|
|
|
"Μας
ακούνε..." |
|
Λίγο πολύ τα έχουμε ξαναγράψει
τελευταία …. Υπάρχει κάτι που
πραγματικά μας έχει κάνει εντύπωση.
Πως όλο και λιγότεροι επενδυτές
ασχολούνται με τις τραπεζικές
μετοχές. Έχουμε εδώ και καιρό γράψει
πως το γεγονός πως δεν ασχολούνται
και μάλιστα κάποιοι μειώνουνε
σταδιακά θέση είναι κάτι που
προσωπικά το θεωρούμε ένα πολύ καλό
νέο, με την αγορά να συνηθίζει να
κάνει το αντίθετο …. Παρακολουθούμε
λοιπόν καθημερινά Blog,
forum και
φυσικά μιλάμε με αρκετούς επενδυτές.
Και όπως σας είπαμε, βλέπουμε πως το
ενδιαφέρον για τραπεζικές μετοχές
βρίσκεται στο χαμηλότερο ίσως
επίπεδο των τελευταίων ετών. Και
όπως είπαμε είναι κάτι που μας έχει
κάνει εντύπωση ….. |
|
|
|
Μην μας ρωτήσετε αν
κάνουνε σωστά οι επενδυτές που δεν
ασχολούνται με τις τραπεζικές
μετοχές .. Η απάντηση είναι όχι ….
Για χρόνια είμασταν αρνητικοί για
τις τραπεζικές μετοχές, σε βαθμό
εμμονής, στα χρόνια κυρίως των
ανακεφαλαιοποιήσεων. Ωστόσο εδώ και
περίπου 2 χρόνια λέμε και ξανά λέμε
πως οι τράπεζες βρίσκονται σε μια
νέα εποχή, ανάμεσα σε άλλα με
επιστροφή στα μερίσματα. Ξεκάθαρα θα
πούμε πως είναι λάθος οι επενδυτές
να μην έχουνε στα χαρτοφυλάκια τους
τραπεζικές μετοχές …. Δε λέμε να τα
έχουνε όλα στις τραπεζικές μετοχές …
Αλλά σίγουρα απαιτείται μια
σημαντική θέση …. |
|
|
|
Ξέρουμε πως οι
τραπεζικές μετοχές έχουνε καταγράψει
ένα μεγάλο ράλι από τα χαμηλά. Αλλά
αυτό ισχύει σχεδόν για όλες τις
εισηγμένες και ειδικά τις καλές.
Θεωρούμε πως είναι λάθος κανείς να
μένει σε αυτό. Σίγουρα πρέπει κανείς
να λαμβάνει κανείς υπόψη την πορεία
μιας μετοχής. Εννοείται πως έχει
μεγάλη σημασία. Ωστόσο κατά την
άποψη μας, άλλο είναι που μετράει.
Αν και κατά πόσο στην τρέχουσα τιμή
μια μετοχή, με βάση συγκεκριμένα
κριτήρια, είναι φτηνή. Και ναι μεν
τα θέματα αποτίμησης μιας εισηγμένες
σηκώνουνε μεγάλη συζήτηση … Αλλά
αντικειμενικά, οι τραπεζικές μετοχές
παραμένουνε φτηνές και θεωρούμε ότι
οι περισσότερες πιθανότητες είναι
και τη φετινή χρονιά να
υπέρ-αποδώσουνε, όπως ήδη κάνουνε τα
τελευταία 2 χρόνια. |
|
|
|
Πολλές φορές έχουμε
πει πως τα ΕΛΠΕ είναι σχετικά μια
φτηνή εισηγμένη … Και χαιρόμαστε που
έχουνε ξυπνήσει τελευταία …. Μάλιστα
με μια σημαντική βελτίωση της
διαγραμματικής εικόνας ….. Ποιο
λοιπόν πιστεύουμε πως είναι το
βασικό πρόβλημα που υπό-αποδίδουνε
…. Είναι σε ένα κλάδο που διεθνώς
βρίσκεται σε αζήτητα, με τους ξένους
επενδυτές να ακούνε διυλιστήρια και
ορυκτά καύσιμα και να τρέχουνε
μακριά …. Χαρακτηριστικό είναι αυτό
που έγινε στο τελευταίο
placement των ΕΛΠΕ,
που αποδεδειγμένα το ενδιαφέρον
ήτανε πολύ μικρότερο από όλα τα άλλα
placement
έχουμε δει τον τελευταίο καιρό σε
άλλες ελληνικές εισηγμένες .....
Πιστεύουμε λοιπόν πως τα ΕΛΠΕ είναι
μια φτηνή εισηγμένη, αλλά ο κλάδος
είναι ένα πρόβλημα και αυτό φαίνεται
στις πολύ φτωχές αποδόσεις των
τελευταίων ετών….. Ακόμη και στη ΜΟΗ
που τα πηγαίνει σημαντικά υψηλότερα
και δικαιολογεί υψηλότερες
αποδόσεις. Αν κανείς γυρίσει το
χρόνο πίσω μερικά χρόνια, θα
διαπιστώνει τελικά πως και αυτή η
μετοχή υπό-αποδίδει της αγοράς, όσο
και αν τα πηγαίνει καλύτερα σε σχέση
με τη μετοχή των ΕΛΠΕ. |
|
|
|
Θέλετε ένα
χαρακτηριστικό δημοσίευμα σχετικά με
τα παραπάνω και τις διεθνείς τάσεις.
Χαρακτηριστικά τα όσα έγραφε το
Reuters σε
ένα πρόσφατο δημοσίευμα του. Αβέβαιο
προβλέπεται το μέλλον των
αμερικανικών διυλιστηρίων, καθώς η
ενεργειακή μετάβαση και η
απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα
θέτει υπό αμφισβήτηση την
μακροπρόθεσμη αξία των γερασμένων
εγκαταστάσεών τους.
Όπως αναφέρει το
Reuters, η αποτίμηση των
διυλιστηρίων μειώθηκε κατά το ένα
τρίτο την περίοδο της παγκόσμιας
χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008,
και ουδέποτε ανέκαμψε. Το μειωμένο
ενδιαφέρον αντανακλάται και στην
εικόνα των συγχωνεύσεων και εξαγορών
στον εν λόγω τομέα: Καμία συμφωνία
δεν έχει πραγματοποιηθεί στον εν
λόγω κλάδο από τον Ιούνιο του 2023,
όταν η Par Pacific εξαγόρασε
εγκατάσταση της Exxon Mobil. Και η
συμφωνία αυτή όμως ήρθε μετά από
πολυετείς προσπάθειες της μεγάλης
πετρελαϊκής εταιρείας να πουλήσει
την εγκατάσταση και έκλεισε στο
χαμηλότερο άκρο του εύρους των 300
έως 600 εκατομμυρίων δολαρίων που
ανέμεναν οι ειδικοί του κλάδου.
Στα αζήτητα
Άλλες εταιρείες δεν
έχουν σταθεί το ίδιο τυχερές: Η
Delta Air Lines έχει επιχειρήσει
επανειλημμένα να πουλήσει το
διυλιστήριό της, Trainer, στην
Πενσυλβάνια, ηλικίας σχεδόν 100 ετών
και δυναμικότητας 190.000 ημερησίως.
Η προσπάθεια πώλησης ξεκίνησε το
2018, και ακόμα δεν έχει ευοδωθεί.
Η Phillips 66, η
τρίτη μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία
διύλισης των ΗΠΑ, επιδιώκει ένα
πρόγραμμα εκποίησης ύψους 3
δισεκατομμυρίων δολαρίων που
πιθανότατα θα περιλαμβάνει ορισμένα
από τα μικρότερα διυλιστήριά της.
Η Citgo που ανήκει
στη Βενεζουέλα προσπαθεί να πουλήσει
τρία διυλιστήρια σε Τέξας, Λουιζιάνα
και Ιλινόις, στο πλαίσιο διευθέτησης
χωρών του Καράκας.
Η κορυφαία
αμερικανική εταιρεία διύλισης, η
Marathon, έχει ανακοινώσει ότι δεν
ενδιαφέρεται για αυτές τις μονάδες,
ενώ η ανταγωνίστρια της PBF Energy
αυτή την εβδομάδα ανέφερε ότι δεν
σχεδιάζει καμία συμφωνία στο εγγύς
μέλλον.
Οι ΗΠΑ αποτελούν την
κορυφαία αγορά βενζίνης παγκοσμίως
και τα διυλιστήρια τους
προσανατολίζονται κυρίως στην
παραγωγή καυσίμων κίνησης. Η
κατανάλωση βενζίνης, ωστόσο,
πιθανότατα κορυφώθηκε το 2018 σε
πάνω από 9,3 εκατομμύρια βαρέλια
ημερησίως και αναμένεται να μειωθεί
από το επόμενο έτος και μετά,
σύμφωνα με κυβερνητικές προβλέψεις.
Νέες αντιξοότητες
Εξάλλου τα
διυλιστήρια αναμένεται να βρεθούν
αντιμέτωπα με νέες αντιξοότητες,
λόγω της υιοθέτησης των ηλεκτρικών
οχημάτων και των πολιτικών που
αποσκοπούν στη σταδιακή κατάργηση
των ορυκτών καυσίμων.
Σημειώνεται ότι οι
μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 60%
περίπου της παγκόσμιας ζήτησης
πετρελαίου, με τις ΗΠΑ να ευθύνονται
από μόνες τους για περίπου το 12%,
σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό
Ενέργειας. Το μερίδιο πρόκειται να
μειωθεί, καθώς ο ΔΟΕ αναμένει ότι τα
ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξαλείψουν
περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια
πετρελαίου ανά ημέρα από την
παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μέχρι το
2030.
Το αυξανόμενο κόστος
συντήρησης και ο φόρτος εργασίας για
τη διατήρηση των γηρασμένων μονάδων
σε λειτουργία αποτελούν άλλον έναν
ανασταλτικό παράγοντα για τους
πιθανούς αγοραστές διυλιστηρίων.
Για ορισμένες
επιχειρήσεις, ο λογαριασμός για την
επισκευή των γηρασμένων
εγκαταστάσεων μπορεί να είναι
τεράστιος. Η Phillips 66 δαπάνησε
786 εκατομμύρια δολάρια για
συντήρηση το 2023, σύμφωνα στοιχεία
της εταιρείας.
Το διυλιστήριο της
LyondellBasell του Χιούστον
υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί
περίπου 1 δισ. δολάρια για να
αναβαθμιστεί προκειμένου να
συνεχίσει τη λειτουργία του.
Η Shell έχει ήδη
κλείσει διυλιστήριό της στη
Λουιζιάνα, δυναμικότητας 240.000
βαρελιών ημερησίως, αφού απέτυχε να
βρει αγοραστή κατά τη διάρκεια της
πανδημίας. Άλλα επτά διυλιστήρια της
Βόρειας Αμερικής έχουν κλείσει από
το 2020. |
|
|
|
Οι
"ατάκες"
της
εβδομάδας |
|
|
|
|
|
|
|