Οι
προκλήσεις της
«πράσινης» μετάβασης στη
ναυτιλία
Σύμφωνα
με την Intermodal, ενώ η
χρηματοδότηση
οικολογικότερων πλοίων
αυξάνεται, οι
πλοιοκτήτες εξακολουθούν
να αντιμετωπίζουν
δυσκολίες, όπως η
εξασφάλιση κεφαλαίων για
τη μετασκευή υφιστάμενων
πλοίων, η περιορισμένη
προθυμία των τραπεζών να
επενδύσουν σε πλοία με
εναλλακτικά καύσιμα και
οι ανησυχίες σχετικά με
το υψηλότερο κόστος και
τη διαθεσιμότητα
καθαρότερων καυσίμων.
Παρ’ όλα αυτά, η αύξηση
του αριθμού των πλοίων
που μπορούν να
χρησιμοποιούν διπλά
καύσιμα αποτελεί
απόδειξη της σταδιακής
«πράσινης» μετάβασης του
κλάδου.
Αυτή τη
στιγμή, 2.119 πλοία με
συνολική χωρητικότητα
123 εκατομμυρίων gt
(7,4% του παγκόσμιου
στόλου) είναι διπλού
καυσίμου. Το 84% αυτής
της χωρητικότητας αφορά
πλοία που μπορούν να
χρησιμοποιούν
υγροποιημένο φυσικό
αέριο (LNG) ως
εναλλακτικό καύσιμο, με
1.248 τέτοια πλοία
συνολικής χωρητικότητας
102,93 εκατομμυρίων gt.
Αύξηση
των παραγγελιών για
πλοία διπλού καυσίμου
Το
παγκόσμιο βιβλίο
παραγγελιών για πλοία
διπλού καυσίμου
αυξάνεται σταθερά,
φτάνοντας το 52% το
2023, από μόλις 16% το
2018. Οι παραγγελίες
ανέρχονται σε 1.821
πλοία, συνολικής
χωρητικότητας 143
εκατομμυρίων gt, εκ των
οποίων 1.042 είναι πλοία
LNG με 103,74
εκατομμύρια gt.
Η
πρωτοβουλία Poseidon
Principles
Ένα
σημαντικό βήμα για τη
χρηματοδότηση «πράσινων»
πλοίων ήταν η εισαγωγή
της πρωτοβουλίας
Poseidon Principles το
2019, η οποία θέτει
κατευθυντήριες γραμμές
για τη βιώσιμη
χρηματοδότηση της
ναυτιλίας. Ξεκινώντας με
11 τράπεζες από πέντε
χώρες, σήμερα
περιλαμβάνει 35 τράπεζες
από 14 χώρες, που
καλύπτουν σχεδόν το 80%
του παγκόσμιου
χαρτοφυλακίου
χρηματοδότησης πλοίων,
αξίας περίπου 240
δισεκατομμυρίων
δολαρίων.
Η
πρωτοβουλία αυτή
υποστηρίζεται από
κορυφαία
χρηματοπιστωτικά
ιδρύματα, όπως οι BNP
Paribas, Credit
Agricole, DNB και Nordea
Bank, προωθώντας την
περιβαλλοντική
βιωσιμότητα και τη
μείωση των εκπομπών
άνθρακα στον ναυτιλιακό
κλάδο.
Ηγετικός
ρόλος της ελληνικής
ναυτιλίας
Σύμφωνα
με την Petrofin
Research, οι Έλληνες
εφοπλιστές κατέχουν
πρωταγωνιστική θέση στις
επενδύσεις σε φιλικά
προς το περιβάλλον
πλοία, με 543
«οικολογικά» πλοία
συνολικής χωρητικότητας
52.331.130 dwt υπό
παραγγελία. Ακολουθούν η
Κίνα με 532 πλοία
(42.825.520 dwt) και η
Ιαπωνία με 474 πλοία
(34.775.883 dwt).
Παρά τις
δυσκολίες, η «πράσινη»
μετάβαση της ναυτιλίας
προχωρά, υποδεικνύοντας
τη δέσμευση του κλάδου
στη μείωση του
περιβαλλοντικού του
αποτυπώματος.
|