Αυτό προκύπτει από την
τελευταία τηλεδιάσκεψη
ανάμεσα στην υφυπουργό
Περιβάλλοντος και
Ενέργειας Αλεξάνδρα
Σδούκου, τον πρόεδρο και
CEO του ΑΔΜΗΕ Μάνο
Μανουσάκη, τη ΡΑΑΕΥ και
εκπροσώπους του
υπουργείου Ενέργειας της
Κύπρου και της ΡΑΕΚ.
Στις 23 Αυγούστου σε ένα
αρκετές φορές κατά τη
διάρκεια της
τηλεδιάσκεψης
ηλεκτρισμένο κλίμα, η
κυπριακή πλευρά επέμενε
στη θέση της να μην
επιβαρυνθούν οι κύπριοι
καταναλωτές από την
έναρξη του έργου το
κόστος για τον Great Sea
Interconnector που έχει
λάβει και τη
χρηματοδότηση ύψους άνω
των 600 εκατ. ευρώ από
την Ε.Ε.
Το καλώδιο Ελλάδας –
Κύπρου
Η επιμονή της ΡΑΕΚ να
μην αναθεωρήσει την
προηγούμενη απόφαση της
βραχυκυκλώνει το
μεγαλεπίβολο έργο της
ηλεκτρικής διασύνδεσης
της Κύπρου με την Ελλάδα
και την Ε.Ε. και την
άρση του ενεργειακού της
απομονωτισμού.
Το επενδυτικό σχέδιο που
ανέλαβε να διασώσει
κατόπιν και της
παραίνεσης της κυπριακής
δημοκρατίας ο ΑΔΜΗΕ,
παίρνοντας το
χρηματοδοτικό ρίσκο και
έχοντας μάλιστα αναθέσει
και την εκτέλεση του
έργου στη γαλλική
Nexans, δείχνει να
ναυαγεί…
Η κυβέρνηση
Χριστοδουλίδη τόσο με
πρόσφατες δηλώσεις του
υπουργού Οικονομικών
Μάκη Κεραυνού όσο και
του Γιώργου
Παπαναστασίου δείχνουν
ότι στηρίζουν την
απόφαση της ΡΑΕΚ, που σε
σχέση με τα όσα
εφαρμόζονται διεθνώς σε
τέτοια έργα με
ρυθμιζόμενες αποδόσεις
και έσοδα, απορρίπτει
την ανάκτηση του κόστους
του έργου από την έναρξη
της κατασκευής του.
Τα συμφέροντα
Ποιοι, όμως ευνοούνται
από το ναυάγιο του
έργου;
Σύμφωνα με πηγές που
είναι σε θέση να
γνωρίζουν τα δεδομένα
της ενεργειακής αγοράς
της Κύπρου, από το
υφιστάμενο καθεστώς της
ηλεκτροπαραγωγής και
προμήθειας ηλεκτρικού
ρεύματος κερδίζουν σε
βάρος των καταναλωτών
του νησιού η κρατική ΑΗΚ
(δημόσια εταιρεία
ηλεκτρισμού) που
λειτουργεί
ντιζελοκίνητες μονάδες
ρεύματος και οι
ελάχιστοι παραγωγοί ΑΠΕ
που αντιπροσωπεύουν
μόλις το 25% της αγοράς.
Η τιμή χονδρεμπορικής
για τους
ηλεκτροπαραγωγούς με
ντίζελ του νησιού είναι
στα 200 ευρώ/MWh, ενώ
και οι τιμές των
παραγωγών ΑΠΕ δεν
απέχουν από την
προαναφερόμενη
εξωφρενική τιμή καθώς
αυτές ανέρχονται στα 195
ευρώ/MWh. Μάλιστα, όπως
αναφέρουν οι ίδιοι
παράγοντες της αγοράς,
στο ηλεκτρικό σύστημα
της Κύπρου η παραγωγή
των ΑΠΕ – αν και
αντιπροσωπεύει μόλις το
25% – υφίσταται
περικοπές ισχύος
προκειμένου να
ικανοποιούνται οι
ντιζελοκίνητες μονάδες
και η ΑΗΚ.
Για να γίνει αντιληπτή η
σύγκριση στην ελληνική
αγορά ηλεκτρισμού οι
παραγωγοί ΑΠΕ
αποζημιώνονται με τιμές
γύρω στα 57 ευρώ/MWh,
ενώ και η χονδρεμπορική
αγορά συνολικά
κυμαίνεται κοντά στα 120
με 140 ευρώ/MWh.
Με αυτό το σύστημα,
ζημιωμένοι βγαίνουν οι
κύπριοι καταναλωτές, οι
οποίοι πληρώνουν ίσως
και την υψηλότερη τιμή
στην Ε.Ε. για το ρεύμα
που καταναλώνουν: Στα 33
ευρώ/MWh.
Αντίθετα στην Ελλάδα οι
Έλληνες καταναλωτές
πληρώνουν το ρεύμα με
ένα εύρος τιμών της
τάξης των 9 με 13
ευρώ/MWh.
Η επιβάρυνση
Στα επιχειρήματα της
κυπριακής πλευράς είναι
η επιβάρυνση που θα
επωμιστούν οι
καταναλωτές της χώρας
από την ηλεκτρική
διασύνδεση ύψους 2 δισ.
ευρώ.
Με βάση τη μελέτη
κόστους – οφέλους η
επιβάρυνση των κυπρίων
ανέρχεται σε μόλις 0,6
λεπτά του ευρώ ανά
κιλοβατώρα.
Ταυτόχρονα μέσα από το
νέο σύστημα μεταφοράς
ηλεκτρικής ενέργειας η
κυπριακή αγορά θα
ωφεληθεί από τη
διακίνηση πράσινης
φθηνής ενέργειας που θα
έχει ως αποτέλεσμα την
ενίσχυση του
ανταγωνισμού στο νησί
αλλά και τη μείωση του
κόστους ηλεκτρισμού.
Ο ρόλος της Τουρκίας
Στελέχη της κυπριακής
κυβέρνησης φέρονται να
δηλώνουν, όπως ο
υπουργός Οικονομικών
Μάκης Κεραυνός, την
ανησυχία τους για την
εκδήλωση επιθετικής
ρητορικής και συνολικής
απάντησης της Τουρκίας
απέναντι στο έργο.
Θυμίζουν μάλιστα το
πρόσφατο περιστατικό με
το ιταλικό ερευνητικό
σκάφος «Ievoli Relume»
που εκτελούσε για
λογαριασμό της Nexans
ερευνητικές εργασίας στα
διεθνή ύδατα Κάσου –
Καρπάθου.
Από την άλλη μεριά, όμως
η τουρκική πλευρά έχει
ήδη εκδηλώσει την
πρόθεση της στην Ευρ.
Επιτροπή για την
ανάπτυξης ηλεκτρικής
διασύνδεσης από την
Τουρκία στα κατεχόμενα
της Κύπρου με ό,τι αυτό
συνεπάγεται για την
ενεργειακή ασφάλεια του
νησιού.
H Nexans
Πιέσεις για την
υλοποίηση του έργου της
ηλεκτρικής διασύνδεσης
δεν αποκλείεται, λένε οι
πληροφορίες, να ασκήσει
και η γαλλική Nexans.
Η πολυεθνική εταιρεία
κατασκευής καλωδιακών
διασυνδέσεων ήδη έχει
υποστεί υποβάθμιση από
την Goldman Sachs καθώς
σημαντικό μέρος του
ανεκτέλεστου υπολοίπου
του κατασκευαστικού της
έργου εξαρτάται από τον
Great Sea
Interconnector.
Ναυάγιο;
Όλα δείχνουν πώς δεν
αποκλείεται η επένδυση
των 2 δισ. ευρώ αν και
τυγχάνει της στήριξης
της Ε.Ε. να οδηγηθεί σε
ναυάγιο.
Η λύση φαίνεται να
βρίσκεται ξεκάθαρα στα
χέρια των αρχηγών των
δύο κρατών Κυριάκου
Μητσοτάκη και Νίκου
Χριστοδουλίδη.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |