Σύμφωνα
με την ετήσια έκθεση του
Διεθνούς Κέντρου
Αναφοράς της Πειρατείας
(IMB
Piracy
Reporting
Centre),
το
2024 καταγράφησαν 116
περιστατικά κατά πλοίων
διεθνώς, σε σύγκριση με
120 το 2023 και 115 το
2022. Απo
αυτά 16 καταγράφηκαν σε
πλοία ελληνικών
συμφερόντων.
Από αυτά
σε 94 πλοία
επιβιβάστηκαν ένοπλοι
πειρατές, σε 13
σημειώθηκε απόπειρα, έξι
υπέστησαν
πειρατεία και τρία
δέχθηκαν πυρά.
Η
IMB
προτρέπει την επισταμένη
προσοχή στα πληρώματα
δεδομένης της αύξησης
του αριθμού των ατόμων
που κρατήθηκαν όμηροι ή
απήχθησαν.
Από τα
126 άτομα που κρατήθηκαν
σε ομηρεία το
2024
σε σύγκριση με 73 το
2023 , 12 άτομα απ' αυτά
απήχθησαν
σε
σύγκριση με 14 το 2023.
Επιπλέον
12 άτομα από πληρώματα
απειλήθηκαν και ένα
τραυματίστηκε το 2024.
Η
αναφερόμενη χρήση όπλων
από πειρατές συνεχίζει
επίσης να αυξάνεται. Το
2024, αναφέρθηκαν 26
ένοπλα
περιστατικά σε σύγκριση
με 15 το 2023. Μαχαίρια
αναφέρθηκαν σε 39
περιστατικά το 2024, σε
σύγκριση με 42
περιστατικά το 2023.
Συγκεκριμένα στο σύνολο
των 116 περιστατικών που
σημειώθηκαν το 2024, 72
από αυτά εκδηλώθηκαν
στην ανατολική και νότια
Ασία,18 στον κόλπο της
Γουινέας, 16 στην ινδική
υποήπειρο, που
περιλαμβάνει την Ινδία,
το Μπαγκλαντές, τη Σρι
Λάνκα, το Πακιστάν και
τις Μαλδίβες, 8 στη
Σομαλία και δύο στην
νότια Αμερική
«Ενώ
χαιρετίζουμε τη μείωση
των αναφερόμενων
περιστατικών, οι
συνεχιζόμενες απειλές
για την ασφάλεια του
πληρώματος παραμένουν
μια σημαντική ανησυχία.
Η διασφάλιση των
δρομολογίων και η
διασφάλιση της ασφάλειας
των ναυτικών, οι οποίοι
είναι απαραίτητοι για τη
διατήρηση του παγκόσμιου
εμπορίου, είναι ζωτικής
σημασίας. Πρέπει να
καταβληθεί κάθε δυνατή
προσπάθεια για την
προστασία των ζωών στη
θάλασσα, διασφαλίζοντας
παράλληλα την απρόσκοπτη
ροή των εμπορευμάτων
μέσω των διεθνών
αλυσίδων εφοδιασμού.
Αυτό απαιτεί μια
συλλογική προσπάθεια, με
τη συνεχή περιφερειακή
και διεθνή ναυτική
παρουσία να είναι
ζωτικής σημασίας για την
προσπάθεια αυτή» ανέφερε
σε δήλωσή του ο Γενικός
Γραμματέας του
Διεθνούς
Κέντρου Αναφοράς της
Πειρατείας (IMB
Piracy
Reporting
Centre)ICC
John
W.H.
Denton.
Οι
περιοχές που πλήττονται
περισσότερο από
πειρατικές ενέργειες και
ένοπλες ληστείες κατά
πλοίων είναι τα Στενά
της Μάλακας και
η
περιοχή της
Σιγκαπούρης,ο
Ινδικός Ωκεανός, η
Δυτική Αφρική,η Αραβική
Θάλασσα,η Θάλασσα της
Νότιας Κίνας και η Νότια
Αμερική.
-Aύξηση
των περιστατικών στα
στενά της Σιγκαπούρης-
Το
Κέντρο Ανταλλαγής
Πληροφοριών
ReCAAP
(ReCAAP
ISC)
με έδρα τη Σιγκαπούρη,
που χρησιμεύει ως κόμβος
για την αναφορά
περιστατικών πειρατείας
και ένοπλης ληστείας
αναφέρει ότι ο αριθμός
των περιστατικών
πειρατείας και ένοπλης
ληστείας στα στενά της
Σιγκαπούρης έχει
αυξηθεί.
Συνολικά 107 περιστατικά
κατά πλοίων σημειώθηκαν
από τον Ιανουάριο έως
τον Δεκέμβριο του 2024,
6% υψηλότερα από τα 101
που αναφέρθηκαν το 2023.
Από αυτά
δύο
ήταν περιστατικά
πειρατείας που συνέβησαν
στην ανοικτή θάλασσα,
ενώ 105 ένοπλες ληστείες
κατά πλοίων (σε
εσωτερικά ύδατα, χωρικά
ύδατα και αρχιπελαγικά
ύδατα υπό παράκτια
δικαιοδοσίας των
παράκτιων κρατών).
Το ασιατικό
παρατηρητήριο ανέφερε
επίσης ότι
ο
αριθμός των θαλάσσιων
ληστειών έχει αυξηθεί
από τις αρχές του
τρέχοντος έτους.
Συνολικά
11 θαλάσσιες ληστείες
καταγράφηκαν επί πλοίων
ενώ βρίσκονταν εν πλω
στην ανατολική λωρίδα
του στενού της
Σιγκαπούρης από την 1η
Ιανουαρίου έως τις 3
Φεβρουαρίου, δήλωσε το
Κέντρο Ανταλλαγής
Πληροφοριών
Ο ΙΜΟ
δεν παίρνει θέση σχετικά
με τη μεταφορά όπλων επί
των πλοίων. Είναι ευθύνη
των επιμέρους κρατών
σημαίας και των
παράκτιων κρατών να
καθορίσουν εάν η χρήση
ένοπλου προσωπικού
ασφαλείας με ιδιωτική
σύμβαση (PCASP)
είναι κατάλληλη, νόμιμη
και υπό ποιες
προϋποθέσεις.
Ο
Οργανισμός έχει εκδώσει
οδηγίες προς τα κράτη
σημαίας, τα κράτη λιμένα
και τα παράκτια κράτη,
καθώς και προς τους
πλοιοκτήτες, τους
διαχειριστές πλοίων και
τους πλοιάρχους σχετικά
με τη χρήση
PCASP
επί των πλοίων στην
περιοχή υψηλού κινδύνου
του Δυτικού Ινδικού
Ωκεανού και του Κόλπου
του 'Αντεν, καθώς και
οδηγίες για τις
ιδιωτικές εταιρείες
ναυτικής ασφάλειας.
|