Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο έγραψε ο γνωστός επικεφαλής
οικονομολόγος της Berenberg, Holger Schmieding, σχολιάζοντας
τις τελευταίες εξελίξεις και τον εμπορικό πόλεμο που πλέον
μεταφέρεται στο μέτωπο Ευρώπης – ΗΠΑ.
Όπως με χαρακτηριστικό τρόπο
σχολάζει ο Holger Schmieding, μοιάζει
με ειρωνεία. Ο ΠΟΕ προειδοποίησε για τους κινδύνους που
εγκυμονεί ο εμπορικός πόλεμος για το ήδη υποτονικό διεθνές
εμπόριο. Και όμως ο διεθνής οργανισμός θα ρίξει σύντομα λάδι
στη φωτιά. Εντός των ημερών αναμένεται να επιτρέψει στις ΗΠΑ
να επιβάλουν δασμούς 7,5 δισ. δολαρίων στις εισαγωγές από
την Ε.Ε. ως αντίποινα για τις επιδοτήσεις στην Airbus. Θα
πρόκειται για νέο ρεκόρ για τον ΠΟΕ.
Τα
τελευταία 15 χρόνια έχει διαπιστώσει ότι τόσο οι ΗΠΑ όσο και
η Ε.Ε. έχουν επιδοτήσει τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς
τους. Και καθώς οι δύο πλευρές δεν έκαναν τίποτε για να
επανορθώσουν, οι κανόνες του ΠΟΕ τους επιτρέπουν να
επιβάλουν τιμωρητικούς δασμούς αφ’ ης στιγμής τους έχει
ενημερώσει για το ποιο είναι το επιτρεπόμενο ύψος τους. Η
Ε.Ε. θα αναγκαστεί να περιμένει 3-6 μήνες προτού της ορίσει
το επιτρεπόμενο επίπεδο. Οι δασμοί δεν χρειάζεται πάντως να
αφορούν τον τομέα των αερομεταφορών. Η Ουάσιγκτον έχει ήδη
δημοσιοποιήσει έναν κατάλογο ευρωπαϊκών προϊόντων αξίας 25
δισ. δολαρίων στα οποία θα επιβάλει δασμούς. Η λογική
υπαγορεύει στις δύο πλευρές να διευθετήσουν το θέμα με
διαπραγμάτευση. Σύμφωνα με τον ΠΟΕ ευθύνονται και οι δύο και
θα ζημιωθούν και οι δύο από τους δασμούς. Ορισμένοι
αερομεταφορείς των ΗΠΑ έχουν ήδη προειδοποιήσει πως οι
δασμοί στα αεροσκάφη της Airbus θα τους εξωθήσουν σε
απολύσεις.
Η
κυβέρνηση Τραμπ μάλλον θα προχωρήσει και θα εντείνει την
πίεση στην Ε.Ε. ενόψει των διμερών επαφών που θα αρχίσουν
μόλις αναλάβει καθήκοντα η νέα Κομισιόν τον Νοέμβριο.
Ευτυχώς, όμως, στις ΗΠΑ η κοινή γνώμη δεν υποστηρίζει έναν
εμπορικό πόλεμο με την Ε.Ε. που δεν θεωρείται γεωπολιτικός
αντίπαλος, ούτε πιστεύει κανείς ότι κλέβει εμπορικά μυστικά.
Για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες οι Αμερικανοί πιστεύουν ότι
μάλλον δημιουργούν παρά καταστρέφουν θέσεις εργασίας στις
ΗΠΑ. Εκτιμάμε ότι η αναμέτρηση ΗΠΑ - Ε.Ε. δεν θα οδηγήσει
στην επιβολή υψηλών δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων στις
ΗΠΑ. Και ενώ η αναμέτρηση στην υπόθεση Airbus - Boeing
προβάλλεται από τα ΜΜΕ, στην πραγματικότητα δεν αποτελεί
απειλή για την οικονομία. Στο μεταξύ, στην Ευρωζώνη
επιβραδύνεται η μεταποίηση, ο πληθωρισμός είναι αναιμικός
και η αγορά εργασίας παραμένει ανθεκτική. Η αποδυνάμωση της
Ευρωζώνης επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στη Γερμανία. Με το
δυσανάλογα μεγάλο ποσοστό που αντιπροσωπεύει η μεταποίηση
στο γερμανικό ΑΕΠ (23% στη Γερμανία έναντι 15,8% στην
υπόλοιπη Ευρωζώνη) και με το βάρος να πέφτει σε προϊόντα
επιρρεπή στις οικονομικές κρίσεις όπως είναι τα αυτοκίνητα,
ο μηχανολογικός εξοπλισμός και τα χημικά, η Γερμανία είναι
πολύ πιο εκτεθειμένη στην επιβράδυνση του παγκόσμιου
εμπορίου και των επενδύσεων σε σύγκριση με άλλες χώρες.
Πρέπει να διευθετηθούν οι εμπορικές διενέξεις ώστε να
ανακάμψει η μεταποίηση και το διεθνές εμπόριο και να λήξει,
έτσι, η ύφεση στη Γερμανία και η στασιμότητα στην Ευρωζώνη.
Ενα σκληρό Brexit θα επιδεινώσει την κατάσταση.
Η
επιβράδυνση του μεταποιητικού τομέα έχει αρχίσει να
μεταδίδεται και στον τομέα των υπηρεσιών και να μειώνεται
κάπως η απασχόληση στη Γερμανία. Η αγορά εργασίας της
Ευρωζώνης, πάντως, παραμένει εντυπωσιακά ανθεκτική. Η
ανεργία υποχώρησε τον Αύγουστο στο 7,4% καταγράφοντας το
χαμηλότερο ποσοστό από τον Μάιο του 2008. Εχει επιστρέψει
στα επίπεδα προ της κατάρρευσης της Lehman Brothers και της
κρίσης χρέους της Ευρωζώνης. Η αγορά εργασίας, όμως,
αντανακλά όσα έχουν ήδη συμβεί. Τα στοιχεία για τη
μεταποίηση προοιωνίζονται κάποιες απολύσεις στον κλάδο.
Δεδομένου, πάντως, ότι ο τομέας των υπηρεσιών, ένας κλάδος
εντάσεως εργασίας, έχει αποδειχθεί ανθεκτικός έως τώρα έστω
και αν αναπτύσσεται με πιο αργούς ρυθμούς, δεν προβλέπουμε
αύξηση της ανεργίας ως συνεπακόλουθο της στασιμότητας στην
Ευρωζώνη. Αναμένεται μόνον να πλήττεται η καταναλωτική
εμπιστοσύνη και η εσωτερική ζήτηση στη Γερμανία και στο
σύνολο της Ευρωζώνης.
|