Εδώ και περίπου
έναν χρόνο, η μεγαλύτερη εταιρεία
αεροδιαστημικής στον κόσμο, η Boeing,
βρίσκεται στη δίνη ενός σκανδάλου που
δημιούργησε η ίδια. Η κρίση των αεροσκαφών 737
Max,
η οποία προέκυψε όταν 346
άνθρωποι σκοτώθηκαν
σε δύο διαδοχικά αεροπορικά δυστυχήματα που
συνδέονταν με μια δυσλειτουργία του λογισμικού
στο νεότερο μοντέλο της Boeing, έχει θέσει την
εταιρεία σε μια δραματική πορεία πτώσης.
Δημοσιογράφοι, ερευνητές,
εποπτικές αρχές, το
Κογκρέσο και το
Υπουργείο Δικαιοσύνης
των ΗΠΑ συμφωνούν σε ένα
πράγμα: ότι η εταιρική
κουλτούρα της Boeing
χαρακτηρίζεται από
πρωτοφανή προβλήματα. Το
αποτέλεσμα; Δυσπιστία
μεταξύ των εργαζομένων,
απώλειες μεταξύ των
προμηθευτών, και ρήξη
των δεσμών με τις
αεροπορικές εταιρείες
και τους επιβάτες.
Το σκάνδαλο με τα
αεροσκάφη 737 Max δεν
είναι η μόνη απειλή στη
μελλοντική πορεία της
Boeing. Πολύ πριν τις
πτώσεις των αεροσκαφών,
η εταιρεία πάλευε να
καλύψει μια «τρύπα» στη
γκάμα των προϊόντων της,
ανάμεσα στα μικρότερα,
μονού διαδρόμου 737 και
τα σαφώς μεγαλύτερα,
διπλού διαδρόμου 787.
Πλέον, τα σχέδια
ανάπτυξης ενός νέου
αεροσκάφους για τη «μεσαία»
κατηγορία έχουν ακυρωθεί,
καθώς η εταιρεία
προσπαθεί να επαναφέρει
στους αιθέρες τα 737
Max.
Η κρίση στη Boeing
προέκυψε, σύμφωνα με
αναλυτές του κλάδου, από
μια κουλτούρα που
συστηματικά έδινε
προτεραιότητα στη
βραχυχρόνια επιβράβευση
των μετόχων έναντι της
μακροχρόνιας στρατηγικής
και της λήψης αποφάσεων
βασισμένων στις αρχές
της μηχανολογίας.
Ένα στοιχείο αρκεί για
να γίνουν απολύτως
κατανοητές οι
προτεραιότητες της
εταιρείας: τα τελευταία
έξι χρόνια, η Boeing
δαπάνησε 43,4
δισεκατομμύρια δολάρια
σε επαναγορά ιδίων
μετοχών και μόλις 15,7
δισεκατομμύρια δολάρια
σε έρευνα και ανάπτυξη
για επιβατικά αεροσκάφη.
Μάλιστα, το διοικητικό
συμβούλιο της Boeing
ενέκρινε μια επιπλέον
επαναγορά ιδίων μετοχών
ύψους 20 δισεκατομμυρίων
δολαρίων τον Δεκέμβριο
του 2018, λιγότερο από
δύο μήνες μετά την πτώση
του πρώτου 737 Max, αν
και μετά ακύρωσε το εν
λόγω σχέδιο.
Οι πληρωμές για
παραγγελθέντα Max- το
αεροσκάφος με τις
ταχύτερες πωλήσεις στην
ιστορία της Boeing-
βοήθησε στη συγκέντρωση
ρευστού για τις
επαναγορές ιδίων μετοχών.
Και αυτές, με τη σειρά
τους, τροφοδότησαν τον
υπερτριπλασιασμό της
τιμής της μετοχής της
εταιρείας από το 2016,
παρά την πρόσφατη
απότομη πτώση. Τα
τμήματα άμυνας &
διαστήματος και
παγκοσμίων υπηρεσιών, τα
οποία αντιπροσωπεύουν
περίπου το 40% των
εσόδων της εταιρείας,
έχουν βοηθήσει την
Boeing να επιβιώσει στη
συγκεκριμένη συγκυρία,
παρά την πτώση των
πωλήσεων επιβατικών
αεροσκαφών.
Όμως, το σκάνδαλο με τα
737 Max έβαλε ένα τέλος
στις θετικές προοπτικές
της Boeing στη Γουόλ
Στριτ. Κάθε νέα
αποκάλυψη δείχνει ότι η
νοοτροπία της εταιρείας,
η οποία έβαζε στο
επίκεντρο τους μετόχους,
συνέβαλλε στην κρίση των
Max και στην
προβληματική διάρθρωση
της γκάμας προϊόντων της.
«Μέχρι τώρα, το
διοικητικό συμβούλιο της
εταιρείας δεν έχει
προσφέρει την ηγεσία ή
την επίβλεψη που
απαιτείται» λέει ο Ken
Herbert, αναλυτής
θεμάτων αεροδιαστημικής
στην Canaccord Genuity.
Η Boeing αρνήθηκε να
προβεί σε κάποιο σχόλιο
παρά το σχετικό αίτημα
του Fortune.
Fortune
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).