Tα χαρτιά του για
τα επόµενα βήµατα τις κυβέρνησης στην οικονοµία
ανοίγει ο υπουργός Οικονοµικών, Χρήστος
Σταϊκούρας,
µιλώντας στο «Εθνος της Κυριακής»,
προαναγγέλλοντας αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας,
στη φορολογία εισοδήµατος φυσικών προσώπων και
ακινήτων, κίνητρα για την οικοδοµή, διατήρηση
και επέκταση του αφορολόγητου, καθώς και
εµπροσθοβαρή χορήγηση διευρυµένου επιδόµατος
θέρµανσης στα
φτωχά νοικοκυριά.
Ξεκαθαρίζει πως στόχος
της κυβέρνησης είναι ο
χριστουγεννιάτικος «µποναµάς»
από το υπερπλεόνασµα να
χορηγείται, σε σταθερή
βάση, κάθε ∆εκέµβριο,
αφήνοντας όµως «παράθυρο»
για επιπλέον παροχές και
τον φετινό ∆εκέµβριο.
Επισηµαίνει ότι
ανακτούµε την
εµπιστοσύνη των εταίρων
σηµειώνοντας
χαρακτηριστικά ότι «πλέον
συναντούµε ευήκοα ώτα
για τις ελληνικές θέσεις»
στο Eurogroup.
Εκτιµά πως θα έχουµε
θετική κατάληξη για την
αλλαγή χρήσης ANFAs &
SMPs µέσα στο 2020,
τονίζοντας παράλληλα πως
στόχος είναι η χώρα να
βρεθεί στην επενδυτική
βαθµίδα το συντοµότερο.
Αν και δεν έχει περάσει
πολύς καιρός από τότε
που αναλάβατε, έχετε
έρθει ήδη σε επαφή µε
πολλούς κορυφαίους,
ξένους, υψηλόβαθµους
αξιωµατούχους στην
Ευρώπη. Ποια είναι η
αίσθησή σας; Εµαθαν οι
εταίροι µας από τα λάθη
στη διαχείριση της
ελληνικής κρίσης;
Συµµερίζονται την
εκτίµηση για πραγµατικά
καλύτερες µέρες στην
ελληνική οικονοµία;
Αναµφισβήτητα το κλίµα
έχει αλλάξει προς το
θετικό, υπέρ της χώρας.
Στις πρόσφατες
συναντήσεις µου τόσο µε
τους οµολόγους υπουργούς
της Ευρωπαϊκής Ενωσης
όσο και µε άλλους
υψηλόβαθµους
αξιωµατούχους
επιβεβαιώνεται ότι η
Ελλάδα, µε προσεκτικές
και σταθερές πολιτικές
κινήσεις, γυρίζει σελίδα
και επιστρέφει στην
πλήρη κανονικότητα. Η
χώρα µας δεν απασχολεί
τους ευρωπαϊκούς
συλλογικούς θεσµούς µε
επιτακτικά και επείγοντα
προς επίλυση θέµατα. Η
συµµετοχή του υπουργού
Οικονοµικών
πραγµατοποιείται πλέον
σε συνθήκες ισότιµης
συµµετοχής της χώρας
στην Ευρωζώνη. Οι
εταίροι, έχοντας
κατανοήσει δικές τους
άστοχες εκτιµήσεις και
λάθη που έγιναν κατά το
παρελθόν, συγκλίνουν
στις προσπάθειες για την
ανασυγκρότηση της
ελληνικής οικονοµίας.
Ποιες φοροελαφρύνσεις θα
δούµε στο φορολογικό
νοµοσχέδιο που
προετοιµάζετε; Πότε
πρόκειται να το φέρετε
στη Βουλή; Τα τελευταία
χρόνια, πριν και κατά τη
διάρκεια της κρίσης, θα
έλεγε κανείς πως «χορτάσαµε»
νέα φορολογικά
νοµοσχέδια. Γιατί οι
αλλαγές που προωθείτε
τώρα πιστεύετε πως θα
κάνουν τη διαφορά και
πώς θα εξασφαλίσουµε τη
σταθερότητα στους
φορολογικούς κανόνες που
πολλοί ξένοι επενδυτές
θεωρούν σηµαντικό
αβαντάζ για µια
οικονοµία;
Το φορολογικό νοµοσχέδιο
που θα κατατεθεί τις
επόµενες εβδοµάδες,
εκτός πολλών µη
δηµοσιονοµικών αλλά
φορολογικά αναπτυξιακών
διατάξεων, θα
περιλαµβάνει όλες τις
φοροελαφρύνσεις που
αποτυπώνονται στο
προσχέδιο του
προϋπολογισµού.
Υλοποιούνται η µείωση
του φόρου των
επιχειρήσεων στο 24% για
τη χρήση του 2019, η µείωση
του φόρου στα µερίσµατα
στο 5%, η αναµόρφωση της
φορολογίας εισοδήµατος
φυσικών προσώπων µε
εισαγωγικό συντελεστή
9%, τα φορολογικά
κίνητρα για την τόνωση
της οικοδοµικής
δραστηριότητας, τα µέτρα
για την οικογένεια και
την υπογεννητικότητα.
Επιπλέον, µειώνονται οι
ασφαλιστικές εισφορές
για απασχολούµενους
πλήρους απασχόλησης.
Είναι γεγονός ότι τα
χρόνια της κρίσης υπήρξε
συνεχής φορολογική
νοµοθέτηση εξαιτίας και
της µακρόχρονης
δηµοσιονοµικής
προσαρµογής. Ιδιαίτερα
δε τα τελευταία χρόνια
αυτή η δηµοσιονοµική
προσαρµογή εφαρµόστηκε
από την προηγούµενη
κυβέρνηση µε ένα εντελώς
εσφαλµένο µείγµα
πολιτικής. Σήµερα η χώρα
έχει ανάγκη τη
διασφάλιση ενός σταθερού
φορολογικού πλαισίου που
θα έχει πρώτιστα
αναπτυξιακή κατεύθυνση
και διάσταση κοινωνικής
δικαιοσύνης. Και αυτό
προωθούµε.
Ποιες είναι οι
παρεµβάσεις στις
αντικειµενικές τιµές
τόσο για τα εντός όσο
και για τα εκτός σχεδίου
ακίνητα; Εκτιµάται πως
θα προκύψουν αυξήσεις
στις τιµές τουλάχιστον
σε κάποιες περιοχές, οι
οποίες θα οδηγήσουν σε
αύξηση του ΕΝΦΙΑ και των
φόρων µεταβίβασης;
Το µεταρρυθµιστικό
εγχείρηµα της
αναµόρφωσης του πλαισίου
προσδιορισµού των
αντικειµενικών αξιών της
ακίνητης περιουσίας στη
χώρα µας, σε πρώτη φάση,
θα εδράζεται σε δύο
βασικά στοιχεία. Το ένα
είναι η επέκταση και ο
εξορθολογισµός του
συστήµατος ζωνών
αντικειµενικού
προσδιορισµού της αξίας
της ακίνητης περιουσίας.
Και το άλλο είναι η
βελτίωση και τυποποίηση
της διαδικασίας του
συστήµατος των ιδιωτών
εκτιµητών. Στόχος µας
είναι, µέσα από αυτές
τις αλλαγές, να καταστεί
η φορολόγηση στην
ακίνητη περιουσία πιο
αποτελεσµατική και
κοινωνικά πιο δίκαιη.
Υπάρχει µια ευρωπαϊκή
οδηγία αλλά και
εισηγήσεις υπηρεσιακών
στελεχών για αλλαγές
στον τρόπο υπολογισµού
των τελών κυκλοφορίας.
Θα υπάρξουν αλλαγές και
πότε;
Το σύστηµα των τελών
κυκλοφορίας χρήζει
βελτιώσεων. Πρέπει να
ενσωµατωθούν οι
απαιτήσεις της νέας
ευρωπαϊκής νοµοθεσίας
αναφορικά µε τους
εκποµπές ρύπων, ενώ
πρέπει να γίνει και
δικαιότερο για τους
κατόχους αυτοκινήτων,
λαµβάνοντας υπόψη
διάφορα κριτήρια. Κάθε
αλλαγή θα κινείται προς
την κατεύθυνση
δικαιότερης κατανοµής
της επιβάρυνσης στους
κατόχους αυτοκινήτων
αλλά και του στόχου
ανανέωσης του παλαιού
στόλου αυτοκινήτων που
κυκλοφορεί στη χώρα µας.
Επιδιώκουµε οι αποφάσεις
µας να είναι αποτέλεσµα
σωστής αξιολόγησης της
υφιστάµενης κατάστασης
αλλά και ορθής εκτίµησης
των επιπτώσεων των
όποιων αλλαγών. Ως εκ
τούτου, όταν είµαστε
έτοιµοι θα προχωρήσουµε
στις αποφάσεις µας.
Θα πετύχουµε και είναι
πιθανόν να ξεπεράσουµε
φέτος τον στόχο του 3,5%
του ΑΕΠ για το
πρωτογενές πλεόνασµα. Θα
πρέπει να περιµένουν
χριστουγεννιάτικο «µποναµά»
κάποιοι κάποιοι
συµπολίτες µας φέτος;
Επιλογή της προηγούµενης
κυβέρνησης, για
προεκλογικούς καθαρά
λόγους, ήταν να
διανείµει το
υπερπλεόνασµα µε µορφή
επιδόµατος, αντί για το
τέλος του έτους, τον
Μάιο του 2019. Συνεπώς
αυτό που θα έπαιρναν οι
πολίτες στο τέλος του
έτους έχει ήδη
καταβληθεί. ∆ική µας
πρόθεση είναι αυτό να
χορηγείται, σε σταθερή
βάση, κάθε ∆εκέµβριο.
Επιπλέον, εµείς θα
αξιολογούµε τα
δηµοσιονοµικά δεδοµένα
που θα υφίστανται κάθε
φορά και θα προσπαθούµε
να τα αξιοποιούµε µε τον
καλύτερο δυνατό τρόπο
προς όφελος της χώρας
και των πολλών. Γι’ αυτό,
µε τα σηµερινά δεδοµένα,
επιλέγουµε να
χορηγήσουµε διευρυµένο
επίδοµα θέρµανσης µε πιο
ορθολογικά κριτήρια και
χαρακτηριστικά,
εµπροσθοβαρώς, ώστε να
στηρίξουµε τα πιο φτωχά
νοικοκυριά. Τα
Χριστούγεννα, ανάλογα µε
την εκτέλεση του
προϋπολογισµού µέχρι
τότε, θα αξιολογήσουµε
τα δεδοµένα και ανάλογα
θα πράξουµε. Σταθερά, ως
κυβέρνηση, θα
αξιοποιούµε τον όποιο
διαθέσιµο δηµοσιονοµικό
χώρο µε όρους
οικονοµικής
αποτελεσµατικότητας και
κοινωνικής δικαιοσύνης.
Στο νοµοσχέδιο του
Ανάπτυξης και Επενδύσεων
περιλαµβάνονται
ρυθµίσεις για την αγορά
τυχερών παιγνίων µέσω ∆ιαδικτύου.
Ποια η στόχευσή σας µε
αυτές τις ρυθµίσεις;
Αποτελούσε προγραµµατική
µας δέσµευση η
δηµιουργία ενός
συνεκτικού και
αποτελεσµατικού
νοµοθετικού πλαισίου για
την αγορά τυχερών
παιγνίων µέσω ∆ιαδικτύου.
Για να ρυθµιστεί µια αγορά
που παρέµενε ουσιαστικά
αρρύθµιστη από το 2011.
Υπενθυµίζεται ότι η
προηγούµενη κυβέρνηση
είχε δεσµευθεί ότι θα
προχωρούσε σε νοµοθετική
παρέµβαση για το
συγκεκριµένο θέµα µέχρι
το τέλος του 2018, αλλά
ουδέποτε το έπραξε. Η
δική µας στόχευση είναι
να υπάρξει διαφάνεια, να
εξασφαλιστούν συνθήκες
υγιούς ανταγωνισµού µεταξύ
των δραστηριοποιούµενων
στην αγορά παρόχων, να
διασφαλιστεί η ασφαλής
συµµετοχή των παικτών,
να προσελκύσουµε
επενδύσεις, να αυξηθούν
τα έσοδα του ελληνικού ∆ηµοσίου
-µέσω της διαδικασίας
των αδειοδοτήσεων και
του εξορθολογισµού
λειτουργίας-, της
φορολογητέας ύλης, να
ενισχυθεί η προστασία
των παικτών, µε τη µετακίνηση
σηµαντικού µέρους αυτών
από τα παράνοµα δίκτυα
διεξαγωγής διαδικτυακών
τυχερών παιγνίων στα
νόµιµα και πλήρως
ελεγχόµενα δίκτυα.
Θα συναντήσει τοίχο
κάποιος συνάδελφός σας
στο Eurogroup εάν
υποστηρίξει πως ίσως
πρέπει να σκεφτείτε πάλι
τη χορήγηση της 13ης
σύνταξης ή τη µείωση του
αφορολόγητου;
Η ελληνική κυβέρνηση
στους λίγους αυτούς µήνες
διακυβέρνησης έχει
καταφέρει να αντιστρέψει
το κλίµα των
προηγουµένων ετών και να
ανακτήσει την
εµπιστοσύνη των εταίρων,
χάρη στην υπευθυνότητα,
στη σοβαρότητα και στον
σαφή σχεδιασµό που έχει.
Γνωρίζουν, πλέον, οι
συνάδελφοι στο Eurogroup
ότι η πολιτική της
κυβέρνησης είναι σταθερή,
υπεύθυνη και ρεαλιστική,
χωρίς µαξιµαλιστικές και
υπεραισιόδοξες
προσδοκίες, προσηλωµένη
στην υιοθέτηση των
κατάλληλων εκείνων
πολιτικών που θα
οδηγήσουν στην ανάπτυξη
της οικονοµίας, µε
ταυτόχρονη όµως τήρηση
της δηµοσιονοµικής
πειθαρχίας και των
δεσµεύσεων της χώρας.
Κάθε µέτρο που
σχεδιάζεται είναι
κοστολογηµένο, µε γνώση
των επιδράσεων που θα
έχει στην οικονοµία.
Εκτιµώ, και νοµίζω
βάσιµα, ότι πλέον
συναντούµε ευήκοα ώτα
για τις ελληνικές θέσεις.
Για το επίδοµα, και όχι
τη «13η σύνταξη» όπως το
αποκάλεσε η προηγούµενη
κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ,
ήδη σας απάντησα. Για το
αφορολόγητο, όπως θα
είδατε στον
προϋπολογισµό, όχι µόνο
διατηρείται, αλλά
παρέχεται πρόσθετο
αφορολόγητο 1.000 ευρώ
για κάθε παιδί, µέχρι
και τα τέσσερα τέκνα.
Τα σύννεφα πυκνώνουν
στην παγκόσµια οικονοµία
και, φυσικά, στην
οικονοµία της Ευρωζώνης.
Πυκνώνουν όµως και τα
δηµοσιεύµατα και οι
αναλύσεις που καλούν για
µεγαλύτερη δηµοσιονοµική
ευελιξία. Θα µπορούσε η
ελληνική επιδίωξη για
χαµηλότερους στόχους
πρωτογενών πλεονασµάτων
να βρει καλύτερη στήριξη
σε ένα τέτοιο κλίµα;
Πράγµατι, σε καιρούς
οικονοµικής αστάθειας
απαιτείται µεγαλύτερη
δηµοσιονοµική ευελιξία.
Συνεπώς η χρονική
συγκυρία θα µπορούσε να
οδηγήσει στην υιοθέτηση
συγκεκριµένων πολιτικών
που µπορεί να ευνοούσαν
τη χώρα µας. Σε κάθε
περίπτωση, όµως, εµείς
απευχόµαστε µια
γενικευµένη κρίση, αφού
τα όποια θετικά
αποτελέσµατα της µείωσης
των πλεονασµάτων θα
είχαν µικρότερη επίδραση
στην ελληνική οικονοµία,
που τώρα ανακάµπτει από
µια δύσκολη οικονοµική
συγκυρία και είναι
ευάλωτη σε εξωγενείς
αρνητικούς παράγοντες.
Τι θα πρέπει να
περιµένουµε στο
Eurogroup της 4ης ∆εκεµβρίου
ως προς το ενδεχόµενο
αλλαγής χρήσης των
εσόδων από ANFAs & SMPs;
Ποιο είναι για εσάς ένα
χρονικό ορόσηµο για την
επίτευξη µιας πολιτικής
συµφωνίας για
χαµηλότερους στόχους
πρωτογενών πλεονασµάτων;
Η
συζήτηση-διαπραγµάτευση
έχει αρχίσει και
συνεχίζεται σύµφωνα µε
τον σχεδιασµό.
Αναγνωρίζεται ότι µε
σταθερό βήµα προχωράµε
στην υλοποίηση των
πολιτικών µας. Ως εκ
τούτου, το όποιο αίτηµα
αλλαγής χρήσης των
εσόδων από ANFAs και
SMPs εδράζεται στις
αποφάσεις του Eurogroup
και τίθεται στο πλαίσιο
ισότιµης µεταχείρισης
της Ελλάδας ως
κράτους-µέλους της
Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θεωρώ
ότι θα έχουµε θετική
κατάληξη στο ζήτηµα αυτό
µέσα στο 2020. Οι
συνθήκες ωριµάζουν.
Θα εκτιµούσατε πως είναι
ρεαλιστικός ένας στόχος
για αναβάθµιση της
πιστοληπτικής
αξιολόγησης του
ελληνικού ∆ηµοσίου σε
επενδυτική βαθµίδα σε
έναν ορίζοντα 12-18 µηνών
και υπό ποιες
προϋποθέσεις;
Όπως για κάθε εκδότη
κρατικού χρέους, έτσι
και για την Ελληνική ∆ηµοκρατία,
η προφανής προσδοκία και
επιδίωξη είναι οι
επικείµενες αναβαθµίσεις
να γίνουν νωρίτερα παρά
αργότερα, εξαιτίας των
πολλαπλασιαστικών
θετικών επιδράσεων που
αυτές φέρουν στην
οικονοµία. Ως εκ τούτου,
η στόχευση είναι η χώρα
να βρεθεί στην
επενδυτική βαθµίδα το
συντοµότερο δυνατό. Για
τον σκοπό αυτό
εργαζόµαστε συστηµατικά
και µεθοδικά,
σχεδιάζοντας και
εφαρµόζοντας τις
απαραίτητες διαρθρωτικές
αλλαγές επίλυσης
προβληµάτων που
επηρεάζουν τον βαθµό
πιστοληπτικής ικανότητας
της χώρας, επιδιώκοντας
συνεχή συνεργασία και
επαφές µε τους θεσµούς,
τους οίκους αξιολόγησης
και την επενδυτική
κοινότητα, προσδοκώντας,
χωρίς να προεξοφλούµε,
θετικά αποτελέσµατα. Η
πρόσφατη εξαιρετική από
πλευράς επιτοκίου και
ποιότητας έκδοση 10ετούς
οµολόγου δείχνει ότι
κινούµαστε στον σωστό
δρόµο.
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).