κρατικών
ενισχύσεων, των
ευρωπαϊκών οδηγιών, και
των κανόνων εταιρικής
διακυβέρνησης,
διαφάνειας και
λογοδοσίας.
Για παράδειγμα, ο νέος
ρόλος του Ταμείου θα
είναι να βοήσει τις
τράπεζες στον εταιρικό
τους μετασχηματισμό,
στον ψηφιακό τους
μετασχηματισμό, στην
έξοδό τους στις αγορές
με επαφές με ξένους
επενδυτές, αλλά και στη
δημιουργία αξιών που να
αντικατοπτρίζονται τόσο
στην κερδοφορία τους όσο
και στις τιμές των
μετοχών τους και στις
αποτιμήσεις τους. Ήδη,
οι ελληνικές τράπεζες
και η ελληνική οικονομία
έχουν μπει σε τροχιά
αναβαθμίσεων από τους
οίκους αξιολόγησης και
οι τιτλοποιήσεις του
Ηρακλή και οι επιτυχείς
εκδόσεις ομολόγων του
Δημοσίου τις έχουν
επαναφέρει στις διεθνείς
αγορές. Ταυτόχρονα, η
αναμενόμενη ανάκαμψη της
ελληνικής οικονομίας από
το δεύτερο εξάμηνο του
2021 και μετά, με το
τέλος της πανδημίας και
με την έλευση των
κονδυλίων από το Ταμείο
Ανάκαμψης θα
δημιουργήσουν νέες
συνθήκες για υπεραξίες.
Σε αυτό το σημείο, ο
νέος ρόλος του Ταμείου
θα πρέπει να είναι
αφενός υποστηρικτικός
και αφετέρου να
εντοπίζει τον κατάλληλο
χρόνο και τρόπο
αποεπένδυσης,
κατοχυρώνοντας κέρδη. Το
εάν θα μετατραπεί σε "επενδυτικό
ταμείο” ακόμα δεν έχει
αποφασιστεί, αλλά
σύμφωνα με τις έως τώρα
πληροφορίες, το
ζητούμενο δεν είναι το
όνομα αλλά ο νέος ρόλος
που θα πρέπει να πληροί
τους σκοπούς της
υποστήριξης του
τραπεζικού συστήματος
για τη δημιουργία
υπεραξίας (και όχι να
παίζει το ρόλο του
διασώστη) και την
αποεπένδυση από τις
τράπεζες με επικερδή
τρόπο ακολουθώντας
στρατηγικό πλάνο.
Ένα ακόμη παράδειγμα για
την ευελιξία σχετίζεται
με την αλλαγή των
κριτηρίων για την
επιλογή με εκτελεστικών
μελών στα δ.σ. των
τραπεζών. Το αρχικό
πλαίσιο δημιουργήθηκε σε
μια άλλη εποχή
καχυποψίας και είχαν
τεθεί αυστηρά κριτήρια
ειδικά για μη
εκτελεστικά μέλη δ.σ.
Αν και οι προετοιμασίες
για τις δύο αυτές
μεταρρυθμίσεις (Επιτροπή
Κεφαλαιαγοράς και ΤΧΣ)
έχουν ξεκινήσει εδώ και
μήνες και τρέχουν
παράλληλα, χρονικά, τις
πρώτες προτάσεις αλλαγών
θα αφορούν πιθανότατα
στην Επιτροπή
Κεφαλαιαγοράς. Ήδη, έχει
συσταθεί ειδική
νομοπαρασκευαστική
επιτροπή, η οποία
βρίσκεται στο τέλος της
διερεύνησης της αστοχίας
που οδήγησε στην υπόθεση
Folli Follie. H έκθεση
μαζί με προτάσεις για
σχέδιο νόμου αναμένεται
να κατατεθούν στο υπ.
Οικονομικών στα τέλη
Μαΐου με μέσα Ιουνίου.
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).