«Στην
Ελλάδα καταγράφονται πολλές προσπάθειες για
τεχνολογία στη ναυτιλία, αλλά είναι ελάχιστες οι
εταιρείες που έχουν καταφέρει να μεγαλώσουν
αρκετά και να πουλήσουν προϊόντα πληροφορικής
στο εξωτερικό. Πώς μπορούμε να τις κάνουμε
100;».
Αυτό διερωτήθηκε,
μιλώντας πρόσφατα στην
Επιτροπή Έρευνας και
Τεχνολογίας της Βουλής,
ο ιδρυτής και διευθύνων
σύμβουλος της Signal
Group, Γιάννης Μαρτίνος,
σε συζήτηση που
διοργανώθηκε από τον
βουλευτή Χρήστο
Ταραντίλη σχετικά με τις
νεοφυείς επιχειρήσεις
του ναυτιλιακού κλάδου.
H συζήτηση εστίασε στις
δεκάδες νέες
επιχειρήσεις που έχουν
στήσει το δίκτυό τους
στην Ελλάδα και
συνδράμουν στο έργο των
εφοπλιστών και στις
ενέργειες που πρέπει να
προχωρήσουν από την
Πολιτεία, προκειμένου να
γίνει η χώρα παγκόσμιος
κόμβος ναυτιλιακής
καινοτομίας και
τεχνολογίας.
Εφοπλιστικά κεφάλαια
Ανάμεσα στα μέτρα που
πρότεινε ο κ. Μαρτίνος
για την περαιτέρω
ενίσχυση και επέκταση
του οικοσυστήματος,
είναι η επένδυση
ελληνικών ναυτιλιακών
εταιρειών σε startups
τεχνολογίας, όπως αυτές
που είναι ενταγμένες στο
«Elevate Greece».
«Μια ελληνική ναυτιλιακή
δεν μπορεί να έχει
επενδυτική δραστηριότητα
σε κάτι άλλο εκτός από
την πλοιοκτησία. Ίσως το
φίλτρο του Elevate να
μπορούσε να επιτρέψει
την επέκταση των
επενδυτικών δυνατοτήτων
των ναυτιλιακών σε
συγκεκριμένες startups
τεχνολογίας», τόνισε ο
κ. Μαρτίνος.
Ο ίδιος ανέδειξε και τον
ρόλο που πρέπει να
διαδραματίσουν τα
λιμάνια. «Οι λιμένες
είναι ο θεσμικός
παράγοντας που παίζει
τον ρόλο του οργανωτή
του οικοσυστήματος
τεχνολογίας στη ναυτιλία
διεθνώς, με παραδείγματα
το Αμβούργο, το
Ρότερνταμ και τη
Σιγκαπούρη. Αυτοί οι
λιμένες διοργανώνουν
διαγωνισμούς καινοτομίας,
διεθνή συνέδρια και
επιχειρηματικούς
επιταχυντές», ανέφερε.
Παράλληλα, ο κ. Μαρτίνος
στάθηκε, μεταξύ άλλων,
στην ανάγκη μεγαλύτερης
απλοποίησης των
γραφειοκρατικών
υποχρεώσεων μιας
startup, άμεσα
διαθέσιμης
χρηματοδότησης για
σημαντικές τεχνολογικές
καινοτομίες, φορολογικών
κινήτρων για την
προσέλκυση Ελλήνων και
μη από το εξωτερικό με
εμπειρία στην ανάπτυξη
λογισμικού, ενδυνάμωσης
του brand «Made in
Greece» για προϊόντα
τεχνολογικής καινοτομίας,
και επιβράβευσης των
εταιρειών που εξάγουν σε
συγκεκριμένες διεθνείς
αγορές.
Προφίλ των εταιρειών
Οι εφαρμογές που
αναπτύσσουν οι startups
συμβάλλουν στη μείωση
του κόστους συντήρησης
και λειτουργίας του
πλοίου, στην επίτευξη
μεγαλύτερης αξιοπιστίας
και ασφάλειας του
ταξιδιού, στη
βελτιστοποίηση της
κατανάλωσης καυσίμου και
κατ' επέκταση στη μείωση
των εκπομπών άνθρακα,
στη μείωση του χρόνου
διευθέτησης των
υπηρεσιών και στη
βελτιστοποίηση των
συναλλαγών όλων των
εμπλεκομένων στην
επιχειρησιακή λειτουργία.
Σύμφωνα με έκθεση που
δημοσίευσαν στις αρχές
του έτους οι εταιρείες
Menon Economics και DNV
Publication, η Αθήνα
καταλαμβάνει τη 15η θέση
ανάμεσα στις κορυφαίες
ναυτιλιακές πόλεις του
κόσμου για τις υπηρεσίες
που προσφέρει σε
τεχνολογικό επίπεδο.
Βελτιωμένη είναι η
αξιολόγηση που λαμβάνει
η ελληνική πρωτεύουσα
για την ψηφιοποίηση (14η
θέση) και την Έρευνα και
Ανάπτυξη (12η θέση).
Στην πλατφόρμα του
«Elevate Greece»
εντοπίζονται σήμερα 14
νεοφυείς επιχειρήσεις με
δραστηριότητα στη
ναυτιλία, η πλειονότητα
των οποίων έχουν έδρα
στην Αττική και
προσωπικό μεταξύ 2 και
65 ανθρώπων.
Ενδεικτικά παραδείγματα
εταιρειών οι οποίες
έχουν επιδείξει ήδη
σημαντικό έργο είναι,
μεταξύ άλλων, ο όμιλος
Signal, η DeepSea
Technologies, η Metis
Cyberspace Technology, η
Harbor Lab, η
Procureship, η People-T,
η VesselBot, η
Vesseljoin και η Nereus
Digital Bunkers.