|
00:01 - 29/04/25
|
|
|
|
|
|

|
|
Ελληνική Οικονομία – ΑΕΠ
Σημαντικές
περιφερειακές ανισότητες εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τη
διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας, αποτελώντας μια διαρκή
πρόκληση για τη διαμόρφωση αποτελεσματικής κυβερνητικής
πολιτικής. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του ΙΟΒΕ, σχεδόν το
ήμισυ του εθνικού ΑΕΠ παράγεται στην περιφέρεια της Αττικής,
ενώ σε συνδυασμό με την Κεντρική Μακεδονία, οι δύο αυτές
περιοχές συνεισφέρουν συνολικά το 62,5% του εθνικού
εισοδήματος.
Το ΙΟΒΕ επισημαίνει
ότι οι ελληνικές περιφέρειες εμφανίζουν σημαντικές
διαφοροποιήσεις σε βασικούς αναπτυξιακούς τομείς. Στο
δημογραφικό πεδίο, καταγράφεται μια καθολική τάση
πληθυσμιακής μείωσης και γήρανσης, με όλες σχεδόν τις
περιφέρειες να παρουσιάζουν φυσικό ισοζύγιο αρνητικό —δηλαδή
περισσότερους θανάτους από γεννήσεις. Σε κάποιες περιοχές,
όπως τα νησιά του Αιγαίου, η αρνητική αυτή πορεία
μετριάζεται από θετικά μεταναστευτικά ισοζύγια.
Στο οικονομικό
επίπεδο, η υπεροχή της Αττικής παραμένει αδιαμφισβήτητη,
καθώς συγκεντρώνει σχεδόν το 50% της συνολικής παραγωγής ΑΕΠ
της χώρας. Παράλληλα, καταγράφονται έντονες αποκλίσεις στους
ρυθμούς ανάκαμψης μεταξύ των υπολοίπων περιφερειών, με
αποτέλεσμα την εδραίωση κοινωνικών και οικονομικών
ανισοτήτων, ιδιαίτερα στους τομείς της υγείας, της
κοινωνικής πρόνοιας και των εισοδημάτων. Οι μεγάλες αστικές
και τουριστικές περιοχές εξακολουθούν να διατηρούν σημαντικό
πλεονέκτημα έναντι των υπόλοιπων περιοχών.
Αναφορικά με την
αγορά εργασίας, ενώ παρατηρείται γενικότερη υποχώρηση του
ποσοστού ανεργίας, οι γεωγραφικές ανισότητες είναι ακόμα
έντονες. Η αυτοαπασχόληση συνεχίζει να διατηρείται σε υψηλά
επίπεδα, ειδικά στις περιοχές εκτός μεγάλων αστικών κέντρων.
Για την άρση των
ανισοτήτων αυτών, το ΙΟΒΕ υπογραμμίζει την ανάγκη για μια
ολιστική στρατηγική ανάπτυξης, η οποία θα επικεντρώνεται
στην ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων, στην αναβάθμιση
των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και στην προώθηση
της καινοτομίας. Παράλληλα, θεωρείται κρίσιμη η ενδυνάμωση
των κοινωνικών πολιτικών, με προτεραιότητα στην υγεία, την
εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη. Ο τουριστικός κλάδος,
βασικός μοχλός ανάπτυξης, θα πρέπει να στηριχθεί σε
στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης, με σεβασμό στο περιβάλλον
και με αναβάθμιση των υποδομών.
Η συστηματική
παρακολούθηση των κρίσιμων δεικτών και η ευέλικτη προσαρμογή
των πολιτικών στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε περιφέρειας
αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη πιο
ισόρροπης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης.
Περιθώρια για
Σύγκλιση
Στα βασικά
συμπεράσματα της ανάλυσης, το ΙΟΒΕ τονίζει ότι:
Παρά τις
υφιστάμενες ανισότητες, διαφαίνονται περιθώρια για βελτίωση
και σύγκλιση μεταξύ των ελληνικών περιφερειών σε αρκετούς
τομείς.
Η δημογραφική
συρρίκνωση και η γήρανση του πληθυσμού αποτελούν μείζονα
εθνική πρόκληση, με επιπτώσεις στην αναπτυξιακή δυναμική των
περιοχών. Αν και η φυσική μείωση καταγράφεται και στις 13
περιφέρειες, το θετικό μεταναστευτικό ισοζύγιο σε 10
περιφέρειες περιορίζει την έκταση του προβλήματος.
Η οικονομική
δραστηριότητα παραμένει έντονα συγκεντρωμένη στην Αττική, η
οποία παρουσιάζει και το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Ο
ρυθμός ανάκαμψης των επενδύσεων και της πιστωτικής επέκτασης
ποικίλει σημαντικά μεταξύ των περιφερειών.
Στον τομέα της
απασχόλησης, παρατηρείται γενική μετατόπιση προς τον
τριτογενή τομέα, ενώ το ποσοστό στον πρωτογενή τομέα
υποχωρεί ή μένει στάσιμο —πλην του Βορείου Αιγαίου. Ενίσχυση
του δευτερογενούς τομέα παρατηρείται μόνο σε Πελοπόννησο και
Στερεά Ελλάδα.
Η ανάγκη για
περιφερειακή σύγκλιση σε βασικούς οικονομικούς και
κοινωνικούς δείκτες παραμένει επιτακτική, με τις περιφέρειες
γύρω από τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα και τη νησιωτική
Ελλάδα να επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις.
Οι κοινωνικές
ανισότητες —εισοδηματικές και σε τομείς όπως η υγεία και η
κοινωνική προστασία— συνεχίζουν να αποκλίνουν από τον μέσο
ευρωπαϊκό όρο.
Τα ιδιαίτερα
γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά των περιφερειών απαιτούν
εξειδικευμένες περιβαλλοντικές και χωροταξικές πολιτικές.
Οικονομική
Δραστηριότητα και Επιχειρηματικότητα
Η ανάλυση του ΙΟΒΕ
επιβεβαιώνει ότι η ελληνική οικονομική δραστηριότητα
συγκεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά σε δύο αστικά κέντρα —την
Αττική και τη Θεσσαλονίκη— με την Αττική να καταλαμβάνει
κυρίαρχη θέση: παράγει σχεδόν το 50% του ΑΕΠ, απορροφά πάνω
από το ένα τρίτο των επενδύσεων και συμμετέχει με πάνω από
το 50% στις εξαγωγές.
Παρόλο που οι
αποκλίσεις στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεταξύ των περιφερειών
παραμένουν μεγάλες, διαπιστώνεται δυναμική ανάπτυξης σε
αρκετές περιοχές, όπως το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και τα Ιόνια
Νησιά.
Η αύξηση των πάγιων
επενδύσεων —κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα και την Ήπειρο—
αποτελεί θετικό στοιχείο, ωστόσο, το επενδυτικό κενό σε
σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο παραμένει σημαντικό.
Η ενίσχυση
παραγωγικών επενδύσεων, η προώθηση της επιχειρηματικότητας
σε εξωστρεφείς κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας και η
στροφή σε καινοτόμα παραγωγικά μοντέλα αποτελούν στρατηγικές
προτεραιότητες για τη χώρα. Ενθαρρυντικό στοιχείο αποτελεί η
αύξηση της απασχόλησης σε τομείς Έρευνας και Ανάπτυξης κατά
την περίοδο 2019–2021, τάση σύμφωνη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Δημογραφικές Τάσεις
Η πληθυσμιακή
συρρίκνωση και η γήρανση του πληθυσμού αναδεικνύονται ως δύο
από τις πιο σοβαρές απειλές για τη μελλοντική βιωσιμότητα
της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Το φυσικό ισοζύγιο
είναι αρνητικό σε όλες τις περιφέρειες, ενώ η αύξηση της
μέσης ηλικίας των μητέρων επιτείνει το πρόβλημα.
Παρότι το θετικό
μεταναστευτικό ισοζύγιο σε κάποιες περιοχές, όπως η Κρήτη,
συμβάλλει προσωρινά στη συγκράτηση της μείωσης, δεν επαρκεί
για την αναστροφή της συνολικής αρνητικής τάσης.
Η μείωση του
εργατικού δυναμικού, η πίεση στα συστήματα κοινωνικής
ασφάλισης και υγείας και η μείωση της καταναλωτικής βάσης
αποτελούν μερικές από τις άμεσες συνέπειες του δημογραφικού
προβλήματος.
Χρηματοπιστωτικός
Τομέας
Η περιφερειακή
ανάλυση του χρηματοπιστωτικού τομέα δείχνει έντονες
διαφοροποιήσεις, με την Κρήτη, την Αττική, το Νότιο Αιγαίο,
τα Ιόνια Νησιά και την Ήπειρο να παρουσιάζουν καλύτερους
δείκτες καταθέσεων και πιστωτικής επέκτασης.
Αντίθετα,
περιφέρειες όπως η Δυτική Πελοπόννησος, το Βόρειο Αιγαίο και
η Δυτική Ελλάδα εμφανίζουν χαμηλότερες επιδόσεις. Σημαντικά
βήματα σύγκλισης σημειώθηκαν το 2023 σε περιοχές όπως η
Δυτική Μακεδονία και η Θεσσαλία.
Αγορά Εργασίας
Παρά τη μείωση της
ανεργίας το 2023 σε 11 από τις 13 περιφέρειες, σημαντικές
ανισότητες επιμένουν. Στα Ιόνια Νησιά και την Ήπειρο, το
ποσοστό ανεργίας αυξήθηκε, αναδεικνύοντας την ανάγκη για
στοχευμένες πολιτικές στήριξης.

|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Αγορά ακινήτων – στεγαστικά δάνεια
Η βαριά σκιά της
οικονομικής κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας συνεχίζει να
επηρεάζει τις αποφάσεις των ελληνικών νοικοκυριών ως προς τη
λήψη τραπεζικού δανεισμού για αγορά κατοικίας. Σε συνδυασμό
με την άνοδο των επιτοκίων, ένας σημαντικός αριθμός
υποψηφίων δανειοληπτών αποθαρρύνεται από το να προσφύγει σε
τραπεζική χρηματοδότηση.
Αυτή η τάση
καταγράφεται στη μελέτη της Alpha Bank για το στεγαστικό
πρόβλημα στην Ελλάδα, η οποία επισημαίνει ότι τα υψηλά
επιτόκια και ο φόβος ανάληψης ρίσκου αποτελούν τους βασικούς
αποτρεπτικούς παράγοντες. Συγκεκριμένα, ένας στους δύο
ερωτηθέντες επικαλείται το υψηλό κόστος δανεισμού, ενώ το
41% αναφέρει τον φόβο κινδύνου, ο οποίος συνδέεται με
ενδεχόμενα απρόβλεπτα γεγονότα, όπως απώλεια εργασίας ή
αύξηση επιτοκίων, που θα μπορούσαν να πλήξουν τη δυνατότητα
αποπληρωμής.
Η Alpha Bank
υπογραμμίζει ότι αυτές οι ανησυχίες έχουν εδραιωθεί στη
συλλογική μνήμη, ιδίως μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του
2008 και τη μετέπειτα ελληνική κρίση χρέους, δημιουργώντας
ένα μόνιμο αίσθημα επιφυλακτικότητας.
Παρά ταύτα, το
ενδιαφέρον για το πρόγραμμα «Σπίτι μου» παραμένει υψηλό,
χάρη στο σημαντικό όφελος της επιδότησης του 50% του
επιτοκίου. Το τελικό επιτόκιο για το «Σπίτι μου II», που
υπολογίζεται με βάση το euribor συν ένα περιθώριο 1,5%–1,7%,
διαμορφώνεται σήμερα κοντά στο 2% — σημαντικά χαμηλότερο από
το μέσο κυμαινόμενο επιτόκιο των στεγαστικών δανείων στην
Ελλάδα (3,56%) και κάτω από το μέσο ευρωπαϊκό (4%).
Ωστόσο, το
κυμαινόμενο επιτόκιο δεν προσφέρει σταθερότητα σε βάθος
χρόνου 20–30 ετών. Παρά τη σημερινή πτωτική τάση του
euribor, η αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει τη διεθνή οικονομία
καθιστά αβέβαιη την πορεία του σε βάθος δεκαετιών. Για
παράδειγμα, για δάνειο 100.000 ευρώ, με επιτόκιο 2%, η δόση
ανέρχεται στα 371 ευρώ και η συνολική αποπληρωμή φτάνει τα
133.423 ευρώ σε 30 χρόνια. Αν το επιτόκιο αυξηθεί στο 4%, η
μηνιαία δόση ανεβαίνει στα 484,4 ευρώ και η συνολική
επιβάρυνση φτάνει τα 174.369 ευρώ, δηλαδή κατά περίπου
40.000 ευρώ υψηλότερα.
Τα τραπεζικά
στελέχη υπενθυμίζουν ότι η αγορά κατοικίας με δανεισμό είναι
μακροχρόνια δέσμευση και όχι βραχυπρόθεσμη απόφαση,
προκρίνοντας σταθερά επιτόκια για όσους επιθυμούν
προβλεψιμότητα στο κόστος αποπληρωμής. Σύμφωνα με στοιχεία
της ΕΚΤ, τα σταθερά επιτόκια άνω των 10 ετών στην Ελλάδα
ανέρχονται κατά μέσο όρο στο 3,87%, έναντι 3,09% στην
Ευρωζώνη, με τάση σύγκλισης.
Παρά τους φόβους, η
απόκτηση κατοικίας μέσω στεγαστικού δανείου θεωρείται
οικονομικά συμφέρουσα σε σχέση με την ενοικίαση, αφού το 52%
των ενοικιαστών δαπανά πάνω από το 30% του εισοδήματός του
για στέγαση, έναντι 42% των δανειοληπτών. Έτσι, η επιλογή
αγοράς κατοικίας, αν και φέρει ρίσκο, αποτελεί μια ελκυστική
εναλλακτική έναντι της διαρκούς αβεβαιότητας της μίσθωσης.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
ΗΠΑ – Δημοσιονομικά Ελλείμματα
Στο GFF έχουμε πει
τη βασική μας άποψη από την πρώτη στιγμή. Πως τα προβλήματα
της αμερικανικής οικονομίας είναι πάρα πολύ μεγάλα. Και πως
δεν είναι το θέμα αν… Αλλά το πότε θα βγουν για τα καλά στο
τραπέζι αυτά. Και πως η Αμερική θα πρέπει πρώτα από όλα να
ασχοληθεί με τα μεγάλα δημοσιονομικά ελλείματα. Να
αντιμετωπίσει τα ελλείμματα και σε δεύτερο χρόνο να
ασχοληθεί με τα εμπορικά ελλείμματα και το χρέος, όσο και αν
τα 3 μεγάλα προβλήματα φυσικά και συνδέονται.
Στη βάση λοιπόν
αυτών που πιστεύουμε βρήκαμε τα όσα αναφέρονται παρακάτω
πολύ ανησυχητικά, μην έχοντας καμία εμπιστοσύνη στην
κυβέρνηση Trump να αντιμετωπίσει τα μεγάλα οικονομικά
προβλήματα της μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο,
ενδεχομένως μεγαλώνοντας το πρόβλημα που αργά ή γρήγορα θα
βγει στο τραπέζι για τα καλά.
----------------------
Σοβαρές αναταράξεις
προκαλεί στο εσωτερικό της ομοσπονδιακής διοίκησης των ΗΠΑ
το σχέδιο περικοπών “DOGE” (Department of Government
Efficiency), το οποίο προωθεί η κυβέρνηση Τραμπ υπό την
καθοδήγηση του Έλον Μασκ.
Αν και
παρουσιάζεται ως μία πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού και
περιστολής σπατάλης, πληθαίνουν οι αναφορές για παράλυση
κρατικών υπηρεσιών, καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση πολιτών
και αποψίλωση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Την ίδια ώρα, ενώ ο
Μασκ αρχικά υποσχόταν περικοπές 2 τρισ. δολ., στην πορεία
μείωσε τον στόχο σε 1 τρισ. και στη συνέχεια σε 150 δισ.,
αλλά φαίνεται ότι οι δαπάνες που έχει στην πραγματικότητα
περικόψει μετρώνται σε λίγα δισεκατομμύρια.
Στη Διοίκηση
Κοινωνικής Ασφάλισης (SSA), οι μαζικές απολύσεις και τα
προγράμματα εθελούσιας εξόδου αντικαθίστανται από
μετακινήσεις υψηλόβαθμων στελεχών που, ωστόσο, δεν διαθέτουν
τις απαραίτητες δεξιότητες για την επεξεργασία αιτήσεων
αναπηρικών ή συνταξιοδοτικών παροχών. Αποτέλεσμα: αυξημένοι
χρόνοι αναμονής για χιλιάδες πολίτες.
Παρόμοιες
δυσλειτουργίες καταγράφονται και στην Εφορία (IRS), όπου η
εντολή επιστροφής στα γραφεία είχε ως αποτέλεσμα την
αποδιοργάνωση των ψηφιακών υποδομών, με υπαλλήλους να
καταφεύγουν σε προσωπικά hotspots εν μέσω περιόδου αιχμής
για τις φορολογικές δηλώσεις.
Όπως
αποκαλύπτει έρευνα του πρακτορείου Reuters, σε τουλάχιστον
20 περιπτώσεις διαπιστώθηκε το αντίθετο από τον στόχο της
εξοικονόμησης: αυξημένα κόστη, αγκυλώσεις στη λήψη
αποφάσεων, καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση,
υπερεξειδικευμένοι δημόσιοι υπάλληλοι σε ρόλους χαμηλής
εξειδίκευσης και αποχώρηση επιστημονικού προσωπικού.
Η Τζέσικα Ριντλ,
αναλύτρια του συντηρητικού think tank Manhattan Institute,
εκτιμά ότι οι πραγματικές εξοικονομήσεις του σχεδίου DOGE
δεν ξεπερνούν τα 5 δισ. δολάρια, ποσό που ενδέχεται να
αποδειχθεί μικρότερο από το τελικό κόστος της
αναδιοργάνωσης.
Παρά τους
ισχυρισμούς για εξοικονόμηση 160 δισ. δολαρίων, η ιστοσελίδα
του DOGE βρίθει λαθών και διορθώσεων, ενώ συγκεκριμένα
παραδείγματα παραμένουν ανεπαρκώς τεκμηριωμένα. Η κυβέρνηση
επικαλείται την αποκάλυψη απάτης ύψους άνω των 630 εκατ.
δολαρίων σε δάνεια προς άτομα ηλικίας κάτω των 11 ή άνω των
115 ετών, καθώς και περιστολές κόστους στο EPA και το
Υπουργείο Εργασίας. Ωστόσο, το Reuters δεν κατόρθωσε να
επιβεβαιώσει ανεξάρτητα αυτά τα στοιχεία.
Η προσπάθεια
μείωσης των δαπανών έχει οδηγήσει και στην ακύρωση
περίπου 500.000 κυβερνητικών πιστωτικών καρτών, ενώ σε
πολλές περιπτώσεις εφαρμόζεται όριο μόλις 1 δολαρίου. Σε ένα
παράδειγμα, επιστήμονας του Εθνικού Ινστιτούτου για την
Ασφάλεια στην Εργασία χρειάστηκε έναν μήνα για να εγκριθεί
αγορά ξηρού πάγου αξίας 200 δολαρίων – τελικά πληρώθηκε από
συνάδελφο άλλης περιοχής, με επιπλέον κόστος μεταφοράς 100
δολαρίων.
Σε εργαστήριο του
CDC στο Σινσινάτι, εξοπλισμός αξίας μισού εκατομμυρίου
δολαρίων παραμένει αδρανής λόγω αδυναμίας εκπαίδευσης των
χρηστών, εξαιτίας της απαγόρευσης επικοινωνίας με
εξωτερικούς προμηθευτές.
Ταυτόχρονα, η SSA
είδε το δίκτυό της να καταρρέει 10 φορές σε διάστημα
τεσσάρων ημερών τον Μάρτιο, λόγω μαζικών αποχωρήσεων του IT
προσωπικού. Ο ίδιος ο Μασκ παραδέχθηκε πως τα συστήματα
"καταρρέουν" αλλά υποστήριξε ότι "τα διορθώνουμε".
Ιδιαίτερα ορατές
είναι οι επιπτώσεις στον τομέα της διεθνούς βοήθειας.
Το USAID έχει σχεδόν διαλυθεί, με πάνω από το 80% των
προγραμμάτων ανθρωπιστικής βοήθειας να ακυρώνονται και όλα
τα γραφεία του εξωτερικού να κλείνουν έως τον Σεπτέμβριο.
Στο εσωτερικό, 260.000 δημόσιοι υπάλληλοι έχουν απολυθεί,
παραιτηθεί ή βγει σε πρόωρη σύνταξη.
Στο στόχαστρο
μπήκαν ακόμα και υπηρεσίες με αποστολή την καταπολέμηση της
σπατάλης, όπως οι γενικοί επιθεωρητές που απολύθηκαν κατά
δεκάδες. Η Christi Grimm, πρώην επιθεωρήτρια του Υπουργείου
Υγείας, εκτιμά ότι μόνο από τις δικές της έρευνες υπήρχε
δυνατότητα επιστροφής 14,5 δισ. δολαρίων στο δημόσιο ταμείο.
Τέλος, καταργήθηκε
και η ομάδα 18F, μία από τις ελάχιστες δομές που είχαν
αποδείξει πως μπορούσαν να εξοικονομήσουν πόρους μέσω
ψηφιακού εκσυγχρονισμού. Όπως ανέφερε πρώην μέλος της, η
ομάδα είχε εξοικονομήσει 500 εκατ. δολάρια στο Πεντάγωνο σε
τριήμερη παρέμβαση. «Η 18F έκανε ακριβώς αυτό που
ισχυρίζονται πως επιδιώκουν, αλλά όταν τη βρήκαν, τη
διέλυσαν», δήλωσε χαρακτηριστικά.
|
|
|
|
|
|
|
|

Κυβέρνηση
Στα πολιτικά τώρα.
Ενδιαφέρον το άρθρο και τα όσα έγραψε στην Ημερησία ο
έμπειρος πολιτικός ανταποκριτής Διαμαντής Σεϊτανίδης. Όπως
χαρακτηριστικά έγραψε. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται
το κυβερνητικό σχέδιο επανασύνδεσης με το μετριοπαθές και
ορθολογικό κομμάτι της κοινωνίας, μετά από ένα τραυματικό
τρίμηνο για τη Νέα Δημοκρατία, οπότε κυριάρχησε, σχεδόν
μονοθεματικά, το θέμα των Τεμπών, στον απόηχο των τεράστιων
συγκεντρώσεων του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου, και
οδήγησε στην αργή, αλλά σταθερή κυβερνητική φθορά σε όλες
τις δημοσκοπήσεις.
Βαθιά
προβληματισμένος για την επικοινωνιακή τακτική και
στρατηγική της κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος
Μητσοτάκης, επανέφερε στις τάξεις των συμβούλων του τον
γνωστό Αμερικανό Σταν Γκρίνμπεργκ, ο οποίος θεωρεί, σύμφωνα
με πληροφορίες, ότι είναι εφικτός στόχος να πιάσει το
κυβερνών κόμμα το 30% στις μετρήσεις της κοινής γνώμης πριν
το τέλος του 2025, κάτι που θα αλλάξει εντελώς την ψυχολογία
και θα δείξει ότι το 37-38% που εξασφαλίζει αυτοδυναμία για
τρίτη συνεχόμενη θητεία δεν είναι άπιαστο όνειρο.
Το νέο
επικοινωνιακό μοτίβο
Το νέο
επικοινωνιακό μοτίβο της κυβέρνησης είναι η επικοινωνία κάθε
είδησης που μπορεί να εκληφθεί ως βελτίωση της θέσης του
πολίτη ή και της κοινωνίας συνολικά. «Δεν χρειάζεται
καθημερινά να δείχνουμε ότι γίνεται ‘επανάσταση’ με το
κυβερνητικό έργο. Μεγαλοστομίες προς τους πολίτες που
στοχεύουμε, δεν έχουν θέση», λέει στην «Η» σημαίνον
κυβερνητικό στέλεχος.
Σε αυτό το πλαίσιο
ετοιμάστηκαν εν κρυπτώ και παραβύστω οι εξαγγελίες του
Κυριάκου Μητσοτάκη την Τρίτη του Πάσχα για
τους ενοικιαστές και τους χαμηλοσυνταξιούχους, αλλά και για
την προσθήκη 500 εκατ. ευρώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων
Επενδύσεων προκειμένου να ξεκολλήσουν μικρομεσαία έργα που
καθυστερούν λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης.
Παράλληλα, ο κ.
Μητσοτάκης έκανε απολύτως σαφές ότι ο ίδιος θα ηγηθεί της
προσπάθειας επανεκλογής της Νέας Δημοκρατίας στην κυβέρνηση,
προκειμένου να «παγώσει» τα σενάρια μετακόμισής του στις
Βρυξέλλες σε υψηλή ευρωπαϊκή θέση (με το τέλος της θητείας
του Αντόνιο Κόστα), κυρίως όμως να ανακόψει τις κινήσεις
δελφίνων και επίδοξων διαδόχων του που θα δημιουργούσαν, αν
συνεχίζονταν, μια εικόνα αποδρομής της κυβέρνησης με
καταστροφικά για τη Νέα Δημοκρατία αποτελέσματα.
Κι αφού σταμάτησε
τη φθορά της κυβέρνησης και έβαλε φρένο στις φυγόκεντρες
δυνάμεις που είχαν αρχίσει να κινούνται για τη διαδοχή του,
ο Κυριάκος Μητσοτάκης επικεντρώνεται στην προσπάθεια
επίτευξης του σχεδίου «κωδικός 30», δηλαδή ως τα τέλη του
2025 η Νέα Δημοκρατία να καταγράφει ποσοστό άνω του 30% στις
δημοσκοπήσεις.
Οι δύο άξονες για
την επίτευξη του στόχου
Δυο είναι οι κύριοι
άξονες πάνω στους οποίους θα στηριχθεί αυτή η
επιδίωξη: Πρώτος, οι συχνές, πλέον, επισκέψεις του ίδιου του
πρωθυπουργού σε εκλογικές περιφέρειες που ενδιαφέρουν τη Νέα
Δημοκρατία με βάση τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των
δημοσκοπήσεων και την πολιτική ανάλυση των εκλογικών της
επιδόσεων στις τελευταίες 3 εκλογικές αναμετρήσεις.
Ο πρόεδρος της Νέας
Δημοκρατίας εξακολουθεί να θεωρείται asset για την κυβέρνηση
και προτίθεται να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δεξιότητές του
ως campaigner από τώρα έως και την ημέρα των επόμενων
βουλευτικών εκλογών.
Δεύτερον, η συνέχιση της εκστρατείας «επιστρέφουμε το
πλεόνασμα των κρατικών ταμείων που προκύπτει από τη δική μας
οικονομική πολιτική, στους πολίτες».
Επόμενο μεγάλο
στοίχημα είναι οι εξαγγελίες που θα κάνει στη Διεθνή Έκθεση
Θεσσαλονίκης τον προσεχή Σεπτέμβριο. Παρά το ότι οι σχετικές
προετοιμασίες κρατούνται μυστικές, ωστόσο φαίνεται ότι
ετοιμάζεται κάτι μεγάλο ως παροχή, ίσως μια γενναία μείωση
του ΕΝΦΙΑ ή του ΦΠΑ ή άλλου φόρου που αποδεδειγμένα
επιβαρύνει το πορτοφόλι των πολιτών.
Ως τότε θα
συνεχίζεται η στρατηγική Γκρίνμπεργκ, δηλαδή διαρκής
ανάδειξη των θετικών επιπτώσεων της κυβερνητικής πολιτικής
στους πολίτες, κι όσο τα ποσοστά στις δημοσκοπήσεις θα
ανεβαίνουν, τόσο η πολιτική αυτή θα ενδυναμώνεται. Σε
διαφορετική περίπτωση, θα επανεξετάζεται.
Το βέβαιο είναι ότι
η αισιοδοξία έχει επανέλθει στις τάξεις της κυβέρνησης,
ωστόσο στην πολιτική, ουδέν μονιμότερον του προσωρινού…
|
|
|
|
|
|