| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Τρίτη, 18/02/2025

 

 

Ο Economist διερευνά το ερώτημα εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιστρέψει στην προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου, καθώς οι προκλήσεις στην οικονομία και η αύξηση των τιμών ενέργειας εντείνουν τη συζήτηση. Ο πρώτος σοβαρός χειμώνας εδώ και τρία χρόνια ώθησε την τιμή του φυσικού αερίου στα 58 ευρώ/MWh στις 10 Φεβρουαρίου, την υψηλότερη των τελευταίων δύο ετών. Παράλληλα, οι δασμοί που επιβάλλει ο Τραμπ προσθέτουν επιπλέον πίεση στην ευρωπαϊκή οικονομία, κάνοντας κάποιους αξιωματούχους να εξετάζουν το ενδεχόμενο επαναφοράς των ρωσικών ροών για τη μείωση των ενεργειακών δαπανών.

 

Σύμφωνα με τον Jari Stehn της Goldman Sachs, η λήξη του πολέμου θα μπορούσε να αυξήσει το ΑΕΠ της ΕΕ κατά 0,5%, κυρίως λόγω της μείωσης των τιμών του φυσικού αερίου. Επιπλέον, ορισμένοι, όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία, υποστηρίζουν ότι η επαναφορά των ρωσικών ροών θα μπορούσε να ενθαρρύνει τον Πούτιν να διαπραγματευτεί μια ειρηνευτική συμφωνία. Ο Φρίντριχ Μερτς, πιθανός μελλοντικός καγκελάριος της Γερμανίας, δήλωσε ότι προς το παρόν δεν θα υπάρξει επιστροφή στο ρωσικό αέριο, χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο στο μέλλον.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει να εξαλείψει πλήρως τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027. Προς το παρόν, η ΕΕ λαμβάνει μόλις το 1% του φυσικού αερίου της από τη Ρωσία, έναντι 45% το 2021. Η Ρωσία, από την άλλη, αντιμετωπίζει μεγάλες οικονομικές απώλειες, με τις πωλήσεις φυσικού αερίου να αντιπροσωπεύουν μόλις το 8% του προϋπολογισμού της το 2023, από 13% το 2022. Η Gazprom κατέγραψε την πρώτη της ζημία από το 1999.

Η χωρητικότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου στην ΕΕ φτάνει τα 115 bcm, περίπου το ένα τρίτο της ετήσιας κατανάλωσης των 320 bcm. Λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών και των προβλημάτων εφοδιασμού, τα αποθέματα μειώθηκαν στο 48%, έναντι 66% πέρυσι. Η αποθήκευση ενδέχεται να είναι ακόμη πιο δύσκολη το καλοκαίρι, καθώς η Ευρώπη θα χρειαστεί να αγοράσει μεγαλύτερες ποσότητες σε περίοδο αυξημένου διεθνούς ανταγωνισμού, με την επιπλέον προσφορά LNG από τις ΗΠΑ και το Κατάρ να παραμένει περιορισμένη.

Η Ουγγαρία και η Σλοβακία συνεχίζουν να λαμβάνουν ρωσικές ροές μέσω Τουρκίας, ενώ άλλες χώρες, όπως η Αυστρία, πιθανώς προμηθεύονται ρωσικό LNG μέσω Βόρειας Ευρώπης. Η επανέναρξη των ροών μέσω Ουκρανίας θα μπορούσε να μειώσει τις τιμές κατά ένα τρίτο, ενώ η τράπεζα MUFG εκτιμά ότι οι τιμές θα μπορούσαν να μειωθούν στο μισό έως το 2026 εάν αυξηθούν οι ροές.

Μια πιο ακραία επιλογή είναι η επισκευή του Nord Stream 1 και η πιθανή λειτουργία του Nord Stream 2. Ωστόσο, η Γερμανία θα πρέπει να εγκρίνει μια τέτοια κίνηση, ενώ οι ζημιές στους αγωγούς απαιτούν δαπανηρές επισκευές. Επιπλέον, η επιστροφή των ρωσικών προμηθειών θα μπορούσε να μειώσει δραματικά τις τιμές του φυσικού αερίου διεθνώς, πλήττοντας τις αμερικανικές επενδύσεις στο LNG.

Από την άλλη, μια περιορισμένη επαναφορά των ρωσικών ροών ως μέρος μιας ειρηνευτικής συμφωνίας θα μπορούσε να είναι ελκυστική για τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος πιθανώς θα επιδίωκε ένα Νόμπελ Ειρήνης. Ο Economist επισημαίνει ότι η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί από τις ισορροπίες ισχύος μεταξύ των ενδιαφερόμενων χωρών και την πίεση που θα δεχθούν οι ηγέτες τους.

Πηγή: The Economist

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum