Το
πρώτο κρουαζιερόπλοιο ήδη πλέει στις ελληνικές
θάλασσες με 950 επιβάτες. Ωστόσο αυτή είναι μία
μόνο πλευρά του νομίσματος σε έναν κλάδο στον
οποίο το υπουργείο
Τουρισμού δίνει
μεγάλη βαρύτητα. Η
άλληείναι
ότι υπάρχουν
πολλά αγκάθια τα οποία θα πρέπει να ξεπεραστούν προκειμένου
να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Όπως
χαρακτηριστικά σημειώνει στην
«Η» ο Θεόδωρος Κόντες,
πρώην Πρόεδρος της
Ένωσης Εφοπλιστών
Κρουαζιεροπλοίων &
Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ)
και διευθυντής
λειτουργίας του στόλου
της εταιρείας Majestic
International Cruises «από
τη μία πλευρά ήταν καλό
που ήρθαν εδώ τα πλοία,
αλλά από την άλλη δεν
ξέρω πως θα εξελιχθούν
τα πράγματα».
Τρία είναι τα μεγάλα
στοιχήματα για την
ελληνική κρουαζιέρα
εφέτος.
Το
πρώτο έχει να κάνει με το
πόσοι τελικά επιβάτες θα
προτιμήσουν
κρουαζιερόπλοια για τις
διακοπές τους.
Αν όλα θα κυλήσουν ομαλά
σε ότι αφορά τον
κορονοϊό. Στην
περίπτωση που υπάρξει
κάποιο σοβαρό πρόβλημα,
τότε θα γίνει μεγάλη
ζημιά στον τουρισμό στο
σύνολό του.
Πώς θα
λειτουργήσουν οι
εταιρίες. Θα αφήσουν τον
κόσμο να κινηθεί
ελεύθερα ή θα επιλέξουν
– κάτι που είναι και το
πλέον πιθανό – τα «ταξίδια
φούσκα», δηλαδή
όλες οι μετακινήσεις θα
είναι ελεγχόμενες και
λίγες. Αν αυτό συμβεί
τότε γίνεται κατανοητό
ότι στη χώρα θα μείνουν
πάρα πολύ λίγα χρήματα
δυσανάλογα με τις
αφίξεις επιβατών.
Το 2020 θα είχαμε
ιστορικό ρεκόρ αλλά μας
πρόλαβε ο κορονοϊός
Το 2019 ήταν μία
εξαιρετική χρονιά, ίσως
η καλύτερη ιστορικά με περίπου
5,5 εκατ. επιβατοαφίξεις
και 3.900 προσεγγίσεις
πλοίων. Το 2020 οι
εκτιμήσεις πριν από την πανδημία έκαναν
λόγο για αύξηση της
τάξεως του 8%. Το
τελικό αποτέλεσμα ήταν
αποκαρδιωτικό.
Καταγράφηκε μείωση 94%
και η χρονιά έκλεισε με
κάτω από 250.000
επιβατοαφίξεις και μόλις
300 προσεγγίσεις.
Η πανδημία άλλαξε τα
δεδομένα στην παγκόσμια
αγορά και όπως εξηγεί ο
Θ. Κόντες «οι επιπτώσεις
επηρέασαν και τις μεγάλες
επιχειρήσεις. Κάποια πλοία
πουλήθηκαν για σκρατς,
άλλα άλλαξαν χέρια,
περίπου 40 πλοία έφυγαν
από την αγορά. Τα
υπόλοιπα είναι δεμένα».
Σύμφωνα
πάντα με τον Θ. Κόντε έχουν
εκδηλώσει ενδιαφέρον να
έρθουν στην Ελλάδα 38
πλοία.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει
«κάποια τελικά θα
ακυρωσουν τα σχέδιά τους
και τελικά θα έρθουν
περίπου 25 με 28. Την
Παρασκευή για παράδειγμα
ξεκίνησε ένα πλοίο της
TUI από το Ηράκλειο.
Έχει χωρητικότητα 3.500
επιβατών και έφυγε με
μόλις 950. Μέχρι
το τέλος του μήνα θα
ξεκινήσουν 6 - 7 πλοία.
Περίπου δέκα τον Ιούνιο
και τα περισσότερα από
τον Ιούλιο και μετά».
Το
ερώτημα που προκύπτει
είναι γιατί
οι εταιρίες επέλεξαν να
ξεκινήσουν από την
Ελλάδα τα ταξίδια τους.
Η απάντηση από τον Θ.
Κόντε είναι αποστομωτική:
«Οι εταιρίες ήρθαν στην
Ελλάδα γιατί τα
περισσότερα στην Ευρώπη
ήταν κλειστά.
Αναγκάστηκαν και ήρθαν
εδώ. Το μέλλον θα δείξει
αν ήταν σωστή απόφαση».
Δεν έχουμε ακόμη
πρωτόκολλα στα λιμάνια
Υπογραμμίζεται
ωστόσο ότι υπάρχουν σοβαρά
προβλήματα που
έχουν να κάνουν με το
γεγονός ότι η Ελλάδα
τελικά δεν είναι και
τόσο έτοιμη όσο κάποιοι
λένε. Για παράδειγμα τα
λιμάνια δεν έχουν
εκδώσει ακόμη τα
πρωτόκολλα, ενώ
οι εταιρίες έχουν
ετοιμαστεί εδώ και μήνες.
Και αυτό, όπως αναφέρει
ο Θ. Κόντες, είναι ένα
μεγάλο πρόβλημα.
Ενα
ακόμα ζήτημα, σύμφωνα με
τον Θ. Κόντε, είναι ότι «το
90% των πλοίων θα
δουλεύουν με σύστημα
φούσκα για
λόγους ασφαλείας. Τα
χρήματα που θα μείνουν
σε κάθε προορισμό θα
είναι μειωμένα. Τα
περισσότερα χρήματα θα
μείνουν στις εταιρίες.
Ήδη υπάρχουν αντιδράσεις
από τοπικούς φορείς».
Τέλος,
σε ότι αφορά τις
εκτιμήσεις για το που θα
κλείσει η χρονιά, ο Θ.
Κόντες σημειώνει ότι «τα
έσοδα θα είναι μειωμένα
και δεν θα αντιστοιχούν
στα έσοδα ανά επιβάτη
του 2019. Η εκτίμησή μας
είναι θα είναι στο 20%
του 2019.
Επιβάτες 1,2 έως 1.3
εκατ. έχουν χαθεί. Τα
έσοδα θα είναι όσα
περίπου το 2020, θα
αφήσουν δηλαδή όσα
άφησαν οι 200.000 που
ήρθαν πέρυσι».
Πηγή: Θανάσης Παπάδης –
Ημερησία
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).