Η μάχη της
Κίνας για την ανάσχεση της πανδημίας αναμένεται πως θα
επιφέρει ακόμη ένα πλήγμα στη διεθνή οικονομία, η οποία ήδη
υφίσταται τις συνέπειες από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Παρά
το ότι διεξάγεται ευρεία συζήτηση για το πώς θα
διαφοροποιηθεί το σύστημα της παγκόσμιας εφοδιαστικής
αλυσίδας, η εξάρτηση του πλανήτη από τα κινεζικά εργοστάσια
μόνον αυξάνεται. Σχεδόν το 75% των μεγαλύτερων 100
μεγαλουπόλεων της Κίνας, που αντιστοιχούν στο μισό και πλέον
ΑΕΠ, υπόκειται σε διαφορετικής διαβάθμισης περιορισμούς λόγω
πανδημίας, αρχής γενομένης από τις 6 Απριλίου, σύμφωνα με
την εταιρεία ερευνών Gavekal. Οι περισσότεροι από τα 26
εκατομμύρια κάτοικοι της Σαγκάης απαγορεύεται να εξέλθουν
των οικιών τους άνω των 15 ημερών. Οι αποθήκες έχουν κλείσει
και έχει διακοπεί η πρόσβαση στο πιο πολυσύχναστο παγκόσμιο
λιμάνι για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ειδικά η
Pegatron, που κατασκευάζει (για λογαριασμό της Apple) τα
iPhones, διέκοψε την παραγωγή της σε δύο εργοστάσια. Τα
ακραία μέτρα είχαν επιβληθεί και τον Μάρτιο στην επαρχία
Τζιλίν, μια κομβικής σημασίας αραβοσιτοπαραγωγό περιοχή,
όπου, επιπλέον, βρίσκονται και εργοστασιακές εγκαταστάσεις
της ιαπωνικής Toyota και της γερμανικής Volkswagen. Ο κόμβος
εξαγωγών της Γκουανγκντόνγκ, επίσης, αναμένεται να δεχθεί
νέο χτύπημα με τον περιορισμό των ταξιδιών και τη μαζική
διεξαγωγή τεστ.
Όπως γράφει το
Reuters σε άρθρο του, ο σχεδιασμός έγκειται στο να ανασχεθεί
πλήρως η μετάδοση του ιού. Τα δρακόντεια μέτρα εγκλεισμού
έδωσαν τη δυνατότητα στην Κίνα να επανεκκινήσει γρήγορα τα
εργοστάσιά της μετά το πρώτο ξέσπασμα της πανδημίας. Ωστόσο,
η μετάλλαξη «Ομικρον» αποδεικνύεται περισσότερο μεταδοτική.
Ο δυσμενής οικονομικός αντίκτυπος γίνεται αισθητός πέραν των
συνόρων της χώρας. Τα προβλήματα εξαιτίας του εμπορικού
πολέμου της με τις ΗΠΑ και μετά λόγω πανδημίας έκαναν πολλές
κυβερνήσεις και επιχειρηματικά στελέχη να επισπεύδουν τα
σχέδιά τους να παύσουν την εξάρτησή τους από τους
προμηθευτές τους στην Κίνα. Ο επικεφαλής της Παγκοσμίου
Τράπεζας Ντέιβιντ Μάλπας έκανε λόγο για καθολικά οφέλη της
διαφοροποίησης από την Κίνα. Αυτό, όμως, στην ουσία δεν
άλλαξε. Το μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες εξαγωγές ανήλθε
πέρυσι στο 15,4%, υπερβαίνοντας το 13,1% του 2019, σύμφωνα
με τους αναλυτές της Bernstein.
Το Ευρωπαϊκό
Επιμελητήριο Εμπορίου στην Κίνα ανέφερε στις 7 Απριλίου ότι
τα μέλη του διαπιστώνουν μείωση του όγκου στο λιμάνι της
Σαγκάης κατά 40% σε εβδομαδιαία βάση. Ο ναυτιλιακός κολοσσός
Maersk προειδοποιεί για συμφόρηση στους τερματικούς σταθμούς
των κοντέινερ, ελλείψεις σε φορτηγά και μείωση της
αερομεταφοράς φορτίου. Η άρνηση του Πεκίνου να μάθει να ζει
με τον ιό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε υψηλότερες τιμές για
όλους. |