|
00:01 - 21/05/25
|
|
|
|
|
|

|
|
Μαύρο Χρήμα
Το μαύρο χρήμα
μειώθηκε στην Ελλάδα την τελευταία 5ετία, αλλά εξακολουθεί
να υπερβαίνει τα 40 δισ. ευρώ ετησίως, υποχρεώνοντας την
κυβέρνηση να αναζητήσει νέους τρόπους για τον περαιτέρω…
αποχρωματισμό του.
Όπως σημειώνει
ρεπορτάζ της Καθημερινής, για το 2024 η ΕΛΣΤΑΤ υπολόγισε την
καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών στα 163,6 δισ. ευρώ. Σε
μερικές εβδομάδες θα γνωρίζουμε –αφού ολοκληρωθεί η
διαδικασία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων– και
ποιο είναι το συνολικό ύψος του δηλωθέντος εισοδήματος στην
εφορία. Το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει ότι φέτος θα
καταρριφθεί νέο ιστορικό ρεκόρ, με δηλωθέντα εισοδήματα της
τάξεως των 115-120 δισ. ευρώ. Δηλαδή, για μια ακόμη χρονιά
θα εμφανιστούμε να δαπανούμε τουλάχιστον 40-45 δισ. ευρώ
περισσότερα σε σχέση με αυτά που –βάσει εφορίας–
εισπράττουμε. Σε αυτά ακριβώς τα στοιχεία οι ειδικοί
εντοπίζουν τη «μαύρη» οικονομία. Η κατάσταση εμφανίζεται
βελτιωμένη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν –το 2019 η
διαφορά ξεπερνούσε τα 53 δισ. ευρώ–, όμως το ποσό είναι τόσο
μεγάλο που δείχνει ότι μένει να γίνουν πολλά ακόμη στη μάχη
καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Η μεθοδολογία
αφαίρεσης των δηλωθέντων εισοδημάτων από την τελική
καταναλωτική δαπάνη στην προσπάθεια να ποσοτικοποιηθεί η
φοροδιαφυγή δεν στερείται μειονεκτημάτων. Κάλλιστα μπορούν
τα νοικοκυριά να καταναλώνουν περισσότερα από όσα
εισπράττουν δαπανώντας τις αποταμιεύσεις τους (σ.σ. οι
οποίες σημειωτέον έχουν αρνητικό πρόσημο τα τελευταία
χρόνια). Ομως, στην Ελλάδα το «φαινόμενο» είναι μόνιμο και
αυτό που αλλάζει είναι το ποσό της διαφοράς. Οι μετρήσεις
δείχνουν ότι το 2019, με τα δηλωθέντα εισοδήματα να
διαμορφώνονται μόλις στα 75,2 δισ. ευρώ, η ιδιωτική
κατανάλωση είχε ανέλθει τα 128,4 δισ. ευρώ. Το 2020 η
διαφορά «ξεφούσκωσε» στα 40 δισ. ευρώ, καθώς –λόγω
πανδημίας– είχαμε κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης και από
το 2022 και μετά η διαφορά άρχισε να μειώνεται αισθητά, παρά
την αύξηση της κατανάλωσης, η οποία επηρεάστηκε όχι μόνο από
την ανάκαμψη της οικονομίας αλλά και από τον πολύ υψηλό
πληθωρισμό.
Ολες οι επιδόσεις
που αφορούν το 2024 καταγράφονται για πρώτη φορά. Η
κατανάλωση των 163 δισ. ευρώ είναι υψηλότερη κατά οκτώ και
πλέον δισεκατομμύρια ευρώ συγκριτικά με το προηγούμενο
«υψηλό» του 2009. Σε ιστορικό υψηλό θα ανέλθουν –ανεξάρτητα
από τον τελικό αριθμό που θα καταγραφεί– και τα δηλωθέντα
εισοδήματα. Ηδη το νούμερο που καταγράφηκε στις φορολογικές
δηλώσεις του 2024 (σ.σ. εισοδήματα 2023) εμφανίζεται για
πρώτη φορά, καθώς το προηγούμενο υψηλό ήταν τα 100 δισ. ευρώ
του 2009 και τώρα είμαστε στα 106 δισ. ευρώ, έστω και με τη
«βοήθεια» του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος των
αυτοαπασχολουμένων.
Τα πρόσθετα έσοδα
που έχει εξασφαλίσει το Δημόσιο από τον περιορισμό της
φοροδιαφυγής έχουν προέλθει κυρίως από την έμμεση φορολογία
λόγω της καλύτερης «καταγραφής» της κατανάλωσης. Οι
διασυνδέσεις των ταμειακών μηχανών με τα POS, η αλλαγή
συνήθειας των καταναλωτών με την ολοένα και μεγαλύτερη
συμμετοχή των ηλεκτρονικών πληρωμών στη συνολική κατανάλωση,
αλλά και τα υπόλοιπα μέτρα, συνέβαλαν στην εκτόξευση των
εισπράξεων ειδικά από τον ΦΠΑ, που πλέον μπορεί να
ξεπεράσουν και τα 27 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Το ζητούμενο
τώρα είναι αντίστοιχες επιδόσεις να καταγραφούν και στο
σκέλος της άμεσης φορολογίας και ουσιαστικά στον φόρο
εισοδήματος τόσο των φυσικών όσο και των νομικών προσώπων. Η
σημαντική αύξηση στα δηλωθέντα εισοδήματα που έχει
αποτυπωθεί στα στοιχεία της ΑΑΔΕ δεν μπορεί να αποδοθεί παρά
εν μέρει στις προσπάθειες καταπολέμησης του μαύρου χρήματος.
Για παράδειγμα, το 2024 τα δηλωθέντα εισοδήματα αυξήθηκαν
κατά περίπου 14 δισ. ευρώ συγκριτικά με τις δηλώσεις του
2023. Από αυτό το ποσό, τα 5 δισ. ευρώ προήλθαν από το νέο
σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και των
αυτοαπασχολουμένων. Δεν είναι «πραγματικά» εισοδήματα, αλλά
ποσά που προκύπτουν από τον αλγόριθμο. Επίσης, πολύ μεγάλη
αύξηση εισοδημάτων καταγράφηκε από τους μισθωτούς και τους
συνταξιούχους, πολύ απλά διότι το 2023 δόθηκαν αυξήσεις, ενώ
σημειώθηκε και σημαντική μείωση στο ποσοστό της ανεργίας.
Αντιθέτως, στα δηλωθέντα εισοδήματα από ενοίκια η αύξηση
ήταν πολύ μικρή, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς και την
«έκρηξη» στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, αλλά και στις
σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των ακινήτων.
Η προσπάθεια
περιορισμού των αδήλωτων εισοδημάτων, ώστε να αυξηθεί και ο
φόρος εισοδήματος θα επικεντρωθεί σε δύο κατευθύνσεις. Από
τη μία στην ακόμη εντατικότερη χρήση της τεχνολογίας (σ.σ.
ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονικά τιμολόγια, ψηφιακά βιβλία
πελατών κ.λπ.) και από την άλλη στην αναπροσαρμογή των
φορολογικών συντελεστών ώστε να περιοριστεί το κίνητρο της
φοροδιαφυγής. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους
οποίους παραμένουν στο «τραπέζι» οι παρεμβάσεις στις
κλίμακες φορολόγησης των ενοικίων, αλλά και στα κλιμάκια
εφαρμογής του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης των φυσικών
προσώπων, που σήμερα φτάνει στο 44%.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Ανάπτυξη – Μετανάστευση
Σε μια αρκετά
ενδιαφέρουσα έρευνα τώρα που είχε δημοσιευτεί πριν λίγο
καιρό. Η συμβολή των αλλοδαπών εργαζομένων υπήρξε
καθοριστική για την οικονομική μεγέθυνση της ευρωζώνης τα
τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Κεντρική
Τράπεζα (ΕΚΤ) σε πρόσφατη ανάλυσή της. Από το 2019 έως το
2024, σχεδόν το ήμισυ της συνολικής ανάπτυξης αποδίδεται
στην ενίσχυση της απασχόλησης από ξένους εργαζομένους. Ο
σημαντικός ρόλος τους έχει αναγνωριστεί επανειλημμένα και
από τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα.
Στην έκθεση της ΕΚΤ
τονίζεται ότι, καθώς η ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης
μετά την πανδημία παρεμποδίστηκε από τη χαμηλή αύξηση της
παραγωγικότητας και τη συγκρατημένη επενδυτική
δραστηριότητα, η άνοδος του πληθυσμού και η αυξημένη
συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό αποτέλεσαν σταθεροποιητικούς
παράγοντες. Και οι δύο αυτοί άξονες ενισχύθηκαν σημαντικά
από τη μαζική είσοδο αλλοδαπών εργαζομένων.
Ο Γιάννης
Στουρνάρας έχει επανειλημμένα υπογραμμίσει ότι:
Η ελληνική
οικονομία αντιμετωπίζει σοβαρές ελλείψεις εργατικού
δυναμικού, ιδιαίτερα σε τομείς όπως ο τουρισμός, η γεωργία
και η οικοδομή, όπου καταγράφεται έλλειψη περίπου 200.000
εργαζομένων.
Κατά τη δεκαετία
του 1990, η εισροή ξένων εργατών συνέβαλε καθοριστικά στη
συγκράτηση του πληθωρισμού, υποστηρίζοντας την πορεία
σύγκλισης της ελληνικής οικονομίας ενόψει της ένταξης στην
ΟΝΕ.
Η μετανάστευση
είναι αναγκαία για την Ευρώπη λόγω της δημογραφικής γήρανσης
και της επακόλουθης συρρίκνωσης του εγχώριου εργατικού
δυναμικού. Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς ο πληθυσμός
της μειώνεται σταδιακά και ήδη εμφανίζονται οι πρώτες
επιπτώσεις.
Βασικά ευρήματα της
ανάλυσης της ΕΚΤ
Σύμφωνα με τους
οικονομολόγους της ΕΚΤ, η γήρανση του πληθυσμού στην
ευρωζώνη δημιουργεί σοβαρές προκλήσεις για τη διεύρυνση του
εργατικού δυναμικού και, κατ’ επέκταση, για τη διατήρηση της
οικονομικής ανάπτυξης. Ωστόσο, η εισροή ξένων εργαζομένων
έχει λειτουργήσει ως αντιστάθμισμα στις αρνητικές
δημογραφικές τάσεις, ενισχύοντας το εργατικό δυναμικό.
Η αύξηση του
αριθμού και της συμμετοχής των αλλοδαπών εργαζομένων έχει
συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση του ΑΕΠ, όχι μόνο λόγω του
πλήθους τους αλλά και εξαιτίας της βελτίωσης των
χαρακτηριστικών τους, όπως η εκπαίδευση και η απασχόλησή
τους σε θέσεις υψηλότερης εξειδίκευσης.
Αν και το μερίδιο
των αλλοδαπών στο συνολικό εργατικό δυναμικό ανερχόταν σε
μόλις 9% το 2022, αντιπροσώπευσαν περίπου το 50% της αύξησης
της απασχόλησης τα τελευταία τρία χρόνια – δηλαδή 3,1
εκατομμύρια εργαζόμενοι.
Η ενίσχυση των
ποσοστών απασχόλησης, τόσο μεταξύ ημεδαπών όσο και
αλλοδαπών, συνέβαλε στην αντιστάθμιση της συρρίκνωσης του
πληθυσμού σε ηλικία εργασίας και στην αύξηση της παραγωγής.
Ανά χώρα
Η θετική επίδραση
των ξένων εργαζομένων στην οικονομική ανάπτυξη δεν ήταν
ομοιογενής σε όλες τις χώρες της ευρωζώνης. Στην Ιταλία, για
παράδειγμα, η ανάπτυξη στηρίχθηκε κυρίως στην αυξημένη
συμμετοχή των ημεδαπών, με μικρότερη συμβολή των αλλοδαπών.
Αντίθετα, στη Γερμανία, όπου το εργατικό δυναμικό μειώνεται
λόγω γήρανσης, οι ξένοι εργαζόμενοι λειτούργησαν ως κρίσιμος
μηχανισμός αντιστάθμισης. Ανάλογη, αλλά πιο συγκρατημένη,
υπήρξε η συμβολή τους στην Ισπανία, τη Γαλλία και την
Ολλανδία.
Χαρακτηριστικά και
ένταξη στην αγορά εργασίας
Παρά την ταχεία
αύξηση του αριθμού τους, το ποσοστό ανεργίας των ξένων
εργαζομένων μειώθηκε μετά την πανδημία, υποδηλώνοντας
βελτίωση της ένταξής τους στην αγορά εργασίας. Αυτό
συνοδεύτηκε και από άνοδο στα επίπεδα εκπαίδευσης, με
περισσότερους αλλοδαπούς να διαθέτουν πλέον τριτοβάθμια
μόρφωση.
Αν και οι ξένοι
εξακολουθούν να υπερεκπροσωπούνται σε επαγγέλματα χαμηλής
ειδίκευσης, η σταδιακή βελτίωση των δεξιοτήτων τους
υποδηλώνει προοπτικές για περαιτέρω ενίσχυση της
παραγωγικότητας και καλύτερη κατανομή ανθρώπινου κεφαλαίου.


|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Συντάξεις
Παρά τις αυξήσεις
που δόθηκαν τα τελευταία χρόνια στις συντάξεις, η οικονομική
κατάσταση της πλειονότητας των συνταξιούχων παραμένει
δυσμενής. Συγκεκριμένα, έξι στις δέκα συντάξεις εξακολουθούν
να υπολείπονται των 1.000 ευρώ, ενώ η μέση κύρια σύνταξη
διαμορφώνεται μόλις στα 840,70 ευρώ μικτά.
Το στοιχείο αυτό
προκύπτει από την έκθεση «Ήλιος» για τον Φεβρουάριο του 2025
και περιλαμβάνει και την τελευταία αύξηση κατά 2,4% που
εφαρμόστηκε στις αρχές του έτους.
Την ίδια στιγμή,
σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της
Βουλής, στο τέλος του 2024 εκκρεμούσαν 19.999 αιτήσεις
κύριας σύνταξης που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες, δηλαδή
είχαν παρέλθει περισσότερες από 90 ημέρες από την υποβολή
τους. Αντίστοιχα, οι ληξιπρόθεσμες αιτήσεις επικουρικής
σύνταξης ανήλθαν σε 32.693.
Αναλυτικότερα,
σύμφωνα με το Ενιαίο Σύστημα Ελέγχου και Πληρωμών Συντάξεων
«Ήλιος», τον Φεβρουάριο καταβλήθηκαν συντάξεις σε 2.502.670
δικαιούχους, με τη συνολική δαπάνη να υπερβαίνει τα 2,72
δισ. ευρώ. Από τις 1.920.391 συντάξεις γήρατος, οι 1.022.494
καταβλήθηκαν σε άνδρες (ποσοστό 53,24%). Την ίδια περίοδο
αποδόθηκαν και 383.062 συντάξεις χηρείας, εκ των οποίων οι
348.938 σε γυναίκες (91,09%).
Συνολικά
καταβλήθηκαν 4.668.071 συντάξεις, εκ των οποίων 2.859.034
ήταν κύριες, 1.372.245 επικουρικές και 436.792 μερίσματα. Η
μέση κύρια σύνταξη γήρατος ανήλθε σε 840,70 ευρώ μικτά, η
μέση επικουρική σε 196,65 ευρώ και το μέσο μέρισμα σε 112,73
ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 59,58% των συντάξεων
γήρατος (1.142.395 συντάξεις) ήταν κάτω των 1.000 ευρώ.
Ιδιαίτερα χαμηλές
παραμένουν οι νέες συντάξεις για ασφαλισμένους του ιδιωτικού
τομέα, με μέσο όρο τα 782,99 ευρώ μικτά. Αντιθέτως, οι νέοι
συνταξιούχοι του δημοσίου έλαβαν συντάξεις με μέσο όρο
1.264,35 ευρώ μικτά, υψηλότερες κατά 481,36 ευρώ συγκριτικά
με τον ιδιωτικό τομέα.
Οι εκκρεμότητες
στις αιτήσεις συνταξιοδότησης
Ο συνολικός αριθμός
εκκρεμών αιτήσεων κύριας σύνταξης ανερχόταν τον Δεκέμβριο
του 2024 σε 38.470, καταγράφοντας μείωση κατά 5.404 αιτήσεις
σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και κατά 8.393 σε
σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023.
Οι ληξιπρόθεσμες
αιτήσεις (άνω των 90 ημερών) μειώθηκαν επίσης, φτάνοντας τις
19.999 στο τέλος του 2024 – 5.605 λιγότερες από το
προηγούμενο τρίμηνο και 8.360 λιγότερες από τον Δεκέμβριο
του 2023.
Στον τομέα των
επικουρικών συντάξεων, οι εκκρεμείς αιτήσεις με προηγηθείσα
έκδοση κύριας απόφασης ανήλθαν σε 39.758, μειωμένες κατά
22.175 σε ετήσια βάση. Οι ληξιπρόθεσμες αιτήσεις με
δυνατότητα έκδοσης (πέραν των 90 ημερών) περιορίστηκαν σε
32.693, παρουσιάζοντας σημαντική μείωση κατά 27.312
αιτήσεις.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Ανάλωση κεφαλαίου
Το 2024, περίπου
350.000 φορολογούμενοι χρησιμοποίησαν εισοδήματα παλαιότερων
ετών για να δικαιολογήσουν τις τεκμαρτές δαπάνες διαβίωσης
και τις αγορές περιουσιακών στοιχείων τους. Με την επίκληση
αυτών των παλαιών εισοδημάτων κατάφεραν είτε να αποφύγουν
πλήρως είτε να μειώσουν την επιβολή τεκμαρτού φόρου.
Παράλληλα, 1.288.038 φορολογούμενοι δεν απέφυγαν την
τεκμαρτή φορολόγηση και υπέστησαν τις σχετικές επιβαρύνσεις.
Η διαδικασία αυτή
αφορά την «ανάλωση κεφαλαίου», που χρησιμοποιείται για να
καλύψει τη διαφορά μεταξύ τεκμαρτών δαπανών και δηλωθέντων
εισοδημάτων σε ένα φορολογικό έτος, όταν το δηλωθέν εισόδημα
είναι χαμηλότερο. Σε αυτή την περίπτωση, η εφορία δέχεται
την επικύρωση παλαιότερων εισοδημάτων, εφόσον είναι
πραγματικά, έχουν φορολογηθεί και αποδεικνύονται μέσα από
τις προηγούμενες φορολογικές δηλώσεις.
Αυτή η μέθοδος
θεωρείται η πιο ασφαλής για την κάλυψη των τεκμηρίων και τα
τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι την
εφαρμόζουν. Για την ανάλωση κεφαλαίου, ο φορολογούμενος
συμπληρώνει τους κωδικούς 787 και 788 στο έντυπο Ε1 της
φορολογικής δήλωσης.
Σύμφωνα με τα
στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2024 συμπλήρωσαν αυτούς τους κωδικούς
347.787 φορολογούμενοι, οι οποίοι επικαλέστηκαν συνολικά
εισοδήματα ύψους 6,04 δισ. ευρώ, με μέσο όρο 17.354 ευρώ ανά
φορολογούμενο. Από αυτούς, 283.868 δήλωσαν αποταμιεύσεις
προηγούμενων ετών συνολικού ύψους 4,89 δισ. ευρώ, ενώ 63.819
σύζυγοι επικαλέστηκαν παλαιά εισοδήματα ύψους 1,14 δισ.
ευρώ.
Η μέθοδος αυτή
μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και εκ των υστέρων, καθώς οι
φορολογούμενοι που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τα τεκμήρια
μπορούν να υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις χωρίς πρόστιμα
έως την 15η Ιουλίου.
Έλεγχοι από την
εφορία
Τα ποσά που
δηλώνονται ελέγχονται δειγματοληπτικά από την εφορία, καθώς
είναι αδύνατον να ελεγχθούν σχολαστικά οι περίπου 350.000
δηλώσεις. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, ο φορολογούμενος μπορεί
να επικαλεστεί εισοδήματα δεκαετιών, χωρίς περιορισμούς,
ακόμη και από την πρώτη χρονιά υποβολής φορολογικής δήλωσης,
προκειμένου να καλύψει τις τεκμαρτές δαπάνες από το απόθεμα
των δηλωθέντων παρελθόντων εισοδημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό, ο
φορολογούμενος συντάσσει μια «κατάσταση ανάλωσης κεφαλαίου»,
όπου αναγράφει τα φορολογικά έτη, τα δηλωθέντα εισοδήματα,
το ύψος των τεκμαρτών δαπανών για κάθε έτος, τα οποία
αφαιρούνται από το εισόδημα, και το υπόλοιπο ποσό που μπορεί
να επικαλεστεί.
Παράλληλα, κατά τον
έλεγχο θα ζητηθούν και τα αντίγραφα των φορολογικών δηλώσεων
των σχετικών ετών. Εάν τα έχει διατηρήσει ο φορολογούμενος,
είναι προνοητικός, καθώς για ορισμένα έτη αυτά ίσως να μην
υπάρχουν πλέον στις ΔΟΥ:
Από το 2004 και
μετά, οι φορολογικές δηλώσεις είναι διαθέσιμες ηλεκτρονικά
στο αρχείο του Taxis.
Οι δηλώσεις από το
1997 έως το 2004 υπάρχουν σε χειρόγραφη μορφή στις κατά
τόπους ΔΟΥ, όμως λόγω συγχωνεύσεων υπηρεσιών και
μετακινήσεων αρχείων ενδέχεται να υπάρχουν απώλειες.
Οι δηλώσεις πριν το
1997 δεν φυλάσσονται στις ΔΟΥ και ο φορολογούμενος πρέπει να
έχει κρατήσει αντίγραφά τους, αν θέλει να τα επικαλεστεί.
Μισθωτοί και
συνταξιούχοι στην παγίδα των τεκμηρίων το 2024
Το 2024, 1.288.038
φορολογούμενοι «πιάστηκαν» από τα τεκμήρια, με καταλογισμό
τεκμαρτού εισοδήματος συνολικού ύψους 4,17 δισ. ευρώ και
συνεπακόλουθη επιβάρυνση στον φόρο εισοδήματος.
Ανάμεσα στους
φορολογούμενους που φορολογήθηκαν με τεκμαρτά εισοδήματα, η
πλειονότητα ήταν μισθωτοί και συνταξιούχοι:
478.345 μισθωτοί με
τεκμαρτό εισόδημα 1,16 δισ. ευρώ
376.162
συνταξιούχοι με τεκμαρτό εισόδημα 1,07 δισ. ευρώ
294.532
εισοδηματίες με τεκμαρτό εισόδημα 1,45 δισ. ευρώ
72.715
επιχειρηματίες με τεκμαρτό εισόδημα 253,85 εκατ. ευρώ
66.284 αγρότες με
τεκμαρτό εισόδημα 241,31 εκατ. ευρώ
|
|
|
|
|
|
|
|

Το κόμμα του Αντώνη Σαμαρά
Όπως τώρα έγραφε ο
Βηματοδότης …. «ΟΑντώνης Σαμαράς θα παρεμβαίνει όταν κρίνει
ότι είναι για το καλό του τόπου» λένε συνομιλητές του πρώην
Πρωθυπουργού, απαντώντας στο ερώτημα εάν ο ανεξάρτητος
σήμερα βουλευτής προτίθεται να κάνει κόμμα. Το γεγονός ότι
δεν διαψεύδεται η πληροφορία που κυκλοφορεί από τις αρχές
του χρόνου στην Βουλή, είναι μάλλον δηλωτική των προθέσεων
του πρώην Πρωθυπουργού. Όμως, έψαξα το θέμα αρκετά μετά το
άρθρο του στα Νέα το περασμένο Σάββατο, όπου ευθέως
επιτέθηκε στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, και έμαθα ότι
έχει κάνει έναν κάποιο κύκλο επαφών με πρώην βουλευτές της
ΝΔ. Αρκετοί τον προτρέπουν μάλιστα να βγει μπροστά. Και όπως
μου είπε καλή πηγή, «από Σεπτέμβριο τα νεώτερα».
***
Η χολή Ντόρας κατά
Σαμαρά
«Το δις εξαμαρτείν
ουκ ανδρός σοφού. Όταν η ιστορία επαναλαμβάνεται,
επαναλαμβάνεται ως φάρσα» είπε μιλώντας στο MEGA η Ντόρα
Μπακογιάννη, υποστηρίζοντας ότι στόχος του Αντώνη Σαμαρά
είναι να ρίξει την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Δεν είναι η πρώτη
φορά που η πρώην υπουργός βάλλει κατά του Αντ. Σαμαρά, με
τον οποίο, οι σχέσεις της ποτέ δεν εξομαλύνθηκαν. Κανείς δεν
ξεχνάει την σύγκρουση του 2009, για την προεδρία της ΝΔ και
βέβαια η Ντ. Μπακογιάννη δεν ξεχνάει και την διαγραφή της,
το Μάιο του 2010 όταν και ψήφισε το πρώτο μνημόνιο. Πάντως
μου έλεγαν πολιτικοί της φίλοι πικρόχολα: «Ο Σαμαράς έκανε
παρόμοια κίνηση το 1992 με την Πολιτική Άνοιξη που δεν
στέριωσε. Σήμερα είναι 33 χρόνια μεγαλύτερος».
Προσωπικά πάντως με αυτό το τελευταίο αναφορικά με την
ηλικία του κ. Σαμαρά και τα όποια σχέδια για ίδρυση κόμματος
θα μείνουμε.
|
|
|
|
|
|