Με τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών να βιώνει ίσως τη
χειρότερη κρίση των τελευταίων δεκαετιών, μετά από μια πολύ
εύρωστη περίοδο, οι διασώσεις και τα πακέτα βοήθειας στις
αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο κορυφώνονται. Και σήμερα
θα ασχοληθούμε με την Alitalia και την πρόσφατη διάσωση της
από την ιταλική κυβέρνηση, με το Reuters να χαρακτηρίζει με
σχετικά δεικτικό τρόπο χθες, την ιταλική εταιρεία ως το
αγαπημένο παιδί του ιταλικού δημοσίου και των ιταλικών
κυβερνήσεων. Όπως λοιπόν με χαρακτηριστικό τρόπο έγραψε το
Reuters, η Ιταλία δεν μπορεί
με τίποτα να κόψει μία κακή συνήθεια, τη στήριξη της
Alitalia. Επικαλούμενος τον οικονομικό αντίκτυπο της
πανδημίας, ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε διοχέτευσε 3
δισ. ευρώ στον εθνικό αερομεταφορέα της χώρας. Και όπως
σχολίασε το Reuters, αυτό προστίθεται στα περίπου 10 δισ.
ευρώ που έχουν ήδη σπαταλήσει οι Ιταλοί φορολογούμενοι για
την Alitalia από το 2008, με το δημοσίευμα του διεθνούς
πρακτορείου να προσθέτει: «Ίσως κάποια στιγμή η Ε.Ε. να
κρίνει ότι η στήριξη αυτή είναι παράνομη, ωστόσο μέχρι τότε
τα χρήματα θα έχουν ήδη κάνει φτερά».
Ο κλάδος
της αεροπλοΐας αντιμετωπίζει αναμφίβολα μία από τις
μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία του. Τα περιοριστικά μέτρα
έχουν καθηλώσει στο έδαφος την πλειονότητα των αεροσκαφών σε
ολόκληρο τον κόσμο. Ορισμένες μικρές εταιρείες κήρυξαν
πτώχευση και οι εθνικοί αερομεταφορείς, μεταξύ αυτών η Air
France – KLM και η Lufthansa, διαπραγματεύονται για κρατική
στήριξη. Ο κλάδος θα χάσει 314 δισ. δολάρια φέτος, ή άλλως
το 55% των ετήσιων εσόδων του από τους επιβάτες, σύμφωνα με
τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών.
Ακόμα όμως
και υπό αυτές τις συνθήκες, η ενίσχυση της Alitalia από την
ιταλική κυβέρνηση είναι υπερβολικά μεγάλη. Οι επιχορηγήσεις
στην αεροπορική εταιρεία αντιστοιχούν στο 5,5% του πακέτου
55 δισ. ευρώ που διοχετεύτηκε για τη στήριξη των πληγεισών
οικογενειών και επιχειρήσεων. Είναι διπλάσιο από το ποσό που
διοχετεύτηκε στα ιταλικά σχολεία και ξεπερνάει τα 500 εκατ.
ευρώ που έλαβε ο κλάδος της αεροπλοΐας τον Μάρτιο, στο
πλαίσιο άλλου έκτακτου πακέτου στήριξης. Συνολικά,
αντιστοιχούν περίπου 300.000 ευρώ για κάθε εργαζόμενο της
Alitalia.
Επίσης, τα
χρήματα είναι αδικαιολόγητα. Η κρατική στήριξη, όπως
επεσήμανε πρόσφατα η Κομισιόν, δρομολογείται σε επιχειρήσεις
οι οποίες είχαν υγιείς ισολογισμούς αλλά επλήγησαν από την
πανδημία. Η Alitalia αντιμετώπιζε προβλήματα πολύ πριν από
την επέλαση του κορωνοϊού. Το μερίδιό της στην αγορά
μειωνόταν εξαιτίας των δραστηριοτήτων της Easyjet και της
Ryanair, ενώ έφερε ζημίες ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ το
πρώτο τρίμηνο του 2019. Παρά τα κρατικά δάνεια, τα
προγράμματα στήριξης εργαζομένων και τις προσπάθειες
ανασχηματισμού, η Alitalia δεν έχει σημειώσει σχεδόν καθόλου
έσοδα τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Οι
συνδικαλιστικές ενώσεις της Alitalia φέρουν ένα μέρος της
ευθύνης. Το 2017 υποχρέωσαν την εταιρεία να κηρύξει πτώχευση
καθώς αρνήθηκαν το σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο θα
διοχέτευε ρευστότητα από ιταλικές τράπεζες και από την
Etihad Airways. Επίσης, απέρριψαν την εξαγορά της εταιρείας
από τη Lufthansa, διότι επρόκειτο να ακολουθήσουν απολύσεις.
Οι Ιταλοί φορολογούμενοι πληρώνουν άλλη μία φορά, διότι οι
πολιτικοί τους είναι εθισμένοι στην ιδέα κατοχής ενός
εθνικού αερομεταφορέα. Οι παλιές κακές συνήθειες κόβονται
δύσκολα.
|