Η
εκλογική τους ωστόσο εικόνα ή καλή πορεία
κάποιων προϊόντων δεν σημαίνει ότι η εικόνα
είναι το ίδιο καλή σε όλο τον πρωτογενή τομέα. Η
κτηνοτροφία για παράδειγμα είναι σαφές ότι
εμφανίζεται «βαθιά άρρωστη». Η αποεπένδυση που
παρατηρείται δεν έχει προηγούμενο, με βασική
αιτία την αύξηση των τιμών ζωοτροφών και
συνολικά του κόστους παραγωγής, τινάσσοντας στον
αέρα τους προϋπολογισμούς των μονάδων.
Εμβληματικά προϊόντα, κυρίως γαλακτοκομικά όπως
η φέτα ή οι περίφημες ελληνικές γραβιέρες,
ξεμένουν από πρώτη ύλη.
Το
αιγοπρόβειο γάλα γίνεται είδος προς εξαφάνιση.
Στο αγελαδινό γάλα και το μοσχαρίσιο κρέας, που
η εγχώρια κατανάλωση ούτως ή άλλως καλυπτόταν
από εισαγωγές, πλέον αυτές υποχρεωτικά
μεγαλώνουν. Εφταναν στο ένα δισεκατομμύριο πριν
από την κρίση της κτηνοτροφίας, πλέον θα
αυξηθούν πολύ παραπάνω.
Μόνο ως
«κορυφή του παγόβουνου» των προβλημάτων του
κλάδου εξελήφθη από την αγορά η κατάρρευση μέσα
στις εκλογές της εταιρείας που δημιούργησε το
πρώτο ελληνικό κρέας Black Angus και ανέπτυξε
μαζί με την κτηνοτροφική μονάδα στη Φθιώτιδα και
σημεία πώλησης και καταστήματα εστίασης στην
Αθήνα. Η Φάρμα Μπράλου δημιουργήθηκε το 2008,
δύο χρόνια πριν από την κρίση, άντεξε την
περίοδο της χρεοκοπίας, προφανώς κλυδωνίστηκε
στις καραντίνες της πανδημίας, αλλά κατέρρευσε
στη φάση της ανάκαμψης της οικονομίας. Θα έλεγε
κανείς αυτή είναι η συνήθης μοίρα της ιδιωτικής
οικονομίας. Κάποιοι τα καταφέρνουν, κάποιοι
άλλοι όχι. Σε συνδυασμό ωστόσο με τις συνεχείς
διαγραφές μήνα τον μήνα μονάδων που παραδίδουν
γάλα ή πωλούν κρέας, το μαζικό υποχρεωτικό
σφάξιμο ή τον υποσιτισμό ολόκληρων κοπαδιών,
καταλαβαίνει κανείς ότι κάτι εξαιρετικά άσχημο
που χρειάζεται την άμεση κρατική παρέμβαση
συμβαίνει στον κτηνοτροφικό τομέα.
Η
αίσθηση που υπάρχει είναι ότι ένας ολόκληρος
κλάδος έχει αφεθεί στην τύχη του. Στον «αυτόματο
πιλότο». Σχεδόν δύο χρόνια παρατηρούμε το
ξεκλήρισμά του και ουδείς παρεμβαίνει για να
ανακοπεί η τάση. Και το έλλειμμα στο εμπορικό
ισοζύγιο συνεχίζει να αυξάνεται, μαζί με την
αποδιοργάνωση της παραγωγής βάσης της χώρας..
Νίκος
Φιλιππίδης (Οικονομικός Ταχυδρόμος) |