Το
κόστος των θαλάσσιων μεταφορών, που εκτινάχθηκε
λόγω της πανδημίας και των ελλείψεων που αυτή
προκάλεσε, αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά
επίπεδα. Αυτό προδίδουν τα συμβόλαια που
συνάπτουν οι εμπορικές επιχειρήσεις με τις
ναυτιλιακές μεταφοράς φορτίου. Αναπόφευκτα ο
αυξημένος ναύλος θα περάσει τελικά στην τιμή του
καταναλωτή. Ειδικότερα ο ναύλος για τη μεταφορά
προϊόντων από την Κίνα στα λιμάνια της Δυτικής
Ακτής των ΗΠΑ και στα ευρωπαϊκά λιμάνια έχει
παραμείνει επί μήνες στα ύψη και οι συνθήκες
μάλλον θα τον οδηγήσουν σε περαιτέρω άνοδο,
μολονότι συνήθως υποχωρεί αυτήν την περίοδο του
έτους. Τα καινούργια συμβόλαια που υπογράφουν
ορισμένες από τις μεγαλύτερες εισαγωγικές
επιχειρήσεις των ΗΠΑ καταδεικνύουν πως δεν
πρόκειται για μια προσωρινή εξέλιξη.
Αναπόφευκτα οι
εξαγωγικές και οι
εισαγωγικές επιχειρήσεις
και οι μεσάζοντες στον
κλάδο εξετάζουν την
προοπτική να αγοράσουν
δικά τους
εμπορευματοκιβώτια για
θαλάσσια μεταφορά αλλά
και να ναυλώσουν οι
ίδιες πλοία για να
αποφύγουν την επιβάρυνση
που προεξοφλούν ότι
συνεπάγεται η μελλοντική
νέα αύξηση των
μεταφορικών αλλά και οι
καθυστερήσεις. Στις κατ’
ιδίαν διαπραγματεύσεις
που γίνονται παραδοσιακά
αυτήν την εποχή του
χρόνου, οι περισσότερες
επιχειρήσεις λιανικής
και οι βιομηχανίες
υπογράφουν ετήσιες
συμφωνίες με τις
ναυτιλιακές που
διαθέτουν υπερωκεάνια
για τη μεταφορά φορτίου
προκειμένου να
κλειδώσουν το ύψος του
ναύλου στα υφιστάμενα
επίπεδα. Τις τελευταίες
εβδομάδες στα δρομολόγια
που συνδέουν την Ασία με
τη Βόρεια Αμερική ο
ναύλος για ένα κοντέινερ
13 μέτρων κυμαίνεται
κάπου ανάμεσα σε 2.500
και 3.000 δολάρια,
επίπεδο κατά 25% ώς 50%
υψηλότερο σε σύγκριση με
το αντίστοιχο πριν από
ακριβώς έναν χρόνο. Αυτό
διαπιστώνει ο Τζορτζ
Γκίφιτς, στέλεχος της
S&P Global Platts με
ειδίκευση στις
παγκόσμιες τιμές φορτίου.
Οπως τονίζει ο ίδιος
μιλώντας στο Bloomberg,
«αυτό προδίδει ότι ο
κόσμος θεωρεί βέβαιο πως
οι τιμές θα συνεχίσουν
να κινούνται ανοδικά».
Επισημαίνει μάλιστα πως
οι εταιρείες θαλάσσιων
μεταφορών φορτίου «μπαίνουν
σε αυτήν τη
διαπραγμάτευση από θέση
ισχύος». Υπάρχουν
πράγματι τόσα προβλήματα
στους διαύλους
εφοδιασμού των ΗΠΑ, ώστε
έχει προβληματίσει ακόμη
και τα στελέχη της
Federal Reserve που
προσπαθούν να χαράξουν
νομισματική πολιτική
βάσει των εκτιμήσεων για
το πόσο γρήγορα θα
ανακάμψει η αμερικανική
οικονομία και πώς θα
κινηθεί ο πληθωρισμός.
Στα πρακτικά της
τελευταίας συνεδρίασης
της αμερικανικής
ομοσπονδιακής τράπεζας
είναι σαφής ο
προβληματισμός των
στελεχών της. Οπως
αναφέρουν, «υπάρχουν
ενδείξεις ότι μέσα στους
επόμενους μήνες θα είναι
έντονη η δραστηριότητα
στις βιομηχανίες, αλλά
οι ελλείψεις σε πρώτες
ύλες και εργατικό
δυναμικό καθώς και ο
συνωστισμός στα λιμάνια
και στους κόμβους
μεταφοράς καταδεικνύουν
πως θα υπάρξουν
προβλήματα και δυσκολίες
στην πορεία προς την
ανάκαμψη του
μεταποιητικού τομέα».
Το κόστος των θαλάσσιων
μεταφορών εκτινάχθηκε
εξαιτίας ενός συνδυασμού
παραγόντων, μεταξύ των
οποίων η αυξημένη ζήτηση
που προκάλεσαν οι
επιταγές στα αμερικανικά
νοικοκυριά, ο κορεσμός
στα λιμάνια, ο μικρός
αριθμός των πλοίων αλλά
και η έλλειψη
λιμενεργατών και οδηγών
φορτηγών. Τα προβλήματα
είναι ευρύτατα και
υπερβολικά σύνθετα για
να αντιμετωπισθούν με
κάποιου είδους
βραχυπρόθεσμα μέτρα και
στο μεταξύ προκαλούν
ντόμινο επιπτώσεων σε
όλη την εφοδιαστική
αλυσίδα των ΗΠΑ.
Δημιουργούν σειρά από
πονοκεφάλους στους
ιδιοκτήτες επιχειρήσεων
όπως ο Αρνολντ Κάμλερ,
διευθύνων σύμβουλος της
ποδηλατοποιίας της Kent
Bicycles, που μιλώντας
στο Bloomberg τόνισε ότι
«φτιάχνεις το ένα
πρόβλημα και τότε
προκύπτει κάτι άλλο». Η
εταιρεία του απασχολεί
225 υπαλλήλους και
εισάγει εξαρτήματα από
την Ασία. Οπως τονίζει ο
ίδιος, ο ναύλος έχει
υπερδιπλασιαστεί τους
τελευταίους μήνες.
Επιπλέον, οι οδηγοί
φορτηγών χάνουν συχνά τα
ραντεβού που έχουν
κανονίσει για να πάρουν
τα εμπορεύματα από τις
αποθήκες, ενώ οι
ελλείψεις ορισμένων
ανταλλακτικών έχει ως
αποτέλεσμα να μην μπορεί
η παραγωγή να
ανταποκριθεί στην
αυξανόμενη ζήτηση. Ετσι
η βιομηχανία Kent έχει
αυξήσει τις τιμές της
τέσσερις φορές τους
τελευταίους 12 μήνες
κυρίως εξαιτίας του
υψηλού ναύλου αλλά και
της αύξησης των τιμών
των πρώτων υλών και λόγω
των δασμών. Σύμφωνα με
τον Γκόρντον Ντάουνς,
διευθύνοντα σύμβουλο της
ψηφιακής πλατφόρμας New
York Shipping Exchange,
που φέρνει σε επαφή
εξαγωγικές επιχειρήσεις
με ναυτιλιακές
μεταφορικών πλοίων, οι
μεγάλες επιχειρήσεις
μπορούν να διασφαλίσουν
χαμηλότερο ναύλο επειδή
οι παραγγελίες τους
είναι πολύ μεγαλύτερες.
Για τις μικρότερες, όμως,
τα πράγματα είναι
δύσκολα καθώς είναι
αναγκασμένες να
υφίστανται τις αυξήσεις
των τιμών.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό
Συμβούλιο από την πλευρά
του υπογραμμίζει πως οι
μεγαλύτερες δυσκολίες
βρίσκονται στη
διαχείριση των
εμπορευμάτων όταν αυτά
βρίσκονται ακόμη στη
στεριά, ενώ η αγορά
κινείται πάντα με τους
νόμους της προσφοράς και
της ζήτησης. Ο Τζιμ
Εστιλ, διευθύνων
σύμβουλος της καναδικής
Danby Appliances,
υπογραμμίζει πως ενίοτε
ένα φορτίο μπορεί να
παραμείνει στα λιμάνια
επί μέρες μέχρις ότου
φορτωθεί σε τρένα ή
φορτηγά. Αυτές οι
καθυστερήσεις ευθύνονται
κατά τη γνώμη του για
την εκτίναξη των τιμών:
ένα ψυγείο που κανονικά
πρέπει να κοστίζει 350
δολάρια, τώρα αποτιμάται
70 δολάρια περισσότερο
εξαιτίας του κόστους της
φόρτωσης. Το περασμένο
τρίμηνο η βιομηχανία
αθλητικών Nike
ανακοίνωσε ότι τα έσοδά
της μειώθηκαν κατά 10%
εξαιτίας των προβλημάτων
στην εφοδιαστική αλυσίδα
όπως η ανεπάρκεια
εμπορευματοκιβωτίων και
ο συνωστισμός στα
λιμάνια.
Πηγή:
Bloomberg
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).