Με τις συζητήσεις για τις οικονομικές συνέπειας της
πανδημίας να είναι συνεχείς. Και όλο και περισσότεροι
οικονομολόγοι μιλάνε για τον αυξημένο πληθωρισμό, αντιμέτωπη
με τον οποίο θα βρεθεί η παγκόσμια οικονομία τα επόμενα
χρόνια.
Εφόσον
την άνοιξη, αρχίσει να εξασθενεί η πανδημία του κορωνοϊού,
ενδεχομένως ο πληθωρισμός να επανέλθει ως κύριο μέλημα των
κυβερνήσεων για το υπόλοιπο του έτους στην Ευρωζώνη. Αυτό
χαρακτηριστικά σχολίασε ο αναλυτής της
Berenberg Bank, Holger
Schmieding. Όπως σχολίασε ο Schmieding, ίσως
η άνοδος-ρεκόρ του δομικού πληθωρισμού κατά 1,2 ποσοστιαία
μονάδα μέσα σε διάστημα ενός μηνός, από το 0,2% σε ετήσια
βάση τον Δεκέμβριο στο 1,4% σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο, να
αποτελεί μια πρόγευση πιο έντονων συζητήσεων για τον κίνδυνο
αναθέρμανσης του πληθωρισμού στο εγγύς μέλλον. Ο συνδυασμός
μιας ταχύτερης ανάκαμψης, όταν αρθούν οι περιορισμοί, της
αποδέσμευσης της ζήτηση για καταναλωτικές δαπάνες, των
υπερβολικά υψηλών αποταμιεύσεων και των πρωτοφανών μέτρων
δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής μπορεί όντως να
δημιουργήσει εύφορο έδαφος για μια σταθερά ανοδική πορεία
του δείκτη.
Όπως
εκτιμά ο
Schmieding,
αναφορικά
με την Ευρωζώνη, όπου οι προαναφερθέντες παράγοντες δεν
είναι τόσο δεδηλωμένοι όσο στις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι
ανάγκη να κάνουμε διάκριση ανάμεσα σε δύο πιθανά σενάρια.
Πρώτον, όπως είχε επισημάνει στη λεπτομερή του ανάλυση ο
συνεργάτης μας Florian Hense για την Ευρωζώνη, η άνοδος του
πληθωρισμού τον Ιανουάριο οφείλεται σε ειδικούς λόγους. Σε
αυτούς συγκαταλέγει το ότι εξέπνευσε η περίοδος μείωσης του
ΦΠΑ στη Γερμανία και σε ορισμένες άλλες χώρες, το υψηλότερο
τίμημα στις εκπομπές ρύπων στη Γερμανία, η διαφορετική
χρονική στιγμή των χειμερινών εκπτώσεων (λόγου χάριν εντός
Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου αντί Ιανουαρίου, λόγω των
περιοριστικών μέτρων), καθώς και η διόγκωση στο κόστος
μεταφοράς. Παρά το ότι το εν λόγω κόστος θα παραμένει υψηλά
έως ότου αντιμετωπισθούν οι ελλείψεις σε πλοία μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων και η σπουδή για αποκατάσταση των
αποθεμάτων παύσει, η πρόσφατη άνοδος στις μεταφορικές
δαπάνες μάλλον δεν θα συνοδευθεί από περαιτέρω ανάλογες
αυξήσεις στο μέλλον.
Οι
κεντρικές τράπεζες θα ασχοληθούν με αυτές τις προσωρινές
εφάπαξ αιτίες ανόδου των τιμών. Δεύτερον, η ανάκαμψη της
οικονομίας στην Ευρωζώνη, με την αρωγή των δημοσιονομικών
μέτρων και την αποδέσμευση της ζήτησης για τις υπηρεσίες
προς τους καταναλωτές μετά την άρση των περιορισμών, ίσως
θέσει τέλος στη μακρά περίοδο του σταθερού ή του μειούμενου
δομικού πληθωρισμού στην Ευρωζώνη (εξαιρουμένων των εφάπαξ
παραγόντων). Λόγου χάριν, τα εστιατόρια, οι παμπ και τα
ξενοδοχεία μπορεί να είναι σε θέση να χρεώνουν πιο πολλά, αφ’
ης στιγμής ανοίξουν και πάλι και οι καταναλωτές επανέλθουν
μαζικά. Το αποτέλεσμα θα είναι, όπως υποθέτουμε, μια
προσωρινή αναθέρμανση του δομικού πληθωρισμού μέσα στο
καλοκαίρι, εάν όντως οι κλάδοι επανεκκινήσουν. Με μια
σταδιακή ανάκαμψη στην απασχόληση και μια πιθανή επιστροφή
της ανεργίας στα προπανδημικά επίπεδα στα τέλη του 2022, ο
δομικός πληθωρισμός πλην των εφάπαξ παραγόντων θα μπορούσε
να φθάσει από τον μέσο όρο του 2014-2019 του 1% στο σχεδόν
1,5% το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
|