Όπως έγραψε στα τέλη της
προηγούμενης εβδομάδας το Bloomberg. Και με βάση
τα όσα δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, «θα δώσουμε
ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνα τα θέματα που θα
δημιουργήσουν πρόβλημα εάν στα τέλη του 2020 δεν
έχουν συμφωνηθεί».
Καθώς το Brexit μπαίνει
στην τελική του φάση, η Ευρωπαϊκή
Ένωση ετοιμάζεται
για το πιο δύσκολο κομμάτι της υπόθεσης: Τον
καθορισμό των μελλοντικών της σχέσεων με τη Μεγάλη
Βρετανία.
Μια τέτοια συμφωνία,
όταν κι εάν επιτευχθεί,
θα απαιτήσει στη
συνέχεια την έγκριση των
υπόλοιπων 27 κρατών-
μελών του ευρωπαϊκού
μπλοκ, στους κόλπους των
οποίων υπάρχουν
διαμετρικά αντίθετα
εθνικά συμφέροντα που
διακυβεύονται.
Ο πρωθυπουργός της
Βρετανίας Μπόρις Τζόνσον
έκανε ακόμα πιο δύσκολη
την πορεία προς μια
συμφωνία, ορίζοντας τη
μεταβατική φάση στους 11
μήνες – με τρόπο
ανελαστικό.
Τα περισσότερα κράτη-
μέλη επιμένουν ότι έχουν
κοινές ανησυχίες και
θεματολογία στις
διαρκείς
διαπραγματεύσεις.
Θέλουν να διαμορφώσουν
μια εμπορική σχέση:
–
μηδενικών δασμώνκαι
μηδενικών ποσοστώσεων
– προστασίας της
ακεραιότητας της ενιαίας
αγοράς
– υπεράσπισης των
ρυθμιστικών προτύπων που
εξασφαλίζουν ίσους όρους
ανταγωνισμού
Ωστόσο, όλες οι χώρες
έχουν τις δικές τους
μεμονωμένες κόκκινες
γραμμές. Ακολουθεί ένας
οδηγός για ορισμένα από
τα πιθανά σημεία
ανάφλεξης, που
βασίζονται σε
συνεντεύξεις στελεχών
του Bloomberg με
αξιωματούχους σε
πρωτεύουσες ολόκληρης
της ΕΕ.
Σύμφωνα πάντα με τα όσα
επισημαίνει το
Bloomberg. Σε πρώτη
ανάγνωση, η ΕΕ φαίνεται
να έχει το πάνω χέρι σε
κάθε διαπραγμάτευση
δεδομένων των
πλεονεκτημάτων που
προκύπτουν από την
πρόσβαση στην γιγαντιαία
ενιαία αγορά του μπλοκ.
Το δεδομένο είναι ότι η
Βρετανία θα χρειαστεί να
καταλήξει σε συμφωνία με
το μπλοκ πάνω σε θέματα
που υπερβαίνουν, για
παράδειγμα, τα όρια της
συνεργασίας στον τομέα
της εμπορικής ασφάλειας
και των αερομεταφορών.
«Όλα αυτά πρέπει να
συντονιστούν ώστε να
μεγιστοποιήσουμε τη
διαπραγματευτική μας
δύναμη», δήλωσε αυτή τη
βδομάδα η Σαμπίν Γουίαντ,
Γενική Διευθύντρια
Εμπορίου της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής.
Ωστόσο, η συντόμευση της
μεταβατικής περιόδου από
τον Τζόνσον,
ενδέχεται να θέσει σε
κίνδυνο τη στρατηγική
του μπλοκ «όλα ή τίποτα».
Αν δεν υπάρχει αρκετό
διάστημα για να
διαπραγματευτούν
ταυτόχρονα όλα τα θέματα,
η ΕΕ θα αναγκαστεί να
επιλέξει σε ποια θέματα
θα δώσει προτεραιότητα,
γεγονός που θα
αναστατώσει αναπόφευκτα
ορισμένα κράτη μέλη.
Η πορεία προς μια
εμπορική συμφωνία το
2020
«Ο
χρόνος είναι πολύ
σύντομος», δήλωσε η
πρόεδρος της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής Ούρσουλα
φον ντερ Λάιεν αυτό το
μήνα. «Θα δώσουμε
ιδιαίτερη έμφαση σε
εκείνα τα θέματα που θα
δημιουργήσουν οικονομικό
πρόβλημα εάν στα τέλη
του 2020 εάν έχουν
συμφωνηθεί», πρόσθεσε. «Πρόκειται
για θέματα όπου δεν
έχουμε ούτε ένα διεθνές
πλαίσιο αναφοράς, ούτε
τη δυνατότητα λήψης
μονομερών μέτρων
έκτακτης ανάγκης».
Ακόμα κι αν το
χρονοδιάγραμμα είναι
σφιχτό, κάθε κράτος
μέλος της ΕΕ θα θέλει να
υπερασπιστεί τα δικά του
βιομηχανικά συμφέροντα.
Αυτοκίνητα
Σύμφωνα πάντα με τα όσα
σχολιάζει το Bloomberg.
Οι αξιωματούχοι στη
Γερμανία, την Πολωνία,
την Αυστρία, τη Ρουμανία
και την Τσεχική
Δημοκρατία ξεχώρισαν όλα
τα αυτοκίνητα και τα
εξαρτήματα αυτοκινήτων
ως έναν από τους
σημαντικότερους τομείς
τους που πρέπει να
προστατευθούν.
Η Βρετανία εισήγαγε
σχεδόν 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητααπό
γερμανικά, γαλλικά και
ιταλικά εμπορικά σήματα
το 2018, αξίας συνολικής
εκτιμώμενης αξίας
πωλήσεων 35
δισεκατομμυρίων ευρώ (39
δισεκατομμύρια δολάρια),
σύμφωνα με το Bloomberg
Intelligence. Ορισμένες
από τις εγκαταστάσεις
της BMW AG που εδρεύει
στο Μόναχο έχουν ως τόπο
παραγωγής τη Βρετανία.
Οποιαδήποτε τελωνειακά
εμπόδια θα επηρέαζαν την
περίπλοκη διεθνή
εφοδιαστική αλυσίδα του
κλάδου.
Γεωργία
Αυτό το θέμα ετέθη από
τη Γαλλία, την Ιταλία,
τη Δανία και τη Λετονία.
Η γεωργία είναι τόσο
σημαντική για την
εμπορική σχέση μεταξύ
Ηνωμένου Βασιλείου και
ΕΕ, που είναι δύσκολο να
φανταστεί κανείς ότι δεν
θα συμπεριληφθεί στη
συμφωνία. Το ερώτημα
είναι πόσο λεπτομερής
μπορεί είναι η όποια
συμφωνία σε διάστημα
μόλις λίγων μηνών.
Σήμερα, τα κράτη μέλη
της ΕΕ απολαμβάνουν
ελεύθερη πρόσβαση στις
βρετανικές γεωργικές
αγορές, κάτι που θα
θέλουν να συνεχίσουν –
αλλά όχι με κάθε κόστος.
Εάν η Βρετανία μειώσει
τα πρότυπα ασφάλειας
των τροφίμων,
μια συμφωνία μεταξύ του
Ηνωμένου Βασιλείου και
της ΕΕ θα είναι δύσκολο
να επιτευχθεί.
Αλιεία
Αυτό αποτελεί βασική
μέριμνα για την Ιρλανδία,
τις Κάτω Χώρες, τη Γαλλίακαι
την Ισπανία. Η Γαλλία
αλιεύει ήδη στα
βρετανικά ύδατα, αλλά η
κυβέρνηση του Ηνωμένου
Βασιλείου έχει δεσμευθεί
να εγκαταλείψει την
Κοινή Αλιευτική Πολιτική
της ΕΕ και να
προστατεύσει τη δική της
αλιευτική βιομηχανία,
επιβεβαιώνοντας τον
έλεγχο από το Λονδίνοτων
χωρικών υδάτων.
Γιβραλτάρ
Σύμφωνα πάντα με την
ανάλυση του Bloomberg. Η
βραχώδης προεξοχή στη
δυτική είσοδο στη
Μεσόγειο ανήκε στη
Βρετανία, γεγονός που
ήταν επώδυνο για την Ισπανίαγια
διάστημα μεγαλύτερο από
τρεις αιώνες. Ενώ η
Μαδρίτη έχει προσωρινή
κυβέρνηση επί του
παρόντος, η όποια
ισπανική κυβέρνηση
μπορεί να επιδιώξει να
χρησιμοποιήσει το
ανώμαλο καθεστώς του
Γιβραλτάρ ως
διαπραγματευτικό ατού
στις εμπορικές
διαπραγματεύσεις με το
Ηνωμένο Βασίλειο.
Ιρλανδία
Η Ιρλανδία έχει
ιδιαίτερες ευαισθησίες
όταν πρόκειται για το
Brexit. Είναι το μόνο
μέλος της ΕΕ που
μοιράζεται χερσαία
σύνορα με το Ηνωμένο
Βασίλειο και περίπου 1
δισεκατομμύριο ευρώ
εμπορικών συναλλαγών
διεξάγεται μεταξύ των
δύο κάθε εβδομάδα. Οι
αριθμοί είναι
ενδεικτικοί του
ιρλανδικού ενδιαφέροντος.
Πηγή: Bloomberg
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).