Όπως σχολιάζει και ο
Οικονομικός Ταχυδρόμος,
πρόκειται για μία κίνηση
που ανοίγει τα φτερά της
Aegean σε νέους
προορισμούς, ενώ
παράλληλα δημιουργεί και
συνθήκες για ένα πολύ
μεγαλύτερο μετοχικό
σχήμα στο μέλλον, ενόψει
και μιας δημόσιας
προσφοράς μετοχών που
εξετάζει η Volotea, τα
επόμενα δυο με τρία
χρόνια, το οποίο θα
μπορεί να λειτουργεί
ανταγωνιστικά στους
γίγαντες των αιθέρων της
ΕΕ.
Η απόφαση της Aegean
Όπως επισημαίνουν οι
αναλυτές οι ευρωπαϊκές
αερομεταφορές με αφορμή
την απόκτηση μετοχικού
ποσοστού της Γερμανικής
Lufthansa στην Ιταλική
ΙΤΑ βιώνουν ένα ακόμη
κύμα ενοποίησης.
Σήμερα εκτιμάται ότι οι
αεροπορικές Air
France-KLM, EasyJet, η
IAG, η Lufthansa, η
Ryanair και η Wizz Air
ελέγχουν το 71% της
χωρητικότητας των
ενδοευρωπαϊκών πτήσεων.
Ηδη η Lufthansa φέρεται
να επιδιώκει την εξαγορά
ποσοστού της ΤΑP
Portugal όπως επίσης και
η Air France-KLM και η
IAG η οποία εποφθαλμιά
και το 80% της Air
Europa, της τρίτης
μεγαλύτερης αεροπορικής
εταιρείας της Ισπανίας.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η
απόφαση της Aegean να
συμμετάσχει μετοχικά
στην Volotea και να
συνεργασθεί εμπορικά
μαζί της σε νέους
προορισμούς αλλά και σε
άλλους τομείς
(εκπαίδευση, τεχνική
βάση, κ.λ.π.) δίνει τη
δυνατότητα στις δυο
εταιρείες που
λειτουργούν ήδη με
κοινούς κωδικούς σε
ορισμένους προορισμούς
από το 2021, να χαράξουν
μια δική τους ανεξάρτητη
υγιή οικονομικά πορεία
σε ένα περιβάλλον έντονα
ανταγωνιστικό.
Τάσεις συγκέντρωσης
Στην ευρωπαϊκή
αεροπορική αγορά
καταγράφεται μία τάση
συγκέντρωσης μετά την
πανδημία του κορονοϊού
εξήγησε ο πρόεδρος της
Aegean Ευτύχης Βασιλάκης
στη χθεσινή συνέντευξη
τύπου ανακοίνωσης της
συμφωνίας. Όλες οι
μεγάλες ή full service
αεροπορικές εταιρείες,
είτε έχουν δημιουργήσει,
είτε έχουν εξαγοράσει,
είτε συνεργάζονται με
εταιρίες χαμηλού
κόστους.
Η Aegean δεν έχει τα
μεγέθη των μεγάλων
αεροπορικών ομίλων, ο
τρόπος λοιπόν ο δικός
μας είναι να κάνουμε μία
συνεργασία με την
Volotea μία μικρομεσαία
αεροπορική εταιρεία με
ισχυρές τάσεις ανάπτυξης
και με μία
συμπληρωματικότητα με τη
δική μας εταιρεία,
συμπληρωματικότητα η
οποία βελτιώνεται
σημαντικά μέσα από τη
συνεργασία αυτή,
υπογράμμισε ο κ.
Βασιλάκης προσθέτοντας
ότι αυτό είναι προς
όφελος της εταιρείας,
του ελληνικού τουρισμού
αλλά και των μετόχων.
H Volotea σύμφωνα με την
παρουσίαση που έκανε ο
Carlos Muñoz συνιδρυτής
και διευθύνων σύμβουλος
της εταιρίας πέτυχε
έσοδα 694 εκατ. ευρώ για
το 2023, αυξημένα κατά
24,6% σε σχέση με το
προηγούμενο έτος Η
εταιρεία κατέγραψε το
καλύτερο EBITDA (μικτό
κέρδος) από την ίδρυσή
της το 2011, με 96 εκατ.
ευρώ και βελτίωση του
περιθωρίου κέρδους κατά
22 ποσοστιαίες μονάδες
σε σχέση με το 2022.
Για το 2024 η Volotea
έσοδα άνω των 800 εκατ.
ευρώ, EBITDA από 110-120
εκατ. ευρώ και αύξηση
του EBITDA margin 3-6%
από 14% το 2023, γεγονός
που ενδεχομένως να
χαρακτηρίσει το 2024 ως
την πιο κερδοφόρα χρονιά
στην ιστορία της
εταιρείας. Ο ίδιος
σημείωσε ακόμη ότι η
Volotea βλέπει θετικά
μια δημόσια εγγραφή στο
μέλλον και εφόσν
ωριμάσουν οι συνθήκες.
Οπως διευκρίνησε κάτι
τέτοιο θα εξετασθεί μετά
το πρωτο τρίμηνο του
2025.
Τι βλέπει η Aegean στη
Volotea
Τη συμμετοχή της AEGEAN
στην αύξηση κεφαλαίου
της Volotea, μαζί με
τους υπάρχοντες μέτοχους
της Volotea, για την
ενίσχυση της
αναπτυξιακής της
δυναμικής αλλά και για
τη σταδιακή δημιουργία
συνεργείων μεταξύ των
δυο εταιρειών και την
ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητας τους
στην αγορά της Νότιας
Ευρώπης, παρουσίασαν
χθες σε κοινή συνέντευξη
τύπου στην Αθήνα, ο
Πρόεδρος της AEGEAN κ.
Ευτύχιος Βασιλάκης, ο
CEO της AEGEAN κ.
Δημήτρης Γερογιάννης και
ο ιδρυτής και CEO της
Volotea κ. Carlos Munoz.
Σύμφωνα με τα στελέχη
της AEGEAN η ελληνική
εταιρεία πραγματοποιεί
ένα ακόμη βήμα για
περαιτέρω ενίσχυση της
εξωστρέφειάς της
προχωρώντας σε μια νέα
στρατηγική επένδυση και
συνεργασία με μια από
τις πλέον αναπτυσσόμενες
εταιρίες χαμηλού κόστους
(LCC) της Νότιας
Ευρώπης.
Ποια είναι η Volotea
Η Volotea είναι μια
εταιρεία χαμηλού
κόστους, η οποία
ακολουθεί μια πολύ
εξειδικευμένη στρατηγική
ανάπτυξης εστιάζοντας
κυρίως σε εποχιακές,
μικρότερες διαδρομές και
αγορές αναψυχής, σε
μεσαίου μεγεθους
ευρωπαϊκές πόλεις
προηγουμένως μη
συνδεδεμένες, στις
όποιες προσφέρει νέες
συνδέσεις. Αυτό το
μοντέλο «υψηλής
εποχικότητας» στη
λειτουργία του,
υποστηρίζεται από χρήση
αεροσκαφών (Airbus
320/319) mid-life,
χαμηλότερου κεφαλαιακού
κόστους, ώστε να
δημιουργείται η
δυνατότητα κερδοφορίας
με λιγότερες ώρες
χρήσης/πτήσεων ανά έτους
(γεγονός που ταιριάζει
στην εποχική
δραστηριότητα).
Υπενθυμίζεται ότι η
Volotea ιδρύθηκε το 2011
από τους Carlos Muñoz
και Lázaro Ros, ιδρυτές
και της Vueling (η οποία
από το 2010 είναι
θυγατρική της
Iberia/BA/IAG). Είναι
μια από τις ταχύτερα
αναπτυσσόμενες
ανεξάρτητες αεροπορικές
εταιρείες στην Ευρώπη
την τελευταία δεκαετία,
αυξάνοντας τον στόλο
της, τα δρομολόγια που
εξυπηρετεί και τις
προσφερόμενες θέσεις
κάθε χρόνο. Φέτος, θα
εκτελεί σχεδόν 450
δρομολόγια (με
περισσότερα από τα μισά
αποκλειστικά), θα
προσφέρει μεταξύ 12,5
εκατομμυρίων και 13
εκατομμυρίων θέσεων
(+12% έως +16% έναντι
του 2023) και θα
πραγματοποιήσει περίπου
80.000 πτήσεις.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Ειδικότερα η στρατηγική
συνεργασία της AEGEAN με
την Volotea προβλέπει:
-την άμεση συμμετοχή της
AEGEAN με 25 εκατομμύρια
ευρώ, σε αύξηση
κεφαλαίου, μαζί με τους
υφιστάμενους μετόχους
της Volotea με δάνειο
μετατρέψιμο σε μετοχές
συνολικού ύψους έως 50
εκ ευρώ. Στόχος η
ενίσχυση της
αναπτυξιακής δυναμικής
της Volotea .
H συμφωνία προβλέπει,
και τη δυνατότητα, υπό
προϋποθέσεις, μια
δεύτερης δόσης στην
αύξηση κεφαλαίου της
Volotea, και πάλι με
μετατρέψιμο δάνειο, κατά
το 1ο εξάμηνο του 2025,
για ακόμη, έως 50 εκ
ευρώ, και πάλι από
κοινού με τους
υφιστάμενους μετόχους
της Volotea, στην οποία
εφόσον λάβει χώρα θα
συμμετέχει και η AEGEAN
με 25 επιπλέον
εκατομμύρια. To σύνολο
των αυξήσεων κεφαλαίου
με το μετατρέψιμο δάνειο
μπορεί τελικά να φτάσει
έως τις 30/6/2026 στα
100 εκ για την VOLOTEA
στα oποια η AEGEAN θα
έχει συμβάλει συνολικά
50εκ.
– την ενίσχυση της
εμπορικής συνεργασίας
μεταξύ των δυο εταιρειών
για cross selling μέσω
των ιδίων καναλιών
διανομής και πωλήσεων
(κυρίως τα websites),
την αύξηση των πτήσεων
κοινού κωδικού, ώστε να
ενισχυθεί η εμπορική
παρουσία των δυο
εταιρειών στις αγορές
που δραστηριοποιούνται.
-την από κοινού ανάπτυξη
και εκμετάλλευση
δρομολογίων εξωτερικού
από/προς τα περιφερειακά
αεροδρόμια της χώρας
μέσω συμφωνίας διάρκειας
5 ετών (αρχικά κατά τα
πρώτα 2 χρονιά από/προς
Ηράκλειο, Χανιά και
Ρόδο), προς τις 3
βασικές αγορές που έχει
βάσεις και παρουσία η
Volotea (Γαλλία, Ιταλία,
Ισπανία). Η διαδικασία
αυτή θα αφορά κοινό
σχεδιασμό του δικτύου,
συντονισμό των πτήσεων
ώστε να έχουν μεγαλύτερη
αποτελεσματικότητα και
να δίνουν περισσότερες
επιλογές στου πελάτες
και συνεκμετάλλευση
αυτών των πτήσεων.
– τη διερεύνηση από τις
δυο εταιρείες της
δυνατότητας εξυπηρέτησης
μέρους των αναγκών της
Volotea για χρήση
εξομοιωτών πτήσεων, αλλά
και υπηρεσιών συντήρησης
μέρους των αεροσκαφών
της στο νέο εκπαιδευτικό
κέντρο και τη νέα
τεχνική βάση της AEGEAN.
Η AEGEAN, προσβλέπει σε
απόδοση της επένδυσής
της σε βάθος 3-5 ετών
από την συμμετοχή ενώ
παράλληλα ενισχύει την
παρουσία της και την
εξωστρέφειά της σε
μεγάλες αγορές της
Νότιας Ευρώπης
Μέτοχος μειοψηφίας
Πρέπει να είναι σαφές
ότι η AEGEAN ακόμη και
αν ολοκληρωθεί η δεύτερη
φάση της αύξησης
κεφαλαίου το 2025, θα
παραμείνει μέτοχος
μειοψηφίας, της Volotea.
Η πλειοψηφία, παραμένει
στην ομάδα των αρχικών
μετόχων της Volotea.
Παράλληλα τo management
της Volotea παραμένει
και αυτό χωρίς καμμιά
διαφοροποίηση, υπό την
ηγεσία του ιδρυτή και
CEO της Carlos Munoz.
Τα πλεονεκτήματα της
επένδυσης
Η AEGEAN, προσβλέπει σε
απόδοση της επένδυσής
της σε βάθος 3-5 ετών
από την συμμετοχή ενώ
παράλληλα ενισχύει την
παρουσία της και την
εξωστρέφειά της σε
μεγάλες αγορές της
Νότιας Ευρώπης όπως
είναι η Γαλλία, η
Ισπανία και η Ιταλία,
δεδομένου ότι το 92% της
δραστηριότητας της
Volotea εστιάζει στις
συγκεκριμένες αγορές.
Επίσης αξιοποιεί τα
συγκριτικά πλεονεκτήματα
της Volotea, η οποία και
αποτελεί μία εταιρεία
χαμηλού κόστους με
εξειδικευμένο και
αποτελεσματικό μοντέλο
λειτουργείας.
Τέλος η AEGEAN κατ’ αυτό
τον τρόπο συμμετέχει,
στη γενικότερα τάση των
στρατηγικών συμμετοχών,
συνεργασιών, εξαγορών
και ενοποιήσεων που
καταγράφεται στην
αεροπορική αγορά της
Ευρώπης, ιδιαιτέρως μετά
τον Covid. Όλες οι
μεγάλες ή full service
αεροπορικές εταιρείες,
είτε έχουν δημιουργήσει,
είτε έχουν εξαγοράσει,
είτε συνεργάζονται με
εταιρίες χαμηλού
κόστους, που σε
συγκεκριμένα μέρη του
δικτύου, συγκεκριμένες
ανάγκες καταναλωτών,
είναι πιο κατάλληλες. |